Autor: Marek Beniač Publikováno: 2.listopadu 2004 |
Říkal jsem to už u srpnových prvních dojmů z preview-verze a finální hra to jen potvrdila. Xpand Rally nabízí trochu jiný styl závodění, zapomeňte tedy na klasické rychlostní zkoušky, projíždění časových kontrol a na servisní zóny. Tohle se blíží spíš maratónům ve stylu rallye Paříž-Dakar nebo závodům cross country. Tratě jsou totiž vytyčeny takříkajíc ve volné přírodě a jezdce povětšinou nelimituje šířka cesty ani přilehlé okolí. Jistě, jsou tu i pasáže, kdy se jede lesem či vesnicí a uhnout v podstatě není kam. Ty jsou ovšem v menšině a mnohem častěji budete uhánět vyprahlým kaňonem, africkou pouští nebo travnatou loukou, kde si lze volit stopu podle svého. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Trochu jiné tratě Když už byla řeč o křižovatce, sluší se objasnit design tratí a systém závodů. Xpand Rally obsahuje celkem pět lokací, situovaných po celém světě. Tím klasicky zajišťuje různorodé povrchy i klimatické podmínky. Nelze však říct, že Polsko se jede na asfaltu a že americká rallye, rozprostírající se v okolí Grand Canyonu, znamená jen písek a prach. Jednotlivé lokace reprezentuje vždy pouhý „výřez krajiny“, na kterém se posléze závodí - povrchů je tedy více. A jak to vypadá v praxi? Představte si čtverec, o velikosti několika kilometrů čtverečních (těžko odhadovat vzdálenosti), na který designéři nasázeli kopečky, potůčky, mosty, domečky, stromečky… Vzniklou krajinku poté protkali pestrou pavučinou silnic a cestiček, čímž získali prakticky neomezené množství variací tratí. Zatímco tedy například Polsko1 znamená asfaltovou soutěž, s hradem a vesnicí v okolí, Polsko2 začíná na stejné asfaltce, ale už po pár metrech trať uhýbá do polí na šotolinu. ![]() Závody jsou proto opravdu rozmanité, povrch se mění každou chvíli a zdánlivě asfaltová rallye ve skutečnosti nabízí i dovádění na polních a lesních cestách v podhradí, přejezdy řeky po mostech i blátivé brody v místech, kde je koryto relativně mělké. Jezdí se sice stále ve stejných mapách a ve stejných kulisách, ovšem nuda díky variabilitě tratí vskutku nehrozí. Všechna prostředí nabízejí bezpočet kombinací, závodí se i v protisměru, za dynamicky se měnící denní doby či v různém počasí. A pokud by vám to snad nestačilo, můžete si v přiloženém editoru ChromeEd (obrázek) vytvořit desítky dalších závodů. Trochu jiná auta Techland si pro Xpand Rally neobstaral žádnou licenci, co se značek automobilů týče, a je celkem jedno, jestli za tím stojí finance nebo to autorům přišlo jen zbytečné. Každopádně zapomeňte na váš oblíbený Ford Focus, Peugeot 206, Subaru Impreza a další populární WRC vozy. Žádný z nich tu není a v žádném z nich se neprojedete. Hra obsahuje přibližně deset „bezejmenných“ aut, každé navíc hned v několika provedeních. Rozděleny jsou do osmi skupin, podle obsahu motoru, výkonu nebo náhonu. Za povšimnutí stojí, že zastoupení má jen přední hnaná náprava a pohon 4x4. Perličkou je rovněž několik modelů od každého vozu – prakticky stejné auto je tady hned několikrát a přece pokaždé jinak. Jednou je to čtyřkolka, jindy má náhon na předek. Chvíli ho dealer nabízí jako jedenáctistovku, po čase náhle dorazí i s dvoulitrovým motorem a v turbo provedení. Zajímavé... ;) ![]() ![]() ![]() Pokud jste zabrousili očkem na okolní obrázky asi vám na nich něco nesedí. Poznáváte přeci Focuse i 206ku. OK, vysvětlím, jak se věc má. Designéři pro hru vymodelovali skutečná auta, jen jejich názvy jsou