Česká fotbal.liga do FIFA 2002 rozhovor
zdroj: Archiv

Česká fotbal.liga do FIFA 2002 rozhovor

2. 5. 2002 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Ať jste sparťan nebo slávista, jistě přivítáte skvělý patch pro FIFU 2002, která do hry přidá týmy z české fotbalové ligy a nejen je. Při příležitosti vydání aktualizované verze jsme poklábosili s jeho tvůrci.

Autor: Sensei_CZ & jd
Publikováno: 2.května 2002


Zvětšit zdroj: Archiv Možná jste někdy během hraní sportovních titulů od EA Sports přemýšleli nad tím, jak velká je škoda, že v nich nejsou obsaženy mančafty z nejvyšší domácí soutěže. Obě série NHL i FIFA jsou v Čechách a na Moravě velmi populární, ale bohužel se jich u nás neprodá tolik kusů, aby do nich autoři hry z kanadské pobočky EA Sports zabudovali i Gambrinus ligu nebo hokejovou extraligu. Místo Sparty nebo Slavie jsme tedy v každém ročníku FIFY nuceni se setkávat s naprosto neznámými týmy z fotbalově zaostalých zemí jako Izrael nebo Korea, kde se však prodá mnohonásobně víc kusů hry.

Naštěstí se vždy najdou nějaké šikovné české ručičky, které tento handicap odstraní a nabídnou širokému hráčskému publiku své vlastní úpravy a vylepšení. Podobně jako česká extraliga pro NHL, o které jsme psali zhruba před rokem, existuje i neoficiální fotbalová Gambrinus liga pro poslední ročníky FIFY. Tu mají na svědomí lidé točící se okolo serveru Fifa.Unas.cz, kteří pro všechny zájemce o dění na domácích fotbalových trávnících připravili tzv. Czech Super patch pro FIFA 99, FIFA 2001 a FIFA 2002. K jeho hlavním devizám patří věrné zpracování všech šestnácti mužstev fotbalové Gambrinus ligy, pravidelně aktualizované sestavy, odpovídající dresy týmů nebo vlajky a reklamy na stadionech. K příležitosti aktuální verze 1.03, která vyšla minulý týden, jsme si popovídali s Lukášem Svobodou, který za vznikem celé fotbalové ligy pro FIFA 2002 stojí.

Obrázek zdroj: Archiv Tiscali Games: Co vás inspirovalo k vytvořeni česke ligy pro FIFU, kdy jste s tim vlastně začali a kolik lidí na superpatchi nyní pracuje?

Lukáš Svoboda: První fotbalový simulátor, který se mi dostal do ruky, byla FIFA 99. Hra mě zaujala svým grafickým zpracováním i hratelností, zásadně mi však chyběla možnost zahrát si za nějaký český klub. Sedl jsem tedy k editoru a zhruba za týden byla Gambrinus liga na světě. Ve FIFA 99 však šlo editovat pouze sestavy a ve velmi omezené míře také dresy. Z FIFA 99 jsem pak přešel rovnou na FIFA 2001, kde se už kromě sestav a dresů daly snadno upravovat také reklamní billboardy, vlajky, míče, kopačky, zvuky atd. V současné době má tým připravující Czech Super Patch tři stálé členy, kromě mě (starám se o www stránky, diskusi, všechny dresy, vlajky, znaky, zvuky, reklamy, míče,…), jsou to Jiří Adamec (vyrobil první sestavy, diváky, kopačky, brankářské rukavice) a Helldriver (od března pravidelně aktualizuje sestavy).

Co osobně považujete za nejlepší vlastnost vašich úprav pro FIFU 2002 a na co jste nejvice hrdí?

Nejvíce se snažíme o to, aby vše bylo co nejaktuálnější a co nejvíce odpovídalo realitě. Dresy jednotlivých klubů jsou tedy nepřetržitě aktualizovány, stejně jako sestavy. V tomto směru se minimálně vyrovnáme nejlepším úpravám do FIFA 2002 v celosvětovém měřítku.

Zvětšit zdroj: Archiv Vzhledem k poměrně bídné prezentaci fotbalu v ČR je s podivem, s jakou přesností jste dokázali zvládnout dresy všech týmů, zejména umístění reklam. Chodíte speciálně kvůli tomu na opravdové zápasy nebo se spoléháte na internet a televizi? Spolupracují s Vámi přimo fotbalove kluby a pokud ano, jaký je jejich přístup?

Nejlepším zdrojem informací jsou televizní přenosy z utkání Gambrinus ligy, poměrně slušné fotografie jsou ale také dostupné na některých zpravodajských serverech a v různých časopisech. O spolupráci přímo s fotbalovým klubem jsem se pokusil zatím jen jednou, nedostal jsem však žádnou odpověď, další pokusy jsem tedy předem vzdal.

Prozradíte nám, jak probíhá vytvoření celého nového týmu (napřiklad při přestupu z nižší soutěže) a jake nástroje nebo programy k tomu používáte?

Vše se děje v editačním centru (Creation Centre) vestavěném přímo ve FIFA 2002. Mančafty jsou vytvořeny z původních týmů ve hře obsažených, použili jsme účastníky korejské a izraelské ligy. Nejdříve se změní název klubu, potom postupně jména, věk, výška, váha, vzhled a další parametry všech hráčů. Potom následují grafické součásti - tedy hlavní a náhradní dres, dres brankáře, znak klubu do menu hry, vlajka, reklamy atd. Grafiku samotnou vytvářím v běžně dostupném editoru Paint Shop Pro, pro import do souborů v interních formátech FIFA 2002 používám speciální utility určené pro tento účel (gfxpak, EAGraph, impbig, impfsh...). Během brzké doby by měl být hotov také nový editor sestav Fed2002, na jehož betatestování jsem se také podílel.

Obrázek zdroj: Archiv Nastavení atributů všech fotbalistů je jistě velmi namáhavá práce - jak dlouho trvá vše vyladit? A podle čeho určujete jejich výkonnost?

Nastavení atributů je jednou z nejdůležitějších věcí, vždyť i samotní EA Sports jsou velmi kritizováni za to, jak jsou atributy hráčů ve FIFA 2002 nastaveny. Podle našich zkušeností a znalostí jednotlivých hráčů jsou atributy nastaveny tak, aby byly české kluby souměřitelné mezi sebou, např. Liberec je nastaven tak, aby byl silnější než Brno, a Brno je zase silnější než Opava.

Jsou v nových verzích vždy reflektovány i všechny přestupy uskutečněné v průběhu sezóny?

Aktualizace sestav s posledními přestupy a změnami v základních sestavách jsou na našich stránkách zveřejňovány pravidelně po každém kole Gambrinus ligy, zpravidla v pondělí večer nebo v úterý ráno.

Jak funguje spolupráce s podobně zaměřenými fandy za hranicemi republiky - probíhá nějaká výměna informací o týmech, hráčích nebo editačních postupech?

To je jedna z nejúžasnějších věcí na této „práci“. Díky internetu máme skvělou možnost navzájem spolupracovat a doplňovat se, trvale spolupracujeme s fanoušky v Německu, Řecku, Austrálii, USA i jinde. Nejvíce mě mrzí, že zatím neexistuje podobný projekt na Zvětšit zdroj: Archiv Slovensku, takovou spolupráci bych velmi přivítal.

Musíte být kromě počítačů i velkými fandy českého fotbalu - kterým klubum fandite a které naopak nemáte rádi?

Jirka Adamec je sparťan a já slávista, jsme ale velmi umírnění fanoušci a dokážeme se shodnout :)

Který ročník FIFY považujete za nejlepší a u které jste strávili nejvíce času? A co si myslíte o vylepšeních v čerstvém World Cup 2002 ?

Osobně považuji za nejlepší FIFA 99 co se týče hratelnosti, a FIFA 2002 je rozhodně nejlépe zpracovaná graficky. Demo WC 2002 běží na původním enginu z FIFA 2002 a změny jsou víceméně jen kosmetické. O nákupu WC 2002 neuvažuji a počkám si až na FIFA 2003. Těžko soudit, u které verze jsem strávil nejvíce času. Moc toho totiž nenahraji, většinu času trávím u editorů, pak novou věc jenom vyzkouším jestli funguje. Celý zápas jsem odehrál naposledy někdy před dvěma týdny.

Máte nějaké statistiky downloadů? Můžete nám prozradit, jak velký zajem vzbudil český superpatch v Čechách a jaký je zájem ze zahraničí?

Statistiky downloadu mám pouze za několik posledních dnů, zájem mohu měřit spíše z návštěvnosti našich www stránek, která činí zhruba 25 000 návštěv za měsíc.

Obrázek zdroj: Archiv Jak se na aktivitu všech tvůrců úprav FIFY divaji samotní Electronic Arts - poskytují komunitě nějakou pomoc napřiklad vydáním editačních nástrojů nebo jsou všechny dílem fanoušků hry?

Žádný oficiální nástroj pro editování FIFY neexistuje. Všechny utility jsou dílem nadšenců, kteří metodou zpětného inženýrství odhalili formáty grafických i zvukových souborů a hráčských databází. Sám jsem EA Sports o existenci Czech Super Patche informoval prostřednictvím jejich zástupce pro ČR, firmy Cenega. V oficiálním vyjádření mi bylo oznámeno, že podobné aktivity firma EA Sports v podstatě vítá, a že proti nim nemá žádné námitky pod podmínkou, že v patchi nejsou distribuovány žádné součásti převzaté z originálního CD FIFA 2002. Tuto podmínku bez problémů splňujeme, neboť všechny soubory obsažené v Czech Super Patchi jsou pouze naše vlastní výtvory překonvertované do příslušných formátů pomocí výše zmiňovaných nástrojů.

Neuvažovali jste někdy o uzavření dohody s Cenegou o přechodu na komerční bázi - například vydáním kompletně nové hry na enginu FIFY 2002 s českou ligou? Víme o tom, že vaši kolegové, kteří stojí za českou hokejovou extraligou do NHL 2002, něco podobného plánovali….

Jak jsem již uvedl v minulé odpovědi, EA Sports si neklade v podstatě žádné podmínky, zásadní problém však je s autorskými právy Českomoravského fotbalového svazu a jednotlivých klubů. V neposlední řadě bychom také museli mít vypořádána autorská práva s majiteli ochranných známek všech firem, jejichž loga a jména jsou použita na dresech a reklamních billboardech ve hře. Dokud Gambrinus ligu do FIFA 2002 máme pouze umístěnou na našich www stránkách pro stažení zdarma, jsme pouze povinni na žádost majitele autorských práv ke konkrétnímu produktu, názvu nebo logu tuto konkrétní věc odstranit. Na to jsme samozřejmě připraveni, zatím však taková situace nenastala, a ani od kolegů v zahraničí (včetně Německa, Anglie, USA) jsem o podobných problémech neslyšel. Kdybychom na tom ale chtěli začít vydělávat, museli bychom majitelům autorských práv nejdříve tvrdě zaplatit.

Obrázek zdroj: Archiv Jaké novinky obsahuje poslední verze superpatche ? A jaké máte plány do budoucna? K dokonalosti chybí už jen český komentář :)

Poslední verze 1.03 vyšla v pátek 26. dubna a hlavními novinkami v ní jsou:

- sestavy aktualizované k poslednímu dnu přestupů
- hymna Bohemians Praha
- dresy rozhodčích jen pro Gambrinus ligu, pro ostatní ligy se automaticky odstraní
- aktualizované dresy mnoha klubů
- několik nových kapitánských pásek
- možnost volného používání libovolného typu míčů (z FIFA 2002 i z WC 2002)
- ......a mnoho dalšího

Děkujeme za rozhovor.

Na závěr už zbývá jen doplnit link na stránky fifa.unas.cz, odkud si nejen můžete stáhnout (8 MB) poslední verzi Czech Super Patche do FIFA 2002 (recenze), ale také se dozvědět o aktuálním dění na poli modifikací pro fotbaly od EA Sports ve světě.

 
Sensei_CZ & jd
připravil: jd

 
 
Sensei_CZ & jd

Nejnovější články