Legenda: Poselství trůnu 2 - rozhovor
zdroj: Archiv

Legenda: Poselství trůnu 2 - rozhovor

22. 1. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Se šéfem DXT Computers Martinem Ladýřem jsme si ve vyčerpávajícím rozhovoru povídali o všem, co se týká české fantasy real-time strategie Legenda, která částečně čerpá z Tolkienova Pána prstenů.

Autor: Kate
Publikováno: 22.ledna 2003


Obrázek zdroj: Archiv Legenda: Poselství trůnu 2 je název nově připravované české fantasy strategie, která částečně navazuje na svého freewarového předchůdce z roku 2000. Za jejím vývojem a vydání stojí společnost DXT ComputerS, tedy firma, která zatím na českém herním trhu nevystupovala, za to ji však můžeme znát jako distributora hardwarových komponentů a počítačových sestav. O Legendě jste si již na Tiscali mohli přečíst v řadě novinek a protože se vydání plné verze hry rychle blíží, požádali jsme o vyčerpávající rozhovor šéfa DXT ComputerS Martina Ladýře.

Tiscali Games: Jak se k sobě Fenix Team (programátoři) a DXT ComputerS vůbec dostali? Co bylo začátkem jejich spolupráce?

Martin Ladýř: Na Legendě se pracovalo již dlouho, my jsme se s vývojáři střetli na internetových diskuzích. Líbilo se nám, kolik do toho dávají nadšení, elánu i volného času. Ti kluci to s tímto přístupem dotáhnou hodně daleko - nejdříve chtějí něco dokázat a s finančním úspěchem kalkulují až posléze. Dnes se bohužel setkáváme s přístupem spíše opačným - v týmech jsou peníze předem rozdělené, než se vůbec napíše první řádka programového kódu, nejvíce každého zajímá kolik se toho prodá a kolik z toho bude mít…

Jak dlouho už vývojáři z Fenix Teamu na Legendě pracují?

Na Legendě se pracuje již od konce roku 2000. Vývojáři tehdy brali vývoj her jen jako svůj koníček a po večerech sedávali odděleně u počítačů a věnovali se Legendě, tedy tehdy ještě jen Poselství trůnu 2. Koncept hry pocházel z Poselství trůnu, který kdysi dávno vytvořil hlavní programátor Jan „sicco“ Mrkvička - jednalo se o jednoduchou strategii, která se jako freeware sem tam objeví na CD herních časopisů či je volně ke stažení na internetu (cca 8 MB). Marketing si samozřejmě vyžádal jednoduchý atraktivní název, vlastní doménu, atd.. ale podtitulek Poselství trůnu 2 zůstal, i když s jedničkou nemá (kromě hlavního programátora) nic společného.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Legenda: Poselství trůnu 2 měla původně také vznikat jako freeware. Protože bude vydávána coby komerční hra, musela jistě podstoupit řadu změn. Čeho se týkaly - v čem se hra změnila od původního konceptu nejvíce?

Autoři tvrdí, že od doby, kdy na hře pracují na plný úvazek se vše radikálně změnilo - řádky původního programového kódu by se dali spočítat na prstech ruky. I grafika se hodně změnila a grafici měli čas si vyhrát s každičkým detailem - zejména u budov, ty jsou naprosto fascinující.

Hra spadá do kategorie RTS, ale dříve se v její souvislosti mluvilo i jako o tahové strategii. Jaký bude tedy nakonec herní systém?

Největší změnou proběhl herní engine, kdy se předělával z kombinace RTS a tahu (obdobně jako např. UFO) na kompletní RTS. Myslím, že tak se setká s nejlepším přijetí u hráčů, přeci jen tahové strategie jsou již za zenitem své popularity.

Zvětšit zdroj: Archiv Legenda má obsahovat i RPG prvky. V čem a jak se budou moci postavy vyvíjet? Bude se tato možnost týkat pouze určitých herních tříd?

RPG elementy budou hráče provázet doslova na každém kroku. U dungeonů bude mít dokonce pocit, že se (snad až na způsob ovládání) jedná o čistokrevné RPG. Každá jednotka ve hře získává zkušenosti v boji, při těžbě surovin a dalších činnostech a s postupem času (samozřejmě, přežije-li dostatečně dlouho) postupuje na vyšší a vyšší level. U řadových jednotek probíhají přestupy automaticky, u hrdinů rozhoduje hráč, kterou vlastnost bude zlepšovat přerozdělováním zkušenostních bodů.

Popište nám trochu svět, do kterého nás Legenda zavede. Jak velké budou herní mapy, jak budou vypadat a jaké stavby na nich budeme moci stavět - prý jich bude na výběr asi stovka?

