NVIDIA o vývoji her a úspěchu GeForce 8
zdroj: tisková zpráva

NVIDIA o vývoji her a úspěchu GeForce 8

28. 11. 2007 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Velký rozhovor s Igorem Staňkem, manažerem NVIDIE pro střední a východní Evropu, o nedostatku GeForce 8800 GT, fungování jejich herního programu, situaci s DirectX 10 či co pro ně znamená spojení AMD-ATI.

Autor: Cappy
Publikováno: 28.listopadu 2007


Na naše otázky o nedostatku GeForce 8800 GT, fungování programu pro podporu her, situaci se SLI, spekulacích o spojení s Intelem, přínosu DirectX 10, názoru na spojení AMD-ATI či spolupráci s výrobci grafických karet GeForce, o nichž řekl, že se jich za poslední rok prodalo více než celkově PlayStation 2 za sedm let, odpovídal Igor Staněk, produktový PR manažer společnosti NVIDIA pro střední a východní Evropu.

Igor Staněk z firmy NVIDIA zdroj: tisková zpráva Určitě jste v NVIDII zaznamenali enormní zájem hráčů o novou GeForce 8800 GT (info). Co na to říkáte a jaká byla odezva ve firmě? Čekali jste něco podobného?

Přiznám se, že jsme čekali, že karta bude extrémně úspěšná, ale realita ještě předčila všechny naše představy. V případě GPU platí, že zhruba každých 5 let se vám povede produkt, který je skutečně výjimečný po všech stránkách a to nemyslím jen výkonem. U nás to byla naposledy GeForce 4 Ti 4200 a po pěti letech GeForce 8800 GT. V současné době se GTčko prodává lépe než jakákoli jiná karta v naší historii a věřte mi, že díky ní budeme ve čtvrtém čtvrtletí (Q4) lámat všechny naše dosavadní rekordy.

Vím, že mne část vašich čtenářů napadne, že GT je virtuální karta a že nejsou k sehnání, ale to není pravda. Poptávka je po nich tak obrovská, že i když vozíme týdně do ČR poměrně zajímavé množství, tak je většinou vyprodáno během pár desítek minut ten stejný den, kdy jsou karty naskladněny. Objem dovezených karet se neustále zvyšuje, ale ať přivezeme jakékoli množství, je okamžitě vyprodané.

Osobně si myslím, že kdyby byla karta uvedena v dubnu nebo v květnu, tak je situace daleko lepší. Kombinace konce roku se spoustou nových dlouho očekávaných her udělala své. Myslím, že už dlouho nebyla lepší příležitost pro upgrade a vůbec se nedivím, že si tolik hráčů vybralo GeForce 8800 GT. Udělal bych úplně to stejné.

O spolupráci na hrách

Váš herní program "The way it's meant to be played" (TWIMTBP) je úspěšný a mezi vývojáři oblíbený. Hráči z něj profitují zejména z hlediska kompatibility a nárůstu výkonu. Kolik vlastně taková legrace stojí a kolik se na programu podílí lidí?

TWIMTBP je z mého pohledu naprosto unikátní věc, bez které by NVIDIE rozhodně nebyla tam, kde je. Většina lidí si jen myslí, že dáme vývojářům nějaké peníze, aby nám umístili logo na přebal hry, nebo nejlépe nás zvýhodnili oproti konkurenci. To je samozřejmě naprostý nesmysl. Občas čtu názory lidí v různých diskuzích a když vidím příspěvky, že jsme si tu nebo jinou hru zaplatili, tak bych vylétl z kůže. TWIMTBP rozhodně není o penězích, nebo ještě lépe řečeno, nepamatuji se, že bychom komukoliv zaplatili nějaké peníze za TWIMTBP program.

