Autor: Mickey Mouse Publikováno: 19.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Budeme-li nadále vycházet z prvního požadavku, asi se shodneme na tom, že je možné jej splnit na studentských kolejích anebo na internetu. S hrou po internetu souvisí další pro nás důležitý předpoklad - kvalitní a rychlé připojení. Zapomeňte na modem. Máte-li něco méně než pevnou linku 64Kbit, tak si příliš neužijete. Čtyřiašedesátikilová linka je minimum k tomu, abyste byli schopni hrát jakž takž na serverech do cca desíti lidí. S narůstajícím počtem hráčů rostou i nároky na přenášená data a vzhledem k tomu, že Wolfa musí hrát hráčů poměrně dost, je jasné, že datový tok nezvládne kdejaký topinkovač. Takže druhý (a poslední) požadavek na dobrou hru je kvalitní pevná linka 64K, ale raději ještě více. Další možností je samozřejmě hra po LAN, tam si vystačíte v pohodě i s desetimegabitovým koaxem. No a pro úplnost ještě připomenu poslední podmínku pro multiplayer, která je stejná jako u Counter-Strike nebo Q3A - tedy nutnost vlastnit unikátní sériové číslo, které se kontroluje při začátku hry přes internet a je přibaleno v každé originálce hry, která je k dostání od začátku prosince i u nás (info). Pokud tedy oplýváte lokální sítí a partou Wolfově naladěných přátel anebo máte kvalitní přípojku do světa, má cenu o multiplayeru reálně uvažovat. Základní pravidla ![]() Takovýchto dílčích úkolů je v mapě vždy několik a končí se splněním všech. Úkoly jsou navíc rozděleny na primární (ty jsou povinné) a sekundární - nepovinné, ale bodově hodnocené či přinášející týmu jisté herní výhody. Většina scénářů je typu "jeden tým brání a druhý útočí", ale ani to není podmínkou. Můžete narazit i na hru, kdy oba týmy zároveň brání určitou kótu a jinou mají zároveň i dobýt. Herní varianty V RtCW multiplayeru najdete celkem tři varianty (módy) hry. Objective mode je ta, kdy se týmy snaží v čase stanoveném serverem splnit úkoly dané mapou, čili například útočníci mají maximálně osm minut na dobytí třech kót. Obránci když odolají po tuto dobu, zvítězili, a jede se ve stejných rolích znovu, případně se hraje v další mapě. Stopwatch mode je obdobou s tím rozdílem, že v okamžiku, kdy jeden tým v kole zvítězí, se přehodí strany a soupeř má na výhru pouze tento čas, který se snaží překonat - být rychlejší (viz třeba Assault v UT). Hra umožňuje nastavit i systém točení hry dvěma způsoby - ABAB anebo ABBA. První způsob je ten, kdy začíná hru vždy tým A, kdežto v druhém případě se týmy v započetí dvojkolových her střídají, což tvůrcům i mně přijde zajímavější i spravedlivé. Poslední herní variantou je tzv. Checkpoint mode, kdy týmy zabírají vlajky rozmístěné po mapě a tým, jemuž se podaří zabrat vlajky všechny, vítězí (obdoba třeba Day of Defeat pro Half-Life). K herním modifikacím je nutné doplnit, že většinu map lze hrát jen v některých modech. ![]() ![]() ![]() Výběr postavy Před vlastním započetím hry a skočením do mapy se ocitáte v menu, kterému se v RtCW říká „limbo menu“. Je to proto, že do tohoto limba se dostanete i pokaždé, když vás ve hře zabijí. V limbu si nejprve zvolíte, za jaký tým chcete hrát. Vidíte zde i seznam hráčů na serveru a jejich povolání, takže se můžete podle toho zařídit. Poté si vybíráte typ postavy, za kterou budete hrát. Máte k dispozici (kromě nehrajícího pozorovatele) celkem čtyři typy, které jsou shodné jak pro Axis, tak pro Allies. Herní