Rhapsody o ProGamers - rozhovor
zdroj: tisková zpráva

Rhapsody o ProGamers - rozhovor

29. 3. 2001 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Největší síťová party v Čechách se blíží a tak jsme poklábosili s ProGamers o všem, co s tímto ambiciózním projektem souvisí.


Rozhovor s Rhapsodym o ProGamers

Autor: Leon
Publikováno: 29.března 2001

Pokud patříte ke stálým návštěvníkům našich stránek, pravděpodobně pro vás není adresa ProGamers.cz úplně neznámá. Tento projekt založili před pár měsíci mimojiné lidé, kteří se dříve točili okolo QuakeChannel.cz a podobných specializovaných serverů, které poskytovaly informace o dění nejen na české Quake scéně. A jelikož se blíží začátek května a s tím i připravovaná akce PG Challenge Spring 2k1, rozhodli jsme se vyzpovídat Rhapsodyho, jednoho ze zakladatelů ProGamers, o všem, co s tímto ambiciózním a na českém internetu ojedinělým projektem souvisí.

Ahoj, můžeš se v krátkosti představit, kolik ti je, co děláš, o co se zajímáš atd.?

Ahoj. Jmenuji se Patrik Pavelka, je mi 22 let, studuji na VŠE a zároveň se snažím pomáhat bratrovi v jeho firmě. Zajímám se hlavně o počítače, internet, online hry a věci s tím spojené (překvapení). Pamatuji na dobu, kdy jsem se kromě toho ještě zvládal aktivně zajímat o hudbu, filmy a četbu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Naše dnešní povídání by mělo směřovat hlavně k projektu PG, můžeš proto méně zasvěceným čtenářům říci, o co se jedná?

Projekt ProGamers je zaměřen na podporu a rozvoj kompetitivního hraní počítačových her. V posledních letech po celém světe začala řada hráčů hrát hry ani už ne tak pro hru samotnou, ale pro soutěžení s ostatními hráči. Takový jedinci už nehráli např. Quake, aby se dostali až na konec všech úrovní. Hráli Quake, aby mohli soutěžit s ostatními hráči, být lepší, než oni. Toto samozřejmě umožnil příchod nových technologií, hlavně internetu. Na poptávku reagovala nabídka a tak se brzy objevilo pár lig a turnajů právě pro tyto hráče. Nejznámější organizací pořádající profesionální soutěže je bezesporu Cyberathlete Proffesional League - CPL. V současnosti je kompetitivní hraní ve světě na takové úrovni, že nejsou výjimkou turnaje, kde si vítěz odveze domů několik desítek tisíc dolarů. To už jsou částky, které v korunách přecházejí do jednotek milionů. Když jsme viděli, jaké úrovně dosahují počítačové soutěže ve světě, řekli jsme si s pár přáteli, proč to nezkusit i u nás? Resp. bylo nám líto, že podobné akce u nás nejsou a zároveň nám bylo jasné, že pokud chceme něco takového mít, musíme si to udělat sami ;) A výsledek této myšlenky je právě projekt ProGamers.

Jak jsi se ty dostal k PG? Kdo se podílel na jeho vzniku? A jak vlastně vznikla myšlenka o založení takového ambiciózního projektu?

K projektu ProGamers jsem se dostal jednoduše. Založil jsem ho. Samozřejmě, že ne sám. Na založení se nás podílelo víc. Kromě mé maličkosti i můj bratr Dan a řada kamarádů, vesměs hráčů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vím, že jste vloni uspořádali několik zajímavých turnajů. O co šlo a ve kterých hrách se soutěžilo?

Loňský rok byl našimi turnaji poměrně nabitý. Jako první jsme na konci června pořádali ProStarCraft Tournament (PSCT), následoval říjnový ProQuake Tournament a sezónu ukončoval již druhý PSCT. Názvy akcí napovídají, v jakých hrách se soutěžilo. Byly to QuakeWorld, Quake2, Quake3:Arena, StarCraft a konečně StarCraft:BroodWar. Součástí všech našich akcí byly soutěže pro jednotlivce i týmy.

Kolik lidí se nyní v projektu PG angažuje přímo a kolik máte asi spolupracovníků?