TWIMTBP funguje tak, že na většině AAA herních titulech spolupracujeme přímo ve vývoji a dost často nás vývojáři oslovují sami s žádostí o pomoc a o konzultaci. Ono totiž dneska napsat herní engine tak, aby skvěle vypadal a fungoval rychle, je hodně složité. Možná bych řekl, že bez naší pomoci skoro nemožné. Není žádným tajemstvím, že třeba Cevat Yerli z Cryteku otevřeně přiznal, že jim naši lidé s Crysis opravdu hodně pomohli. Mezi další takové hry patří Call of Duty 4, Gears of War, Hellgate London, UT3, The Witcher, World in Conflict, Timeshift, ET Quake Wars, Stalker, Bioshock, Fury, Company of Heroes Opposing Fronts a další.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve většině případu pracují naši programátoři i třeba rok přímo ve studiu vývojářů a ve spolupráci s našimi inženýry pomáhají s přizpůsobováním a psaním kódu. NVIDIA má v tomto týmu asi 140 lidí a většině z nich vděčíme za to, že nám hry běhají tak, jak mají. Nemluvě o tom, že nám to umožňuje už během vývoje pracovat na ovladačích a tak se nám nestává, že by majitelé našich grafických karet museli po vydání důležité hry čekat na nějaké opravné patche nebo nové ovladače.

Jsem v NVIDII pouze něco přes rok a dá se říci, že jsem byl předtím v nezávislé pozici a mohl jsem si vybrat do počítače, jakou kartu jsem chtěl. Poté, co NVIDIA koupila 3Dfx interactive, jsem nikdy neměl ve svém herním PC jinou kartu než NVIDII a vím moc dobře proč. Vždycky, když jsem si koupil nějakou hru tak mi bez problému fungovala a nic jsem nemusel řešit. Když někdo nadává v diskusích na to, jak máme vývojáře uplacené, měl by si uvědomit, že to není vůči našim lidem fér. Programátoři většinou tráví mimo domov celé měsíce jen proto, aby si hráči mohli zahrát oblíbené hry bez problémů. Myslím, že si tito lidé zaslouží vděk.

V minulosti jste dělali i vlastní hry. Lépe řečeno, někteří lidé z NVIDIE si udělali vlastní hru, či jste se podíleli na projektech, jako byl Bridge It. Dnes jsou vaší stěžejní aktivitou v této oblasti technologická dema. Jak tuto aktivitu z vašeho hlediska hodnotíte? Budete v něčem takovém pokračovat? Které technologické demo je vaše nejoblíbenější?

V tvorbě technologických dem budeme určitě pokračovat. Technologická dema vždycky předchází uvedení nové generace GPU a je zajímavostí, že v jejich případě platí, že většina předvedených efektů v demu se začne běžně objevovat v herních enginech tak tři roky po demu samotném. Jinak které tech. demo je nejoblíbenější? U mě pořád vede Luna, i když mě kolegové v NVIDII přezdívají „Mad Mod Igor“ :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva

O současné situaci s DirectX 10

Jak se díváte na přínos DirectX 10, co se pro NVIDII jeho rozšířením změnilo - nepředstavuje spíš komplikaci, že se teď musí optimalizovat hry existující ve dvou různých verzích (DX9 a DX10), tzn. že s tím je více práce, než když by bylo jen jedno rozhraní? Zkoušela NVIDIA nějak přesvědčit Microsoft, aby uvedl DX10 i pro stále převládající systém Windows XP?

