Rozhovor o novém časopisu Next Level
zdroj: tisková zpráva

Rozhovor o novém časopisu Next Level

8. 10. 2007 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Koncem tohoto týdne přijde na stánky nový časák o konzolových hrách. Zeptali jsme se šéfredaktora Farida Starmana na multiformátový koncept, obsah prvního čísla či plány s cenou/DVD. + UKÁZKY LAYOUTU

Autor: jd
Publikováno: 8.října 2007

Farid Starman, šéfredaktor časopisu Next Level zdroj: tisková zpráva
Koncem tohoto týdne (11.10.) se na stáncích objeví nový časopis Next Level zaměřený na hry pro konzole. Dosud se toho o něm vědělo poměrně málo a tak jsme oslovili šéfredaktora Farida Starmana, aby vám jakožto potenciálním zájemcům představil multiplatformní koncept magazínu, obsah prvního čísla i nastínil, jak to časem bude s cenou či DVD přílohou.

Vznik

TISCALI Games: Co přesně vedlo vás osobně k vytvoření časopisu Next Level a jaké s ním má vydavatelství Vogel Burda Communications cíle?

Farid Starman: Cíle jsou stejné jako u jakéhokoli časopisu, který se netěší grantové či sponzorské podpory – dělat obchod, investovat a vydělat. Mě osobně k tomu vedla vášeň pro hry a fakt, že mě vytváření časopisů baví.

Proč jste se rozhodli pro nelicencovaný projekt, když se dle našich informací dříve Vogelu nabízela možnost dělat český OXM a nyní se celosvětově rozjíždí Oficiální PlayStation 3 Magazín (a dalo by se tak navázat na OPS2)? V čem spatřujete hlavní výhodu nelicencovaného magu?

Nejdůležitějším faktorem v našem rozhodování byl fakt, že oficiální licencovaný magazín je nákladově velmi náročný, musí se tudíž prodávat draho. A podle mého názoru, teď v éře 360 a PS3, kdy jsou demoverze k dispozici zdarma ke stažení, nemá takový časopis za vysokou cenu co nabídnout.

Nepřipadá vám riskantní v podmínkách ČR (kde narozdíl od západního světa pořád ještě znatelně převažují PCčkáři) rozjet úplně nový časopis primárně o konzolích, když některé z nich vlastní odhadem jen pár stovek (nebo v lepším případě pár tisíc) Čechů, když zaniklo multiplatformně zaměřené papírové Doupě a když jsou trendem zdarma dostupné a aktuálnější magazíny na webu?

PC je jistě dominující platformou, ale take má pár singleformátových časopisů na trhu. Mělo by smysl dělat další, zvláště když naše vydavatelství vydává už Level? Určitě ne. Ne každý časopis musí být nutně zaměřen na největší cílovou skupinu. Pro Next Level je důležité, že konzole se v Česku těší stale většímu zájmu. Už teď jsou dostatečně velkým trhem a v relativně blízké budoucnosti mohou jenom posílit. Všechno tomu naznačuje. Pokud jde o Doupě, to byl pro mě primárně PC herní titul s větším prostorem pro ostatní formáty, nikoli skutečný multiformátový titul. Neříkám, že to je důvod proč zaniklo, ale fakticky konkurovalo, Zvětšit zdroj: tisková zpráva zvláště ve verzi s plnou hrou, Levelu a Score.

Obsah

Na jakých lákadlech bude stát první číslo časopisu?

Next Level je tvořen dvěma základními rubrikami. TNT jsou směsí komentovaných novinek a “eyes-on” preview, ale rozhodně ne žádné papouškování tiskových zpráv. Test jsou “hands-on” preview a zejména rozsáhlá plocha recenzí. Mezitím je pár tématických článků pod hlavičkou Fokus. Ve Fokusu 1. čísla máme Dead Space, který je hodně zajímavý. Článek vychází z rozhovoru s tvůrci hry. Dalšími tematickými články jsou Silent Hill 5 a velké téma Revolucionáři z Nintenda – přehled zásadních inovací této firmy v průběhu videoherních dějin. V testech je všechno podstatné a aktuální. Od Project Gotham 4 přes Halo 3 po Metroid 3, Folklore, Final Fantasy Tactis a Eye Of Judgment.

Kolik bude mít Next Level celkově stran a v jakém poměru na nich budou zastoupeny jednotlivé platformy? Řídíte se v tom nějakým pravidlem (např. Wii - 10 stránek, DS - 5 stránek apod.) nebo se někdy může na obálku / úvodní strany klidně dostat PSP titul?


Celkově 100 stran a žádný poměr jednotlivých platforem neřešíme. Záleží na to, co se zajímavého zrovna děje. PSP titul může klidně být na obálce.

Na stránkách Vogelu se píše jen o konzolovém časopisu, ale na banneru se pak objevilo i PC. Nebudete tím trochu lézt do zelí Levelu (např: pokud byste se věnovali těm hlavním PCčkovým titulům, čtenář už skoro nemusí Level pořizovat) a zůstanou v něm nadále konzolové recenze v sekci Jiné hraní?

Farid Starman: Rozhodli jsme se PC jako platformu brát v potaz. Spousta multiformátových her vychází i na PC, bylo by nesystémové tento fakt ignorovat. Například v aktuálním testu Kane & Lynch je označeno, že hra vychází na 360/PS3/PC. Je ale pravda, že PC není, z výše uvedených důvodů naší prioritou. Neříkám, že se nebudeme věnovat zvláště zajímavým PC hrám, jako je například Spore, ale rozhodně nepolezeme do zelí PC časopisům. U nás očekávejte jen stručnou recenzi, aby měl i konzolový hráč úplný přehled o tom co se děje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Martin Bach, šéfredaktor Levelu: Je jasné, že pokud má být Next Level skutečným multiformátem, nemůže PC ignorovat. Na druhou stranu, rozhodně si nemyslíme, že si oba časopisy mohou vzájemně konkurovat – soustředění Levelu na PC je takřka absolutní, počítat je třeba také na PC zaměřené DVD přílohy. Dal bych případ Faridem zmíněného Spore – v Levelu bude o hře mnohostránková recenze, budeme jí sledovat v preview a ve videích, v Next Levelu pak vyjde recenze srovnatelná s recenzemi v rubrice Jiné hraní. Tu jinak plánujeme zachovat i do budoucna, máme za to, že čtenář by měl mít alespoň základní přehled.

Multiformátové dilema

Z kterých verzí budete obvykle psát články u multiplatformních her (kterých je dnes většina) a budete se podrobněji zabývat rozdíly ve hrách mezi jednotlivými platformami?

Z té verze, která bude k dispozici. Nyní je to častěji Xbox 360, protože například u her jako Skate nebo Stranglehold jsme měli 360 verzi výrazně dříve než PS3. Rozdílům, pokud stojí za řeč, se věnujeme. Naše testy obsahují druhý, alternativní názor. I tam se lze věnovat druhé verzi stejné hry.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Šéf českého OXM Jan Morkes prohlásil, že "asi nebudete mít čas věnovat se věcem jako testování nových verzí Xboxu 360, několikaměsíčnímu pátrání po budoucnosti Xbox Live služby u nás a řešit spoustu věcí, které zajímají pouze majitele Xboxu". Takže jak to bude a projeví se vůbec nějak na obsahu časopisu, že X360 je momentálně nejrozšířenější next-gen konzolí v ČR?

Dobře, možná tam nebudou sáhodlouhé návody nebo úplný výpis achievementů, ale ujišťuji vás, že si na podstatné věci čas uděláme.

Některé plátky občas uměle natahují články, aby jimi zaplácly více stran, ale vy zřejmě budete řešit úplně opačný problém. Jak se s tímto vypořádáte v těch nejvíce našlapaných měsících? Obecně - vynecháte spíš ty horší hry nebo radši zkrátíte délku textů?