Je jasné, že projekt, který kromě halových turnajů obsahuje poměrně obsáhlý informační webový server a online ligy, nutně vyžaduje spoustu času, úsilí a nervů. V současné době se na ProGamers přímo podílí více než 15 osob a dalších přibližně 10 spolupracovníků. A protože se náš projekt od jiných herních zejména webových projektů svou povahou liší zejména tím, že je zaměřen jen na několik málo vybraných her, za to však důkladně do hloubky, nemůžeme upotřebit k práci na projektu jakéhokoliv herního nadšence. Proto v našich řadách najdeš většinou samé špičkové hráče domácí scény.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na jaro připravujete monstrózní akci PG Challenge. Přibliž nám tento turnaj, v čem se bude soutěžit, o co, kolik očekáváte hráčů atd.

Termínem monstrózní si to poměrně vystihl. PG Challenge proběhne ve dnech od 4. do 7. května tohoto roku v obří hale ALP v Kněževsi u Prahy. Řada čtenářů by mohla tyto prostory znát z akcí typu Evolution Party apod. PG Challenge je doposud největší akce, jakou jsme pořádali. Rozhodli jsme se na ní spojit všechny námi doposud pořádané turnaje v jednu „mega akci“. Tzn. proběhnou zde jak turnaje ve StarCraftech a BroodWarech, tak i v QuakeWorldu, Quake2, Quake3: Arena a nově, aby to nebylo málo, jsme se rozhodli navíc díky nebývalé popularitě přidat i turnaj v Counter-Strike. Po rozšíření našeho záběru se připravujeme na účast cca 300 hráčů. O cenách zatím nemůžu být příliš konkrétní, protože jsme ještě ve fázi konečného dolaďování se sponzory. Pokud vše dopadne dobře, je dost pravděpodobné, že bychom poprvé v česko-slovenské herní historii odměňovali vítěze turnajů pěticifernými finančními částkami.

Takže pro účast na PG Challenge nutně musím být hodně dobrým hráčem Quake, StarCraft nebo Counter-Strike?

Rozhodně ne. Začátečník má na akci, která chce být vlastně takovým svátkem kompetitivního hraní, možnost získat ohromné zkušenosti, které by mimo ni sbíral celé měsíce. Navíc chceme, aby její jedinečnou atmosféru mohlo vychutnat co nejvíc nadšených hráčů i jiných her, proto jsme nově otevřeli možnost účasti typu Free Gaming. Každého, kdo si přinese svůj počítač, připojíme do jediné velké sítě, kde si spolu s ostatními herními nadšenci může užívat jakýchkoliv her, setkání se stovkami dalších lidí se zálibou k hrám, k vyměňování zkušeností, atd. Kromě vášně z drsného soutěžení jde na PG Challenge také o pořádnou pařanskou halovou párty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Mimochodem, plánujete i účast nějakých slavných zahraničních hráčů nebo celých klanů?

Na této PG Challenge nejspíš ne. Rozhodli jsme se vyjít hráčům vstříc, a tak jsou všechny Quake i Counter-Strike turnaje otevřeny jen pro hráče z Čech a Slovenska. Nicméně i tak je možné, že se ukáže nějaká ‚starcraftí‘ celebrita...

S tím souvisí i finanční zabezpečení celé akce. Jak je to se sponzory? Máte nějaké stálé nebo také bojujete s jejich nepřízní?

Samozřejmě, že halu o rozloze 4500 m2 nejde naplnit 300 hráči a uspořádat pro ně kvalitní turnaje není možné jen tak svépomocí. Daří se nám to jen díky podpoře několika progresivních firem, které naštěstí ví, jakou má kompetitivní hraní budoucnost. Jistotu, že celá síť bude dobře běhat máme v zařízeních 3com. O naší grafickou podobu se stará Cinemax, náš software běží na SQL serveru od Microsoftu. Mediální podporu získáváme hlavně od vydavatelství časopisu LEVEL, internetového magazínu BonusWeb a asi můžeme prozradit, že od vaší společnosti World Online / Tiscali dostáváme také znatelnou podporu. Mimo jiné brzy připojíme náš webový server k vám, od čeho si slibujeme výrazné zrychlení našich stránek při jejich značně rostoucím zatížení. Už tradičně nás podporují AMD a Fotolab. Vedeme řadu dalších jednání, přece jen je ještě víc než měsíc do odstartování slavnostního zahajovacího ceremoniálu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Budete kromě PG Challenge pořádat letos ještě nějaké jiné akce?

Protože PG Challenge obsahuje všechny hry, kterým se aktivně věnujeme, není důvodu ji doplňovat o nějaký jiný typ akce. Proto další letošní akcí bude zase PG Challenge, tentokrát podzimní. Ale to už mluvím trochu v předstihu.

Důležitou součástí vašeho projektu je jistě i váš web. Jaké s ním máte plány a představy?

Určitě je náš web zásadní součástí projektu. Díky jemu se nám daří seznamovat stále více hráčů z našeho regionu s myšlenkou kompetitivního hraní. Podrobně informujeme o dění ve světě i u nás, zveřejňujeme články nejlepších českých hráčů o jejich zkušenostech a taktikách, vlastně z našich čtenářů tak trochu ‚vychováváme‘ lepší hráče. Co se plánů do budoucna týče, chystáme řadu významných úprav a novinek. V nejbližší době se chystáme zprovoznit rozsáhlou demobázi, kde si naši čtenáři budou moci stahovat a posléze sledovat očima těch kterých hráčů různé zápasy apod. Představme si např. že dneska večer proběhne v Londýně velká soutěž v Quake3. Naším cílem je již do pár hodin umožnit čtenářům sledovat zpětně zápas u sebe doma, jako by se ale dívali na monitor konkrétního hráče v nějaké londýnské herně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Připravujete něco podobného pro online hraní jako třeba Gamezone?

Na našem webu už nějaký čas běží ligový systém PG Online Leagues. Brzo se chystáme v rámci jeho neustálého vylepšování a zdokonalování zprovoznit velmi podrobné statistiky, ve kterých si každý bude moci najít řadu informací o každém zahraném zápase. Už teď jsou k dispozici různé přehledy a historie zápasů jednotlivých hráčů a klanů, navíc chceme zpřístupnit podrobné statistiky, např. hráčů podle fragů (úspěšných zásahů) na zápas, statistiky úspěšnosti hráčů v jednotlivých mapách, odkazy na dema odehraných zápasů, atd. Kromě dalšího vylepšování je našim cílem dostát jména projektu ProGamers a stejně jako na halovém turnaji PG Challenge, také v ligách umožnit hráčům si vyhrát nějaké peníze. Pro tento účel pravděpodobně začneme vyhlašovat tzv. PG Cupy - sezónní finančně dotované soutěže.

No a ke GameZone, ta je na rozdíl od nás zaměřena na hráče začátečníky. Proto musí být co nejjednodušší na používání i pro relativní laiky v oboru internetu a online hraní. Servery jako GameZone výrazně usnadní začínajícím hráčům první kroky při hraní na internetu a díky jim se rozrůstá hráčská komunita. Náš projekt, jak už samotný název napovídá, je na druhou stranu zaměřen na hráče zkušenější, kteří už mají něco za sebou. My hráčům neříkáme „klikni sem a začneš si hrát“. My už počítáme s tím, že naši čtenáři už v tomto ohledu něco zažili, což nám ale na druhé straně dává mnohem větší možnosti spolupráce. Právě naše služby jako ligy, demobáze, statistiky apod. by nikdy nemohli fungovat bez dostatečně velké obce zkušených online hráčů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedávno jste na svém webu informovali na vaší účasti na velkém CPL turnaji v Německu. Jsou nějaké velké rozdíly v organizaci takových turnajů v zahraničí a u nás?

Určitě. Hlavní rozdíl je podle mě hlavně ve finančním zajištění. Turnaje pořádané zaběhlými zahraničními společnostmi, jako právě CPL apod., mají tu výhodu, že v regionech Evropské Unie, Spojených států apod. je mnohonásobně jednodušší získat výraznou finanční podporu od velkých firem. Pak se celá organizace stává výrazně jednodušší. Náš tým má stejné nápady, ale je mnohem náročnější je zrealizovat. U nás marketingová oddělení fungují v drtivé většině bohužel úplně jinak.

