Autor:             Leon Publikováno:  29.března 2001 |  
  Pokud patříte ke stálým návštěvníkům našich         stránek, pravděpodobně pro vás není adresa ProGamers.cz         úplně neznámá. Tento projekt založili před pár měsíci mimojiné lidé, kteří         se dříve točili okolo QuakeChannel.cz a podobných specializovaných serverů,         které poskytovaly informace o dění nejen na české Quake scéně. A jelikož         se blíží začátek května a s tím i připravovaná akce PG Challenge Spring         2k1, rozhodli jsme se vyzpovídat Rhapsodyho, jednoho ze zakladatelů ProGamers,         o všem, co s tímto ambiciózním a na českém internetu ojedinělým projektem         souvisí.
  Ahoj, můžeš se v krátkosti představit, kolik ti je, co děláš, o co         se zajímáš atd.?
          Ahoj. Jmenuji se Patrik Pavelka, je mi 22 let, studuji na VŠE a zároveň         se snažím pomáhat bratrovi v jeho firmě. Zajímám se hlavně o počítače,         internet, online hry a věci s tím spojené (překvapení). Pamatuji na dobu,         kdy jsem se kromě toho ještě zvládal aktivně zajímat o hudbu, filmy a         četbu.
  
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Naše         dnešní povídání by mělo směřovat hlavně k projektu PG, můžeš proto méně         zasvěceným čtenářům říci, o co se jedná?
          Projekt ProGamers je zaměřen na podporu a rozvoj kompetitivního hraní         počítačových her. V posledních letech po celém světe začala řada hráčů         hrát hry ani už ne tak pro hru samotnou, ale pro soutěžení s ostatními         hráči. Takový jedinci už nehráli např. Quake, aby se dostali až na konec         všech úrovní. Hráli Quake, aby mohli soutěžit s ostatními hráči, být lepší,         než oni. Toto samozřejmě umožnil příchod nových technologií, hlavně internetu.         Na poptávku reagovala nabídka a tak se brzy objevilo pár lig a turnajů         právě pro tyto hráče. Nejznámější organizací pořádající profesionální         soutěže je bezesporu Cyberathlete         Proffesional League - CPL. V současnosti je kompetitivní hraní ve         světě na takové úrovni, že nejsou výjimkou turnaje, kde si vítěz odveze         domů několik desítek tisíc dolarů. To už jsou částky, které v korunách         přecházejí do jednotek milionů. Když jsme viděli, jaké úrovně dosahují         počítačové soutěže ve světě, řekli jsme si s pár přáteli, proč to nezkusit         i u nás? Resp. bylo nám líto, že podobné akce u nás nejsou a zároveň nám         bylo jasné, že pokud chceme něco takového mít, musíme si to udělat sami         ;) A výsledek této myšlenky je právě projekt ProGamers.
  Jak jsi se ty dostal k PG? Kdo se podílel na jeho vzniku? A jak vlastně         vznikla myšlenka o založení takového ambiciózního projektu?
          K projektu ProGamers jsem se dostal jednoduše. Založil jsem ho. Samozřejmě,         že ne sám. Na založení se nás podílelo víc. Kromě mé maličkosti i můj         bratr Dan a řada kamarádů, vesměs hráčů.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Vím,         že jste vloni uspořádali několik zajímavých turnajů. O co šlo a ve kterých         hrách se soutěžilo?
          Loňský rok byl našimi turnaji poměrně nabitý. Jako první jsme na konci         června pořádali ProStarCraft Tournament (PSCT), následoval říjnový ProQuake         Tournament a sezónu ukončoval již druhý PSCT. Názvy akcí napovídají, v         jakých hrách se soutěžilo. Byly to QuakeWorld, Quake2, Quake3:Arena, StarCraft         a konečně StarCraft:BroodWar. Součástí všech našich akcí byly soutěže         pro jednotlivce i týmy.
  Kolik lidí se nyní v projektu PG angažuje přímo a kolik máte asi spolupracovníků?
          Je jasné, že projekt, který kromě halových turnajů obsahuje poměrně obsáhlý         informační webový server a online ligy, nutně vyžaduje spoustu času, úsilí         a nervů. V současné době se na ProGamers přímo podílí více než 15 osob         a dalších přibližně 10 spolupracovníků. A protože se náš projekt od jiných         herních zejména webových projektů svou povahou liší zejména tím, že je         zaměřen jen na několik málo vybraných her, za to však důkladně do hloubky,         nemůžeme upotřebit k práci na projektu jakéhokoliv herního nadšence. Proto         v našich řadách najdeš většinou samé špičkové hráče domácí scény.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na jaro         připravujete monstrózní akci PG Challenge. Přibliž nám tento turnaj, v         čem se bude soutěžit, o co, kolik očekáváte hráčů atd.
          Termínem monstrózní si to poměrně vystihl. PG Challenge proběhne ve dnech         od 4. do 7. května tohoto roku v obří hale ALP         v Kněževsi u Prahy. Řada čtenářů by mohla tyto prostory znát z akcí typu         Evolution Party apod. PG Challenge je doposud největší akce, jakou jsme         pořádali. Rozhodli jsme se na ní spojit všechny námi doposud pořádané         turnaje v jednu „mega akci“. Tzn. proběhnou zde jak turnaje ve StarCraftech         a BroodWarech, tak i v QuakeWorldu, Quake2, Quake3: Arena a nově, aby         to nebylo málo, jsme se rozhodli navíc díky nebývalé popularitě přidat         i turnaj v Counter-Strike. Po rozšíření našeho záběru se připravujeme         na účast cca 300 hráčů. O cenách zatím nemůžu být příliš konkrétní, protože         jsme ještě ve fázi konečného dolaďování se sponzory. Pokud vše dopadne         dobře, je dost pravděpodobné, že bychom poprvé v česko-slovenské herní         historii odměňovali vítěze turnajů pěticifernými finančními částkami.
  Takže pro účast na PG Challenge nutně musím být hodně dobrým hráčem         Quake, StarCraft nebo Counter-Strike?
          Rozhodně ne. Začátečník má na akci, která chce být vlastně takovým svátkem         kompetitivního hraní, možnost získat ohromné zkušenosti, které by mimo         ni sbíral celé měsíce. Navíc chceme, aby její jedinečnou atmosféru mohlo         vychutnat co nejvíc nadšených hráčů i jiných her, proto jsme nově otevřeli         možnost účasti typu Free Gaming. Každého, kdo si přinese svůj počítač,         připojíme do jediné velké sítě, kde si spolu s ostatními herními nadšenci         může užívat jakýchkoliv her, setkání se stovkami dalších lidí se zálibou         k hrám, k vyměňování zkušeností, atd. Kromě vášně z drsného soutěžení         jde na PG Challenge také o pořádnou pařanskou halovou párty.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Mimochodem,         plánujete i účast nějakých slavných zahraničních hráčů nebo celých klanů?
          Na této PG Challenge nejspíš ne. Rozhodli jsme se vyjít hráčům vstříc,         a tak jsou všechny Quake i Counter-Strike turnaje otevřeny jen pro hráče         z Čech a Slovenska. Nicméně i tak je možné, že se ukáže nějaká ‚starcraftí‘         celebrita...
  S tím souvisí i finanční zabezpečení celé akce. Jak je to se sponzory?         Máte nějaké stálé nebo také bojujete s jejich nepřízní?
          Samozřejmě, že halu o rozloze 4500 m2 nejde naplnit 300 hráči a uspořádat         pro ně kvalitní turnaje není možné jen tak svépomocí. Daří se nám to jen         díky podpoře několika progresivních firem, které naštěstí ví, jakou má         kompetitivní hraní budoucnost. Jistotu, že celá síť bude dobře běhat máme         v zařízeních 3com. O naší grafickou podobu se stará Cinemax, náš software         běží na SQL serveru od Microsoftu. Mediální podporu získáváme hlavně od         vydavatelství časopisu LEVEL, internetového magazínu BonusWeb a asi můžeme         prozradit, že od vaší společnosti World Online / Tiscali dostáváme také         znatelnou podporu. Mimo jiné brzy připojíme náš webový server k vám, od         čeho si slibujeme výrazné zrychlení našich stránek při jejich značně rostoucím         zatížení. Už tradičně nás podporují AMD a Fotolab. Vedeme řadu dalších         jednání, přece jen je ještě víc než měsíc do odstartování slavnostního         zahajovacího ceremoniálu.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Budete         kromě PG Challenge pořádat letos ještě nějaké jiné akce?
