zdroj:
tisková zpráva
Akční hra Mafia od brněnské vývojářské společnosti Illusion Softworks patří bezesporu k tomu nejlepšímu a nejúspěšnějšímu, co kdy u nás v této oblasti vzniklo. Jedná se i o jeden z horkých kandidátů na PC hru roku ve světě a proto jsme využili příležitosti vyzpovídat šéfa IS Petra Vochozku o všem, co s Mafií bezprostředně souvisí a co vás bude určitě také zajímat.
V úvodní části třídílného exkluzivního rozhovoru jsme se zaměřili na prodejnost hry, její hodnocení, českou lokalizaci nebo chystaný patch, a dnes navážeme s otázkami na téma přídavných modů, datadisku, konzolových verzí Mafie a současném stavu Vietcongu nebo Hidden & Dangerous 2.
Tiscali Games: Krátce po vydání hry se na internetu objevila spousta amatérsky vytvořených přídavků, skinů nebo různých utilit pro Mafii. Jak se na "vrtání" hráčů v Mafii díváte a čekali jste, že někdo prolomí váš kompresní formát tak brzy?
Petr Vochozka: Teda já jsem ani žádné mody nečekal :) Mafia nemá zabudovaný žádný editor a jenom nás těší, že se našli nadšenci, kteří dělají vlastní mody nebo úpravy. Prolomit to snad nebylo až tak těžké, my jsme se rozhodně nesnažili něco zvlášť chránit, naopak knihovnu na dekompresi jsme nechali zvlášť úmyslně. DTA soubory tam jsou hlavně z důvodu úspory při loadu.
Který skin nebo mod se vám líbí nejvíce?Co říkáte např. na přetvoření celé hry do zimní / sněhové podoby?
Sněžný mód je bez diskuse náš favorit :)
zdroj:
tisková zpráva
Nehodláte s takovými talentovanými lidmi navázat bližší spolupráci a pak třeba vydávat takové bonusy pro Mafii oficiální cestou jako třeba UT2003 bonus pack?
Petr Vochozka: Tyhle módy dělají lidi z čirého nadšení a poskytují je na webu zdarma, takže by nebylo fér to pozastavit a vydávat komerčně. Nic takového nemáme v plánu. Určitě bysme chtěli s fanoušky do budoucna více spolupracovat a nějak je podporovat, musíme přijmout full-time webmastera.
Poskytujete komunitě nějakou podporu - např. rady při otázkách po mailu nebo poskytování supportu četným fan-stránkám, které jsou mnohdy aktualizovány častěji než vaše Mafia homepage? Je teoreticky možné, že pro všechny nadšence vydáte v budoucnu SDK / editor levelů, aby mohly vznikat nějaké originální mapy/vozy atd., nebo to struktura hry vůbec neumožňuje?
Petr Vochozka: Máme email info@illusionsoftworks.com, kde provádíme tech support, ovšem do detailů jít nemůžeme. SDK pro Mafii nevydáme, naše editory jsou poměrně komplikované a na tvorbu nějakého user-friendly editoru není čas. Ale na druhou stranu, u několika našich dalších her plánujeme editor přiložit už v základním balení.
V brzké době přijmeme webmastera, který se bude o naše oficiální stránky starat mnohem lépe, ale nikdy nemůžeme dosáhnout takové obsáhlosti jako fanstránky a to z jednoho důvodu: oni si mohou dovolit napsat cokoliv, i spekulace nebo výmysly, ale my se musíme držet pouze oficiálních informací.
zdroj:
tisková zpráva
Nedávno se objevila řada spekulací na téma datadisku pro Mafii se síťovou hrou a závody. Pokud na něčem takovém pracujete, můžete nám o datadisku povědět něco bližšího?
Petr Vochozka: V současné době nejsou žádné plány pro vytvoření datadisku. Chceme dodělat v co nejlepší kvalitě verze pro konzole a začít na nové hře. Bohužel se objevila spekulace o tvorbě datadisku, který bude obsahovat multiplayer, to však z důvodů, které jsem popsal v první části rozhovoru, nebude možné. Místo datadisků bychom veřejnosti rádi nabídli spíše stejně dobrou kompletní hru, což potěší určitě více než pár misí nezávislých na hlavním přiběhu.
Rozhodli jste se už s vaším vydavatelem Take2, že na úspěch Mafie v budoucnu navážete plnohodnotným pokračováním? Třeba Mafií 2 nebo hrou s podobně gangsterskou zápletkou?
Petr Vochozka: Rozhodně bysme rádi Mafii 2 udělali, vše záleží skutečně na naší dohodě s Take2 Interactive. Nápadů máme více než dost! :)
Upravovali jste nějak fyzikální model vozů na základě ohlasů na trochu problematický závod v šesté misi původní hry, který se zdál mnohým lidem příliš obtížný?
Petr Vochozka: Spousta lidí měla se závodem problémy, ale to není kvůli fyzice, ale kvůli příliš dobrým soupeřům. Závody jsme ladili poměrně dlouho, chtěli jsme je udělat tuhé, bohužel pro řadu hráčů se staly nepřekonatelným problémem. V patchi toto bude opraveno, jednoduše protivníkům zmenšíme koeficient výkonu motoru a podobně.
zdroj:
tisková zpráva
Mafia se v současnosti chystá i ve verzi pro PS2 a hovoří se i o Xboxu. Bude se ta nějak lišit od PCčkové nebo půjde o pouhou konverzi? Jestliže se bude odlišovat, v čem konkrétně a jak to ovlivní hratelnost?
Petr Vochozka: Zatím ještě není oznámeno, jestli hra vyjde na PS2, Xbox nebo na obou platformách. Náš engine a hra na nich již běhá. Vyloučený není ani GameCube, jejímž jsme také licencovaným developerem. Verze pro konzole budou muset být graficky rozhodně ořezané, protože například PS2 má mizerných 32 MB pro všechno! Ale díky menšímu rozlišení TV a rozmazanosti obrazovky (a hlavně taky díky našim šikovným grafikům :) rozdíl skoro nepoznáte. Musíme rozhodně udělat jednoduché ovládání, zaměřování s nějakým magnetismem a celou hru udělat trošku jednodušší pro konzolové hráče. Hlavně závody. Třeba se dočkáte i rychlejších aut.
Odhadujete prodej PS2 verze Mafie větší než u PC? U většiny her to tak bývá, ale najdou se i výjimky, navíc majitelům PS2 nedávno vyšlo lehce konkurenční GTA: Vice City - jak se vám osobně líbí a v čem si myslíte, že bude Mafia v konzolové verzi lepší?
Petr Vochozka: Prodej PS2 odhaduji vyšší, než PC, ale ne příliš výrazně. Hra většinou uspěje na platformě, pro kterou je primárně tvořena, a to je u Mafie PC. Naštěstí je to hra, která je svým žánrem majitelům konzolí blízká. GTA: Vice City jsem hrál, je to sice dobrá hra, ale jak už někde pronesl Dan Vávra, je povrchní. Například u Mafie máme hodně reálný a propracovaný systém destrukce auta, u GTA při prvním nárazu odpadne kapota, při druhém se z auta začne čoudit a při třetím vybouchne. A tak je to u většiny věcí. Podle prodejů (GTA 3 je zatím prodáno asi 7 milionů kusů, GTA: Vice City se očekává 10 milionů) to asi lidem stačí, ale my rozhodně upřednostňujeme vypilovat věci do posledního detailu, jinak by nás to ani nebavilo.
zdroj:
tisková zpráva
Máte v plánu tvořit hry také pro Nintendo Gameboy Advance?
Petr Vochozka: Ne, tento trh je silně řízen licencemi, pokud nemáte charaktery od Disneyho nebo od Nintenda, hra nemá žádné šance.
Jaké další hry všech žánrů a platforem považujete osobně v současnosti za nejlepší, popřípadě inspirující?
Petr Vochozka: Právě hraju Colin McRae Rally 3, Pro Evolution Soccer 2, GTA Vice City, chystám se na koupi Splinter Cell pro Xbox, Getaway pro PS2, Command and Conquer Generals pro PC. Některé hry jsou neskutečně propracované a jak je vidět, hráči to dokáží ocenit.
Společně s Pterodonem nyní pracujete na Vietcongu, v jaké fázi vývoje se nyní hra nachází a co ještě zbývá dodělat?
Petr Vochozka: Jsme v dokončovací fázi, do konce vývoje zbývají týdny. Ladíme hratelnost, texty a hlavně se testuje multiplayer.
zdroj:
tisková zpráva
Očekáváte, že Vietcong dosáhne stejného úspěchu jako Mafia a plánujete pro jeho vydání stejně intenzivní nebo větší reklamní kampaň v ČR?
Petr Vochozka: Mafia je extrémně úspěšná hra a bylo by naivní si myslet, že tak uspějí i všechny další, ale Vietcongu hodně věříme. Hra je ve vývoji 2,5 roku, klidně jsme ji mohli dodělat na jaře tohoto roku, ale absolutně upřednostňujeme kvalitu před termíny. Naše harmonogramy jsou na tom špatně :)
Kampaň bude úměrná odhadům prodeje, Mafii se bude podobat. Přemýšlíme také o launch party zde v Česku, stejně jako tomu bylo u Mafie (reportáž).
Jaká bude prodejní cena? Budete pokračovat ve šlépějích Mafie - tzn. vyjde Vietcong v češtině a opět pod hlavičkou Cenegy?
Petr Vochozka: Určitě, počítáme s cenou 999,- Kč a plně českou verzí. Distribuce pro ČR ještě není rozhodnuta, ale s Cenegou se nám v případě Mafie spolupracovalo výborně.
zdroj:
tisková zpráva
Na jaké hráče bude Vietcong primárně apelovat - na fanoušky taktických simulací typu Ghost Recon/Delta Force nebo v něm podle vás najdou zalíbení i hráči klasických first-person akcí?
Petr Vochozka: Je určena pro milovníky akce, střelby a skvělé atmosféry. Spíše než Ghost Recon je to typ hry podobný Soldier of Fortune (s trochou taktiky) a multiplayerem chceme konkurovat například Counter-Striku. Na multiplayeru si dáváme hodně záležet!
V říjnu měl vyjít multiplayerový test Vietcongu (viz info v dřívějším rozhovoru s Jarkem Kolářem), ale nestalo se tomu tak. Kdy si ho budeme moci vyzkoušet a víte už, co bude jeho obsahem?
Petr Vochozka: Měl vyjít Betatest pro testování chyb v multiplayeru, ale nakonec jsme se s Take2 dohodli, že vydáme až plně funkční multiplayerové demo. Termín zatím určen není.
Dlouho jsme nic neslyšeli o Hidden and Dangerous 2 - jak to s touto hrou vypadá a na kdy odhadujete termín dokončení?
Petr Vochozka: Hra je neustále ve vývoji, také se už blížíme finiši. Stejně jako v případě Mafie a Vietcongu, snažíme se vše co nejvíce vyladit. Náš plán je vydat hru v druhém čtvrtletí 2003.
zdroj:
tisková zpráva
Kdy uveřejníte (resp. Take2) nějaké nové informace, screenshoty nebo video z H&D 2?
Petr Vochozka: Na hru je uvalen tzv. “black out”, což znamená nevypouštění žádných nových informací po určitou dobu a teprve několik měsíců před vydáním zahltit média novinkami. Je to určitě lepší, než 2 roky omílat to stejné, občas pustit nějaký ten obrázek atd.
Co způsobilo prodlouženou dobu vývoje - měla na to vliv změna na postu hlavního designéra, nebo šlo o soustředění celé firmy na Mafii či zásadní změny/vylepšení v konceptu H&D2?
Petr Vochozka: Důvodů bylo několik - změna engine a výměna hlavního programátora, dobudovávání týmu (původní H&D1 se dělal asi v šesti lidech, současný tým jich má zhruba 20) a samozřejmě i výměna hlavního designera, který hru směřoval spíše do šířky, než aby vývoj pokračoval kupředu. S Mafií nemá vývoj H&D2 moc společného. Je jasné, že každá nová a velká hra zabere novému týmu 3 roky a víc. Rozhodně vás však můžu ujistit, že Hidden & Dangerous 2 bude mnohem větší pecka než první díl a tomu podřizujeme vše.
Příští týden zakončíme sérii rozhovorů s Petrem Vochozkou povídáním o budoucnosti Illusion Softworks a o dalších projektech ve vývoji.
Stáhněte si: Demo, Nejstarší trailer (16 MB), E3 2001 trailer (29 MB), Gameplay videa 2x (8 MB a 2,5 MB), Videa 4x (3 MB - 6 MB), TV trailer (1,5 MB), Video 1.mise (2 MB), GameStar video (5 MB nebo 13 MB), Screenshoty, Cheaty
Související články: Recenze, Kompletní návod, Článek o přídavných modech, Reportáž z launch party, Videoreportáž (8/2002), První dojmy z prezentace hry (11/2001), První rozhovor o Mafii (6/2000), Druhý rozhovor o Mafii (9/2000), Novinky
|