Btw, chystáte se jet do zahraničí v dohledné době na nějaký podobný turnaj? A jaké jsou náklady na takovou akci? Mnoho hráčů by jistě rádi zkusili změřit síly v zahraničí.

V nejbližší době se zřejmě naše výpravy spolu s řadou dalších českých a slovenských hráčů vypraví na pařížskou Lan Arenu 6 a následně CPL Holland, což jsou v zásadě dvě nejprestižnější soutěže tohoto jara v Evropě.

Co se nákladů týče, určitě nejsou malé, ale na druhé straně pro fanouška ne nepřekonatelné. V zásadě se sestávají z poplatků za benzín (popř. autobus), stravování a vstupné. Celková suma se pak může pohybovat mezi dvěma, v krajním případě pěti tisíci korun. Mluvím samozřejmě o akcích konaných na území Evropy. Určitě to není malá částka, ale řadě lidí to za možnost hrát s několika stovkami hráčů na stejné síti, za možnost na vlastní oči vidět herní celebrity a za možnost říct „byl jsem přitom“, stojí. Nicméně věříme, že díky naší PG Challenge umožníme všem herním nadšencům z Čech a Slovenska prožít stejné zážitky za řádově nižší ceny :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva V čem myslíš, že je největší rozdíl mezi hráči absolutní špičky ve světě a u nás? Co chybí našim hráčům, aby se stali slavnými? A vyrůstá nám tu nějaký nový talent, který má předpoklady stát se slavným světovým hráčem třeba Quaka?

Myslím, že zásadní rozdíl je v připojení na internet. U nás je jistě velká řada talentů, myslím, že jsme nikdy v ničem neměli problém být šikovní. Ale bez pravidelného hraní po internetu se to prostě daleko dotáhnout v herním světě nedá. Jak už jsem psal, o talenty u nás nouze není. Hráči jako LordChick (StarCraft: BroodWar), Cobra (Quake2), Teether a Ebola (Quake3) a klan Blue Team (Counter-Strike) mají rozhodně předpoklady to dotáhnout daleko. Záleží jen na nich, kolik času jsou hraní, spíš trénování, schopni dát a vůbec jak moc na sobě budou pracovat.

A co ty a Quake? V jakém jsi klanu a na jakém místě se pohybuješ na českém žebříčku?

Heh. Není to tak dávno, co jsem se aktivně zabýval hraním Quake2. Nehrál jsem to snad úplně nejhůř, byl jsem i členem jednoho z našich nejlepších Quake2 klanů - Confessors of Monologue. Nicméně tyto časy jsou, paradoxně hlavně kvůli ProGamers, asi už dávno pryč. Občas si ještě zahraji, ale špička se mi vzdaluje ..

Hraješ také jiné hry? Nebo na ně není čas?

Není čas :) Nicméně vím, že bych si nějaký čas určitě rád udělal na Commandos2.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Aha, tak hodně štěstí s projektem ProGamers a na akci PG Challenge na viděnou…

Pokud vás tento rozhovor navnadil na tu správnou pařanskou notu a rádi byste si to rozdali například v Counter-Strike nebo Quake 3 se spoustou hráčů v jedné velké hale, není nic snazšího, než se už dnes zaregistrovat právě na ProGamers.cz. Zatím je přihlášeno okolo stovky hráčů, což je zatím pouze jedna třetina z plánovaného počtu, ale místa není ani přes obrovské prostory v Kněževsi neomezeně a stejně jako kdekoliv jinde zde platí, že je lepší si zamluvit svoje místo dřív, než pak odejít s prázdnou v případě naplnění kapacity. A nezapomeňte na jedno - díky možnosti volné hry se může zúčastnit každý, nejen zkušení hráči, kteří trénují každý den několik hodin. Naše redakce se na PG Challenge Spring 2001 také chystá a to nejen proto, abysme vám mohli přinášet zpravodajství přímo z místa činu v podobě reportáží nebo web-camu, ale hlavně kvůli skvělé atmosféře a zábavě, která je na podobných akcích předem zaručena.

Leon
připravil: jd





Nejnovější články