Autor: jd Publikováno: 19.srpna 2008 |
zdroj: Archiv Fluids tech-demo 1 - stažitelná verze (81 MB, HD) Zní to vše báječně, ale nebude to vlastně jen taková hra na efekt, bez reálného projevení se na pestřejší nebo inovativní hratelnosti? Nebo se tímto změní i nějak hratelnost z pohledu hráče, který pak bude muset kvůli vlivu PhysX postupovat jinak? Určitě to není jen na efekt a na krásu. Od PhysX si slibujeme, že dojde k celkově zlepšení hratelnosti, díky interakci s s prostředím. Samozřejmě, že tam budou některé efekty, které třeba budou trochu na parádu, jako animace oděvů, vlasů, particle efekty při explozích atd.. Na druhou stranu efekty jako kompletně zničitelné prostředí včetně realistické animace jednotlivých charakterů a jejich reakce na vlivy vnějšího prostředí, výrazně přispějí k vylepšení hratelnosti. Dojde teď dle tvého názoru k další fyzikální revoluci srovnatelné s tím, jako byl svého času např. Painkiller s ragdoll efekty pro odlétání mrtvol nebo jako bylo zničitelné prostředí (typu provizorní přístřešek v Crysis), za nímž se už nedalo nadále schovávat před nepřítelem? Co se týká fyzikální revoluce, tak určitě jsme na začátku jedné z nich. Troufám si říci, že fyzika ve hrách bude hlavní téma následujících let. Ostatně koupě Havoku Intelem to jen potvrzuje. Změna oproti situaci s Ageia Jaký je rozdíl mezi PhysX, kterou propagovala Ageia a PhysX, kterou nám teď nabízí NVIDIA? Došlo k nějakému vylepšení z vaší strany? ![]() No a teď si představte, že se objevíte jako pan NVIDIA a nabídnete mu podporu 80 milionů prodaných karet s tím, že máte celosvětově 70 procent podíl v herních počítačích. Samozřejmě, že na tohle tvůrce her reaguje úplně jinak. Když jsem mluvil s Manju Hedgem, což je bývalý šéf Agei a v současné době NVIDIA VP PhysX, tak mi to řekl jasně. Za tři roky v Agei podepsal smlouvu na tři tituly s podporou PhysX (a to byla ještě hodně ořezaná PhysX) a za dva měsíce v NVIDII jich měl 12 s podporou všech vlastností, které PhysX nabízí. Je to paradox, ale hlavní výhoda Agei nad konkurencí v podobě hardwarové akcelerace se zároveň stala jejich největší slabinou, protože karet prodali mnohonásobně méně, než byla původní představa. Takže když to shrnu, tak technologie je stejná, ale podpora ze strany vývojářů na úplně jiné úrovni. S trochou nadsázky můžu říci, že to teď teprve pořádně rozjedeme. Proč vlastně NVIDIA koupila PhysX, proč se radši nerozhodla vytvořit vlastní řešení fyziky a proč teď PhysX tolik tlačíte? ![]() Jaké máte páky na vývojáře her, aby fyziku řešili právě přes PhysX namísto třeba Havoku? PhysX je kompletně zdarma a nechceme za něj od vývojářů vůbec nic (oproti tomu Havok není zdarma pro konzolové hry a také vyžaduje registraci každého uživatele). Z technického hlediska je PhysX mnohem výkonnější než Havok a to ze své podstaty podpory GPU. To, co si mohou vývojáři dovolit s PhysX, se jim u Havoku může jen zdát. Myslím, že nemá smysl tady rozebírat, jak funguje naše podpora vývojářů. V tomto ohledu jsme velice silní, hlavně díky naší unikátní moskevské laboratoři a nikdo nemůže vývojářům nabídnout více jako my. Aspoň zatím. Hry s podporou PhysX Jak to vypadá s hrami s plnou podporou PhysX? Zatím jsou venku jen starší tituly, které vznikly ještě za podpory ze strany AGEIA... V současné době najdete podporu NVIDIA PhysX takřka ve všech hrách, na kterých už spolupracovala Ageia, ale jsou tu i výjimky, jako třeba Cellfactor, kde nebyla podpora možná vzhledem k velmi staré verzi SDK, na kterém byl Cellfactor založen. Vím, že pro začátek se to někomu může zdát málo, nicméně když vezmu v potaz, že jsme koupili Ageiu před pěti měsíci, tak musím smeknout před našimi vývojáři, kteří dokázali za tak krátkou dobu kompletně převést PhysX SDK na naše GPU. Samozřejmě za tím vším stojí magické slůvku CUDA, ale to je spíše téma na jiný rozhovor. Vydání prvních Forceware ovladačů s možností zapnout fyziku na GPU berte jako startovní bod a teď už to bude jenom lepší. ![]() Co se týká samotných her, tak je momentálně ve vývoji asi třicet AA titulů s plnou podporou PhysX s tím, že do jara 2009 jich bude uvedeno na trh asi dvanáct. Z těch úplně nejlepších můžu jmenovat Mirror’s Edge a Bionic Commando, dále pak Empire: Total War, Borderlands, Sacred 2, Shattered Horizon, Nurien, APB (onlinovka ala GTA), Backbreaker, Cryostasis, Metal Knight Zero a další (seznam všech dosud oznámených zde). zdroj: Archiv video