zkomolené. Absolutně tedy nepochybuji o tom, že dříve nebo později se objeví amatérský patch, který vše opraví. Zatím se alespoň můžete pousmát nad jmény jako Moonsoon Evolution (Mitsubishi Lancer), Kosumo Showdown (Subaru Impreza), Center Cord (Ford Focus), RV Golf (VW Golf) nebo Tiny Hooper (Mini Cooper). Komunita fanoušků se patrně nespokojí ani s barevným provedením vozů a tvůrci skinů dozajista zapracují také na „správném“ vzezření. Zvlášť, když jim sami autoři hry vyšli vstříc a na CD připravili čisté skiny k okamžitému použití. Za tohle, stejně jako za editor tratí, si Techland zaslouží pochvalu. Herní módy aneb nevyužitá šance ![]() Poněkud chudé hlavní menu obsahuje pouhou trojici nabídek. Zábavu si můžete užít v Multiplayeru (po síti či internetu) nebo v Závodu, což je podle předpokladu ekvivalent rychlé rallye nebo chcete-li jízdy na čas. Hned od počátku jsou kupodivu k dispozici všechna auta (kromě bonusových), ovšem přístupné je pouze trio erzet z rallye Arizona. Vstup na další tratě už si musíte odemknout a vyjezdit přes Šampionát, stěžejní část Xpand Rally. Dobrá, tohle přeci není nic nového. Smůla je, že systém, jakým Techland celou kariéru-šampionát pojal, je neuvěřitelně nudný a frustrující. Začíná to přitom tak hezky… Příběh otráveného řidiče Jako nováček, s pár tisícovkami v kapse, si zakoupíte vhodný vůz pro první soutěž. Každý podnik je limitován skupinou aut, které v něm mohou startovat. Naštěstí zpočátku vám hra jde na ruku a první závod je čirou náhodou vypsán pro vůz, na který vám sotva stačí hotovost. Jak ovšem posléze zjistíte, soupeři nejsou ani tak lepší, oni spíš mají rychlejší auta. No nevadí, v cíli čeká na nejlepší tři finanční odměna, za kterou pořídíte nějaký ten upgrade. Ceny jsou vysoké, jde to pomalu, nicméně nezoufáte si. Ale ouha, první rallye měla jen tři erzety a na další soutěž vás hra nepustí – nejdříve musíte zajet všechny rychlostní zkoušky té aktuální nejhůře do druhého místa. Co teď? Nezbývá nic jiného, než NEUSTÁLE pokoušet štěstí, prát se s lepšími soupeři a doufat v první, maximálně druhé místo. ![]() ![]() ![]() V tomhle přísně lineárním šampionátu se zkrátka vždycky zaseknete v jedné, maximálně dvou rallye, jejichž erzety jezdíte pořád dokola. A to vše jen kvůli tomu, abyste získali zlatou nebo stříbrnou trofej a mohli se pohnout o kousek dál. Ovšem i když se to podaří, není zdaleka vyhráno. Musíte vydělat ještě dost peněz, nejen na nákup vylepšení pro váš vůz, ale také na opravy. Vážně zábava, zvlášť při cenách, jaké má místní obchodník i autoservis. Pokud tohle všechno přetrpíte (já kvůli recenzi musel) nebo použijete včera se objevivší cheaty, po několika hodinách hry si z vašeho „nic moc auta“ koupeného na úvod, vypipláte slušný soutěžní speciál, s vysokým výkonem a slušnými jízdními vlastnostmi. Pak už není problém porážet soupeře a inkasovat sumy za vítězství. Radost ovšem netrvá dlouho, jelikož po chvíli se objeví nová rallye, otevřená bohužel pro vozy jiné třídy, než je váš miláček. A všechno začíná nanovo – musíte přece vyhrát peníze na nákup (a následný upgrade) úplně nového vozu. ![]() Trochu jiná fyzika Chování aut je jedním slovem divné. Na první pohled by se mohlo zdát dokonce hodně špatné, ale pokud dáte hře chvíli čas, dokáže i příjemně překvapit. Ačkoliv je v nabídce „dvojí fyzika“ a u svého profilu si můžete zvolit režim Simulace nebo Arkáda, na výsledku to není moc znát. Drobné rozdíly tu možná jsou, ovšem nijak zásadní a pokud pustíte k počítači někoho jiného, těžko vám řekne, jaký režim jste mu vybrali. Mám skoro pocit, že tahle volba se vztahuje především k realistickému modelu poškození. ![]() ![]() ![]() To ale nemění nic na faktu, že Xpand Rally je další z her, ve kterých auta jezdí převážně smykem. Ať už je povrch erzet jakýkoliv, prakticky na všech připomíná pohyb auta jízdu na ledu. Není to tedy ono klasické plavání a pocit vznášedla. Podivné zatáčení podle středové osy vozu, spojené se smykováním i při rychlostech kolem 50 km/h však působí opravdu zvláštně. Jakoby všechny erzety někdo namydlil. Stačí jen přidat trochu víc plynu a už jsou tu hodiny, rozjeté a rozvlněné auto by kolikrát neukočírovali ani Sebastien Loeb s Peterem Solbergem dohromady. ![]() K (ne)ovladatelnosti dost přispívá i velmi citlivé ovládání (na klávesnici i na volantu) stejně jako „papírová“ váha všech aut. Oproti pár měsíců staré verzi hry je tu patrné zlepšení, ale vůz letící přes horizont či do propasti stále připomíná spíš vystřihovánku z ABC. Chrome Engine 2004 O technické stránce hry se patrně netřeba mnoho rozepisovat. Kvality technologie Chrome byly zmíněny již v prvních dojmech a mnozí z vás jistě vyzkoušeli i některé z dem, která se objevila před vydáním. Vychvalování grafického zpracování, detailních aut i krajiny, stejně jako rozplývaní se nad použitými efekty by tak bylo nošením dříví do lesa. Největším kladem přesto zůstává obrovský prostor, po kterém lze libovolně jezdit, ničím nelimitovaný výhled do dálky a nečekaně příjemné nároky na hardware. Doporučen je 2 GHz procesor, 512 MB RAM a grafika se 128 MB paměti – hru však lze spustit i na mnohem slabších konfiguracích, funguje dokonce na MX čipech od nVidie. Hra mimochodem používá trošku problematickou ochranu StarForce. Potěší také ozvučení, každý vůz například používá vlastní sadu zvuků – což zní možná logicky, ovšem zdaleka to není samozřejmé. Znám spoustu her, ve kterých má i dvacet aut namontovaný jeden motor ;) Zajímavě zpracovaný je replay, který disponuje řadou volitelných kamer, obrazových filtrů (kdo hrál závody Moto GP, ví co zhruba čekat) a jako bonus ho lze dokonce uložit jako AVI soubor. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Další z vychytávek je zranění posádky. Kromě újmy, kterou při haváriích utrpí váš plechový miláček, je třeba brát ohledy také na zdraví řidiče a spolujezdce. Při prudkém nárazu dojde třeba ke zranění hlavy (možná otřes mozku?) a zbytek erzety pak vidíte rozmazaně. Posádku je možno i zabít (!), což je smutné, už jen proto, že v takovém případě končí celá kariéra. Tohle se mi stalo hned dvakrát, podruhé mi umřelo auto (požár po nárazu do stromu) a šampionát jsem znovu restartoval. Česká lokalizace Xpand Rally má pod svými křídly ostravský distributor US Action, který se rozhodl pro kompletní lokalizaci. Kvalitě překladu nelze v podstatě nic vytknout, všechny texty dávají smysl a občasná krkolomnější slovní spojení či výrazy lze vždy svést na délku řetězce v originálním textu. O trochu hůře už dopadl tištěný manuál, kde se to jen hemží překlepy a perličkami – zvlášť část Tipy a triky při problémech s PC je opravdu veselá. Legraci jsem si užil také při instalaci hry, jelikož nějaký šikula na zadní stranu manuálu špatně přilepil registrační čísla, respektive zaměnil instalační a internetový klíč. ![]() Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: První dojmy (8/2004), Novinky |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |