Autor: Petr Ohnút Publikováno: 18.února 2002 |
![]() ![]() ![]() Permanentní virtuální bojiště je zasazeno do období Blitzkriegu, tj. napadení západoevropských zemí německou armádou v roce 1940. Hráči mají možnost volit z dostupných dobových zbraní od pouhé pistole až po bojové lodě či bombardéry a zúčastnit se virtuální války o západní Evropu. Dostupné zbraně, kterých je zatím na 40 typů (nechybí ani náš skvělý lehký tank Praga LT vz.38, bohužel už ve výzbroji Wehrmachtu) jsou modelovány s maximální přesností a jejich vzhled a charakteristiky přesně odpovídají dobovým vzorům. Později se počítá i s rozšířením bojišť do Afriky, Ruska a Pacifiku. Mobilizace ![]() Pokud v bitvě „zemřete“, získanou hodnost neztrácíte, ale pro každý typ vojska ve kterém působíte, musíte získat hodnost zvlášť. Můžete také měnit strany a jeden den bojovat třeba za Francii a druhý den jako voják Wehrmachtu. Bitva o každou píď země Způsob hry se podobá stylu známému z klasických 3D akcí, kdy vlajky zde reprezentují různé budovy ve městech a základnách (jichž jsou na mapě stovky), které je nutno obsadit, aby dobyté území připadlo Vaší straně. K jejich obsazení je potřeba součinnosti několika druhů vojsk jako pěchoty (která jediná může zajmout vlajku), tanků i letectva, protože stejně jako ve skutečnosti se jeden bez podpory druhého neobejdou. Obrana důležitých opěrných bodů je velmi tvrdá a během dne i několikrát změní majitele. ![]() ![]() ![]() Hledám řidiče na plný úvazek... Zn. tanku Velký důraz ve hře je kladen na interakci mezi hráči, ať už se jedná o „multi-crewing“ tanků nebo letadel nebo o nutnost přepravování pěchoty pomocí náklaďáků řízených hráči. Jeden z nich třeba řídí tank a druhý zastává pozici střelce, což přináší obrovskou výhodu oproti tankům řízených jen jedním hráčem, jelikož nemůžete sám řídit a ještě mířit nebo střílet zároveň. Stejně tak chcete-li odvézt své protitankové dělo do palebné pozice, musíte požádat o náklaďák nebo halftrack, který Vás tam odtáhne. ![]() Válka na vlastní "kůži" Další velevýznamnou roli ve hře hraje strategie, která ač zatím není plně implementována, slibuje zajímavé prvky - například bombardování továren sníží počet volitelných jednotek určitého typu v oblasti, zásobovací konvoje a vlaky budou rozvážet zásoby (munici, palivo, techniku apd) mezi továrnami a městy, zničení mostu přeruší zásobování určitých míst apod. Popsat dopodrobna všechny prvky a možnosti hry není na tak omezeném prostoru možno, ale jedno Vám garantuji - přes všechny problémy, nedodělky a nedokonalosti hry nikde jinde nezažijete to, co ve WW II Online - atmosféru války prožité „na vlastní kůži“. Třeba ležet jako pěšák v trávě pozorujíc blížící se tanky a pěchotu, nad hlavou vám hvízdají střely z kulometu, kolem vybuchují granáty, vidíte jak na tanky se snáší střemhlavé bombardéry, na ty útočí spojenecké stíhačky a ty jsou zase odráženy stíhačkami nepřítele. Řekněte, kde jinde něco podobného zažijete? ![]() ![]() ![]() Grafický engine bohužel nepatří k nejnovějším a nepodporuje snad žádné vymoženosti moderních grafických karet. Pro jeho plynulý chod je proto důležitější silný procesor než číslovka za slovem GeForce a především ohromné množství paměti RAM. Doporučenou konfiguraci pro rozlišení 1024x768x32 bych označil jako: CPU cca 800MHz, RAM 526 MB, GF2 a lepší. Ale vím, že hra je hratelná i na mnohem nižších konfiguracích, ovšem za patřičného snížení detailů a rozlišení. Zpracování poprvé - terén ![]() Zpracování podruhé - zbraně Zbraně jsou zpracovány velmi detailně a nemusí se stydět vedle žádného online simulátoru. Bojové stroje mají kompletně zpracované 3D interiéry každého člena posádky, spoustu pohyblivých a animovaných částí. Za pozornost stojí skvěle zpracovaný fyzikální model tanků. Sledovat jejich pohyb v terénu je prostě úžasné, kola kopírují nerovnosti povrchu, tanky sebou cukají při řazení rychlostí, jemně se zhoupnou při výstřelu, akceleraci či brždění. Troufnu si říct, že lépe zpracované tanky jsem ještě na PC neviděl. Rozpaky zatím působí zpracování pěchoty. Jejich modely a animace nejsou příliš povedené a zatím chybí i spousta drobností, jako jsou animace přebíjení zbraní nebo cukání zbraní při výstřelu. Autoři jsou si toho vědomi a proto se chystá zásadní přepracování a vylepšení modelů, animací a možností pohybu pěšáků. ![]() ![]() ![]() O něco lépe (ale ne tak dobře jako tanky) jsou na tom letadla. Každé má sice věrně zpracovaný 3D kokpit, ale přístroje na palubní desce jsou téměř nečitelné a např. zcela chybí jakékoliv vizuální znázornění poškození. Letounům navíc chybí hodně do dokonalosti v oblasti letového modelu, který je zatím velmi diskutabilní. Nicméně pocit z letu nad takto detailní krajinou je naprosto jedinečný. Zpracování potřetí - grafika Z grafických efektů je asi nejzdařilejší zpracování trasírek a „hit spritů“. Trasírky vypadají velmi realisticky a každý výstřel zanechává v místě zásahu patřičné stopy - ať už díry po kulkách, ohnivý záblesk doprovázený sprškou hlíny nebo oblak kouře a střepin na zasaženém pancíři. Vizuální zpracování poškození zatím není plně implementováno, takže na tanku sice vidíte otvory po střelách, ale nepoznáte, která z nich pancíř prorazila či která se odrazila. ![]() Ve hře neustále běží čas (zrychleně) takže se za patřičných světelných efektů střídá den s nocí. Pozorovat šlehající jazyky trasírek z kulometů při západu slunce je téměř romantická podívaná. Na vylepšení grafických efektů se stále pracuje a můžeme se těšit třeba na měsíční svit, vícebodové zdroje světla jako jsou záblesky od výbuchů/výstřelů, světlice a pátrací světla pro noční boj. Slibováno je i proměnlivé počasí, déšť, mlha, sníh s patřičným efektem na pohyb bojových strojů v terénu, ale to už je hudba poměrně vzdálené budoucnosti. Zpracování počtvrté - zvuk Některé zvuky jsou velmi povedené, některé méně. K těm povedeným řadím třeba zvuky motorů tanků, jenž zní velmi realisticky - každý je jiný a dynamicky se mění podle zařazeného rychl. stupně a otáček motoru. K těm méně povedeným řadím „externí“ zvuky jako výstřely nebo exploze, které někdy zní spíše jako praskání suchých větví v lese. Každopádně je směsice zvuků na bojišti velmi impresivní. Hukot tanků se mísí se štěkáním kulometů, samopalů a pušek, výbuchy a bzukotem letadel, která prolétávají nad Vašimi hlavami. To dodává bojišti velmi vzrušující atmosféru. ![]() ![]() ![]() Dostupnost a cena Hra se v Evropě zatím neprodává, takže je ji možno získat pouze objednávkou z USA, kde stojí cca $39.90. Třeba na adrese www.dvdboxoffice.com se dá sehnat asi o $5 dráž, ale včetně zaslání leteckou poštou. Zakoupení originální krabice je nutné pro získání klíče k registraci hry, bez níž se není možno připojit do arény s ostatními hráči. S koupí hry máte nárok na 1 měsíc hraní zdarma a chcete-li pokračovat, musíte dále platit $9.95 měsíčně. Pokud vám stačí vyzkoušení World War II Online po čtrnáct dnů, můžete sáhnout po zdarma stažitelné trial verzi. Hodnocení Jedná se více o hardcore simulátor než pouhou střílečku. Nenajdete zde žádné laserově přesné zbraně, povalující se zásobníky střeliva ani lékárničky či barely s palivem. Neunesete víc jak jednu pušku nebo pár granátů a rozhodně neuběhnete víc jak pár desítek metrů bez odpočinku, takže notorické hráče Quaku a podobných FPS asi WW II Online neuspokojí. Jednotlivé „kategorie“ vojsk bych hodnotil takto: Pěchota - 60%, slabší grafika, málo možností pohybu a pohledů, problémy s „modelem poškození“. Tanky - 95%, neznám lépe udělaný tankový simulátor. Letectvo - 75%, především kvůli diskutabilnímu letovému modelu. Námořnictvo - 50%, ale jen a jen proto, že je zatím dostupný pouze jeden typ menší lodě (nádherně vymodelované). ![]() Stáhněte si: Trial verze (112 MB), Promo video (41 MB) |
Petr Ohnút připravil: jd |