World of Warcraft: Wrath of Lich King rec.
zdroj: tisková zpráva

World of Warcraft: Wrath of Lich King rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 11. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Druhý datadisk k nejpopulárnějšímu západnímu MMORPG s 11 miliony předplatitelů a zároveň nejrychleji prodávaná PC hra všech dob. Je k tomu snad potřeba něco dodávat?

Autor: Fish
Publikováno: 25.listopadu 2008
Verze: finální/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 10 dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Mnoho času uplynulo a mnoho bossů bylo zabito ve, a dnes již to můžeme říci, vysloužilém datadisku The Burning Crusade k nejhranějšímu MMORPG současnosti – World of Warcraft. A ačkoliv tvůrci (prozatím) nebyli schopni dodržet pouze roční prodlevu mezi jednotlivými datadisky, přeci jen jsme se dočkali hned v prvním napevno oznámeném termínu, dne 13.11.2008 zavítal na obrazovky našich počítačů ledový Wrath of the Lich King.

Tisíce lidí na celém světě se onoho večera sešly před prodejnami s herním softwarem, po půlnoci pak odcházeli do svých domovů instalovat tento očekávaný kousek. Ti, kdož si hru přeobjednali a měli ji tudíž k dispozici již předem, měli již nainstalováno a upgradnuto a pouze čekali na to, až se brány Northrendu otevřou. Servery byly celou dobu v provozu a ti šťastnější se shromažďovali na nástupištích zeppelinů či lodí. Kolem desáté hodiny večerní pak ony dopravní prostředky opravdu přijely a první nedočkavci se mohli pustit do objevování nové krajiny.

Předehra
Již několik týdnů předtím ale hráče čekala obdoba vanilla WoW patche Before the Storm, jenž připravoval celý fantasy svět Azerothu na příchod TBC. Do hry bylo patchem 3.0.2 aplikováno mnoho novinek, slibovaných s datadiskem – například systém achievementů, nová profese Inscription, vylepšené grafické vzezření, holičství a např. i nová login obrazovka. Největším zásahem do hry však byl hromadný nerf dostupného raid kontentu, a to tak razantního, že mnohým byly tyto kdysi velmi těžké instance pro smích. Blizzard tím tak chtěl předejít situaci před TBC, kdy si zbrusu nový Naxxramas dokázala vyzkoušet, respektive vyčistit, pouze hrstka těch nejlepších. S příchodem datadisku pak instance zela prázdnotou. Což je ostatně také důvod, proč se lehce obměněný Naxx vrací ve stávajícím datadisku jako Naxxramas v novém hávu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A třebaže by se mohlo zdát, že hráči se mohli poslední týdny před datadiskem nudit, nebylo tomu tak. Nejen, že většina guild byla motivována snadností high-end instancí a velmi „levným“ lootem, ale desítky hráčů se vydávaly i do těch nejzapomenutějších končin WoW – do zapadlých instancí pro low levely až po old-school raidy jako např. Blackwing Lair či Molten Core, do opozičních měst na lov ryb či jen na průzkum oblastí, které jejich virtuální oči doposud neviděly.

Důvod? Brilantně zvládnutý systém zábavných achievementů. Těch je v současnosti přesně 745, jsou hodnoceny příslušným počtem achievement bodů a nabízejí hráčům další zábavnou formu soutěžení. Ty nejobtížnější achievementy jsou pak odměněny titulem čí nějakou věcnou cenou, např. unikátním mountem atp. Mezi achievementy se počítají i tzv. Feats of Strength, jež se nebodují, slouží pouze jako důkaz dosažení něčeho unikátního – např. určitého ranku v někdejším, dnes již neexistujícím PvP systému, splnění Zul‘Aman time eventu, realm first událostí atp. Feats of Strength v současnosti slouží především na flex ;-)

 Vzhůru k ledu
Na rozdíl od Outlandu nabízí Northrend, ostrov na severu Azerothu, kde se celé nové dobrodružství odehrává, hned dvě startovní lokace, pro hráče na levelech 68-70 se otevírá Borean Tundra a Howling Fjord, oblasti ve stylu ruské Sibiře a norského členitého pobřeží. A i když hráči z půlnočního prodeje ještě mrzli v chladném podzimním vzduchu, všechna teritoria, kde se odehrávaly první questy, byla přecpána. Troufám si ale říci, že i na přeplněném „českém“ Drak’Thulu se na každého nakonec dostalo a ti rychlejší se svižně rozlezli do doposud neobsazených lokací – mnohým začala „tak trochu jiná dovolená“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Díky neochotě čekat na respawn mobů jsme se s partou dalších čtyř lidí rozhodli, že okusíme nové instance, které WOTLK nabízí. Napoprvé jsme zamířili do Utgarde Keep, která je dimenzovaná jako nejlehčí, nachází se uprostřed Howling Fjordu. Během pár hodin jsme pak ještě proběhli Nexus, Azjol-Nerub a Ahn‘Kahet. Poslední jmenovaná obsahuje již moby na levelu 75 a proto nás překvapilo, že i přes náš kvalitní gear byla instance lehká a datelná. První ukázka ideje, kterou Blizzard v poslední době stále více prosazuje – „for everybody“.

 Questy
Avšak největší náplní při expení na nový level cap (ten je nyní na hodnotě 80) je plnění nejrůznějších questů. A ačkoliv mnoho hráčů jejich text bezmyšlenkovitě odklikává, nabízí mnoho informací o tom, co právě hráč dělá, proč to dělá a proč se tam, kde je, děje to, co se děje. Vanilla WoW i následný datadisk trpěl u questů typu „zabij a dones“, přičemž počet požadovaných věcí byl vysoký a droprate se pohyboval v jednociferných procentuálních hodnotách. Questy v celém WOTLK jsou naopak velmi novátorské, tím nemyslím, že by chyběly ony „zabij a přines“, ale velmi často se setkáme s questy interaktivními, kde jezdíme v obrněném vozidle a bombardujeme nepřátele, plníme Q v převleku za nemrtvého či v době, kdy je hráčův charakter mrtev. Je vidět, že Blizzard se snažil z pachtění za XP udělat zábavu a povedlo se mu to více než kdy dříve.

Nezapomenutelný zůstane quest, kdy jsem se pohyboval na ramenou obra vysokého několik desítek metrů a zadupával nemrtvé do země, je pravdou, že ve WOTLK poznáte nové dimenze WoW – doslova. A ač questy jsou vesměs kvalitní a zábavné, přesto se zřídka dostáváme k takovým, které musely navrhovat pověstné uklízečky z Blizzardu, tj. ke questům takovým, u nichž strávíte enormní množství času nějakou naprosto stupidní a neefektivní činností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Questy mi nepřišly tak rozmělněny jako dříve, kdy se mohlo hráči stát, že třikrát zabíjel stejné potvory jen proto, že na určité místo dostal za úkol jít až o něco později. Questová linie je sice originální, ale na druhou stranu velmi lineární. Povětšinou neplníte jednou činností quest jeden, ale třeba dva nebo tři, to postup a získávání XP značně urychluje. Na jeden level budete potřebovat něco kolem 1.5 – 1.6 milionu XP.

Další věcí je snadnost questů – mobové sice mají o značnou porci HP více, než tomu bylo v Outlandu, ale samotné úkoly jsou dost jednoduché. Jednoduché v tom smyslu, že zřídkakdy bude nutné, aby si hráč sháněl partu lidí kvůli splnění úkolu. A i když tu a tam quest potřebuje dva nebo tři lidi na splnění, dost často nejsou elitní potvory imuní vůči crowd controlu, který velmi zlehčuje situaci a quest se tak dá sólnout. Bonbónkem jsou pak tři arény ve stylu té v Nagrandu, jedna v Grizzly Hilus, druhá v Zul’Draku a poslední v Icecrown. Nabízí značnou porci XP (mimé třetí jmenované, ta vyžaduje level 80), goldů, nějaký ten item a v neposlední řadě i kopec zábavy.

Při expení se hráči mohli setkat s trendem nevyřčeného míru, ten však již pomalu začíná opadávat. I zástupci české zákeřné gankuchtivé obce se chovali slušně a v honbě za XP zapomínali zabíjet spoluhráče ve chvíli, kdy jim zbývá pouhých 10% života, dokonce i známé firmy z pár nejmenovaných českých aliančních guild. Inu, výhoda toho, když mob na quest má větší cenu než pár honor bodů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Novinky?
A jelikož nové talentové stromy byly zpřístupněny ve zmiňovaném preWOTLK patchi, čekala většina již jen na nové ranky abilit, které pro většinu class začínaly být zajímavé kolem 73. levelu. Dalším milníkem při honbě za osmdesátkou je určitě level 77, kdy dostane hráč možnost naučit se za 1000g létání v mraze, který na Northrendu panuje. Do té doby jsou hráči nuceni pohybovat se po kontinentu na pozemních pohybovadlech (medvědech, koních, beranech, raptorech atp.). Modří už pochopili, že tvůrci upustili od zamýšlené série questů, kterou by bylo nutno splnit, abyste mohli používat létající mounty.

Ještě před datadiskem se hráči mohli účastnit eventu pří příležitosti Halloweenu a získat unikátního mounta, na němž se prohání bezhlavý jezdec. Výhodou tohoto mounta je kromě flexování v Orgrimmaru fakt, že mount je létací, ale dá se vyvolat i ve starém světě, kde se přepne na mounta pozemního. Díky nízkemu dropu je jich však poskrovnu a nám nezbývá nic než doufat, že Blizzard v trendu obojetných mountů bude pokračovat a nabídne nám i další v nějakém z následujících patchů.

WOTLK nabízí mnoho nových prostředků k pohybu, z těch pozemních jsou nejzajímavější bezesporu choppery, které vyrábí inženýr, ale může je používat každý, dále obrovský třímístný mamut, na němž se vezou i dva vendoři, a např. obrněný medvěd, jehož je možno zakoupit v Dalaranu, hlavním městě Northrendu. Z těch létajících jsou to např. proto draci, ty lze získat právě jako odměnu za splnění série těch nejtěžších achievementů. Jsou vynikající v tom, že někteří z nich nabízejí závratnou rychlost cestování 310% (jako zlatý fénix z Kael’thase či Brutal Nether Drake za arény). Tailoři si pak budou moci ušít za vcelku mrzký peníz létající perský koberec.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pocukrované vrcholky
Celkové výtvarné zpracování Northrendu slibovalo hráčům roztodivnou krajinu v ledovém hávu, nicméně tvůrci již předem slíbili, že se nedočkáme každé oblasti beznadějně pokryté bílou pokrývkou. Vývojáři slovo splnili a naservírovali nám až kýčovitě krásné krajinky, přičemž mezi ty největší skvosty bych vyzdvihl naprosto překrásné Grizzly Hills. Krajina podobná Kanadě plná prudkých svahů, občasné sněhové pokrývky a medvědů lovících lososy v zurčících peřejích mnohačetných potoků.

Po vyčištění úvodních oblastí se hráč přesouvá do Dragonblight či vychvalovaných Grizzly Hills, pak následuje Zul’Drak a přezelenalá džungle Sholazar Basin, která je podobná Stranglethorn Valley nejen tím, že tam Hemet Nesingwary sbírá své trofeje. Konečné lokace, ve kterých hráč dokončuje svou pouť za 80kou, jsou vymrzlé a temné Icecrown a The Storm Peaks.

Dále nebyly zmíněny dvě oblasti – tolik očekávaná Word PvP zóna Wintergrasp a Crystalsong Forest, nad kterým se vznáší z Alterac Mountains vytržený Dalaran. Tentokráte již kolem sebe nemá ochranou bublinu a hostí hráče obou frakcí a nabízí vše, co od takového města požadujete. Od vendorů, trenéru, portálů, nejrůznějších NPC až po zadavatele nových daily questů. Jedna věc Dalaranu chybí – Auction House. Pravděpodobně ze stejného důvodu jako v Shattrath City, Blizzard nechce totálně umrtvit dění ve městech na starém kontinentu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Do Dalaranu se poprvé vlastní silou dostanete po splnění questů na levelu 74, ve kterých vás naučí, jak používat violet crystal, zařízení, jenž vás portuje z povrchu Crystalsong Forestu do vznášejícího se Dalaranu a naopak. V Dalaranu se dá pohybovat pouze na pozemních mountech s výjimkou jediného místa s flight masterem, odtamtud může hráč odletět i na vlastním létajícím mountovi. Restrikce létání v Dalaranu je vyřešena šalamounky – pokud hráč vletí do zakázané zóny s létacím mountem, bude na to náležitě upozorněn a po pár sekundách poslán nemilosrdně s padákem na zem. Létání je taktéž zakázáno ve zmiňovaném Wintergraspu, o němž se blíže povede řeč v druhém dílem naší recenze.

 Vzdělání je základ
S datadiskem přišla do WoW i nová profese – Inscription. Ta umožnuje hráčům vyrábění nejrůznějších kouzelných svitků (které se daly v minulosti získat pouze náhodným dropem z mobů) a především glyphů. Glyphy existují majoritní a minoritní, přičemž vylepšují jednotlivé ability hráčů. Je pak na každém z nich, jaké výhody jsou pro něj užitečné a kterak zaplácne příslušný slot. Na 80. levelu je možné používat 3 majoritní a 3 minoritní glyphy, každý hráč je může libovolně vložit do svého spellbooku a těžit z jejich výhod. A ač je v současnosti nabídka glyphů vcelku široká, těch opravdu užitečných je poskrovnu a všechny sloty se moc nevyužijí.

Materiály na novou profesi se získávají rozemletím nejrůznějších bylinek, ze kterých získáváte užitečné materiály a spolu s nakoupenými pergameny pak už vyrábíte finální produkty. Další zajímavostí jsou svitky, na něž lze vložit enchant, který pak může hráč např. prodat a dotyčný si pak použitím svitku enchantne svůj kus výbavy zcela sám. Tímto způsobem se tak alespoň trochu odlehčuje zaspamovanému trade kanálu, plného nabídek enchanterů a bezduchého trollování.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Novinek se mj. dočkaly i ostatní primární a sekundární profese, všechny lze teď vytrénovat až na level 450, ve zkratce snad jen upozorním, že znatelné změny doznalo vaření (Cooking). První obyčejné recepty se naučíte od trenéra, ty lepší si pak budete muset zakoupit za Dalaran Cooking Award, body, které dostáváte za plnění Daily Cooking questů. Na výrobu těch nejlepších jídel je potřeba speciálního koření, které dostáváte taktéž za plnění Daily Cooking questů nebo nákupem za zmíněné body. Konzumovat tak budete muset s rozmyslem a budete-li se chtít věnovat raidování, počítejte s pravidelným plněním denních Cooking questů právě z důvodu omezené nabídky koření. Prvně se dostáváme také k jídlům, která nabuffují celý raid. A ačkoliv je potřeba více surovin než u jídla obyčejného, celkový užitek je větší, než když bude „jíst každý sám“.

Celkově profese působí dojmem, že Blizzard se snažil omezit vliv náhody a zabránit tak frustracím, jako tomu bylo u alchymistů, kteří skrze celé TBC nebyli schopní doobjevit poslední chybějící flasku. Jak již bylo řečeno v článku o betaverzi, každá profese přináší tomu, kdo ji ovládá, nějaký užitek navíc. Miner má kupříkladu krapet vyšší staminu, tailor může z mobů sbírat látky, jež následně zpeněží, alchymista zase těží z toho, že elixíry a flasky na něj mají delší účinek, což při raidování dosti znatelně snižuje náklady.

 Death Knight
Pakliže se vám zdá, že nebyla řeč o novém druhu postavy – o Death Knigtovi – máte pravdu. Death Knight je první z tzv. hero class a orientuje se na melee souboje, může fungovat jako tank i jako čistě rubací jednotka. Obléká plátovou zbroj a jeho asi nejdůležitější charakteristikou a odlišností od ostatních povolání je používání frozen, unholy a blood run. Pokud stále žijete v přesvědčení, že ho nevyzkoušíte, protože nechcete opět projít očistou levlení 1-80, připomínám, že Death Knighta zakládáte na 55. levelu, přičemž podmínkou je, abyste měli na serveru, kde postavu chcete vytvořit, nějaký jiný charakter na levelu 55 a výše. Další neuváděnou podmínkou je volný slot na zakládání postav, žádného rozšíření slotů jsme se (bohužel) nedočkali.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Jakmile postavu založíte, dostanete do vínku nějakou tu zelenou výbavu a začínáte plnit sérii velmi zábavných questů. Při níž se poprvé ve WoW setkáváme s tzv. phasingem – fázováním. Ten funguje tak, že krajina se mění podle toho, co hráč dělá, kde v dějové linii se právě nachází atp. Při úvodních questech v Plagulands tak pozorujete postupně se přetvářející okolí, vtip je v tom, že každý hráč, je-li v jiné části dějové linie, vidí třebas to, co jste vy viděli o tři questy zpět. Tento element je pak velmi často použit i v Northrendu, občas se nám však stalo, že jsme se s kolegou nemohli vidět, protože jsme zrovna v podobné oblasti byli. Zda se jedná o bug či záměr ukáže až čas.

 Konec?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S příchodem datadisku jsme začali poslouchat i nový soundtrack, jenž je mimořádně kvalitní. Podkresluje zónu, ve které se právě nacházíte a pokud vám doma zrovna nehraje muzika, určitě si ji užijete. Snad i díky zvukovému doprovodu jsou Grizzly Hills mou oblíbenou zónou. To, v čem WoW ztrácí po grafické stránce, naopak po stránce zvukové dohání. Nehledě na to, že hráči WoW nehrají kvůli kdovíjaké propracované grafice, vždyť právě teď slaví už World of Warcraft čtyřleté výročí své existence.

V tomto dílu recenze jsme de facto pouze nakoukli pod pokličku toho, co nás v budoucnosti v celém datadisku čeká. V prosincovém druhém dílu pak již nahlédneme do prvních raid instancí, prozkoumáme Wintergrasp, zhodnotíme nový battleground a probereme i směr, kterým se WoW vydává.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z bety 1.díl a 2.díl, Preview, Novinky, Recenze WoW: The Burning Crusade, Recenze původního World of Warcraftu

Fish
autorovi je 24 let, studuje VŠE a pracuje v konzultantské firmě, v minulosti vedl GameZone.cz, nyní píše jen sporadicky



 
 
Fish
Smarty.cz

Nejnovější články