          Protože PG Challenge obsahuje všechny hry, kterým se aktivně věnujeme,         není důvodu ji doplňovat o nějaký jiný typ akce. Proto další letošní akcí         bude zase PG Challenge, tentokrát podzimní. Ale to už mluvím trochu v         předstihu.
  Důležitou součástí vašeho projektu je jistě i váš web. Jaké s ním máte         plány a představy?
          Určitě je náš web zásadní součástí projektu. Díky jemu se nám daří seznamovat         stále více hráčů z našeho regionu s myšlenkou kompetitivního hraní. Podrobně         informujeme o dění ve světě i u nás, zveřejňujeme články nejlepších českých         hráčů o jejich zkušenostech a taktikách, vlastně z našich čtenářů tak         trochu ‚vychováváme‘ lepší hráče. Co se plánů do budoucna týče, chystáme         řadu významných úprav a novinek. V nejbližší době se chystáme zprovoznit         rozsáhlou demobázi, kde si naši čtenáři budou moci stahovat a posléze         sledovat očima těch kterých hráčů různé zápasy apod. Představme si např.         že dneska večer proběhne v Londýně velká soutěž v Quake3. Naším cílem         je již do pár hodin umožnit čtenářům sledovat zpětně zápas u sebe doma,         jako by se ale dívali na monitor konkrétního hráče v nějaké londýnské         herně.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Připravujete         něco podobného pro online hraní jako třeba Gamezone?
          Na našem webu už nějaký čas běží ligový systém PG Online Leagues. Brzo         se chystáme v rámci jeho neustálého vylepšování a zdokonalování zprovoznit         velmi podrobné statistiky, ve kterých si každý bude moci najít řadu informací         o každém zahraném zápase. Už teď jsou k dispozici různé přehledy a historie         zápasů jednotlivých hráčů a klanů, navíc chceme zpřístupnit podrobné statistiky,         např. hráčů podle fragů (úspěšných zásahů) na zápas, statistiky úspěšnosti         hráčů v jednotlivých mapách, odkazy na dema odehraných zápasů, atd. Kromě         dalšího vylepšování je našim cílem dostát jména projektu ProGamers a stejně         jako na halovém turnaji PG Challenge, také v ligách umožnit hráčům si         vyhrát nějaké peníze. Pro tento účel pravděpodobně začneme vyhlašovat         tzv. PG Cupy - sezónní finančně dotované soutěže.
          No a ke GameZone, ta je na rozdíl od nás zaměřena na hráče začátečníky.         Proto musí být co nejjednodušší na používání i pro relativní laiky v oboru         internetu a online hraní. Servery jako GameZone výrazně usnadní začínajícím         hráčům první kroky při hraní na internetu a díky jim se rozrůstá hráčská         komunita. Náš projekt, jak už samotný název napovídá, je na druhou stranu         zaměřen na hráče zkušenější, kteří už mají něco za sebou. My hráčům neříkáme         „klikni sem a začneš si hrát“. My už počítáme s tím, že naši čtenáři už         v tomto ohledu něco zažili, což nám ale na druhé straně dává mnohem větší         možnosti spolupráce. Právě naše služby jako ligy, demobáze, statistiky         apod. by nikdy nemohli fungovat bez dostatečně velké obce zkušených online         hráčů.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nedávno         jste na svém webu informovali na vaší účasti na velkém CPL turnaji v Německu.         Jsou nějaké velké rozdíly v organizaci takových turnajů v zahraničí a         u nás?
          Určitě. Hlavní rozdíl je podle mě hlavně ve finančním zajištění. Turnaje         pořádané zaběhlými zahraničními společnostmi, jako právě CPL apod., mají         tu výhodu, že v regionech Evropské Unie, Spojených států apod. je mnohonásobně         jednodušší získat výraznou finanční podporu od velkých firem. Pak se celá         organizace stává výrazně jednodušší. Náš tým má stejné nápady, ale je         mnohem náročnější je zrealizovat. U nás marketingová oddělení fungují         v drtivé většině bohužel úplně jinak. 
