Wildlife Park - recenze
8/10

Wildlife Park - recenze

5. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Úspěšný Zoo Tycoon se stal námětem pro podobnou budovatelsko-ekonomickou strategii Wildlife Park, ve které je vaším úkolem obstarávat zvířata a návštěvníky safari. Překonává v něčem předlohu od Microsoftu?

Autor: Firebird
Publikováno: 5.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Herní žánr tycoonů se během uplynulých let stal velmi oblíbeným. Dočkali jsme se zpracování restaurace, letiště, školy, vývojářského studia, prostě všeho možného. Velký úspěch slavil i Zoo Tycoon s dvěma datadisky a právě ten se stal námětem pro novou budovatelsko-ekonomickou strategii Wildlife Park od německé firmy NovaTrix. Úkolem hráče je zaopatřit ve svém safari mnoho druhů zvířat, mít spokojené návštěvníky a nezkrachovat. Dosáhnout těchto tří faktorů není ale vůbec jednoduché. Pojďme se nyní podívat, jak chod takového parku probíhá.

Na první pohled se může zdát, že Wildlife Park (dále už jen WLP) je obyčejnou kopií úspěšného Zoo Tycoona. Ano, hra používá podobný engine, menu a i stejný systém hry. WLP sice nedosahuje kvalit produktu od Microsoftu, ale nuda to v žádném případě není. Přináší celkem 20 misí v kampani a nejedná se o žádnou jednoduchou záležitost. Přibližně do desáté mise se asi každý dostane bez větších problémů, ale to je teprve brána k opravdu složitým a hlavně časově náročným mapám.

Těžké začátky
První čtyři mise kampaně jsou výukové, ale chyběla mi v nich jedna maličkost. Tou není nic menšího, než ukázka transportu zvířat, umístěných v přepravných bednách různě po zoo, do jejich připravených ohrad. Navyklý na systém Zoo Tycoona jsem hledal u takového zvířete něco jako „hák“, který slouží k přemístění, ale zde se na to musí trošku jinak. Kampaně mají rozmanité cíle, kterými jsou například dosažení určitého počtu návštěvníků, jejich spokojenost, koupení zadaného počtu zvířat nebo starání se o ně.

Mezi další úkoly patří dosažení dané hodnoty parku, peněz na kontě a podobně. Lehko se to řekne, ale hůř provede. Třeba v misi, kde jsem se měl starat o jakousi obdobu kosatky, která byla v mělké vodě a ve velmi malé ohradě na tak velké zvíře. Řeknu vám, to byl očistec. Potřeboval jsem postavit přístroj na čištění vody, ale bylo nutné mít plot a zem v jedné rovině. Koho by to napadlo? Zoo Tycoon to takhle složité neměl.

Co vše potřebuje náročné zvíře k životu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Až dohrajete kampaň, je pro vás připraveno ještě dalších 20 single misí, ve kterých se dá nastavit startovní finanční hotovost nebo obtížnost. Jejich prostředí je rozmanité, od pouště až po zamrzlou zoologickou zahradu, ale vždy mají mise stejnou náplň – starat se o zvířata. Takový živočich potřebuje k spokojenosti velký výběh, zásobu potravy, vody, hraček, pokud možno vlastního veterináře, zahradníka, druhé zvíře opačného pohlaví a podle potřeby kopce pro skákání a vlastní dům s televizí a videem. No, to už jsem přehnal, ale někdy mi přišlo, že neexistuje způsob, jak ty potvory uspokojit. Vězte, že splnit každému zvířátku vše k jeho stoprocentnímu pohodlí není žádná sranda.

Úspěšně dokončit misi, kde vám musí pandy porodit dvě mláďata, není vůbec jednoduché. Nejenže se musí dva (samec a samička) nejdříve adoptovat, ale když už se to podaří a samička je březí, nastává dlouhé čekání, protože vše trvá neuvěřitelně dlouhou dobu. Zkrátka zvířata jsou hrozně rozmazlená a jejich uspokojování asi připraví nejednoho člověka o spoustu nervů. Na druhou stranu, hráči Zoo Tycoona by na to měli být zvyklí.

I hýčkání každého zvířete probíhá podobně. Nutností je vybudovat ohradu a obydlí, následuje podívání se do informací, co by zvíře udělalo šťastnějším, či přesně jaké stromy, nebo podklad vyžaduje. Na tomto místě bych rád zmínil jednu malou nepříjemnost. Když se v Zoo Tycoonovi zvířatům vylepšovaly výběhy, hra nad nimi zobrazila mračící se či naopak úsměvný smajlík. Ve WLP je potřeba stále zdlouhavě hledat v tabulkách, jestli to, co jste právě provedli, je k prospěchu věci či nikoliv.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra nabízí o každém zvířeti jak informace, které souvisí s hraním, tak i ty všeobecné. Dozvíte se, kde každé zvíře žije, čím se živí, kolik potravy denně zkonzumuje, kolik mívá většinou mláďat, jaká je délka života, výška, váha a tak dále. Jedná se o výbornou encyklopedii, která mírně předčí i tu, jenž obsahoval Zoo Tycoon.

Uspokojování návštěvníků
Systém hraní WLP je takový, že ve vašem safari je potřeba starat se nejen o zvířata, ale i o návštěvníky. Stačí otevřít hlavní bránu a nastavit nepříliš vysokou cenu za vstup. Zajímavý jev je, že když se nastaví vstupné na jeden jediný dolar, lidé remcají, že je draho. Stačí jim dát vstup zdarma, ale ouha, jim se to také nelíbí, čert aby se v nich vyznal. Lidičky po chvilce courání parkem dostanou hlad, žízeň, budou unaveni a to je čas, kdy se hodí stánky s občerstvením. Ke spokojenosti návštěvníků přispějí i lavičky, květiny, orientační šipky a informace všeho druhu.

V jedné misi jsem měl mít určitý počet návštěvníků, ale lidé mi začali nějak odcházet a já dlouho netušil proč. Vyřešil jsem to tedy po svém. Prostě jsem jim zatarasil východ z parku a bylo po starostech. Snad nemusím připomínat, že jim výrazně klesla spokojenost a proto se takový krok nedoporučuje, když si máte získat jejich náklonnost. Až se jim ale někdy budete chtít pomstít, ubourejte u tygra kus ohrady a uvidíte, jak rychle a zmateně poběží :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Moc druhů zaměstnanců
Autoři WLP zřejmě dospěli k názoru, že mít v parku pouhých pár druhů zaměstnanců je zbytečně málo, a proto hru vybavili hned deseti profesemi. Řekněme rovnou, že jich je až příliš. Policistu bych pochopil, mechanika také, veterináře jakbysmet, ale proč nedat dohromady zahradníka, chytače zběhlé zvěře a zásobovače s potravinami? Možná si říkáte, že o nic nejde a stačí prostě zaměstnance najmout. Jenže ve WLP musí mít každý svou vlastní budovu a být v ní sám, což je sice krásné, ale dost náročné na prostor a finance.

Samotní zaměstnanci zastávají svůj post opravdu dobře a každý z nich má svůj vlastní okruh, kde pracuje a dál ho nikdo nedostane. Pak to vypadá asi tak, že skoro každé zvíře má svého vlastního krmiče, veterináře a zahradníka. Ten je docela důležitou postavou, neboť bez něj by rostliny ve výbězích postupně usychly a zvěř by hýřila nespokojeností. Policista se zase hodí, když je nutné z parku vyhnat ekologické aktivisty. Jinak se jednotliví zaměstnanci samozřejmě dají ovládat a dávat jim úkoly.

Co se týká ovládání, na něj asi budou hráči navyklí na Zoo Tycoon zpočátku hodně nadávat, ale za čas si i oni nejspíš zvyknou. Veškeré akce se provádí levým tlačítkem myši a pro pohyb po mapě slouží kurzorové šipky. Další potřebná menu jsou k dispozici kolem celkového náhledu na mapu, stačí si jen vybrat.

Grafika a hardwarová náročnost
Vizuální zpracování WLP je pěkné a v mnohém trumfne i samotný Zoo Tycoon, což je vzhledem ke stáří titulu i logické. Pozorovat návštěvníky, zvířata či zaměstnance je skutečně nádhera, ovšem po čase to omrzí. Celou mapu, či chcete-li náhled na safari je možné přibližovat a oddalovat dle libosti. Největší zmenšení je velmi nepraktické, není totiž skoro nic vidět, a na nejvzdálenější je vše zase moc malinké. Hru je možné i urychlit, což se v některých chvílích skutečně hodí, až na to, že někdy by hra snesla ještě dvojnásobné zrychlení. WLP si zahraje v dnešní době opravdu každý, protože hardwarově se nejedná o náročnou hru, i když při větším počtu návštěvníků a velkém parku by se šikl trochu silnější počítač. Zvuky a hudba ničím nevybočují ze standardu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv se skutečně jedná o věrnou kopii Zoo Tycoona, hru Wildlife Park bych vám doporučil. Nejenže po chvilce v ní budete jako doma, ale starání se o věčně nespokojená zvířata asi potěší každého, kdo se rád s něčím pitvá do nejmenších detailů. Na druhou stranu ovládání a systém hry je chvílemi poněkud nepřívětivý k samotnému hráči. Ale myslím si, že koho tento typ her opravdu baví, odpustí hře její záporné vlastnosti a oblíbí si ji.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty