World Racing 2 - recenze české verze
8/10
zdroj: Archiv

World Racing 2 - recenze české verze

Datum vydání:
29. září 2005
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 3. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato závodní hra nakonec není jen ve znamení Volkswagenu, přesto stojí za pozornost díky téměř stovce licencovaných aut, kariéře ve stylu pátého Need for Speed nebo desítkám kilometrů husté sítě silnic.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 13.března 2006
První recenze české verze hry zdroj: Archiv Verze hry: prodávaná/česká/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Tak jsme se konečně dočkali. Po třech demoverzích a s téměř půlročním zpožděním (oproti některým evropským zemím) dorazil World Racing 2 i na české monitory. Asi je zbytečné to připomínat, ale jde samozřejmě o pokračování dva roky starého titulu Mercedes Benz World Racing. A nutno dodat úspěšného a oblíbeného titulu. Vždyť naše recenze (Leon dal pěkných 85%), početná komunita příznivců i vznik druhého dílu jsou toho důkazem.

Podobnost s předchozím dílem
Vzpomínka na první World Racing se může zdát zdánlivě zbytečná, ale pokud jste jedničku hráli, tehdejší dojmy a zážitky se vám vrátí jako bumerang. To si buďte jistí. Hned po spuštění znovu narazíte na poněkud zmatený a nepřehledný systém menu "made-in Synetic". Novinkou jsou jen všudypřítomné české texty, o kvalitě překladu ale až v závěru článku. Rovněž zobrazené nabídky a herní módy vypadají na první pohled hodně povědomě. Vykouknout někde logo Mercedesu, skoro bych se bál, že jsem omylem nastartoval původní hru. Podobnost je skutečně až zarážející. Nebude on to nakonec spíš jen „datadisk“ s novými auty a scenériemi?

Počáteční tvorba profilu a řidiče by tomu odpovídala. Zvolíte si jméno a pohlaví, styl i popis poznávací značky, na výběr je dokonce několik sympatických mladých lidí, v jejichž kůži posléze závodíte. Hezké. Přímo ve hře mají ale řidiči na hlavě vždy přilbu, dumání nad volbou černovlasého fešáka nebo sexy blondýny tak bylo jen ztrátou času. A také zbytečným pozůstatkem z Mercedes-Benz World Racing. Tady bude rozpoznávacím znamením pouze barva vozu a mnohdy zapatlaná, nečitelná espézetka.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Poněkud nešťastný herní koncept
Následuje klasická otázka – kam s ním? Kam s vytvořeným řidičem, když jediná „funkční“ volba je režim kariéry? Zdá se to vážně absurdní, ale pokud nebudu počítat projížďku s novým Golfem na Havaji (kterážto se skrývá pod heslem Ukázkový závod), nic jiného už v menu přístupné není. Zavítáte-li do nabídky Volná jízda, objeví se sice další módy (vyjížďka, závod, zkušební jízda…) ba i multiplayer v podobě rozdělené obrazovky, vstup sem je však prozatím zakázán. Všude jakoby stál imaginární vrátný, požadující jakési Speedbucks.

Zvětšit zdroj: Archiv Ano, pochopili jste to správně. Celá hra se zkrátka točí okolo neustálého vydělávání peněz. Teprve s postupem a s úspěchy v kariéře získáte penízky, kredity, speedbucks… prostě platidlo, za nějž si posléze můžete nakoupit auta a řekněme propustky do nových lokací či na nová závodiště. Možná je to pouze můj dojem (kdepak, je nás víc – zjištěno průzkumem) ale takhle navržený koncept není zrovna šťastné řešení. Chcete si v singleplayeru „jen tak“ zajezdit ve Škodě Fabia, se kterou jste právě absolvovali několik závodů v kariéře? Nejdříve si jí kupte. Chcete otestovat koncernový VW Golf? I za zkušební jízdu před koupí se platí! Ohromila vás italská scenérie a máte v plánu vrátit se na úzké silničky v malebné krajině? Není problém, ale zaplaťte si přístup, ano?