Přesněji řečeno se počet budov pohybuje kolem dvou stovek. Co se rozlohy týká, objeví se mapy od těch menších až po extra-rozsáhlé, jež projít z jednoho konce na druhý zabere hezkých pár minut. Jinak se hráč setká s velkým množství herních lokací: bažiny, lesy, pouště, zasněžená pole, dungeony, oceány, hrady, hory a další…

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hra by se dala bez pochyb zařadit do oblíbené kategorie fantasy. Který styl fantasy je jí ale nejbližší? V čem se autoři inspirovali (knihy, filmy) při jejím vývoji? K jaké jiné hře by se dala nejsnáze přirovnat?

Hlavní programátor je nejvíce poznamenán králem polské fantasy A. Sapkowskim a jeho ságou o Zaklínači, což je znát asi nejvíce na příběhu. Prostředí a rasy ve světě Legendy nejvíce čerpali z nyní velmi populárního Tolkienova Pána prstenů.

Můžete nám prozradit něco o příběhu?

Samotný příběh je skutečně kolosální. Prakticky se jedná o román nevídaných kvalit, který by stál za to vydat i knižně - možná se toho nějaký knižní vydavatel časem ujme. Troufám si tvrdit, že s takto propracovaným příběhem ještě žádná strategie nedisponovala - tolik záplatek, zajímavých zvratů a různých pohledů, vše mistrně spojeno do jednoho kompaktního celku.
Zvětšit zdroj: Archiv
V Legendě se setkáme se čtyřmi rasami - lidmi, barbary, trpaslíky a elfy, každou se svými jednotkami, kulturou a náboženstvím. Budou všechny hratelné?

Samozřejmě - navíc má každá rasa své specifické pozemní, letecké a námořní jednotky. V single-playeru si hráč zahraje postupně za každou z nich a seznámí se tak s příběhem i z jiných úhlů pohledu každého vládce.

Chystá se také nějaký multiplayer? Pokud ano, můžete nám o něm povědět více informací?

Ano, multiplayer se samozřejmě chystá, a k němu i speciální mapy. V tuto chvíli se právě dokončuje a testuje, takže vám technické podrobnosti říci nedokážu, ale určitě si bude možné zahrát ve velké skupině. Musím se přiznat, že ačkoli kouzlo Legendy stojí na maximálně propracovaném příběhu, já se nejvíce těším právě na multiplayer - ostatně neláká vás taky hrát za šlechetné elfy a s kamarády hrající za lidi a houževnaté trpaslíky to natřít barbarům či naopak? A nebo zkusit poměřit síly mezi elfy a trpaslíky? Výběr je na vás, ostatně kombinací je mnoho.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Můžete něco říct o enginu, na kterém hra poběží?

Engine je kompletně vytvořen našimi vývojáři. Textury jsou renderovány přes 3D, zvládá střídání dne a noci, zprůhledňování budov při jednotce stojící za ní, nejrůznější vizuální efekty kouzel, střel a dalších. Při velkých bitvách se stává doslova pastvou pro oči, aniž by ztratil cokoli na přehlednosti. A to zatím mluvíme jen o grafických možnostech...

Jaké budou minimální a doporučené požadavky pro Legendu a v jakém nejvyšším rozlišení ji budeme moci hrát?

Minimální konfigurací pro Legendu je PIII 400MHz, 64MB RAM, 3D grafická karta s tím, že závisí především na grafické kartě a paměti. Ideální je samozřejmě počítač 1GHz a výše s 256MB RAM. Co se týká rozšlišení, hra podporuje 800x600, 1024x768 a 1200x1024.
Zvětšit zdroj: Archiv
V jakém stádiu se hra nyní nachází?

Legenda se v současné chvíli nachází těsně před dokončením, respektive je 99% vývoje již za námi. Jedná se ale o to nejnáročnější - fixace bugů, multiplayer, dolaďování umělé inteligence a vybalancovávání obtížnosti. Toto vše může zásadním způsobem ovlivnit hratelnost, proto tomu věnujeme maximální péči.

Můžete naším čtenářům prozradit něco blíže o dabingu? Kolik lidí bylo potřeba na dabování hry a koho v hlasech postav rozpoznáme?

Hlas postavám ve hře propůjčilo deset profesionálních herců z pražských divadel. Pokud chodíte často do divadla, možná v nějaké postavě rozpoznáte svého oblíbeného divadelního herce.

Na vašich stránkách si zájemci mohou stáhnout ukázku ze soundtracku (Lidská zrada - MP3, 3 MB). Kdo je autorem hudby? Ponese se v podobném stylu Pána prstenů i zbytek nahrávek? Kolik melodií bude Legendu doprovázet?

Hudbu má na starost mostecká hudební skupina PWC. Mají za sebou již značné zkušenosti na hudebním poli a jejich profesionální přístup je znát. Každá epizoda má svůj vlastní výrazný hudební motiv a celý soundtrack se nese ve fantasy stylu ne nepodobném „Pánovi prstenů“.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Legendu jste už předváděli například na loňském Invexu, kdy bylo také vydáno demo. Jaká byla reakce hráčů přímo u stánku, popřípadě ohlasy na demoverzi?

Reakce hráčů byly velmi pozitivní. Tyto prezentace a uvolnění pre-betaverze nám při vývoji celkem dost pomohlo právě díky reakcím a připomínkám hráčů. V uvolněné demoverzi se hraje za barbary, kde je atmosféra ponurá a celkem morbidní - snažili jsme se a myslím, že se nám to i velmi povedlo, aby rozdíly mezi rasami byly maximální po všech stránkách. Nejpopulárnější se tak rázem staly barbarské hlášky „Bijte křesťany!“, „Urvu ti hlavu“, „Zabiju tě!“ a další…

Hra měla původně vyjít 16. ledna, tedy v den premiéry Pána prstenů: Dvě věže, ale nestalo se tak. Co bylo důvodem zdržení a jaký je nový termín vydání?

Jak jsem již řekl, nechceme ni uspěchat, a tak jsme se rozhodli vydání hry ještě chvíli pozdržet. Sice by byla za současného stavu připravena k vydání, ale když už jsme strávili tolik času samotným vývojem, chceme ji i náležitě vyšperkovat, abychom mohli být na co hrdí. Co se tedy týká data vydání, předpokládám, že se tak stane na přelomu února a března.

Zvětšit zdroj: Archiv Za kolik si budou hráči moci Legendu pořídit? Dříve se mluvilo o ceně pohybující se kolem 500 Kč. A plánujete kromě poboček společnosti DXT ComputerS i jiná prodejní místa, například supermarkety atd.?

Cena byla nakonec stanovena na 799,- což si myslím, je vzhledem ke kvalitě i pro české hráče přijatelná částka. Vzhledem k nákladům by cena měla být mnohem vyšší, ale chápeme finanční možnosti hráčů a svým prvním titulem se chceme dobře uvést. Hra bude distribuována ve většině prodejních sítí na počítačové hry (hypermarkety, nákupní centra, specializovaní prodejci a samozřejmě v již zmiňované síti prodejen DXT ComputerS).

Pro jakou skupinu hráčů je vlastně Legenda určena? Půjde dle vašich zkušeností o titul vhodný spíše pro ostřílené stratégy nebo ji zvládnou i začátečníci? Jak se vám osobně jeví její obtížnost?

Jedná se o titul pro širší veřejnost a věřím, že si ji každý příznivce realtime strategií, a strategií obecně, oblíbí, ať již začátečník či ostřílený stratég. Každý si může najít svou cestu a zvolit svou vlastní strategii - Legenda je v tomto směru značně přizpůsobivá.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Co bude podle vás tím hlavním důvodem, proč si hru koupit?


Důvodů bych viděl samozřejmě celou řadu - pokud pomineme kvalitní příběh, spousty inovací v RTS dosud neviděných, vysokou hratelnost, velké množství ras, objektů a jednotek, velkou rozmanitost a kompletní český dabing, tak je to určitě i fakt, že malý český tým bez zahraničního kapitálu dokáže vyprodukovat kvalitní hru světové úrovně. Myslím, že by nebylo fér potápět tuto snahu tím, že si hru prostě jen tak ukradnu.

Máte v plánu Legendu lokalizovat i do jiných jazyků? Pokud ano, do jakých a kdo by v cizině hru vydával?


Určitě, připravuje se anglická, polská a německá verze. Dále se Legenda určitě dostane i do Ruska, tam si ji ale naštěstí zlokalizují sami :)

Na čem budete pracovat po dokončení hry? Máte už nějaké plány na další titul, Zvětšit zdroj: Archiv popř. na datadisk k Legendě?

Plánů je spousty, plný průchod jim dáme samozřejmě po dokončení Legendy, ale v rámci DXT ComputerS jsme vybudovali samostatnou multimediální divizi, takže to určitě není naposledy co o nás slyšíte v souvislosti s počítačovými hrami.

Chtěl byste na závěr ještě něco dodat nebo vzkázat naším čtenářům?

Vašemu serveru i čtenářům bych rád popřál mnoho pokořených her, hodně úspěchů při zdolávání epizod v Legendě, stále rychlejší počítače a nižší ceny herních titulů. A nezapomeňte - hrajte fair…

Stáhněte si: Demo, Trailer, Hudební ukázka, Intro
Související články: Novinky

 
Kate
připravil: jd


 
 

Nejnovější články