charaktery se liší svojí výbavou a některými speciálními vlastnostmi: ![]() Voják je nejvariabilnější postavou na bitevním poli. Tvoří podstatnou část týmu a v závislosti na zvolené zbrani se mění i jeho herní taktika. Sniper se pohybuje v povzdálí a ostřeluje nepřítele ze skrytých pozic. To samé provádí třeba voják s panzerfaustem, který je právě k odpravení nepřátelského snipera vhodnou protizbraní. Naproti tomu kulomety jsou typickými zbraněmi na krátkou až střední vzdálenost a ty se budou v předních liniích při kontaktu používat asi nejvíce. ![]() ![]() ![]() Zde se hodí ještě dodat, že některé speciální schopnosti jsou omezeny tak, že nejdou provozovat rychle za sebou, ale je třeba chvíli počkat, až se doplní stupnice, která speciální schopnosti indikuje. Zabraňuje se tak svolávání náletů v rychlém sledu, pokládání více bomb naráz apod. ![]() ![]() ![]() Reinkarnace v jiném povolání Povolání, které si na začátku hry zvolíte, nemusíte používat celé kolo. Po vašem zabití (ale i v průběhu hry) si můžete navolit v limbo menu, za jakou postavu a s jakou výbavou chcete do hry naskočit při příštím respawnu. Respawn je ve hře rovněž trochu méně tradiční - neprovádí se ihned, ale vždy po uplynutí serverem nastavené doby, která může být jiná pro každou z válčících stran. V praxi to vypadá tak, že se tato časová perioda neustále točí a vždy po jejím uplnutí jsou vypuštěni do hry hráči, kteří byli v jejím průběhu zabiti. Čili někdy můžete strávit v limbu třeba půl minuty, jindy jen pár vteřin. Na tomto místě bych připomenul, že změna postavy není vyřešena zrovna ideálně a jejím výběrem můžete strávit zbytečně dlouho. Proto ty, kdo nečetli naši krátkou zprávu o scriptu, který výběr postavy řeší šikovně a velmi rychle připomenu, že tak mohou učinit včetně downloadu zde. Mapy ![]() Podíváme-li se na mapy z hlediska jejich koncepce, ve většině případů se jedná o poměrně rozlehlé a spletité kousky, které nahrávají opět hře většího počtu hráčů. Nemá cenu rozebírat jednotlivé mapy detailně, neboť stejně nepomůže nic jiného než do mapy skočit a pořádně si ji v klidu projít, než budete schopni skočit do bitvy jako aspoň trochu platný hráč. V každé mapě máte několik úkolů, jejichž počet je obvykle tak kolem tří, čtyř. ![]() Mám-li se k mapám vyjádřit tak, jak na mě působily při hraní, tak mám pocit, že některé mi přijdou zbytečně komplikované a spletité. Takový Depot je tak zamotaný a velký, že to trvá nějakou chvíli než vůbec narazíte na nepřítele a i tak je množství spletitých uliček a chodeb sem tam nahoru dolů až matoucí a podle mě i úplně zbytečné. Přeci jen mám v podobných hrách raději rozumnou míru a nesdílím názor, že čím komplikovanější a větší, tím lepší. Naopak taková hned první mapa Beach známá již z hratelného dema mi přijde skvělá, i navzdory trochu okoukanému motivu ála vyloďování v Normandii. V ní je přehled a dá se šikovně využívat rozličných taktik jak ze strany obránců, tak i útočníků. Podle mě jedna z nejlepších map, i co do rozlehlosti, a dá se odehrát jak v osmi, tak ve dvaceti lidech. V tom vidím sílu. ![]() ![]() ![]() Pár dalších postřehů Ve hře je ještě několik zajímavých prvků, které bych chtěl shrnout právě sem. Předně je to HUD, který v multiplayeru ukazuje některé důležité informace jako třeba info o rozmístění vašeho týmu. Vlevo je formou ikonek s vlajkami zobrazeno, jak se vyvíjí plnění herních úkolů. Důležitý je také kompas, který vám pomáhá v orientaci, navíc inženýři na něm vidí strategická místa, kam se dá nastražit nálož. Medik zase vidí směr k raněným spoluhráčům. Někteří hráči budou mít v průběhu hry nad sebou některou ze tří identifikačních ikonek. Ikona s vykřičníkem ukazuje na hráče, jenž sebral tajné dokumenty, a je tedy v danou chvíli nejdůležitější postavou v boji. Ikona červeného kříže ukazuje hráče volajícího medika a ikona patrony toho, kdo shání střelivo. Ve hře se vám objeví i další ikonky, symbolizující činnost jako možnost šplhání, rozbíjení předmětů, používání, lokace, kterou je možné vyhodit do povětří, ikona opravy poškozené zbraně apod. Většinu znáte ze singleplayeru a není tedy potřeba je nějka dal pitvat. Za zmínku stojí i ukazatel zdraví nad hráčem, na kterého míříte zbraní. Pokud tam je, jde o spoluhráče. Pokud nic takového nevidíte, palte. Barevnénicky ![]() Nejjednodušší asi bude dát vám link na utilitku, která psaní barevných nicků výrazně ulehčuje. Ukazuje vám použitelné barvy, vy si mezi nimi vybíráte a píšete, co je potřeba. Vidíte i náhled toho, jak nick bude vypadat a uvidíte i to, jaké řídící znaky je vlastně potřeba pro tu kterou barvu zapsat. Pak stačí zkopírovat vytvořený nick do schránky a v konfiguračním souboru jej vložit do pole pro hráčovo jméno, případně pro název serveru apod. Zbývá už jenom link na stažení (1,7 MB). ![]() ![]() ![]() Přehrávač dem Již v novinkách jsme před několika dny psali krátkou zprávu o další utilitě, která se hodí tehdy, když si chcete ukládat z bitev dema a pak je spouštět a prohlížet. V tomto případě můžete využít schopností jednoduchého prográmku, jehož způsob použití i funkce včetně jejich ovládání jsme popisovali zde. Najdete tam samozřejmě i link na download. Závěr Hodnota, kterou v multiplayeru najdete, je maximálně závislá na tom, jaké podmínky k jeho provozování máte. Modemisté zapomenou, ti štastnější mohou odkrýt to nejhodnotnější, co RtCW přináší. Já osobně jsem v multiplayeru našel největší přínos hry. Odpadla totiž pro mě nejslabší složka - umělá inteligence a zbyla precizně provedená grafická a zvuková část hry ![]() Na multiplayeru mi vadí snad jediná věc - granáty. Již jsem to zmiňoval v recenzi single hry i v prvních dojmech z multiplayer testu. Jednak létají málo, navíc takovým obloukem, že je v podstatě nemožné trefit napoprvé místo, kam granát hodit chcete (okno, zákop, střílnu). V RtCW je to velké trápení i poté, co si s granáty dáte práci a snažíte se jejich používání nějak vstřebat. Účinnost výbuchu také není nijak silná a navíc se vám do ruky vrátí další granát, což zbytečně zdržuje v kritické chvíli, kdy byste určitě raději soupeře pokropili. Parádičkou je možnost efektně sestřelit soupeři helmu z hlavy. Jakkoli je RtCW v multiplayeru dobrá hra, myslím, že její masovost nebude u nás až tak velká právě díky nárokům jak na vybavení, tak na počet hráčů a v neposlední řadě na jejich potřebnou sehranost. Nepřítomnost botů pak trénink ještě ztěžuje. Je to jen můj pohled na věc a rád bych se v tomto případě mýlil, ale nedovedu se ubránit dojmu, že na technické náročnosti ztroskotá většina těch, kdo by multiplayer rádi aspoň zkusili. ![]() Stáhněte si: Multiplayer test 2 (60 MB), Singleplayer demo (120 MB), Jak se dělal Wolfenstein video (8 - 11 MB), Trailer z E3 2001 (7 MB), Video z QuakeConu (15 MB), Hudební ukázky v MP3 (1 - 3 MB) |
Mickey Mouse připravil: jd |