Myslím, že je to celkem příjemný problém. Naše řešení je asi někde mezi oběma návrhy. Některé minoritní nezajímavé hry možná opomineme. A někdy věnujeme hře trošku měnší prostor, než by asi dostala v singleformátovém časopise (příklad: Skate). Podstatné ale je, že rubriky jsou takříkajíc „nabušené“ a všem velkým titulům se věnujeme naplno.

Cena a DVD

Cena 69 Kč je označena jako zaváděcí. Po kolika číslech ji plánujete zvýšit a jaké maximální úrovně asi tak dosáhne?

Zaváděcí cenu budeme držet přinejmenším tři měsíce. Maximální nebude určitě vyšší než 100.

Bude časopis dostupný i na Slovensku (nebo v jiných zemích - jako vychází Level v Turecku) a kolik tam bude stát?

Na Slovensku ano. V jiných zemích ne. Je třeba upřesnit, že Level se v Turecku neprodává, je to jeho tureckojazyčná licencovaná mutace. Když budeme dobří, třeba nás taky bude chtít někdo licencovat.

Co je hlavním důvodem absence pravidelné přílohy? Zaznělo od tebe něco ve smyslu, že občas by se mohla objevit nějaká speciální - o co půjde?

Důvodem je to, že se chceme soustředit na dělání dobrého a dostupného časopisu. Nechceme být dogmatičtí a proto nevylučujeme speciální přílohu někdy v budoucnosti, ale plány zatím nejsou konkrétní, proto se nemá o nich teď smysl bavit.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pozadí

Kolik redaktorů na plný úvazek na Next Levelu pracuje a kteří externí autoři do něj budou přispívat? Budete nějak spolupracovat s komunitou z fanstránek?

Na plný úvazek jsme dva, já a Petr Poláček. Externistů máme zatím kolem desíti, namátkou třeba Petr Bulíř nebo Jiří Pavlovský, ale další v příštích měsících asi přibereme. Nevím, co je přesně míněno spoluprací s komunitou fanstránek, ale řada z nás se cítí součástí těchto komunit.

Ovlivní nějak příchod Next Levelu na trh dosavadní působení Oficiálního PlayStation 2 Magazínu, který vedeš, a budeš to stíhat? Na čem všem teď závisí, jak dlouho ještě bude OPS2 vycházet?

Ovlivní v tom smyslu, že se OPS2 už od příštího čísla vice zaměřuje na platformu PlayStation 2. Dostává se tak více do souladu se svým názvem. Jak to budu stíhat? Teď jsem si to poprvé vyzkoušel, oba jsou už v tiskárně. Bylo to náročné, ale s pomocí kolegů se to zvládnout dá (i když za cenu řady probdělých nocí). První číslo každého časopisu je hodně namáhavé, protože se všechno musí vyrábět a vymýšlet. Dál už to bude, věřím, výrazně lepší. Pokud jde o perspektivu OPS2, naše vydavatelství je rozhodnuto jej vydávat do té doby, dokdy bude časopis rentabilní. Nyní je. Kdy přestane být, nejsem schopen přesně odhadnout.

Jakou (z nákladu 35 tisíc kusů) očekáváte prodejnost Next Levelu ve střednědobém horizontu, i třeba ve srovnání se současným odbytem Levelu / Score?

Očekávání naší firmy je optimistické. Pojďme se o tom pobavit, až budou k dispozici první opravdové výsledky.

Chcete na závěr něco vzkázat vašim potenciálním čtenářům?

Jsme hráči tělem i duší, je-li to i váš případ, je dobrá šance, že si budeme rozumět.

Související články: Novinka, Rozhovor o Oficiálním Xbox 360 Magazínu CZ

 
jd
autor (29) je zdejším šéfredaktorem, novinkářem a editorem, což ho i osmým rokem většinou baví, ale namísto hraní už raději tráví více času s přítelkyní, labradorem, na kole, lyžích, u fotbalu, ambient/psy/trance hudby, cestováním či nikdy nekončící prací s novým domem a zahradou

 
 
jd

Nejnovější články