  Btw, chystáte se jet do zahraničí v dohledné době na nějaký podobný         turnaj? A jaké jsou náklady na takovou akci? Mnoho hráčů by jistě rádi         zkusili změřit síly v zahraničí. 
          V nejbližší době se zřejmě naše výpravy spolu s řadou dalších českých         a slovenských hráčů vypraví na pařížskou Lan         Arenu 6 a následně CPL         Holland, což jsou v zásadě dvě nejprestižnější soutěže tohoto jara         v Evropě.
          Co se nákladů týče, určitě nejsou malé, ale na druhé straně pro fanouška         ne nepřekonatelné. V zásadě se sestávají z poplatků za benzín (popř. autobus),         stravování a vstupné. Celková suma se pak může pohybovat mezi dvěma, v         krajním případě pěti tisíci korun. Mluvím samozřejmě o akcích konaných         na území Evropy. Určitě to není malá částka, ale řadě lidí to za možnost         hrát s několika stovkami hráčů na stejné síti, za možnost na vlastní oči         vidět herní celebrity a za možnost říct „byl jsem přitom“, stojí. Nicméně         věříme, že díky naší PG Challenge umožníme všem herním nadšencům z Čech         a Slovenska prožít stejné zážitky za řádově nižší ceny :)
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V         čem myslíš, že je největší rozdíl mezi hráči absolutní špičky ve světě         a u nás? Co chybí našim hráčům, aby se stali slavnými? A vyrůstá nám tu         nějaký nový talent, který má předpoklady stát se slavným světovým hráčem         třeba Quaka?
          Myslím, že zásadní rozdíl je v připojení na internet. U nás je jistě velká         řada talentů, myslím, že jsme nikdy v ničem neměli problém být šikovní.         Ale bez pravidelného hraní po internetu se to prostě daleko dotáhnout         v herním světě nedá. Jak už jsem psal, o talenty u nás nouze není. Hráči         jako LordChick (StarCraft: BroodWar), Cobra (Quake2), Teether a Ebola         (Quake3) a klan Blue Team         (Counter-Strike) mají rozhodně předpoklady to dotáhnout daleko. Záleží         jen na nich, kolik času jsou hraní, spíš trénování, schopni dát a vůbec         jak moc na sobě budou pracovat.
  A co ty a Quake? V jakém jsi klanu a na jakém místě se pohybuješ na         českém žebříčku?
          Heh. Není to tak dávno, co jsem se aktivně zabýval hraním Quake2. Nehrál         jsem to snad úplně nejhůř, byl jsem i členem jednoho z našich nejlepších         Quake2 klanů - Confessors of Monologue. Nicméně tyto časy jsou, paradoxně         hlavně kvůli ProGamers, asi už dávno pryč. Občas si ještě zahraji, ale         špička se mi vzdaluje ..
  Hraješ také jiné hry? Nebo na ně není čas?
          Není čas :) Nicméně vím, že bych si nějaký čas určitě rád udělal na Commandos2.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Aha, tak         hodně štěstí s projektem ProGamers a na akci PG Challenge na viděnou…
          Pokud vás tento rozhovor navnadil na tu správnou pařanskou notu a rádi byste        si to rozdali například v Counter-Strike nebo Quake 3 se spoustou hráčů         v jedné velké hale, není nic snazšího, než se už dnes zaregistrovat právě         na ProGamers.cz. Zatím je přihlášeno         okolo stovky hráčů, což je zatím pouze jedna třetina z plánovaného počtu,         ale místa není ani přes obrovské prostory v Kněževsi neomezeně a stejně         jako kdekoliv jinde zde platí, že je lepší si zamluvit svoje místo dřív,         než pak odejít s prázdnou v případě naplnění kapacity. A nezapomeňte na         jedno - díky možnosti volné hry se může zúčastnit každý, nejen zkušení         hráči, kteří trénují každý den několik hodin. Naše redakce se na PG Challenge         Spring 2001 také chystá a to nejen proto, abysme vám mohli přinášet zpravodajství         přímo z místa činu v podobě reportáží nebo web-camu, ale hlavně kvůli         skvělé atmosféře a zábavě, která je na podobných akcích předem zaručena.
  
 
 
 
  |