Autor: Cappy Publikováno: 28.listopadu 2007 |
![]() O současné situaci s DirectX 10 Jak se díváte na přínos DirectX 10, co se pro NVIDII jeho rozšířením změnilo - nepředstavuje spíš komplikaci, že se teď musí optimalizovat hry existující ve dvou různých verzích (DX9 a DX10), tzn. že s tím je více práce, než když by bylo jen jedno rozhraní? Zkoušela NVIDIA nějak přesvědčit Microsoft, aby uvedl DX10 i pro stále převládající systém Windows XP? DirectX 10 je pro nás naprosto stěžejní věc. Vezměte si, že už přes rok nabízíme DX10 grafické karty a zatím se na DX10 tituly pouze čekalo. Je mi jasné, že mě opět část čtenářů napadne, že je DX10 komplot MS a výrobců hardware, ale není tomu tak. Vím, že dnešní situace mluví proti nám, protože většina her s DX10 vyžaduje mnohem silnější hardware něž DX9 verze s tím, že rozdíly v grafice jsou často velice malé, ale věřte mi, že se to brzy změní. ![]() O technologii SLI SLI už je poměrně zralé řešení a byly do něj investovány nemalé prostředky. Nechystáte nějaké marketingové akce na podporu SLI? Něco jako, "kupte si jednu GeForce do 30. listopadu a dostanete druhou zdarma"? Jde totiž o to, že přestože je SLI nejvýkonnějším řešením současnosti, nedočkalo se jeho nasazení v praxi tak masového úspěchu, jak se asi předpokládalo (např. ze 130 tisíců uživatelů distribučního systému Steam vlastní SLI nebo Crossfire jen 0,6 procent). Čím si to vysvětlujete? Je to jenom cenou nebo jsou ještě nějaké komplikace? Na světě je spousta výrobců, kteří nabízejí a prodávají SLI počítače v počtu, o kterém se nám v České Republice ani nezdá. Z mého pohledu je technologie SLI jedna z nejdůležitějších, kterou NVIDIE vlastní. Díky SLI máme v multi-GPU řešeních výsadní postavení. Na druhou stranu chápu, že speciálně v našich končinách je situace určitě horší. Kupní síla je u nás daleko nižší a z toho důvodu není SLI u nás moc rozšířené, protože asi největší překážkou je cena v případě investice do druhé grafické karty. ![]() Na druhou stranu je SLI často mnohem lepším upgradem, než rychlejší procesor a přinese vám hlavně při hraní her daleko větší narůst výkonu, než třeba upgrade z Dual-core na Quad-core. No a nakonec je tu GeForce 8800 GT, kde za cenu dvou karet dostanete hodně zajímavý výkon a tam už se SLI určitě vyplatí. Jen tak mimochodem, někteří prodejci u nás mi tvrdí, že s GTčkem přišel zajímavý jev. Poměrně dost zákazníku objednává dvě karty najednou. Jinak asi nejvíce využíváme na propagaci SLI náš webový portál www.slizone.com, který někteří hráči nazývají familiérně “Slizoun”. Máme na něm spoustu aktivit, zaměřených na propagaci SLI, jako je třeba “SLI PC of the month “ , “How to build SLI PC “ , „Club SLI“ atd. V České Republice zatím podobné aktivity neděláme, protože to všechno vázne na neexistenci lokální verze našeho portálu. Přestože na tom pracuji už nějakou dobu, je přesné datum spuštění www.nvidia.cz zatím v nedohlednu a tento rok to určitě už nestihneme. O Intelu a rozšíření záběru NVIDIA dělá docela solidní čipsety pro základní desky a asi před půl rokem se spekulovalo, že NVIDIA bude vyvíjet vlastní procesory (CPU). Bylo na tom něco pravdy? Jaká je současná situace? Myslím, že každý by se měl věnovat tomu, co umí nejlépe. Naší doménou jsou GPU a čipové sady, v tom jsme světová špička a myslím, že výrobu procesorů rádi přenecháme někomu jinému. Navíc význam GPU roste každým rokem a do budoucna má ve spoustě úloh daleko větší potenciál než x86 procesor. Jeden příklad za všechny je třeba TESLA, která dokáže některé úlohy počítat několiksetkrát rychleji než nejrychlejší procesor dneška. Zkrátka a dobře, budoucnost je v masivním paralelizmu a to je naše parketa. Chápu to tak, že procesory dělat nebudete. Když tedy nebudete dělat procesory, kdy hodláte koupit Intel? Vy si nedáte pokoj :) Zatím nevím, že bychom nějakou podobnou akvizici plánovali, ale nikdy neříkej nikdy. Stačí se podívat, jak jsme vyrostli za poslední rok a kdo ví, co bude za pár let. Přišly nějaké nabídky ze strany Intelu na odkoupení NVIDIE? Hovořilo se o tom, že Intel takovou možnost zkoumal, pak si to ale rozmyslel a vrhnul se na vývoj vlastních čipů. Nikdo z Intelu navíc nepřiznal, že by v oblasti grafických čipů směřovali do high-endu. Jejich stanovisko bylo spíše takové, že "ne každý potřebuje high-end GPU“ a jsou spokojeni s tím, co dosáhli. Jaký je na to váš názor? Zejména s přihlédnutím k faktu, že vaše firma je momentálně v high-endu na špičce? ![]() Jako u každé jiné firmy znamená pro nás high-end především prestiž. Je také třeba říci, že s příchodem generace G80 jsme naprosto změnili obchodní model v tomto segmentu trhu. Před příchodem G80 se prodávali high-end karty po kusech a v celkových prodejích zabíraly pouze zlomek. S příchodem GeForce 8800 GTX a později GeForce 8800 Ultra se začaly prodávat po milionech kusů a to je hlavní podstata úspěchu NVIDIE. Víte, že za ten rok (od uvedení GeForce 8800 v prosinci 2006 dodnes - pozn.ed.) jsme prodali více karet s čipy GeForce, než prodala Sony PS2 za celých sedm let (PS2 se dosud prodalo přes 120 milionů kusů - pozn.ed.)? Po uvedení GeForce 8800 GT, máme pořád několikrát více objednávek na 8800 GTX nebo 8800 Ultra, než jsme schopni pokrýt. Myslím, že tohle je jasná odpověď. O výrobě grafických karet Pokud mě zákulisní informace neklamou, GeForce 9 je naplánovaná někdy na únor-březen 2008. Co mohou hráči od této karty čekat? Půjde jenom o technologický update nebo o zcela novou architekturu? Můžete prozradit některé vlastnosti? V tomto případě je moje odpověď jednoduchá a asi vás zklamu. Narozdíl od některých jiných firem, my nikdy nezveřejňujeme žádné informace o budoucích produktech před jejich uvedením. Jak probíhá spolupráce s vašimi partnery z řad výrobců grafických karet? Kdo je pro vás přední partner v současné době? ![]() Na začátku prodeje každého nového GPU navrhneme nejdříve referenční design karty, kterého se partneři drží a po nějaké době už přichází s vlastním designem PCB nebo vlastním systémem chlazení. První dodávka karet je většinou vyrobena námi na zakázku u některého velkého výrobce a posléze už výrobci hardware vyrábí sami. To je jeden z hlavních důvodů, proč většina karet vypadá ze začátku vizuálně úplně stejně a liší se pouze nálepkou na chladiči. Na druhou stranu to ale neznamená, že všechny karty jsou parametry stejné. Když třeba vezmeme tu již několikrát zmíněnou GeForce 8800 GT, tak najdeme mezi výrobci obrovské množství karet s různými takty jádra, pamětí nebo Shaderů. Dosahují toho úpravou biosu samotné karty a referenční design zůstává zachován. U základních desek je to o trochu jednoduší, protože platí, že většinou velcí výrobci si navrhují PCB (tištěné spoje) sami a menší výrobci prodávají náš referenční design. Se samotnými výrobci pak spolupracujeme na různých marketingových akcích zaměřených na podporu prodeje v každém regionu. Každopádně všichni partneři jsou pro nás důležití. O AMD-ATI ![]() Konkurence je v jakémkoli odvětví velice důležitá. Díky ní investujeme do vývoje a snažíme se tlačit technologie dopředu. Spojení AMD+ATI nám paradoxně velice pomohlo. Zůstali jsme jediný nezávislý výrobce GPU a čipových sad a dokážeme z toho výrazně těžit. V současné době máme pořád dominantní postavení na trhu čipových sad pro AMD a zároveň se nám otevřel obrovský trh Intel platformy. A jestli máme z konkurence…..„strach“….? Myslím, že určitě ne. Momentálně si užíváme naše výkonnostní prvenství a nemám jediný důvod myslet si, že se to v nejbližší době změní. Jinak po mě nechtějte hodnotit konkurenční produkty. To mi nepřísluší a nechám to raději na vás, na novinářích. Co plánujete do budoucna z hlediska komunikace s veřejností? V IT je obecně dost firem, které svoje produkty nesmírně hypují nebo se snaží napadat konkurenci. Znovu se nám objevují snahy dlouho dopředu ohlašovat produkty, které se nakonec objeví v obchodech za několik měsíců nebo se v obchodech neobjeví vůbec. Nelákalo vás někdy využít některou z těchto metod propagace a dostat se častěji do centra pozornosti? Nevím o tom, že bychom něco měnili na současné strategii komunikace. Já osobně upřednostňuji příjemné překvapení před zklamáním způsobeným nepřiměřeným „hype“ a siláckými řečmi. Určitě víte, co mám na mysli. Stejně tak se snažíme uvádět produkty a mít je ve stejnou dobu dostupné v prodeji - pokud ovšem nenastane takové šílenství jako přišlo s GeForce 8800 GT, kdy skladové zásoby v ČR nevydržely ani jeden den. A otázka na závěr. Jaké je to pracovat v NVIDII? ![]() Související články: speciály o GeForce 8800 GT, GeForce 8600 GTS, GeForce 8800 |
Cappy | |
autorovi je 27+ let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |