Autor: Jiří Sládek Publikováno: 8.ledna 2004 | Verze hry: anglická v1.1 Doba recenzování: cca 1 týden |
![]() ![]() ![]() Na hlavní dějovou linii odehrávající se asi 25 let po událostech X: Beyond the Frontier se pak, podobně jako v titulu Freelancer, nabaluje spousta možností, jak si vydělat kredity a vylepšit si svoji loď. Vlastně spíš lodě – vesmírných plavidel totiž můžete mít víc. Stačí je nechat zaparkované v nějaké vesmírné stanici a když je potřebujete, tak si pro ně jednoduše zaletíte. Kšefty, mise, těžba, lov ![]() Je docela fajn, že kromě klasických misí typu „Doprav osobu X do sektoru Y“ a podobných se občas najde i nějaká propracovanější – třeba shánění ingrediencí na lék pro umírající královskou dceru. Časem se zapletete i do svárů a třenic mezi různými rasami a frakcemi. A je asi jasné, že nemůžete být kamarádi se všemi. Takže se těšte na to, že zatímco u jedněch si šplhnete, z jiných si uděláte nepřátele na život a na smrt. Až se vaše konto trochu naplní kredity, budete si moci koupit lepší loď a vybavení. Kromě velké spousty zbraní a štítů vás čeká i obrovské množství dalších vychytávek, kterými můžete své plavidlo vyšperkovat. Tak třeba urychlovač času zkracující vesmírné cestování (i když i s ním je přelet přes několik sektorů docela zdlouhavý), zařízení pro rychlé galaktické skoky bez použití speciálních bran (to už je lepší), vyladění motoru a ovládání lodi, rozšíření nákladního prostoru či různé druhy počítačů. ![]() ![]() ![]() Speciálně počítače jsou pro hru opravdu důležité, jelikož mnoho činností je díky nim možné automatizovat. Zjednoduší se vám boj, obchodování i navigace (můžete klidně zadat cíl cesty ve vzdáleném sektoru, nechat řízení na autopilotovi a jít si udělat kafe). A když už mluvíme o zadávání příkazů... na své lodi také obvykle máte k dispozici několik dělových věží, které stačí vybavit pořádným kanónem a pak určit, zdali mají automaticky pálit do otravných nepřátel nebo likvidovat rakety mířící vesele na vaší vesmírnou kocábku. Obchodujeme ve velkém ![]() Nákladní lodě navíc můžete používat i bez vlastních stanic, jelikož jim prostě lze zadat obchodní cesty včetně maximální ceny nákupu a minimální ceny prodeje, a zas si ukrojíte ždibec z výnosného koláče galaktického trhu. Samozřejmě, vždycky je tu možnost, že vaše lodě zničí piráti, ale s tím se tak nějak při vesmírném byznysu musí počítat. Tohle riziko naštěstí můžete eliminovat (nebo alespoň snížit) doprovodnými bojovými plavidly. A jelikož X2 je opravdu hrou neomezených možností, nic vám nebrání třeba v tom, abyste postavili válečnou flotilu a poslali ji vyčistit sektor s pirátskou základnou. Úchvatný vesmír Pokud vám při pohledu na noční oblohu připadá, že vesmír musí vypadat dost nudně, máte asi jiný názor než tvůrci X2. V jejich podání je totiž nekonečný vesmír barevný a plný zajímavostí, jako jsou různé mlhoviny, meteorické roje a podobné úkazy. Když se k tomu připočte precizní zpracování lodí a obchodních stanic a fakt, že v obydlených sektorech se pořád něco děje, je atmosféra a iluze vesmíru žijícího vlastním životem perfektní. A navíc ta úchvatná hudba... ![]() ![]() ![]() ![]() Vypadá to, že vývojáři se v poslední době příliš neohlížejí na hardwarové vybavení hráčů a s optimalizací si vůbec hlavu nelámou (namátkou připomínám třeba Deus Ex: Invisible War). S druhou částí recenze a finálním verdiktem však úmyslně čekáme ještě na evropskou, respektive českou verzi, která by podle dostupných údajů měla obsahovat i úpravy zlepšující výše zmiňované neduhy. Osobně však musím říci, že jsem v tomto ohledu docela skeptický – patch 1.1 pro americkou verzi totiž problémy s tristním počtem snímků za sekundu neodstranil. ![]() ![]() ![]() A když už jsme u té kritiky technického zpracování, měli bychom asi také poukázat na opravdu dost příšerné filmečky. Všechny postavy v nich totiž vypadají hodně nerealisticky a dřevěně, což vám nejspíš znemožní sžít se s hlavním hrdinou příběhu („cože, tohle nevohrabaný kopyto mám bejt já?“). To už by opravdu bylo mnohem lepší všechny důležité události a rozhovory hráčům přiblížit jen statickými 2D obrázky. Dost hardcore Dalším faktorem, který může hodně lidí po pár minutách či hodinách hraní úplně odradit, je možná až zbytečná zdlouhavost, a to hlavně v počáteční fázi. Než si totiž vyděláte prvních pár desítek tisíc kreditů, bude to chvíli trvat. ![]() Nepříjemná je i skutečnost, že svoji loď nemůžete opravit na každé stanici, ale jen ve speciálních docích, které ovšem nenajdete v každém sektoru. Je to asi vcelku logické, ale opět to jen přispívá ke zdlouhavosti celé hry. ![]() ![]() ![]() ![]() Za trochu hardcore považujeme i to, že se tu příliš nehraje na univerzální obchodní stanice, ale v každém sektoru jsou roztroušeny jednotlivé továrny, těžební komplexy a podobné objekty. To samozřejmě znamená, že pro každé zboží za výhodnou cenu musíte i v rámci jednoho sektoru dofrčet do jiné destinace. I když to rozhodně nepovažujeme za chybu (ostatně, stejná logika fungovala i v původním X: Beyond the Frontier), uznáváme, že pro některé nedočkavé obchodníky může být příjemnější zjednodušený systém á la Freelancer (méně stanic s více komoditami). ![]() Rozhodně si nemyslíme, že by byl titul X2 pro většinu hráčů přitažlivější než snadno pochopitelný Freelancer. Nicméně pokud máte vesmírná dobrodružství v oblibě, nebojíte se komplikovaných her a (hlavně) máte nadupaný počítač, pak si na X2 asi pěkně pošmáknete. A to nepřeberné množství možností, obrovská volnost pohybu a propracovanost vesmíru za to opravdu stojí. Druhou část recenze napsanou na základě české verze hry společně s finálním verdiktem a hodnocením přineseme v březnu. Stáhněte si: Nehratelné demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky |
Jiří Sládek | |
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |