Zoo Empire CZ - recenze

9. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Máte rádi zvířata? Snili jste v dětství o chovu exotických živočichů? Libujete si v budovatelských strategiích? Dokáže Zoo Empire splnit Vaše sny? To vám napoví tato recenze české verze hry.

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 9. listopadu 2004
Verze hry: finální/anglická i česká
Doba recenzování: 3 týdny

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zoo Empire je tu, ať se vám to líbí nebo ne. Stojí za ním studio Enlight Software. Pokud vám jeho jméno nic neříká, napovím, že tito tvůrci mají „na svědomí“ například hry Hotel Giants, anebo z poslední doby Restaurant Empire. Právě hře Restaurant Empire je dnes recenzovaný Zoo Empire velmi podobný, a to nejen grafickým kabátkem a herními menu, ale také různými herními systémy.

Zoo Empire se dá lehce zaškatulkovat jako budovatelsko-ekonomická strategie. Mnoho lidí preferuje spíše označení „tycoon“. Zoo Empire každopádně není nijak originální, už pár let před ním tu byl Zoo Tycoon (a jeho datadisky), který nastolil poměrně vysoký standard.

První spuštění
Na první pohled Zoo Empire nenabízí příliš mnoho voleb. V úvodním menu dostanete pouze dvě možnosti – kariéru (Career) a volnou hru (Free game). V první jmenované je pro vás připraveno 22 různých misí s nejrozmanitějšími úkoly. V druhé si jen zvolíte název, velikost, místo a částku (nejvýše 1 milion dolarů), se kterou začnete. Pak se můžete pustit do budování zoologické zahrady podle svých představ, bez dalších úkolů, které byste měli plnit. My se ale zaměříme na tu zajímavější část hry a tou je kariéra.

Kariéra začínajícího ředitele
Úplně na začátku hry si zvolíte postavu, jméno a obtížnost. Hned poté se ocitnete uprostřed první malé zoo. Okamžitě se na vás ze všech stran začnou sypat kvanta různých oken s nekonečným množstvím informací. Zoo Empire nabízí opravdu spousty nabídek, různých voleb a poměrně hodně drobných detailů, bez kterých se neobejdete. Tak si člověk - zvlášť ze začátku - může připadat ve hře ztracený. Naštěstí ve všech prvních misích vás provází podrobný průvodce, který vaše začátečnické krůčky v branži doprovází hlasem i textem.

Postupem času si osvojíte stavbu a úpravu výběhů, nákup zvířat a rostlin (druhů zvířat je celkem třicet), najímání nebo propouštění zaměstnanců a spousty dalších důležitých věcí. Tutoriál lze přeskočit nebo vypnout, ale rozhodně bych to nedoporučoval, protože v úvodních částech hry vám prozradí velké množství důležitých informací, které byste museli sami pracně hledat.

Náplň misí
Předem bych chtěl říct, že Zoo Empire, stejně jako třeba Restaurant Empire, nepatří mezi lehké hry a tempo, které nastolí první mise, moc dlouho nevydrží. Jestliže první misi dohrajete za nějakých 10 minut, ty poslední vám zaberou klidně i pár dnů. Postupem času úkolů přibývá a jsou čím dál těžší. Přitom u úkolů jako je dosažení určité míry spokojenosti návštěvníků a podobných hodnocení nestačí dosáhnout kýžených procent jen jednou za hrací dobu mise, nýbrž tento stav musíte stále udržovat.

V pozdějších fázích hry proto velmi snadno stane, že se vám různě propadají některá hodnocení a vy ne a ne úroveň dokončit. Na druhou stranu je výhodou, že nemusíte čekat až do konce stanoveného časového limitu levelu, ale jakmile splníte všechny úkoly, objeví se kýžený nápis o dokončení dané mise. Splníte-li všechny vytyčené úkoly, můžete postoupit do dalšího levelu, ale nic vám nebrání pokračovat i v tom stávajícím. Pokud naopak dané úkoly nesplníte v časovém limitu (většinou pár let herního času), je mise neúspěšná a musíte Zvětšit zdroj: tisková zpráva ji začít hrát znovu (nebo z uložené pozice).

V zoologické zahradě
Základem každé zoologické zahrady jsou samozřejmě výběhy se zvířaty. Nezkušenému hráči by se mohlo zdát, že bude stačit postavit pár výběhů, cestičky mezi nimi, k tomu pár laviček a má vystaráno. Ale nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Každé zvíře má naprosto rozdílné nároky na výběh a své okolí. Od povrchu a porostu po nejrůznější hračky, domečky a tak podobně. Aby byla zvířata opravdu spokojena, musíte se do detailů řídit jejich požadavky a potřebami. To je naštěstí poměrně jednoduché. Stačí na zvířátko kliknout a člověk hned zjistí, co ho trápí a co by si přálo.

Stejně tak to chodí i s návštěvníky. Ti jsou ovšem ještě náročnější. Připravte se na to, že budou neustále s něčím nespokojení. Když bude nějaké zvíře nešťastné, budou z něj nešťastní všichni, kteří ho uvidí. Návštěvníci se na vás budou zlobit i za jiné věci, jako je nepořádek v parku, málo veřejných záchodků, nedostatečné občerstvení nebo třeba za drahý vstup a málo vystavených zvířat. Zavděčit se všem a přitom nezkrachovat je v téhle hře opravdu zapeklitá věc. Vydělat peníze je zde snad stejně těžké jako v reálném životě.

Co se týká jednotlivých zvířátek, poslouží Zoo Empire i jako menší učebnice přírodopisu. U každého druhu si můžete zobrazit všelijaké informace o tom, kde žije, co je jeho přirozeným útočištěm, potravou, jakého věku se průměrně dožívá atd. Ale vzhledem k celkovému počtu třiceti druhů se nejedná o nějakou encyklopedii.

Finance
Citelným zásahem do vašeho rozpočtu jsou nejen nákupy nových zvířat, ale taktéž platy vašich zaměstnanců. Těch je vždy potřeba úměrně velikosti zoo a počtu zvířat. Samozřejmě že jejich platové nároky můžete sledovat již při jejich najímání, ale ve hře je to stejné jako v životě – čím levnější zaměstnanec, tím větší lenoch se v něm skrývá. Zoo Empire je v nabídce zaměstnanců poměrně pestrý, a tak budete muset platit celý tým lidí – ošetřovatele, veterináře, opraváře, průvodce, uklízeče, vědce a další.

Kromě toho je nutné (většinou je to jeden z úkolů) investovat nemalé částky do nových budov, atrakcí a zvířat. Nezanedbatelnou položkou vašeho účetnictví jsou výdaje za marketing a reklamu, abyste přilákali větší davy lidí. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Naštěstí vaše příjmy netvoří jen vstupné, které nelze neustále zvedat, ale máte k dispozici i velké množství nejrůznějších stánků se suvenýry, občerstvením, lanové dráhy, lodičky a další atrakce, ze nichž plynou příjmy do vaší pokladny. Vytvořit funkční a prosperující zoologickou zahradu, ve které jsou navíc všichni spokojeni, stojí hodně úsilí.

Technické zpracování – smutná stránka hry
Grafický design jakoby z oka vypadl rok starému Restaurant Empire, který už v té době nevypadal nejlépe. A to je rozhodně škoda. Vše je tedy vymodelováno v 3D a vy si tak můžete zoologickou zahradu různě otáčet, měnit úhly pohledu, přibližovat nebo oddalovat obraz, přepnout do pohlednu první či třetí osoby, a to u návštěvníků, zaměstnanců i zvířat. Bohužel zblízka nevypadá grafika o nic lépe než z dálky. Nastavení obrazu vám nabídne jen 2 rozlišení, 800*600 a 1024*768, a pár dalších voleb skrývajících především dohled (zobrazení detailů, vzhledem ke vzdálenosti od kamery).

Na druhou stranu není hra příliš hardwarově náročná. Výrobce udává na svých stránkách jako minimální konfiguraci 800MHz procesor, 128 MB RAM a 3D kartu GeForce 2. Čili by si hru mohli zahrát snad i ti, kteří nevlastní nejnovější počítačové vychytávky.

Zvuk a hudba jsou v porovnání s grafikou na dobré úrovni. Lze mluvit o kvalitně odvedené práci. Většina zvuků, ať už zvířat, lidí, nebo třeba šumění vody, déšť a další, zní opravdu pěkně a nikde se vám nestane, že byste se nad něčím ohledně ozvučení pozastavili. Taktéž hudba je příjemná a ničím nenarušuje klidný průběh hry.

Resumé
Zoo Empire je poměrně detailně propracovaná hra, která snese srovnání s předchůdcem (a asi i vzorem) Zoo Tycoonem. I přes novější zpracování nepřináší nic převratně inovačního. Za největší nedostatek tak lze považovat grafické zpracování celé hry. To je docela škoda, protože hra nabízí relativně dlouhou herní dobu a hodně zajímavých a propracovaných strategických prvků a detailů, které tvoří dobře hratelný (i když těžší) systém.

Zhodnocení české verze Zoo Empire
Měli jsme jinak to potěšení dostat přímo od distributora Hypermax české vydání Zoo Empire, které přináší částečné počeštění V následujících řádcích bych vám chtěl sdělit své dojmy z hraní této verze hry.

Kromě standardu v podobě krabice a manuálu, jsou přeloženy veškeré texty ve hře. Český dabing namluvený není, ale to podle mého názoru příliš nevadí. Dabing většinou v překladech nedosahuje originálu a hlavně - v Zoo Empire se příliš nepovídá. Mluvené slovo je pouze v tutoriálu, který vás provází začátkem hry. Jelikož ale vše, co průvodce říká, je napsáno i v okně tutoriálu, není dabing nutný.

A pokud by se někdo náhodou ve hře i přes velmi obsáhlou tréninkovou misi ztratil, má k dispozici pěkně zpracovaný barevný manuál, který přináší taktéž hodně informací a dobrých rad nejen pro začátečníky.

Všechny texty ve hře jsou přeloženy kvalitně, včetně české diakritiky. Hodnota překladu se mi zdá být na vysoké úrovni a nenašel jsem žádné nesrovnalosti nebo chyby. Celkově se lokalizace podařila a velice tak přidává celé hře, která je určena především pro děti. Český distributor uvádí na krabici „od 3 let“. Sice si dost dobře nedokáži představit, jak by se tříleté dítě v Zoo Empire zorientovalo, ale starším dětem, které už umějí číst, překlad jistě velmi pomůže. Pro Zoo Empire je to jedině plus.

Stáhněte si: Demo, Cheaty, Patch