zdroj:
tisková zpráva
Zářijová akvizice domácích herních obchodů největším evropským řetězcem byla významnou událostí roku. Jak asi víte, JRC je nejdéle působící českou sítí s hrami, s desítkami kamenných obchodů ve všech větších městech. Odkoupila je britská firma Game Group PLC, která provozuje 800 prodejen ve Velké Británii a má pobočky ještě v dalších devíti teritoriích. Od získání 100% akcií JRC Czech a.s.., coby ziskové a zavedené společnosti, si GAME slibuje efektivní vstup do tohoto pro ni důležitého regionu, jenž považuje za atraktivní trh s růstovým potenciálem.
Generální ředitel, zakladatel a předseda představenstva JRC, Ing. Slavomír Pavlíček, poskytl TISCALI Games jako jedinému médiu rozhovor na toto téma. Co změna přinese zákazníkům těchto obchodů a projeví se to nějak na cenách či dostupnosti her v České republice?
1) Prodej firmy
zdroj:
tisková zpráva
Co vás po dvaceti letech soužití s firmou JRC vedlo k jejímu prodeji? Co pro vás JRC dosud znamenalo a baví vás tato oblast ještě?
Slavomír Pavlíček: K prodeji jsem nijak nucen nebyl. Úspěšný prodej firmy je způsob ohodnocení mé dlouhodobé práce a snahy o zlepšení situace a dostupnosti her na českém trhu. Společnost JRC je nedílnou součástí mého života. Nicméně každý příběh jednou dospěje k bodu, kdy je potřeba rozhodnout se kudy dál. Pro mě bylo toto rozhodnutí šancí posunout celý příběh jménem JRC na další úroveň. Myslím si, že to byl správný krok a pokud bych se měl rozhodnout znovu, bylo to bylo stejně.
Proč jste si vybral právě britské GAME - nabídli nejvyšší částku, padli jste si do oka nebo pro JRC prostě bylo nejvýhodnější do budoucna? Proč ne prodej do českých rukou, nikdo takový nebyl?
Rozhodl jsem se na základě všech důvodu, které jste zmínil. Hledal jsem strategického partnera, který společnost JRC posílí o zkušenosti a silné zázemí; kvalitní management, který bude zárukou pokračování růstu společnosti; a v neposlední řade dobrou nabídku. Plány GAME na rozvoj společnosti a byznysu do budoucna se navíc shodovaly s mojí představou. Proto také ve společnosti zůstávám v manažerské pozici. Bohužel, žádný vhodný český zájemce nebyl.
Změní se nějak zbytek vedení JRC, např. dosazením nových lidí do managmentu z GAME?
Žádné změny se zatím neplánují. V současném složení se nám povedlo dosahnout růstu a tudíž není k žádné změně důvod. S příchodem aktuálních členů týmu se nám povedlo společnost posunout o dost dál a pro GAME by bylo krátkozraké momentální situaci měnit.
To je právě další otázka: Čím to, že se JRC v roce 2007 tak výrazně zvedl zisk (o trojnásobek oproti 2006), když růst tržeb tomu úměrně neodpovídá?
Podařilo se nám zvednout obrat víc než nám vzrostly náklady při stejné úrovni ziskovosti.
Jak dlouho jednání o prodeji probíhala? Hovořilo se také o nápadníkovi v podobě amerického GameStopu, který nedávno koupil 332 obchodů francouzského herního řetězce Micromania. GameStop je pro GAME v evropském měřítku hlavní konkurencí.
Celkově trvala jednání zhruba jeden rok. Závěrečná fáze jednání, přímo s GAME, trvala šest měsíců.
2) Změny pro zákazníky a distributory
zdroj:
tisková zpráva
Co se pro běžného zákazníka JRC změní díky GAME? Projeví se to nějak na snížení koncové ceny her - často kritizované za držení se vysokých doporučených maloobchodních cen, bez klubové karty - nebo v jiných oblastech?
Ceny v České republice určují vydavatelé her, kteří určují naši nákupní cenu. Speciálně lokalizované hry se v zahraničí koupit nedají. U nelokalizovaných her se posun dá předpokládat. Samozřejmě záleží na kurzu české koruny vůči zahraničním měnám a dalším faktorům. Bohužel, spousta lidí si stále neuvědomuje rozdíl mezi koupí 1 ks hry pro soukromé účely a oficiálním dovozem zboží prováděným maloobchodní společností. Na druhou stranu musím zdůraznit, že jsme nyní součástí společnosti GAME a tento fakt budeme používat při vyjednávání cen s lokálními distributory. Speciálně v případě konzolových her. Doufám, že se brzy dočkáme pozitivních výsledků.
Právě u konzolových her je znát největší rozdíl oproti zahraničí. Nedávno jsme si takto pořídili xboxovou verzi nových závodů PURE z internetového obchodu Game.co.uk za v přepočtu 900 Kč (plus poštovné), ale v JRC stojí ta samá hra 1499 Kč (online shop), resp. 1599 Kč (kamenná prodejna). Můžete prosím čtenářům detailněji vysvětlit, čím je tato o třetinu vyšší cena v ČR způsobena?
Odpověď není jednoduchá, ale budu se snažit. Velcí vydavatelé her stanovují svoji prodejní strategii pro jednotlivá teritoria globálně. Tzn. pro Velkou Británii je cenová hladina nové hry na Xbox360 nastavena na 39,99 britských liber (1280 Kč), v Německu 59,95 eur (1500 Kč), v USA 59.99 dolarů (1100 Kč) a v České republice na 1599 Kč. V roce 2007 to však bylo 39,99 GBP (1650 Kč), 59,95 EUR (1650 Kč), 59.99 USD (1250 Kč) a u nás stále 1599 Kč. Někteří vydavatelé/distributoři si nějak nevšimli, že britská libra oslabila vůči euru a ještě víc vůči české koruně, o americkém dolaru ani nemluvím. Doufám, že si toho brzy všimnou.
zdroj:
tisková zpráva
Neplánujete kvůli tomu část, zejména nelokalizovaných či konzolových her dovážet přímo z velkoskladu GAME ve Velké Británii? Abyste je mohli uvést na pulty rychleji (a také s nižší nákupní cenou), než když musí jít, jako dosud obvykle, přes české distributory (a s připočtením jejich marže), u nichž často dochází ke zbytečným nebo těžce pochopitelným prodlevám (naposledy např. Lord of the Rings Online: Mines of Moria).
Rychlost je pro našeho zákazníka důležitá a pro nás je důležitý zákazník. Dovoz má smysl pouze u her, které nejsou u nás včas dostupné. Jako solidně jednajicí společnost si ale nemůžeme dovolit obcházet lokálního distributora přímým dovozem. Ne pokud to není naprosto nevyhnutelné. Tato situace je pokaždé velice těžká a vyžaduje velice citlivý přístup. Jak jsem zmínil výše, pro nás jsou zásadní potřeby našich zákazníků, na druhou stranu ale nemůžeme poškodit distributora.
Rozjedete v ČR byznys i s přeprodejem použitých (bazarových / z druhé ruky) kusů nových her, jako to činí GAME v Británii? Pokud ano, jaký bude rozdíl v ceně oproti novému kusu a za kolik asi budete takové hry z druhé ruky vykupovat?
Ano, rozjede. Je to ale krok, který vyžaduje přípravu a čas. Na prodejní a nákupní strategii aktuálně pracujeme a bude to ještě nějakou dobu trvat. Při tvorbě strategie vycházíme z již funkční metodiky společnosti GAME a dá se s nejvyšší pravděpodobností počítat s tím, že ty budoucí podmínky budou stejné jako v případě britského trhu.
3) Nejbližší plány
Jaké jsou vaše plány s obchody pro nejbližší měsíce po dokončení transakce?
Expanze - otevíráme nové prodejny v Kolíně, Jihlavě, Karlových Varech, Liberci, Frýdku Místku a ještě pravděpodobně dvě další.
zdroj:
tisková zpráva
Kdy proběhne rebranding vašich obchodů na růžové GAME a bude ho provázet nějaká kampaň? Obecně, začnete teď více investovat do inzerce i na hry?
Rebranding proběhne. Změnu barev ze stávajicí JRC modro-červené na GAME růžovou plánujeme na příští rok. Celkový proces bude postupný, nicméně změna vzhledu sama o sobě proběhne poměrně rychle. Očekávám ji během léta 2009. Do propagace her investujeme hodně, ale ne přímo do inzerce.
Přejde váš současný internetový obchod na systém britského Game.co.uk a co to zákazníkům přinese nového?
Ano, přejde. Je to součást celkového procesu transformace. Nicméně v současné době ještě nejsem schopen sdělit kdy přesně. Jedná se opět o proces, který vyžaduje přípravu a čas, nejde to udělat ze dne na den.
Co považujete za největší dosavadní devizu JRC a jak byste definoval vašeho typického zákazníka?
Širokou nabídku her na hodně dostupných místech, dobré a včasné zásobování. Chodí k nám nakupovat hráči, kteří chtějí mít včas novinku a při nákupu očekávají určitý standard služeb.
Změní se pod GAME nějak cílení na jiné skupiny zákazníků?
Žádnou změnu cílení nebo strategie neplánujeme. V obou případech (JRC i GAME) se definice zákazníka shoduje.
4) Česká herní scéna
zdroj:
tisková zpráva
Výroční finanční zpráva GAME uvádí, že JRC má tržní podíl přesahující 15% (s 220 mil. Kč za 2007). Jak jste vlastně k tomuto číslu dospěli - znamená snad, že český herní trh má celkové tržby 1,4 miliardy korun?
Neexistuje žádná seriozní nezávislá studie o prodeji her v České republice, tak se jedná o odhad. V nových hrách máme určitě vyšší podíl než 15%, v prodejích konzolí (hardware) určitě nižší.
Neuvažujete, že byste iniciovali nezávislé monitorování prodejů her, jako to funguje v západní Evropě? Nebo k tomu český trh pořád ještě nedozrál?
Nedozráli k tomu zatím distributoři. Ne vždy jim je vhod pravda o jejich hrách. Snažil jsem se založit v Čechách asociaci na podporu herního průmyslu, ale zatím se mě to nepodařilo i když někteří velcí vydavatelé tomu jsou nakloněni.
Jaký je váš názor na českou herní scénu? Která média sledujete a čeho si všímáte?
Česká herní scéna je dle mého názoru hodně podobná německé. Tím myslím, že je hodně orientovaná na PC. Na druhou stranu je také pravda, že je v poslední době vidět i postupný nárůst obliby konzolí. Stále je zde ale zásadní rozdíl v porovnání k britského a amerického trhu a jejich poměru PC/konzole. Co se týká sledovaných médií: poslední rok jsem úplně přestal číst papírové časopisy a čtu jen zprávy na internetu. O hrách hlavně na Tiscali a na Hrej.
Když hovoříte o nárustu obliby konzolí, můžete prozradit, jaký je poměr PC hry vs. konzolové hry ve vašich prodejnách?
Více her stále prodáváme na PC. Poměr je 52% PC ku 48% všechny ostatní konzole.
zdroj:
tisková zpráva
Hrajete vy osobně hry a kterou konzoli vlastníte? A na kterou z chystaných her se vyloženě těšíte?
Ano, hraji. Mám rád válečné strategie a hraji snad všechny, které u nás vychází. Denně již 7 let klikám RDéčko www.rd2.cz, válčení mám prostě rád. Nejvíce se těším asi na to, až se dostanu k zahrání Red Alert 3. Hraní na konzolích mne bohužel nikdy nezaujalo. Preferuji jiný žánr a na tento typ her zatím nejsou konzole stavěny.
Chcete na závěr něco vzkázat čtenářům TISCALI Games?
Hodně štestí.
Související články: Novinka z 10.9., Tisková zpráva k prodeji (30.9.)
|