DirectX 10 je pro nás naprosto stěžejní věc. Vezměte si, že už přes rok nabízíme DX10 grafické karty a zatím se na DX10 tituly pouze čekalo. Je mi jasné, že mě opět část čtenářů napadne, že je DX10 komplot MS a výrobců hardware, ale není tomu tak. Vím, že dnešní situace mluví proti nám, protože většina her s DX10 vyžaduje mnohem silnější hardware něž DX9 verze s tím, že rozdíly v grafice jsou často velice malé, ale věřte mi, že se to brzy změní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Musíme si uvědomit, že většina současných her (i Crysis) byla primárně vyvíjena na DX9 a posléze částečně předělána na DX10 - proto není uroveň optimalizace tak vysoká, jak by každý očekával. Vývojáři měli k dispozici finální DX10 ani ne rok a s hardwarem na tom byli podobně. Vím minimálně o 5 titulech, které budou vydány příští rok a které budou na stejné grafické úrovni nebo i lepší než Crysis - s tím, že se bude jednat o nativní DX10 podporu a tam už bude rozdíl pořádně znát. Pokud jde o DX 10.1., tak tam je situace jiná, protože co vím, tak zatím není ve vývoji žádný AAA titul, který by vylepšené rozhraní používal a myslím, že minimálně do léta 2008 se to nezmění. Co se týká implementace DX10 pouze do VISTY, tak to je věc Microsoftu. NVIDIA poskytuje ovladače ke grafickým kartám na základě technických specifikací MS a co bude dotyčný operační systém podporovat, to už není na nás.

O technologii SLI

SLI už je poměrně zralé řešení a byly do něj investovány nemalé prostředky. Nechystáte nějaké marketingové akce na podporu SLI? Něco jako, "kupte si jednu GeForce do 30. listopadu a dostanete druhou zdarma"? Jde totiž o to, že přestože je SLI nejvýkonnějším řešením současnosti, nedočkalo se jeho nasazení v praxi tak masového úspěchu, jak se asi předpokládalo (např. ze 130 tisíců uživatelů distribučního systému Steam vlastní SLI nebo Crossfire jen 0,6 procent). Čím si to vysvětlujete? Je to jenom cenou nebo jsou ještě nějaké komplikace?

Na světě je spousta výrobců, kteří nabízejí a prodávají SLI počítače v počtu, o kterém se nám v České Republice ani nezdá. Z mého pohledu je technologie SLI jedna z nejdůležitějších, kterou NVIDIE vlastní. Díky SLI máme v multi-GPU řešeních výsadní postavení. Na druhou stranu chápu, že speciálně v našich končinách je situace určitě horší. Kupní síla je u nás daleko nižší a z toho důvodu není SLI u nás moc rozšířené, protože asi největší překážkou je cena v případě investice do druhé grafické karty.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Na druhou stranu je SLI často mnohem lepším upgradem, než rychlejší procesor a přinese vám hlavně při hraní her daleko větší narůst výkonu, než třeba upgrade z Dual-core na Quad-core. No a nakonec je tu GeForce 8800 GT, kde za cenu dvou karet dostanete hodně zajímavý výkon a tam už se SLI určitě vyplatí. Jen tak mimochodem, někteří prodejci u nás mi tvrdí, že s GTčkem přišel zajímavý jev. Poměrně dost zákazníku objednává dvě karty najednou.

Jinak asi nejvíce využíváme na propagaci SLI náš webový portál www.slizone.com, který někteří hráči nazývají familiérně “Slizoun”. Máme na něm spoustu aktivit, zaměřených na propagaci SLI, jako je třeba “SLI PC of the month “ , “How to build SLI PC “ , „Club SLI“ atd. V České Republice zatím podobné aktivity neděláme, protože to všechno vázne na neexistenci lokální verze našeho portálu. Přestože na tom pracuji už nějakou dobu, je přesné datum spuštění www.nvidia.cz zatím v nedohlednu a tento rok to určitě už nestihneme.

O Intelu a rozšíření záběru

NVIDIA dělá docela solidní čipsety pro základní desky a asi před půl rokem se spekulovalo, že NVIDIA bude vyvíjet vlastní procesory (CPU). Bylo na tom něco pravdy? Jaká je současná situace?

Myslím, že každý by se měl věnovat tomu, co umí nejlépe. Naší doménou jsou GPU a čipové sady, v tom jsme světová špička a myslím, že výrobu procesorů rádi přenecháme někomu jinému. Navíc význam GPU roste každým rokem a do budoucna má ve spoustě úloh daleko větší potenciál než x86 procesor. Jeden příklad za všechny je třeba TESLA, která dokáže některé úlohy počítat několiksetkrát rychleji než nejrychlejší procesor dneška. Zkrátka a dobře, budoucnost je v masivním paralelizmu a to je naše parketa.

Chápu to tak, že procesory dělat nebudete. Když tedy nebudete dělat procesory, kdy hodláte koupit Intel?

Vy si nedáte pokoj :) Zatím nevím, že bychom nějakou podobnou akvizici plánovali, ale nikdy neříkej nikdy. Stačí se podívat, jak jsme vyrostli za poslední rok a kdo ví, co bude za pár let.

Přišly nějaké nabídky ze strany Intelu na odkoupení NVIDIE? Hovořilo se o tom, že Intel takovou možnost zkoumal, pak si to ale rozmyslel a vrhnul se na vývoj vlastních čipů. Nikdo z Intelu navíc nepřiznal, že by v oblasti grafických čipů směřovali do high-endu. Jejich stanovisko bylo spíše takové, že "ne každý potřebuje high-end GPU“ a jsou spokojeni s tím, co dosáhli. Jaký je na to váš názor? Zejména s přihlédnutím k faktu, že vaše firma je momentálně v high-endu na špičce?

Obrázek zdroj: tisková zpráva O ničem takovém nevím. Tyhle věci jsou naše interní záležitosti, které se nehodí do podobných interview. Každopádně je dneska otázka, co si představujete pod pojmem high-end? Nechci komentovat kroky Intelu, protože mi to nepřísluší, ale z pohledu NVIDIE je to jasné. Když se podíváte na novou GeForce 8800GT, tak je to výkonem skoro high-end, ale cenou mainstream. Dostali jsem se do takové zvláštní situace, že nově uvedená karta v mainstream segmentu se skoro dotáhla výkonnostně na náš high-end. Pokud se ale budeme bavit o high-endu tak, jak se na něj dívám já (8800 GTX nebo 8800 Ultra), tak alespoň v NVIDII je to segment naprosto strategicky důležitý a nenahraditelný.

Jako u každé jiné firmy znamená pro nás high-end především prestiž. Je také třeba říci, že s příchodem generace G80 jsme naprosto změnili obchodní model v tomto segmentu trhu. Před příchodem G80 se prodávali high-end karty po kusech a v celkových prodejích zabíraly pouze zlomek. S příchodem GeForce 8800 GTX a později GeForce 8800 Ultra se začaly prodávat po milionech kusů a to je hlavní podstata úspěchu NVIDIE.

Víte, že za ten rok (od uvedení GeForce 8800 v prosinci 2006 dodnes - pozn.ed.) jsme prodali více karet s čipy GeForce, než prodala Sony PS2 za celých sedm let (PS2 se dosud prodalo přes 120 milionů kusů - pozn.ed.)? Po uvedení GeForce 8800 GT, máme pořád několikrát více objednávek na 8800 GTX nebo 8800 Ultra, než jsme schopni pokrýt. Myslím, že tohle je jasná odpověď.

O výrobě grafických karet

Pokud mě zákulisní informace neklamou, GeForce 9 je naplánovaná někdy na únor-březen 2008. Co mohou hráči od této karty čekat? Půjde jenom o technologický update nebo o zcela novou architekturu? Můžete prozradit některé vlastnosti?

V tomto případě je moje odpověď jednoduchá a asi vás zklamu. Narozdíl od některých jiných firem, my nikdy nezveřejňujeme žádné informace o budoucích produktech před jejich uvedením.

Jak probíhá spolupráce s vašimi partnery z řad výrobců grafických karet? Kdo je pro vás přední partner v současné době?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Na začátku prodeje každého nového GPU navrhneme nejdříve referenční design karty, kterého se partneři drží a po nějaké době už přichází s vlastním designem PCB nebo vlastním systémem chlazení. První dodávka karet je většinou vyrobena námi na zakázku u některého velkého výrobce a posléze už výrobci hardware vyrábí sami. To je jeden z hlavních důvodů, proč většina karet vypadá ze začátku vizuálně úplně stejně a liší se pouze nálepkou na chladiči.

Na druhou stranu to ale neznamená, že všechny karty jsou parametry stejné. Když třeba vezmeme tu již několikrát zmíněnou GeForce 8800 GT, tak najdeme mezi výrobci obrovské množství karet s různými takty jádra, pamětí nebo Shaderů. Dosahují toho úpravou biosu samotné karty a referenční design zůstává zachován. U základních desek je to o trochu jednoduší, protože platí, že většinou velcí výrobci si navrhují PCB (tištěné spoje) sami a menší výrobci prodávají náš referenční design. Se samotnými výrobci pak spolupracujeme na různých marketingových akcích zaměřených na podporu prodeje v každém regionu. Každopádně všichni partneři jsou pro nás důležití.

O AMD-ATI

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedá mi to, abych se nezeptal na konkurenci. Jak jste vnímali spojení AMD+ATI? Měli jste strach, alespoň malinkatý? Jak se vy osobně díváte třeba na nový Radeon HD 3870?

Konkurence je v jakémkoli odvětví velice důležitá. Díky ní investujeme do vývoje a snažíme se tlačit technologie dopředu. Spojení AMD+ATI nám paradoxně velice pomohlo. Zůstali jsme jediný nezávislý výrobce GPU a čipových sad a dokážeme z toho výrazně těžit. V současné době máme pořád dominantní postavení na trhu čipových sad pro AMD a zároveň se nám otevřel obrovský trh Intel platformy.

A jestli máme z konkurence…..„strach“….? Myslím, že určitě ne. Momentálně si užíváme naše výkonnostní prvenství a nemám jediný důvod myslet si, že se to v nejbližší době změní. Jinak po mě nechtějte hodnotit konkurenční produkty. To mi nepřísluší a nechám to raději na vás, na novinářích.

Co plánujete do budoucna z hlediska komunikace s veřejností? V IT je obecně dost firem, které svoje produkty nesmírně hypují nebo se snaží napadat konkurenci. Znovu se nám objevují snahy dlouho dopředu ohlašovat produkty, které se nakonec objeví v obchodech za několik měsíců nebo se v obchodech neobjeví vůbec. Nelákalo vás někdy využít některou z těchto metod propagace a dostat se častěji do centra pozornosti?

Nevím o tom, že bychom něco měnili na současné strategii komunikace. Já osobně upřednostňuji příjemné překvapení před zklamáním způsobeným nepřiměřeným „hype“ a siláckými řečmi. Určitě víte, co mám na mysli. Stejně tak se snažíme uvádět produkty a mít je ve stejnou dobu dostupné v prodeji - pokud ovšem nenastane takové šílenství jako přišlo s GeForce 8800 GT, kdy skladové zásoby v ČR nevydržely ani jeden den.

A otázka na závěr. Jaké je to pracovat v NVIDII?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je to normální práce. Akorát s tím rozdílem, že mými kolegy jsou například Brian Burke, Luciano Alibrandi a Andrew Humber z bývalé 3Dfx. Když mi bylo 23, hltal jsem na internetu rozhovory s těmito lidmi, lidmi z 3Dfx, a ani ve snu by mne nenapadlo, že jim budu jednou dělat kolegu. Luciano je můj šéf a Brian i Andrew kolegové, se kterými trávím spoustu času, když jsem v Americe. Samozřejmě to byla dlouhá cesta, ale to není důležité. Chci jen říci, že někdy realita může předčit všechna vaše očekávání a že se vám můžou splnit i ty největší sny. Tedy alespoň mě se splnily.

Související články: speciály o GeForce 8800 GT, GeForce 8600 GTS, GeForce 8800

 
Cappy
autorovi je 27+ let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her

 
 
Cappy

Nejnovější články