Rozhovor o českém Oficiálním X360 magu
zdroj: tisková zpráva

Rozhovor o českém Oficiálním X360 magu

12. 5. 2007 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Brzy na domácím trhu přibude další herní časopis, specializovaný na konzoli od Microsoftu. Co si od něj šéfredaktor Kamil Gric a Computer Press slibuje, proč stojí tři stovky, jaký obsah nabídne 1.číslo a co DVD?

Autor: jd
Publikováno: 12.května 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zhruba za měsíc, konkrétně 14. června, přijde na domácí a slovenský trh první číslo české mutace Oficiálního Xbox 360 magazínu. Jeho vydávání se chopila společnost Computer Press, která stanovila cenu časopisu na 299 Kč (449 Sk). Dostanete za ně 100 stran v luxusním provedení a formátu SuperA4. Součástí se stane plakát ve velikosti A2 nebo DVD příloha s demoverzemi a hrami pro Xbox Live Arcade. Šéfredaktorem českého OXM bude dosavadní vedoucí tištěného Doupěte, Kamil Gric. Toho jsme v souvislosti s nedávným oznámením vzniku časopisu požádali o zodpovězení doplňujících otázek, které si asi bude klást většina potenciálních kupujících.

TISCALI Games: Co vedlo Computer Press a Microsoft ČR k rozhodnutí vydávat Oficiální X360 magazín CZ - jaké hlavní cíle tím na trhu sledujete a kolika tisíc prodaných kusů časopisu byste rádi dosáhli?

Kamil Gric: Jako každé jiné vydavatelství, i Computer Press hodlá vhodnými kroky rozšiřovat své portfolio a pozici na českém trhu. Oficiální Xbox 360 magazín byl jedním ze zvažovaných projektu a jako takový má podpořit ekonomiku firmy. Časopis má zřejmou cílovou skupinu, silného partnera, jasný časový horizont. V souvislosti s dobrými licenčními podmínkami, o nichž jsme vedli jednání více než rok, a realistickým finančním plánem to jsou jasné důvody, proč se Computer Press rozhodl dát Oficiálnímu Xbox 360 magazínu zelenou. Otázka prodejů je v tuto chvíli pouze interní záležitostí, jako taková je ale logicky postavena na číslech celkových prodejů konzole a obecných zkušeností s časopisy podobného rázu.

Financování časopisu

Nepovažujete rozjetí takového časopisu za docela riskantní krok, když bylo nedávno oficiálně oznámeno, že v ČR vlastní konzoli Xbox 360 pouze 5 tisíc lidí?

Pokud se nepletu, Microsoft pod číslem 5 tisíc kusů mínil jím prodané kousky konzole, skutečné číslo Xboxů je u nás vyšší s ohledem na první rok, kdy byl Xbox 360 dostupný v řadě obchodů i bez oficiálního uvedení na tuzemský trh. Nezapomínejte také na Slovensko, kde bude časopis k dostání. Přestože se ani po sečtení těchto položek nedostáváme k nijak závratnému číslu, ekonomika časopisu je nastavena tak, abychom se ani za této situace nepouštěli do riskantního projektu.

Vzhledem k tvé předešlé odpovědi, nebojíte se, resp. počítáte dopředu s tím, že časopis nejspíš bude dlouhodobě ztrátový?


Je jasné, že trh okolo konzole Xbox 360 je u nás stále malý, nicméně věříme v jeho růst a potenciál. Hovořit o dlouhodobě ztrátovém projektu bych si nedovolil ani zde, ještě méně pak v kancelářích našeho vydavatelství, kde časopis a jeho návrhy vznikaly. Nejsem oprávněn nikoho zasvěcovat do ekonomiky časopisu, ale z logiky věci vyplývá, že Computer Press rozhodně nehodlá své portfolio rozšiřovat o ztrátový projekt – Oficiální Xbox 360 magazín jím tedy nebude.

Lze alespoň trochu nastínit, zda se na financování časopisu podílí z větší míry Microsoft nebo Computer Press?

Kamil Gric / šéfredaktor OXM CZ zdroj: tisková zpráva Oficiální Xbox 360 magazín je projekt vydavatelského domu Computer Press, který také financuje jeho provoz a veškeré aktivity. Držitelem celosvětové licence na jeho vydávání je britská společnost Future Publishing, která si po dobrých zkušenostech s naší firmou vybrala Computer Press jako partnera pro uvedení OXM na český trh. Tolik k vyjasnění. S českým Microsoftem spolupracujeme především na úrovni marketingu, kde bude řada plánovaných aktivit zajímavá pro naše čtenáře, navíc také pro hráče, kteří po prvním ohlášení o časopis například neprojevili zájem z cenových důvodů. Pro Microsoft je přítomnost magazínu neméně důležitá kvůli propagaci značky – dá se říct, že budeme žít v jakési symbióze, kdy oba „projekty" těží z existence a aktivity toho druhého. Bohužel, vše je i nadále v otázce řešení a v tuto chvíli nemohu být v otázce jednotlivých aktivit konkrétnější – jakkoliv bych rád řadu věcí již nyní odhalil. Raději než slibovat, ohlásíme vše později a s jistotou, že se dané věci dočkají bezproblémové realizace.

Proč je česká mutace OXM (299 Kč) dražší než třeba britská (6 liber=250 Kč) - neobáváte se, že cena může část zájemců odradit?

Předně, s cenou se nedá pracovat pouhým přepočtem z libry na korunu. Výroba anglické verze je díky vysokému nákladu časopisu znatelně nižší (anglický OXM tiskne zhruba 50 000 výtisků), nepoměr je také na poli inzerentním (stačí sečíst množství herní, ale i neherní inzerce v českých a zahraničních časopisech). Cenu za problém nepovažujeme, je v daném segmentu licencovaných časopisů standardní (za stejnou cenu byl dlouhá léta k dispozici OPS2 magazín). V plánu navíc máme řadu doplňujících výhod, které majitelé konzole jistě ocení – vždyť už z kraje začínáme s DVD přílohou ve slimboxu a s A5 tištěnou přílohou.

Obsah časopisu

Můžeš nám prozradit něco konkrétnějšího o náplni 1. čísla OXM CZ?

Obsah prvního čísla je v přípravě (do jeho vydání konec konců zbývá dostatek času), přesto už je o několika materiálech jasno. Předně nebude chybět recenze Forza Motorsport 2 včetně unikátního rozboru jedné z tratí, tipů a triků, dojmů z představení hry na francouzském okruhu Paul Ricard nebo rozhovoru s Danem Greenawaltem na téma vize závodních her budoucnosti. Na řadu přijde i dvojice exkluzivních odhalení v čele s GTA IV, kde na čtenáře konkrétně čeká rozhovor s Rockstar Games, přineseme také detailní preview Tom Clancy´s End War se všemi dostupnými textovými i grafickými podklady.

Velký prostor věnujeme také dojmům z prezentace Halo 3 v americkém Seattle, mezi recenzemi by neměla chybět očekávaná The Darkness a v sekci hardware pak redakční dojmy z testování Xbox 360 Elite. Jak už bylo oznámeno dříve, přílohou k prvnímu číslu bude také tzv. Starter Pack se zaměřením na samotnou konzoli Xbox 360, jenž uvnitř časopisu doplní ohlédnutí za dosavadním působením konzole na herním trhu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obecně - budou články tvořeny převážně vlastním obsahem nebo část z nich budete čerpat ze zahraničních mutací OXM?

Časopis bude kompromisem mezi lokálně tvořeným obsahem a překladem anglické verze, převažovat budou samozřejmě články českých autorů – např. u recenzí si nedokáži dost dobře představit, že by byly dílem překladu (za to by nás čtenáři právem v diskusích snědli). Licence anglického OXM nám umožňuje přístup k exkluzivním materiálům (nejen textového, ale i grafického charakteru), které budeme do časopisu využívat, stejně jako hodláme sáhnout k překladu návodů, u nichž znovu-vytvoření českým autorem postrádá smysl. Zakládáme si ale na vlastních nápadech obsahového rázu, čtenáři se mají na co se těšit.

Kdo bude zmiňované překlady z angličtiny zajišťovat - půjde o doslovné tlumočení profesionálním překladatelem nebo spíš volnější překlad vaším redaktorem? Asi rozumíš, že narážím na neduh PC Gameru CZ s otrockými překlady...

Doslovný překlad samozřejmě nepřipadá v úvahu: také u textů jako návody, u nichž prakticky není nutná úprava od anglického originálu, bude překlad zajišťovat interní nebo externí redaktor časopisu.

Kdo bude tvořit autorský tým, s kterými osobnostmi české Xbox komunity jste již napevno dohodlí na spolupráci?

Autorský tým bude tvořen především z autorů, kteří již mají s konzolí Xbox 360, stejně jako psaním do papírových časopisů, zkušenosti. Konkrétní v otázce jmen nebudu (snad až na potvrzeného redaktora, kterým bude Karel Kališ), přestože je otázka autorského týmu již prakticky vyřešena. Přece jen, autorská spolupráce je vždy zkušebního rázu a teprve na základě konkrétních zkušeností mohu říci, že tento konkrétní člověk bude stabilním členem redakčního týmu. Tištěné Doupě ale až na drobné výjimky zůstává bokem našeho zájmu – projekt jede svižně dál, autoři u něj zůstávají, což nijak neohrozí jeho chod.

Jisté je, že hodláme aktivně spolupracovat s českou komunitou (autory webů jako Xlive.cz, xbo360.mih-team.com) a dalšími, a to jak na úrovni autorské, tak i spoluprácí s komunitou jako takovou (plánujeme nabídnout informace o veškerém dění u nás, turnajích, akcích atd., stejně jako dát prostor běžným hráčům, aby se na obsahu časopisu podíleli).

Zůstanou v papírovém Doupěti i nadále xboxové články nebo se všechny odteď přesunou do OXM, aby mu nekonkurovalo?

Tištěné Doupě bude i nadále informovat o nejdůležitějších hrách pro Xbox 360 v té podobě, v jaké to činilo doposud. Jednotlivé projekty si nijak nekonkurují, naopak rozšiřují portfolio mediálního domu Computer Press – není proto důvod sekci Xbox 360 v Doupěti jakkoliv omezovat.

DVD příloha

Bude DVD příloha u časopisu pravidelně každý měsíc? Můžeš upřesnit, zdali budete na DVD přikládat nějaké normální plné hry nebo Xbox Live Arcade hry - kolik a v jaké hodnotě? Jak moc aktuální hratelné ukázky na ní budou, lze to demonstrovat na nějakém příkladu - najdeme tam například demo vydané na Xbox Live Marketplace 2 týdny před příchodem nového čísla na trh, nebo takovou aktuálnost znemožňují výrobní postupy či povinné přejímání celého obsahu DVD ze zahraniční verze magazínu?

DVD příloha bude u každého čísla. Otázka obsahu (nebo demonstrace na konkrétním příkladu) není na místě – do vydání prvního čísla je dostatek času, bližší informace o obsahu časopisu i DVD přílohy přijdou v pravou chvíli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Neplánujete též verzi časopisu bez DVD (tak jako u Doupěte)?

Vydávání licencovaného magazínu není jen o našich záměrech, ale také poměrně striktních pravidlech ze strany majitele licence (Future Publishing). To nás nutí jednak ke splnění některých požadavků (luxusní podání časopisu, který musí odpovídajícím způsobem reprezentovat značku), druhak upřesňují také např. pravidla stanovení ceny. Kdybychom se rozhodli pro časopis bez média, šlo by zcela jistě o nelicencovaný produkt, ale diskuse na toto téma považuji za bezpředmětné.

V zahraničí poslední dobou dochází k rušení jednoho časopisu za druhým, hlavně kvůli rozmachu internetu, kvůli čemuž už nelze stavět na DVD příloze tak jako dříve. Zejména proto někteří insideři nazývají český OXM sebevražedným projektem. Domníváš se, že do ČR dosud tento trend ještě nedoputoval a že DVD bez klasické plné hry (jako např. GameStaru) může ještě někoho oslovit v době dobře dostupného broadbandového internetového připojení a možnosti stahovat dema z Xbox Live zdarma?

Předně: zavírání papírových časopisů se prakticky netýká licencovaných projektů, jenž mají svá specifika a řekněme i odlišné zaměření na cílovou skupinu. Jak ale doufám bylo už z předcházejících odpovědí patrné, i vzhledem k situaci na trhu by Oficiální Xbox 360 magazín zcela jistě nevzniknul bez silného partnera v podobě českého Microsoftu. A vezmu-li to ze široka, nemyslím si, že by licencované produkty podobné OXM nebo OPS časopisů čekal v brzké době zánik.

Linky: Stránka britského Oficiálního X360 magazínu

 
jd
autorovi je 28 let, zastává funkce šéfredaktora, novinkáře a editora; má rád akční, závodní a fotbalové hry; neobejde se bez ambient/(psy)trance/progressive hudby, relaxuje při procházkách s labradorem a většinu času momentálně tráví dokončováním rodinného domu

 
 
jd

Nejnovější články