Autor: ABE Publikováno: 27.listopadu 2004 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 1,5 týdne |
Podobně jako předchozí díl je tedy hra ve třetím rozměru, ale přesto přináší několik změn nejen v hratelnosti. Začněme těmi příjemnějšími. Ovládání zůstalo stejné jako ve Worms 3D (konečně ho lze nastavit přímo v menu hry, včetně invertované myši), jen už není tak krkolomné a těžkopádné. Stále tu jsou tři různé pohledy (základní third-person, first-person a zeshora z nahledu), které můžete dle libosti měnit. Vylepšením prošla hlavně automatická kamera, která se v základním pohledu už tolik nezasekává o stěny a jiné překážky, což ohromně pomohlo celkové orientaci na bojišti. Kamera sice stále ještě není úplně dokonalá, ale jde o znatelný pokrok správným směrem. K těm méně šťastným změnám patří fixní rozlišení 800x600 (přímo ve hře nejde nijak změnit, pouze přes příkazovou řádku parametrem /RES=1024x768 - viz FAQ, thx Robotron) a pak především, až na několik výjimek, obvykle nezničitelný okolní terén. Proč k této změně došlo nevím, ale je to podle mě škoda. Alespoň možnost volby tu být mohla. Další rozdíly už naštěstí opět patří k těm potěšujícím. Vylepšen byl třeba pohled shora, který slouží jednak k zobrazení rozmístění červů nebo beden na mapě, a pak také k zaměřování leteckých útoků. To nyní probíhá mnohem jednodušeji a celou operaci lze provést snadno myší - mapa se oproti minulému dílu nijak nezasekává a letecký útok lze pohodlně zaměřit, kamkoliv chcete. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hlavní novinka Worms Forts je patrná již z názvu a hra je mnohem více zaměřena na stavbu budov. Těch je několik druhů. Jednak to jsou čtyři druhy pevností a pak několik doplňkových budov, jako je nemocnice (umožňuje oživení mrtvého červa) nebo továrna na zbraně (viz níže). Stavba samotných budov je zpracována velmi jednoduchým způsobem. Stavět lze jen na předem určených pozicích na mapě a v dosahu daného červa. Některé pozice jsou navíc označeny hvězdičkou a čím více těchto pozic obsadíte, tím lepší budovy/pevnosti pak můžete stavět. Hlavní důvod, proč to dělat, spočívá v tom, že z jejich střech lze střílet ze speciálních zbraní. Z čím lepší budovy střílíte, tím lepší zbraně na ![]() Výše jsem se zmínil, že terén je až na jednu výjimku nezničitelný, a právě budovy jsou tou jedinou výjimkou, kterou lze kompletně zničit. Nebo lépe řečeno - kterou musíte nepříteli ničit. Vyhrát lze dvěma způsoby: buď kompletním vyhlazením protivníkova týmu anebo zničením jeho hlavní základny. Zajímavým prvkem je fakt, že všechny budovy musí být vzájemně pospojovány hradbami. Pokud zničíte nepříteli budovu, která tvoří most mezi dvěma částmi jeho základny, tak se ta část, která není spojena s hlavní budovou, kompletně zboří. Obléhací zbraně Zbraně byly vždy nedílnou součástí Worms a nejinak je tomu i zde. Arzenál prošel vcelku velkou restrukturalizací a bohužel se mi opět zdá, že jich je méně než dříve. Téměř většina vašeho bojového arzenálu je totiž soustředěna na budovy, což znamená, že jinde než na střeše vaší pevnosti je nemůžete použít. Mezi ruční zbraně, které se naopak dají zužitkovat všude, se řadí pouze klasický raketomet, granát, pěst, jakési obří mega-kuře a dva druhy leteckých útoků. To jest vše a pro mě vcelku zklamání. Hra se možná až příliš soustředí na bitvy ze střech pevností, zatímco souboje na férovku, na které jsme byli zvyklí z minulých dílů, se tak trochu vytratily. ![]() ![]() ![]() Naštěstí nabídka obléhacích zbraní je již bohatší. Jsou rozděleny do několika skupin a čím vyšší skupina, tím lepší a ničivější zbraně (ale také tím lepší budovu potřebujete, abyste mohli danou výzbroj použít). Co se samotných typů zbraní týče, tak si není na co stěžovat, autoři opět projevili značnou nápaditost (nebo spíš úchylnost? :) Takže se můžete těšit na katapult vrhající ledničku, šílenou důchodkyni, obřího hrošíka nebo trojského oslíka (ne, to opravdu není překlep :) a mnoho dalších věcí. Pro každý typ pevnosti existuje 6 druhů zbraní. Trochu mě vadilo, že když použijete nějakou obléhací zbraň, tak v dalším kole ji nemáte automaticky vybranou (jako je tomu u normálních zbraní), ale musíte ji z menu zbraní znovu zvolit, což trochu zdržuje. ![]() Při starém nezůstaly ani herní prostředí. Červíci si tentokráte berou na mušku několik vybraných historických období, která samozřejmě náležitě upravují podle svého stylu. Zabojujete si tak v prostředí starověkého Egypta, Řecka nebo v Číně. Podle toho, jakou národnost svým červíkům zvolíte, se změní i jejich vzhled a věřte, že červ se samurajskou helmou vypadá opravdu skvěle. Tím tak trochu narážím na grafické ztvárnění, které zůstalo ve srovnání s Worms 3D v podstatě beze změny, jen se změnilo dějiště bitev. Mise a multiplayer Vzájemné souboje lze realizovat buď proti počítači anebo lze své síly změřit s živým protivníkem. Hra nabízí singleplayer s celkem dvaceti misemi, které pojí jakýsi příběh, vážící se k danému prostředí. Příběh je ale pouze taková "vata" navíc, stále jde jen a jen o souboje a vzájemné vraždění. Animace mezi misemi už nejsou tak strohé jako u Worms 3D, ale vtipností se stále nemohou rovnat filmečkům z původních 2D Wormsů. Pro začínající hráče je samozřejmě přítomen výukový tutoriál, který ale doporučuji projít všem, neboť předvádí, jak stavět a využívat budovy. ![]() ![]() ![]() ![]() Stěžejním módem v tomto typu her vždy byl multiplayer a samozřejmě nechybí ani ve Worms Forts. Lze bojovat až ve 4 lidech na jednom počítači (hráči se postupně střídají u klávesnice), po lokální síti nebo internetu (pomocí integrovaného Fortnetu). Bitvy probíhají úplně stejně jako v předchozích dílech - nejprve si zvolíte týmy, nastavíte prostředí či zbraně a pak už hurá do sebe. Jednotliví hráči se střídají po tazích, které jsou limitované časem aneb klasika. Lokalizace Noví červíci u nás vychází opět kompletně lokalizováni od CD Projektu. To znamená, že v češtině je vedle všech textů také několik namluvených hlášek, ale ty se mi zdály skoro úplně stejné jako ve Worms 3D. Samotný překlad je víceméně povedený, sice občas narazíte na větu typu "... a myš, osa X kamerou otáčet", ale svou funkci plní a i neangličtináři si tak hru můžou náležitě užit. Menší výtku bych směřoval snad jen k nápovědě, která se zobrazuje při načítaní mise. Text v ní je povětšinou docela dlouhý a čas, po který je zobrazena, je naopak velmi krátký. Téměř vždy mi nápověda zmizela dřív, než jsem ji stihl dočíst do konce. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Novinky, Worms 3D recenze (11/2003) |
ABE | |
autorovi je 21 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie (všechny články autora) |