Worms 4: Totální nářez CZ - recenze
8/10

Worms 4: Totální nářez CZ - recenze

30. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po odbočce s dobýváním pevností se naši milí kroužkovci vrací ke kořenům zábavné hratelnosti, která je v uplynulých 10 letech proslavila, a také přináší vylepšený 3D engine či možnost vytvořit si vlastní smrtící zbraně.

Autor: ABE
Publikováno: 30.prosince 2005
Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 3 týdny

Je to neskutečné, jak ten čas letí, ale první díl série Worms spatřil světlo světa už v roce 1995. Červíci od té doby prošli mnoha vylepšeními a vyzkoušeli několik různých žánrů (mimojiné pinball nebo puzzle). Nejvýraznější a také nejkontroverznější změnou byl ale přechod do třetího rozměru ve Worms 3D, se kterým se mnoho hráčů nedokázalo sžít. Přiznám se, že ani já jsem z této změny nebyl moc nadšený, ale nejnovější přírůstek, u nás prodávaný od října s podtitulem Totální nářez, dává naději, že by to přeci jenom možná touto cestou mohlo jít.

Návrat ke kořenům?
Jak asi víte, minulý rok došlo u Worms Forts k mírnému odklonu od zaběhnutého konceptu a hra se soustředila hlavně na stavění pevností a využívání obléhacích zbraní. Tento nápad nebyl přijat s takovým nadšením, jak asi autoři čekali, proto se noví červíci opět vracejí k tomu, co je proslavilo – k destrukci všeho živého i neživého pomocí jakýchkoli dostupných prostředků. Pevnosti a s tím spjaté vymoženosti byly sice zpestřením, ale červíci vždy byli, jsou a budou o něčem jiném.

Na první pohled vypadá hra Worms 4 téměř stejně jako její dva předchůdci. Autoři se podle mě vydali správnou cestou a místo vývoje nového enginu se snaží dostat do dokonalosti ten, se kterým přišli u Worms 3D. K tomuto cíli sice mají pořád daleko, ale konečně se snad začíná blýskat na lepší časy. Kamera se opět chová o trochu přátelštěji a konečně je už jakžtakž použitelná i pro normální smrtelníky.

Pomocí ingame menu lze pohodlně nastavovat vlastnosti jejího chování (např. tolikrát proklínaná invertovaná myš) a i její chování ve hře bylo zdokonaleno. Stále tu jsou ale dva zásadní problémy. Občasné zasekávání kamery o zdi a jiné překážky, což je frustrující zvláště v případech, kdy je červ zalezlý v jeskyni nebo jiném stísněném prostoru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mnohem více mi ale vadí jiná věc, kterou je neustálá snaha nabídnout automaticky co nejefektivnější záběr po výstřelu. Tehdy totiž opět kameru nemůžete sami ovládat, ale sledujete vše jen jako pasivní divák. V situaci, kdy jsou tahy časově limitovány, mě více než vadilo, že jsem polovinu času strávil jen průzkumem, co vlastně moje předchozí akce způsobila. A v takové situaci je určitě něco špatně. Mnohem přínosnější by byl po výstřelu například záběr z vrchu na herní mapu, kde by bylo přehledně vidět, kam přesně výstřel kterého červa vymrštil a jaké škody způsobil.

Zpestřující novinky
Novinek je zde poměrně hodně a tou nejzásadnější je možnost vytvářet si téměř libovolné vlastní zbraně. Pokud vás zarazilo slůvko téměř, tak vězte, že má svůj význam. Při výrobě vlastního arzenálu v továrně na zbraně vám ukazatel síly zbraně zobrazuje, jak velké ničivé účinky bude váš produkt mít. Pokud se dostanete do červeného, musíte účinnost snížit, jinak zbraň nebude možné vyrobit. Dalším prvkem umožňující modifikaci jsou samotní červíci. Hračičky jistě potěší možnost libovolně měnit jejich vzhled a složit si tak vlastního originálního zabijáka.

Zajímavým prvkem je také červí obchod, ve kterém si za naspořené peníze lze koupit, kromě nových oblečků, také nové mapy, herní styly nebo zbraně. Peníze se vydělávají plněním misí v příběhovém módu hry, jehož dohrání má tím pádem konečně nějaký vyšší smysl. Všech 25 misí je dohromady spojeno příběhem a typickými vtipnými videoanimacemi. Na ty měli konečně autoři asi více času, takže se už neodehrávají na černém pozadí jako ve Worms 3D a místy jsou i docela vtipné. Ačkoliv legendárním animacím z prvních Worms bohužel nesahají ani po kotníky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Náplň jednotlivých misí se opět snaží být vtipná a různorodá. Většinou tedy nestačí jen pobít všechny nepřátele, ale například zničit určité budovy, dostat se na předem dané místo nebo ukrást ostře hlídaný předmět. Celkově se mě příběhová část líbila podstatně více než u předchozích dílů. Obtížnost misí je tak akorát, abyste se při hraní hlavně bavili a ne útrpně opakovali jednu misi pořád dokola.

