Zlatý kompas - recenze

Zlatý kompas - recenze

5. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve filmu se s odvážnou dívenkou ponoříte do paralelního světa, v němž mluvící medvěd ve zbroji vládne království a překrásné čarodějky létají mrazivou oblohou. Ve hře sice také, jenže...

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 5.února 2008
Verze hry: finální/PC/anglická

Filmová fantasy zaměřená na mladší publikum mají téměř automaticky i svého herního bráchu. Ať to byly Letopisy Narnie, Eragon a hromada dalších méně či více kvalitních her, vytvořených čistě za účelem svezení se na zájmu o film. Dobrodružný Zlatý kompas profrčel před několika týdny českými kiny bez větších ohlasů (v době premiéry nás bylo v kině asi deset - pozn.ed.), navzdory hvězdám v hlavních rolích. V Americe za první víkend vydělal jen 26 milionů dolarů. Stejnojmennou počítačovou hru na PC vytvořila firma Shiny Entertainment, kterou si možná pamatujete díky The Matrix: Path of Neo či MDK.

Zlatý časy
Hlavní hrdinkou je stejně jako ve filmu jedenáctiletá Lyra, která žije v Anglii 19. stoletíi. Svět v té době zcela ovládá zlá církev a každý má své zvířecí spojence. Příběh hry se s filmovou předlohou z větší míry shoduje a často jsem byl svědkem přepnutí z klasického herního videa do ustřižené části z filmu. Chvíli tedy sledujete graficky bídně zpracovanou místnost, do které si to najednou přiřítí skutečný Daniel Craig.

Lyřin vlastní démon se jmenuje Pan a díky němu se může proměnit v lenochoda, hranostaje, jestřába a divokou kočku. Druhým jejím společníkem je Iorek, velký lední medvěd, který jí chrání. Jenže místo zajímavé náplně, která by kombinovala možnosti zvířat v odlehčené formě vás zde čeká hratelnost, jenž všechny tyto věci mísí v míře tak nezábavné, až nad tím zůstává rozum stát.

Zábava na bodu mrazu
Mise se dělí na dvě části. V první variantě ovládáte velkého medvěda a procházíte věčně zmrzlým Severem. Druhou možností je ovládat samotnou holčičku Lyru, která se potuluje buď někde v obskurních lokacích nebo kolem domů. Mise s medvědem spočívají v klasickém procházení ohraničených lokací a postupným zabíjením lovců nebo vlků, kteří by rádi viděli bílé medvědí maso ve své tlamě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tuto část hry neskutečně omezuje dementně nastavené ovládání, které využívá v podstatě jen tři akční tlačítka. Kromě směrových šipek jsou totiž funkční jen obě dvě myšítka a tzv. klávesa pro interakci, což je primárně E a používá se naprosto ke všemu. Po jejím stisknutí váš medvěd automaticky přeskočí překážku, rozdá s ní silný úder, probourá stěnu atd. Myš slouží vlastně jen k obyčejné ráně a krytí, které je naprosto zbytečné i neúčinné. Díky tlačítku „na všechno“ jsem měl dojem, že za měhra vlastně dělá téměř cokoliv a jen se prokousávám k dalšímu hernímu videu.

Mise za holčičku Lyru jsou snad ale ještě nudnější. Nejčastějším úkolem je vyvažovat Lyřinu rovnováhu, když leze po nějaké úzké překážce a přitom jde tak pomalu, že si doslova říká o spadnutí. Druhým extrémem je přesvědčování ostatních lidí. To spočívá v tom, že oslovíte člověka (oním jediným akčním tlačítkem samozřejmě), ten půl minuty cosi nepodstatného blábolí a poté se spustí krátká minihra. Má většinou dobré tři sekundy a spočívá v takových nezábavnostech, jako je chytání zelených puntíků padající z horní části obrazovky, vyhýbání se červeným puntíkům a v samých podobných volovinách. Zvládnete minihru. Další dlouhé slovo. Minihra. Další slovo a přesvědčování je u konce. Toto si zopakujte ještě tak desetkrát a je konec jedné z misí.

Možná si myslíte, že jsem proti hře příliš zaujatý. Ale hratelnost je tak minimalistická a nudná, že bych ji mohl v rámci žánru srovnat jen s Karlíkem a Továrnou na čokoládu, hrou, kterou jsem si před několika lety podobně přetrpěl. Ani onen na E3 tolik vyzdvihovaný systém čtyř různých druhů zvířat postrádá jakoukoliv volnost a při některé z překážek vás hra dokonce vybídne k tomu, abyste přepnuli do daného režimu. Před mezerou v zemi si navolíte ptáka a akčním tlačítkem automaticky přeletíte. Čas od času se sice objeví nějaká menší vsuvka, jako rvačka mezi kočkami nebo házení předmětů, ale většinou jde jen o rychlé klikání tlačítka na myši nebo kombinaci šipek na klávesnici.

Klasické problémy
Čekání na to, než skutečně něco nebo někdo přijde a vysvobodí vás z toho striktně lineárního a neoriginálního světa Zlatého kompasu, je naprosto marné. Nepřekvapí vás proto ani klasické stížnosti na kameru, která je naprosto statická a hráč ji nemůže ovlivnit. To je veselé například v jedné „kvazi“ stealth-misi, při níž se s Lyrou potulujete po zámku a nesmí vás přitom vidět nikdo ze sluhů. Ti mají pochopitelně oči i na zádech, a pokud se v čas neschováte na předem vyznačená místa (akčním tlačítkem), můžete celou misi začít znovu. Už jen samotné vzpomínání a reprodukování zážitku ve mně vyvolává husí kůži :)

Posledním hřebíčkem do rakve je v PC verzi nepěkné technické zpracování. Grafika se podobá prvním hrám pro Playstation 2 a postrádá jakoukoli jiskru roztomilosti nebo alespoň zdravého vkusu. Ztvárnění medvěda Iorka a většiny NPC postav ještě celkem uchází, ale okolní prostředí je jen změtí podivných a špatně vymodelovaných objektů.

další obrázky z této hry v galerii

Má to nějaké klady?
Za jediný považuji povedenou hudbu, která je "vyloupena" z filmové předlohy. Dlouhé melodie jsou přesně takové, jaké byste od filmu takových rozměrů očekávali a ve hře plní svojí funkci. Totéž se bohužel nedá říct o anglickém dabingu, který, ač se na něm podíleli herci, je velice mdlý a technicky nekvalitní. U nás hra vyšla v české verzi.
Zlatým kompas jsem testoval na stroji s CPU 2,66GHz Dual Core, 2 GB RAM, GeForce 8800 GTX a i na něm byly znát četné bugy, jako pozdní vykreslování vedlejších lokací a spousty dalších grafických nedodělků. S tímto souvisí i slabší optimalizace, díky které se hra i přes své průměrné vzezření na některých strojích nespustí v pořádku.

Stáhněte si: Trailer