 Kariéra s příběhem
Zapracovat do závodní hry něco na způsob příběhu není nic nového. Vzpomeňte na Porsche Unleashed a řidiče-testera, na vítězné tažení v TOCA Race Driver či nedávný souboj proti gangu ilegálních závodníků v NFS: Most Wanted. Synetic nám sice neservíruje žádné dechberoucí drama ani filmové videosekvence, World Racing 2 přesto lehkou dějovou linií disponuje. Kariéra je v podstatě jen pouhým sledem závodů a mini-šampionátů, zadané úkoly na sebe ovšem navazují a s přimhouřením obou očí zobrazují cestu nováčka mezi profesionály.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Začátek mírně připomíná pátý Need for Speed - to když musíte prokázat v několika testech své schopnosti a získat tak pozici zkušebního řidiče. V dalších úkolech zase hraje prim čas, většinou je zapotřebí někam něco odvézt nebo být v dané lokaci přesně na minutu. Co na tom, že se vlastně jedná jen o závody z bodu A do bodu B, případně zdolání okruhu ve stanoveném limitu. Vždyť stačí vymyslet do zadání mise napínavou, aspoň trochu logickou záminku a hráč bude mít hned lepší pocit. A tak se testují novinky a prototypy, jenž poté automobilka nasadí do závodů. Vrací se vozy vypůjčené z půjčovny, zásadně na poslední chvíli. Nebo se poměřuje výkon veteránů stylem „dám ti náskok“, stejně jako dovednosti řidičů v duchu „profíky strčíme hravě do kapsy“.

Zajímavá je snaha pojmout kariéru nelineárně a navodit tím dojem, že hráč má vícero možností a variant. K úplnému dokončení této části hry skutečně není nutné všechno vyhrávat a projet každičký kousek silnic. A že jich tu je! Na druhou stranu, odemknutí některých úkolů je vázáno na úspěšné splnění těch předešlých – občas se tedy stejně „kousnete“ v postupu a opakujete krizovou misi stále dokola.

Zvětšit zdroj: Archiv

Výběr aut, to už je jiná. Několik šampionátů dává možnost volby, s čím se je vlastně pokusíte vyhrát. V ulicích Miami se kupříkladu chystá klání kabrioletů, a tak si vyberte, jaký chcete. Jindy je určujícím kritériem značka vozu (pohár Alfa Romeo), případně lokace závodu (pouze italské vozy, prosím). Občas jste dokonce pasováni do role pořadatele a určujete, pojede-li se v dopravní špičce (znovu právě Miami) nebo po relativně prázdných cestách v Egyptě.

 Vozový park
Spousta z vás už jistě dychtivě čeká na informaci, v čem se vlastně ve World Racing 2 budete moci svézt. Podle zpráv uveřejňovaných během vývoje to dlouho vypadalo na záměr věnovat druhý díl automobilce Volkswagen, idea závodní hry koncernu VW se však rychle rozplynula. Kdo měl v plánu prosvištět (podobně jako v Mercedesech) téměř kompletní historii „lidových vozítek“, bude asi dost zklamán. A kdo se těšil na spoustu legendárních Golfů, může v tom klidně pokračovat. Tahle hra jich nabízí sotva deset, rozumnější tedy bude počkat na příjezd GTI Racing od Techlandu a slíbenou evoluci. Domácí hráče předpokládám enormně zajímá též podíl automobilky Škoda Auto. Nuže, vozy s šípem ve znaku jsou tu tři. Octavia RS a dvakrát Fabia. Jednou jako ostrá RS verze, podruhé v ještě ostřejší WRC variantě. Je vám to snad málo?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Tak honem něco povzbuzujícího. Celkové množství aut, rovných 92 kusů, nepochybně potěší. Kromě vozů z Volkswagen Automobile Group jsou co do počtu zdaleka nejsilnější skupinou zase Mercedesy. Je jich pětadvacet. Opravdu měl Synetic v úmyslu koketovat se značkou VW? ;) Dále je tu Alfa Romeo, parkující ve zdejších garážích ve třinácti exemplářích (fandové setrvají, zdá se, u S.C.A.R.) hned vedle stojí automobily Morgan, AC Cobra a jeden Lotus. Ještě jste si nevybrali? Hmm a co takhle Pagani Zonda, závoďák od Westfieldu nebo Gumpert Apollo? Komu jsou ta jména povědomá, jistě dosvědčí, že tihle krasavci už si zaslouží přívlastek exkluzivní. Kdo se neorientuje, prosím autokatalog do ruky a nalistujte si rovnou i výtvory firem Rinspeed, Noble či Wiesmann. Hvězdná konstelace, nemyslíte? Pro maximální komfort zvídavého čtenáře jsem vyrobil kompletní seznam všech aut, jedno je však jisté – tolik veteránů, prototypů, SUV, konceptů a supersportů jen tak někde neuvidíte.

VIDEO Z HRANÍ
Chcete vidět World Racing 2 v pohybu a nemáte zájem pokoušet některé z dem opatřených StarForce? Koukněte se na video (56 MB, WMV)! Vedle gameplay videa z německého serveru AreaXbox tu máme ještě trailery přímo od Syneticu, zobrazující v rychlém střihu většinu aut a tratí.

 Jen co se vrátím z Egypta, letím na Havaj
Zvětšit zdroj: Archiv World Racing 2 zůstal věrný svému názvu a předchozímu dílu i v případě tratí. Modeláři ze studia Synetic připravili znovu šest rozsáhlých lokací, ve kterých následně vytyčili desítky okruhů a tras. Po chvilce počítání lze dojít k téměř neuvěřitelné číslovce 179. Započítává se sice i „varianta protisměr“, přesto klobouk dolů. Ještě vysvětlení pro nově příchozí - pod pojmem lokace se rozumí trojrozměrný výsek krajiny, o rozloze několika čtverečních kilometrů. Ten je protkán hustou sítí silnic, mostů, tunelů, nadjezdů a obchvatů, po kterých lze libovolně a zcela bez omezení jezdit! Při závodě je samozřejmě nutno respektovat navrženou trať, v módu Vyjížďka se odbočky vybírají podle nálady a když to dovolí vůz, silnice ani není potřeba.

A kam všude se podíváte? Na německý Hockenheim, v jeho aktuální zkrácené verzi. To je mimochodem jediná ryze závodní trať. Další v pořadí je totálně přebudované testovací centrum – přeci jen to minulé bylo šité na míru automobilce Mercedes-Benz. Městskou lokaci zaštituje americké Miami, exotiku pak Havajské ostrovy. O úzkých italských silnicích a písčitém Egyptě už řeč byla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv


Páni designéři opět vsadili především na variabilitu, přesto se zdá, že tak trochu vykrádají sami sebe. Město plné mrakodrapů jsme viděli už v prvním díle, poušť a pyramidy měl už postarší Breakneck, no a havajský hangár s letadly byl teleportován z mexické „World Racing 1 mapy“ patrně kompletně. Pár nových nápadu by prostě neškodilo, i když chápu, že vše je podřízeno typům závodů. Potřebujete rychlé okruhy, členité město pro checkpoint závody a volnou scenérii, vhodnou pro dovádění v terénu.

 Ještě větší arkáda
Fyzikální model se – k nelibosti příznivců prvního dílu – posunul mnohem více na stranu arkády. Možnost volit na posuvníku mezi položkami arcade/simulation tu sice zůstala, nicméně i bez zapnutých pomocníků (posilovač brzd, ASR…) už to není, co bývalo. Neberte to jako kritiku, spíš jen smutné povzdechnutí. Koneckonců Synetic jasně definuje WR2 coby arkádové závody. Poněkud tristní už se jeví absence ABS. Vždyť minimálně polovina aut patří mezi moderní, často sportovní vozy, které bývají elektronikou doslova prošpikovány. Věřte mi, že krotit před ostrou zatáčkou slušně rozjetý Mercedes bez ABS vážně není legrace.
Zvětšit zdroj: Archiv
Jaké výrazy však použít pro sdělení, že World Racing 2 nedovoluje hráči zvolit si obtížnost kariéry? A že kariéra, stěžejní to část hry, má pevně(!) nastavený realismus na „100% arkáda“ a s kvalitou protivníků také nic neuděláte? Kam se sakra poděl ten komfort z minula, umožňující všechno tohle měnit a dokonce zasahovat do výkonnosti počítačem řízených aut? Tohle někdo vážně (mám-li být slušný) hrubě nedomyslel! Aktuální patch (je součástí české verze) alespoň přidává regulaci hustoty provozu a soupeřům umí nařídit obrannou či agresivní strategii. Bude to ale zmlsaným hráčům stačit? Reakce závodníků ze světa, kde se hra prodává už od podzimu, jsou každopádně smíšené. Není divu, stejně jako já asi čekali trochu něco jiného.

Dalším zádrhelem je chování některých aut. Nic proti arkádám, tím spíš jsou-li povedené – což rozhodně je tento případ. I přes odlehčenou fyziku je potřeba jezdit s citem, včas brzdit… zkrátka žádná divočina a odrážení od svodidel. Jízdní vlastnosti ve World Racing 2 nicméně působí dost nevyváženým dojmem a občas dokáží (ne)pěkně pokazit zážitek z hraní. Nechme teď stranou porovnávání aut, jejich výkon a schopnost jednotlivých modelů projíždět zatáčky perfektním smykem. Neprobíráme simulátor, ačkoliv autoři se chlubí extra charakteristikou pro každý vůz. Závody v terénu, hlavně při hledání checkpointů, ale působí jak z jiné hry. To už není stoprocentní arkáda, ale ultra-arkáda. Auta poskakují, jako by vážila sotva pár kilo, ochotně šplhají do svahu pod šílenými úhly a když už se náhodou povede je převrátit, automaticky se překulí na kola.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Co takhle nějaká vylepšení?
Zásadních novinek v hře moc není (já říkal, že to zavání datadiskem) z těch viditelnějších musím každopádně zmínit dopravu, nakousnutou v předchozím odstavci. V prvním World Racingu bylo na silnicích pusto a prázdno, zato teď všude panuje rušný provoz. Konečně! Pomalá civilní auta samozřejmě při závodech spíš překážejí, ale o tom to je! Nejednou se zdánlivě rozhodnutý závod znovu řádně zamotá, dejme tomu po kolizi s autobusem. Svůj podíl na tom má i model poškození, který se zdaleka neomezil jen na škrábance a popraskané plasty. Auta se solidně deformují a při realističtějším nastavení hry přijdou ke slovu klidně i poruchy. Když jsem třeba s Fabií WRC jen tak z legrace pálil pneumatiky, po chvíli praskly a kontrolky hlásaly cosi o vysoké teplotě motoru.

Zvětšit zdroj: Archiv Díky konkurenci (a filmům jako Fast & Furious) se nově objevil taky tuning. No tuning, auto lze vyšperkovat několika vinyly a litými disky podle gusta, což logicky nemá na jízdní vlastnosti sebemenší vliv, narozdíl od vstřikování dusíku, ten už se na výkonu projeví. Čas věnovaný serepetičkám typu malůvka na dveřích, žel někde chyběl a ke vší smůle to odnesly 3D kokpity. Pamatujete na autentické palubní desky a animované ruce na volantu z prvního dílu? Bez těch se tentokrát musíme obejít.

Použitý engine 3D Landscape prošel lehkou omlazovací kůrou, zvládne tedy zobrazit zase o pár polygonů víc. Grafika je pěkná, HW nároky nízké, auta detailní a okolní krajina zaplněná objekty. Zvlášť flóra bují na každém kroku, navíc trojrozměrně – skrz stromy a větve už auto neprojede. I nové efekty (odrazy na kapotě, škrábance, prach a špína) vypadají fajn, jenže konkurence je přeci jen dál. U prvního dílu bych ještě grafiku patrně obhajoval a argumentoval „volností“ jak v Test Drive 3 od Accolade. Po projížďce povedeným Rockportem z Most Wanted je ale jasné, že dnešní počítače nemají s detailním světem, ostrými texturami a množstvím pohybujících se objektů absolutně žádný problém. Snad to Synetic pochopí a napříště už předvede zbrusu novou technologii.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Kompletně v češtině
Navzdory původnímu plánu se Cenega Czech nakonec rozhodla pro kompletní lokalizaci. Překládat závodní hru do češtiny se může zdát zbytečné, ale World Racing 2 (stejně jako jeho předchůdce) disponuje značným množstvím textu. Hráči proto jistě ocení české brífinky a informační obrazovky u všech aut i tratí. Stříbrný DVD disk mimochodem nese označení 1.3.3.RU (má tedy aplikován poslední patch) a chrání ho obligátní StarForce.

Zvětšit zdroj: Archiv U nás distribuovaná verze trochu překvapivě nedisponuje volbou jazyka (tak jako demo), plná hra má zkrátka češtinu nastavenou natvrdo. Překlad je ale povedený, žádné připomínky ve svých poznámkách nemám – kromě malého faux pas na úvod. World Racing 2 nabízí poslech vlastního soundtracku (WMA, MP3, OGG…) v české verzi se však do seznamu skladeb přidávají a odebírají tratě. No jo, slovíčko track je ošemetné ;) Opravdovým překladatelským majstrštykem je ovšem výraz pro poznávací značku - osobní licenční číslo ;)

Stáhněte si: Dema, Video, Trailery...

Související články: Novinky, Mercedes-Benz World Racing recenze (9/2003)

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje






 
 
Marek Beniač

Verdikt:

World Racing 2 postihl typický osud druhých dílů. Je tu pár novinek a vylepšení, ale celkově to není tak dobré jako jednička. Synetic si přesto udržel svůj standard – kdo chce solidní arkádové závody s velkým počtem aut nebo tratí v otevřené krajině, včetně modelu poškození, lehkého tuningu a provozu na silnicích, neměl by být zklamán a vydrží mu na dlouho.

Nejnovější články