Herní módy a styly
K dalším možnostem patří Rychlá akce, kde stačí vybrat pouze tým a hned se vrhnout do boje. Zpestřením je varianta zvaná Souboje, kam se řadí úkoly zaměřené na využívání a trénování jedné dané schopnosti. Střílení terčů sniperkou nebo sbírání krabic pomocí tryskového batohu. Alfou a omegou jsou opět souboje s živými protihráči a to buď na jednom počítači nebo při hraní přes internet. Bohužel asi si budeme muset zvyknout, že maximální počet týmů pro multiplayer jsou 4, protože hraní více týmů umožňovalo naposledy geniální Worms World Party. Tentokrát lze hrát jeden z pěti různých módů. Nechybí klasický Deathmatch a jeho varianta Domovina, která se liší v tom, že týmy začínají každý ve své pevnosti.

Mezi novinky patří mód Ničení, kde musíte rozstřílet nepřátelskou pevnost a podobně v Obraně sochy je nutné zničit sochu protivníka a ochránit tu svoji. Poslední variantou jsou Přeživší, kde proti sobě nastupuje vždy z každého týmu jen jeden červ a pokud zemře, nastoupí místo něj další, pokud tedy ještě nějaký další v týmu zbývá. U každé hry lze nastavit tzv. herní styl, který definuje dostupné zbraně a všechna další nastavení. Tyto styly lze samozřejmě libovolně vytvářet nebo nakupovat v červím obchodě. Opět se vrací Wormpot, což je jakýsi herní automat, kterým se nastavují např. vyšší účinnosti skupiny zbraní.

Úpravy enginu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Změnami nebo spíš vylepšeními prošel i engine hry. Opět lze zapnout plně zničitelné prostředí, ale krátery, které výbuchy vyhloubíte, už nemají tak ostré hrany, poměrně snadno se překonávají a opravdu mnohem lépe vypadají. To samé se dá říci i o efektech při výbuchu, které jsou laděny do trochu komiksového stylu a moc se mi líbily. Další změny jsou spíše kosmetické, vzhled herního okna a ovládaní zůstalo téměř stejné a pokud jste hráli některý z předešlých dvou dílů, nebudete mít problém se ihned ponořit do nelítostných bitev. Pro nováčky je samozřejmě přítomno několik výukových lekcí, které vám pomohou dostat ovládání do ruky.

Několika přírůstků se dočkal také arzenál. O sniperce a možnosti vytváření vlastních zbraní jsem již mluvil. Svůj comeback slaví luk s otráveným šípem, novinkou je nálet krav, kdy hráč sám určuje okamžik vyhození krávy z letadla. Nechybí oblíbený oslík, banánové bomby, holy granát nebo ovce. Vylepšeno bylo lano ninjů - nejen, že se konečně dá poměrně dobře ovládat, ale také jím lze jednoduše přitahovat bedny. Ovšem stále co do použitelnosti není lano takové, jako ve 2D - špatně se odhaduje, jak daleko lanem dostřelíte nebo kdy se pustit. A ačkoliv lze lano konečně použít i vícekrát za jedno kolo, na rychlé přesuny přes celou mapu raději zapomeňte.

Opět v češtině
Už se stalo zvykem, že Worms uvádí na domácí trh firma CD Projekt v lokalizované verzi. Otitulkována je kompletně celá hra - tedy menu, hlášky červů při hře a také všechna videa. U těch bych ještě zmínil, že bez titulků by byly naprosto nesrozumitelné, protože červové v nich vydávají jen jakési „mmm“ skřeky. Trochu zvláštní pak je fakt, že při samotné hře mluví vlastně normálně. Možná by bylo lepší, kdyby buďto mluvili srozumitelně všude nebo nikde. Samotný překlad je vydařený, nevšiml jsem si žádné do očí bijící chyby. Hlášky ani překladem většinou neztratili svou vtipnou pointu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se hardwarových nároků týče, tak je znát, že hra běží na starším enginu, který nemá nijak přehnané nároky. Autoři na své webové stránce uvádějí jako minimum 1 GHz procesor, 256 MB RAM a DirectX 9 kompatibilní grafickou kartu. Narozdíl od předchozího dílu by tito Wormové měli fungovat i na Windows 98SE/ME, doporučeny jsou ale Windows 2000/XP.

Stáhněte si: Dema, Videa...

Související články: Novinky, Worms Forts recenze, Worms 3D recenze, Worms Blast recenze

ABE
autorovi je 22 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie

ABE

Červíci se každým dílem zlepšují. Hrát ve 3D prostředí je konečně trochu více zábavou než utrpením, navíc přibyla možnost vytvářet své vlastní zbraně. Stále tu jsou však mouchy v podobě nedokonalé kamery nebo špatné orientace v okolním prostředí. Worms 4 tak jsou poměrně dost zábavné, ale vrcholem této série pro mě stále zůstává Worms World Party.