Z: Steel Soldiers - recenze

Z: Steel Soldiers - recenze

21. 6. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pět let po prvním dílu této real-time strategie s roboty jsou tu Steel Soldiers, kteří zaujmou hlavně neobvyklým herním systémem.

Z: Steel Soldiers - recenze

Autor: ABE
Publikováno: 21.června 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V roce 1996 spatřila světlo světa netradiční strategie s prostým názvem Z. V těchto dnech vydávají legendární Bitmap Brothers její pokračování s názvem Z: Steel Soldiers. Koncept hry zůstal nezměněn, opět budete muset obsazovat území, aby jste mohli stavět nové roboty a porazit jimi nepřítele, kterým je starý známý ze původního Z, TransGlobal Industries.

Třicet misí
Po 500 letech občanské války, která zničila skoro celou soustavu Zed, spěje konflikt mezi MegaCom Corporation a TransGlobal Industries k uzavření mírové dohody. Mír se má uzavřít na zapadlé pouštní planetě Rigal. Bohužel (nebo bohudík) se něco zvrtne a celý konflikt začne nanovo. V následujících 30 misích budete muset porazit svého odvěkého nepřítele a nastolit v galaxii Zed konečně mír. Opět se setkáte se starými známými ze Z. S potřeštěnými a věčně opilými roboty Allanem a Bradem, s jejich drsným velitelem Zodem, který byl za své úspěchy degradován na kapitána a ještě s několika dalšími roboty. Kromě nich budete samozřejmě velet i několika novým tvářím, se kterými jsme se v původním Z nesetkali.

V Z: Steel Soldiers musíte projít 30 misemi, které jsou rozděleny do 6 kampaní. Každá kampaň se odehrává na jiném terénu. Začínáte na poušti a postupujete přes lesy, ve kterých stále prší, sněžné pláně, na které se stále snáší sníh a další prostředí. Kromě kopců si budou vaši roboti muset poradit se stromy, které jsou samozřejmě rozstřílet, s nádherně provedenými řekami nebo hlubokými údolími. Přes údolí většinou vede most, který se vyplatí střežit, protože to je většinou jedna z nejfrekventovanějších oblastí. Pro zpestření pobíhají po krajině ještě všelijaká podivná zvířátka, která vypadají třeba jako kříženec klokana a králíka…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každá mise začíná podrobným briefingem, ve kterém je vám vysvětleno a ukázáno, co v té které misi musíte udělat. Mezi některými misemi vás budou provázet skvělé, vtipné a trochu komiksově animované filmečky (bohužel podle mě nedosahují kvalit animovaných scén z původního Z), které vás vtáhnou do děje světa Zed. Úkolů, které budete plnit, je opravdu velké množství. Nebudu zde vypisovat všechno, co budete muset splnit, aby jste Z úspěšně dokončili, ale kromě různých zvláštních úkolů budete muset většinou zničit nepřítele, obsadit nějakou budovu nebo zachránit některou důležitou osobu (vlastně robota). Obtížnost jednotlivých misí není nikterak velká, ne všechny mise dohrajete sice na první pokus, ale žádná z nich není vysloveně nesplnitelná.

Vaše armáda
Stejně jako v původním Z jsou i zde hlavní (a vlastně jedinou) složkou vaší armády roboti. Těch je několik druhů. První jsou roboti opraváři, kteří neumějí bojovat, ale umí vaše roboty opravovat a navíc vám umožňují stavět nové továrny. Kromě opravářů máte k dispozici mnoho druhů bojových robotů. Základní bojový robot se uplatní v boji hlavně za začátku hry, když ještě nemáte k dispozici žádné lepší a později ho můžete použít jako řidiče.

Ano, jako řidiče, protože všechny vozidla, tanky nebo třeba vrtulníky zde musí někdo řídit. Takže když někde uvidíte nějaké opuštěné vozidlo, není nic jednoduššího, než do něj naskočit nějakým svým vojákem a rázem je vozítko vaše. Bohužel to samé platí i o nepříteli, takže pokud se mu podaří zničit řidiče vašeho tanku, může vám ho potom obsadit a použít proti vám. Roboty však nemusíte cpát jen do aut a tanků, ale i do strážních věží, které, pokud jsou prázdné, samozřejmě nestřílejí.

Kromě robotů máte k dispozici ještě mnoho druhů tanků, obrněných vozidel, několik vrtulníků nebo lodí, o kterých nemá smysl se nějak podrobněji rozepisovat, protože obecně platí, že čím dále ve hře jste tím ničivější a samozřejmě dražší jednotky máte k dispozici.

Vyrábíme robota
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Největší odlišností Z od ostatních RTS je to, že netěžíte žádné suroviny. Jediné, co musíte dělat, je obsazovat nové území. Mapa, na které budete bojovat, je totiž rozdělena na několik menších oblastí a v každé této oblasti se nachází něco jako vlajka. Ten, kdo se vlajky dotkl jako poslední, tomu dané území patří a čím více území vlastníte tím rychleji vám přibývá xenonit, což je surovina za kterou vyrábíte roboty. Jednotlivé oblasti jsou navíc různě bohaté na výskyt právě této suroviny, což vás nutí ještě více přemýšlet, kterou oblast obsadíte dříve a kterou až později.

Všechny své jednotky vyrábíte v továrnách, kterých je několik druhů a záleží na tom, jaký druh bojové jednotky chcete vyrobit. Kromě výrobních továren je základní budovou radar, díky němuž vidíte velmi přehledně mapu oblasti, ve které bojujete a také máte informace o tom, které území kontrolujete vy a které nepřítel. Dalším typem budov jsou různé obranné věže, několik druhů děl a ještě pár dalších. Jak jsem psal už výše, do některých obranných věží musíte napřed přesunout alespoň jednoho vojáka, aby vůbec střílela. Prázdnou budovu nebo i jednotku poznáte podle šedé barvy, pokud ji obsadíte, změní se na barvu červenou, tedy na barvu vaši.

Povedený přechod do třetího rozměru
Oproti původnímu Z doznalo největších změn grafické zpracování. Pryč je zastaralý 2D terén a hranaté tančíky. Nové Z je kompletně ve 3D a hned na začátku musím říct, že přesun z 2D do 3D se tvůrcům povedl skvěle. Terén si můžete také zoomovat, což ale prakticky nevyužijete, protože když máte zazoomováno vidíte pouze malou část bojiště a jediné, co můžete dělat je obdivovat své jednotky. Pro praktický boj se nejlépe hodí maximální oddálení, v němž máte celkem přehled o stavu bitvy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O bojích mimo váš zorný úhel vás informuje malá obrazovka v pravém horním rohu obrazovky. Tuto informační obrazovku považuji za jeden z nejlepších nápadů, které ve hře jsou, protože bez ní by jste byli naprosto ztraceni. Nepřátelské útoky totiž přicházení skoro neustále, takže sledovat celou herní plochu by byl skoro nadlidský úkol. Dalšími možnostmi práce s kamerou je její otáčení kolem osy, což také není nijak nezbytně nutné a potom ještě natáčení úhlu pohledu, buď úplně shora nebo skoro z boku. Tyto vymoženosti však nejsou skoro k ničemu, protože nejlépe se hra hraje v základním nastavení kamery.

Engine hry není samozřejmě bez chyby a tak vás občas nemile překvapí jednotka, která jakoby zajíždí a zase vyjíždí z povrchu planety, ale to jsou pouze drobné kosmetické chybičky, které nijak nesnižují hratelnost této hry. Další moje výtka se týká umělé inteligence vašich robotů, ta se sice od dob prvního Z podstatně zlepšila, svým jednotkám můžete totiž zadat tři možné stavy, ve kterých se můžou nacházet. Často se mi však stávalo, že i když jsem robotům zadal příkaz k zastavení, po chvilce se zase vydali na sebevražednou cestu k nepřátelskému dělu.

Tak to by bylo asi všechno k nedostatkům a teď můžu zase jenom chválit. Hudba se totiž až neuvěřitelně dobře poslouchá a jen vylepšuje zážitek z hraní. Celek doplňuje ještě žvatlání vašich robotů, kteří neustále křičí o pomoc, když jsou napadeni nebo radostně výskají, pokud se jim v bitvě daří.

ABE

Výborné pokračování výborné hry. Většina nedostatků prvního dílu byla odstraněna a bylo přidáno i několik nových vylepšení. Pokud vás už nebaví obyčejné a nudné RTS, nelze udělat nic jiného, než vám Z: Steel Soldiers jen doporučit.