z Nurien (asijská obdoba Second Life) Mezi plánovanými tituly je i několik připravovaných mega-hitů, o kterých bohužel zatím nemůžu mluvit, protože to vývojáři chtějí oznámit až v určitou dobu. Každopádně vám můžu doporučit sledovat hodně naše stránky, protože těch oznámení bude každý měsíc opravdu hodně. Mám tady před sebou kompletní seznam a řeknu vám, že to rozhodně není jedna stránka. Asi neudělám nic špatného, když prozradím, že nás obrovský zájem vývojářů fakt překvapil a za poslední dva měsíce registrujeme tisíce stažení PhysX SDK kitu. ![]() Aliens Colonial Marines a to hlavně díky její atmosféře. Dvojka vetřelců je u mne naprosto kultovní film a mám dojem, že tohle bude první zpracování, které přinese atmosféru původního filmu. Přídavným fyzikálním PhysX efektům v singleplayeru Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (viz srovnávací video) se hodně lidí vysmívalo, že takové byly ve hrách už dávno a že to prý není nic převratného... Tito lidé nemají vůbec páru o tom, co je PhysX. Jen ať si zkusí Ageia Island, speciální mapu ve hře a uvidí. Jinak GRAW 2 je rok stará hra. To, co vás čeká v budoucnosti, je úplně jiná úroveň. Vysvětli tedy prosím všem, jak se konkrétně v Mirrors Edge nebo v Bionic Commando v praxi projeví, jestli hrají se zaplým NVIDIA PhysX nebo bez něj? O co konkrétně budou ochuzeni ti, kteří ho nezapnou (nebo nemohou)? Poběží jim samotná hra na PC rychleji nebo co tím navíc získají? Mohu mluvit pouze za Bionic Commando, které jsem měl možnost hrát. Prostředí je velice interaktivní. Můžete uchopit spoustu věcí a hodit to přímo na nepřítele. Při střelbě se odlamují kusy skal, které se efektně rozprskávají kolem, celá džungle je velice interaktivní a spousta věci se dá nějak použít. Třeba jsem hodil na pět nepřátel velkou kládu ze spadlého stromu, které posloužila jako pěknej váleček na maso a po nárazu na skálu se rozletěla na hromadu třísek. Ono je to těžké takhle slovy popsat. To se prostě musí vidět... zdroj: Archiv Bionic Commando evolution trailer - stažitelná verze (45 MB, HD) Co se týká dalších her včetně Mirror’s Edge, tak tam plánujeme v nejbližší době srovnávací videa, kde se může každý podívat na rozdíly jak hra vypadá s PhysX podporou a bez ní. Hra samozřejmě poběží i bez PhysX, ale jen s omezenou fyzikou a většina pokročilých efektů se nebude dát zapnout, protože by to běželo nehratelně pomalu. Málokdo ví, že třeba fyzika v Crysis je jeden z faktorů, proč je hra takto náročná, protože to prostě musí všechno počítat procesor. Zkrátka a dobře, bude to vypadat pěkně, ale bude to značně neživé prostředí, tak jak ho známe z většiny současných her. PhysX jinde Co PhysX a podpora na herních konzolích ? PhysX má obrovskou výhodu, že funguje jak na GPU, tak na CPU. Jasně, CPU je limitováno svým výkonem, ale na rozdíl od Havoku můžeme nabídnout obě dvě možnosti v závislosti na tom jak má být fyzikální model složitý. To je třeba důvod, proč multiplatformní tituly jako Bionic Commando nebo Mirror’s Edge poporují plně PhysX, protože můžou udělat jeden fyzikální model a ten potom portovat na všechny platformy. Na druhou stranu to udělá určitě radost PCčkářům, protože PC model bude určitě zajímavější z důvodu mnohem výkonnějšího hardware s podporou mnohem složitějších efektů. Tvůrci engine Euphoria (použitém třeba v GTA4) z firmy Natural Motion si nedávno licencovali PhysX. Můžeš nám k tomu něco říci? ![]() V druhé části rozhovoru se příští týden zaměříme na možnost nechat si starší grafickou kartu pro počítání fyziky, o co budou ochuzeni majitelé graf.karet jiné značky, v čem má PhysX výhodu před konkurenčním Havokem, jak to je s jeho licencování Microsoftem, jak by také mohl vypadat budoucí design grafických karet nebo co NVIDIA říká na aktuální Radeon HD 4870 X2. Související články: Loňský rozhovor s Igorem Staňkem o úspěchu GeForce 8800GT NVIDIA kupuje Ageiu téma Ovladače ForceWare pro aktivaci PhysX PhysX a SLI - jak to funguje Vliv PhysX na dřevěný plot v GRAW2 Seznam her s podporou PhysX Benchmarky PhysX fyziky na NVIDIA kartách Video z Unreal Tournamentu III s NVIDIA PhysX Physx softwarově i na GeForce 8 |
jd | |
autor (29) je zdejším šéfredaktorem, novinkářem a editorem, což ho i devátým rokem většinou baví, ale namísto hraní už raději tráví více času s rodinou, labradorem, na kole, lyžích, u fotbalu, ambient/psy/ trance hudby, cestováním či nikdy nekončící prací okolo domu/zahrady |