Autor: Korgull Publikováno: 18.května 2002 |
![]() ![]() ![]() Představení Hra Wiggles vznikla v dílnách společnosti Innonics a v jiných částech světa je tento titul znám jako Diggles. O distribuci v ČR a na Slovensku a kompletní lokalizaci se postaral CD Projekt. V první řadě dostanete do rukou opravdu krásnou krabičku. Ta obsahuje dvě CD - jedno se hrou a druhé obsahuje překvapení ;) V krabičce najdete také návod, který Vám usnadní porozumění základním ovládacím prvkům. ![]() Úvod Vás volně přenese do samotné hry, nebo-li do volby "Výprava". Jinak je zde ještě další možnost jak začít, popř. jak se vyhnout svému zásadnímu úkolu. Jsou to "Šarvátky", v nichž si můžete jako svůj výchozí národ zvolit jeden z pěti nabízených (Wiggle, Knocker, Brain, Vampyr a Voodoo). Protože v celé "Výpravě" projdete celkem čtyřmi světy, v "Šarvátkách" si můžete zabojovat proti Vámi zvoleným kmenům vždy v jednom z nich. A to buď pouze s jedním nepřátelským kmenem nebo rovnou se třemi. Podle přiloženého návodu ke hře zde má být ještě jedna volba "Pískoviště". Stručně - tato volba ve Wiggles prostě není. A není to jediný přehmat, který je možné v návodu najít... Samotná hra ![]() Hlavní náplní Wigglesů bude především prozkoumávat toto podzemí, budovat obyvatelné jeskyně a nacházet různé skryté prostory skýtající mnohá překvapení v podobě nebezpečných monster, masožravých rostlin, ale také sudů se vzácným obsahem, anebo hroudami užitečného kamene a houbami, jejichž spodní i vrchní část slouží zpravidla jako stavební materiál (dřevo). Klobouk hub se mmj. dá i uvařit. Jedním z hlavních zdrojů potravy se však mohou stát i křečkové, stejně tak je lze využít k mnoha jiným věcem. A zapomenout nesmím ani na různobarevné vypasené housenky - opravdu pošušňáníčko pro opravdového Wiggla (samozřejmě po určitých úpravách). V metalickém světě už se k základním surovinám (dřevu, křečkům a kamení) přidají ještě kovové rudy a uhlí, tedy další užitečné materiály. I v každém dalším (krystalickém a lávovém) přibudou nové suroviny potřebné pro budování těch nejnáročnějších staveb. ![]() ![]() ![]() Osobnost každého skřítka Každá postavička má svou vlastní osobnost. Dá se přímo říct, že každý Wiggle je individualista v tom pravém slova smyslu. Všichni Vaši svěřenci mají své názory, city, nároky a požadavky, které umějí velice dobře dávat najevo. Když máte skřítka označeného, můžete v pravém horním rohu pozorovat, jak se jeho osobnost vyvíjí a v jakém rozpoložení se zrovna nachází. Kromě jména, které je mu dáno už od narození automaticky, můžete sledovat, zda se Wiggle nachází ve fázi aktivní nebo má volno, pokud je aktivní, co právě dělá a jestli vůbec něco dělá, jak je na tom se zdravím, zda nemá náhodou hlad, nepadá únavou na hubu a jakou má náladu. ![]() Náplň života hluboko v podzemí Skřítkové jsou velice kulturní a společenští tvorové. Během svého volna spolu klábosí a jejich rozhovory můžete sledovat v bublinkách nad jejich hlavami. Nejen, že se u toho dobře pobavíte, ale rovněž se dozvíte, co Vaše malé divochy zrovna trápí. A doporučuji toto sledovat, protože jak si Vaši Wigglové usmyslí, že je ten, kdo je vede (a oni moc dobře vědí, že je někdo popohání) neschopný, nastanou pro Vás kruté časy a horko těžko je budete přemlouvat k nějaké činnosti a to i v době, kterou jste jim pro práci přímo stanovili. Když Vám pak začne stávkovat každý druhý, můžete se jít rovnou klouzat. Jejich nálada půjde rapidně dolů, přestanou vařit, tím pádem začnou hladovět, churavět a v tom nejkrajnějším případě i umírat hlady nebo únavou. Skoro mám ten pocit, že potomci již nespokojených Wigglů se rodí již naštvaní. Je velmi těžké je pak z takové agónie vyvádět, ale lze to. ![]() Suroviny, stavby a další objekty Co se týče technického rozvoje skřítků, leccos naznačuje již první část recenze, kde píši o procházení odlišnými světy nabízejícími různé suroviny. První je bohatý pouze na základní suroviny a tak je možné postavit nebo vyrobit "pouze" některé objekty. Tím úplně nejzákladnějším je ohniště, které získáte "zadarmo" na začátku hry v malé bedničce. Poté, co ho necháte některým ze skřítků vystavit a jiní členové skupiny začnou hromadit suroviny, může začít další technický rozvoj. Teprve podle toho, jestli mají Vaši Wigglové dostatek materiálů a již dosáhli určitého stupně zkušeností nutných pro další ze staveb nebo nástrojů, uvolní se Vám požadovaný objekt ve vývojové větvi a je možné ho nejdříve vynalézt a poté vystavět. Některé stavby sice můžete vynalézt, nicméně pro ně nebudete mít suroviny, protože se v tomto světě například přirozeně nevyskytují. S každou stavbou se pak vývojový strom dále větví. Podobně je to s dolováním. Nejdříve můžete hloubit pouze tunely a maličké jeskyňky, kam se vejde nanejvýš tak jeden stan a ohniště. Později se Vaši svěřenci vypracují na opravdu ohromné prostory. ![]() ![]() ![]() Kromě klasických výrobních budov - kamenictví, špalku na dřevo, tesařství, farma apod., však budete moci v průběhu hry stavět také lecjaké kulturní a vzdělávací stavby - školu, výcvikové stanoviště pro bojová umění, divadlo, bar, dokonce i striptýzový bar, noční klub a mnoho dalšího. Ač je základem všeho ohniště, brzy začne být nedostačující zejména co se výroby a pestrosti jídla týče, a tak se stane nutností vyrobit pořádnou kuchyni. Jenže k mnoha stavbám bude zapotřebí elektrická energie různého stupně. ![]() Nepřátelé, souboje a sudy s pokladem Až své trpaslíky poženete tajemným podzemním světem, dávejte si pozor, ať jsou především ti, co půjdou vpředu, dostatečně poučeni v boji. Nepříjemnost Vám může způsobit nejeden hladový podzemní vlk, ale také prazvláštní chrlivé rostliny, pavouci a jiné příšerky. Nebezpečí se může skrývat také v nevinně vyhlížejících sudech, kde však velmi často spíš než na obludu narazíte na dávku potravy, potřebnou bedničku s některou ze základních staveb, různé zbraně i suroviny (často i takové, kterých je v daném světě málo anebo se zde vůbec nevyskytují). Cestou můžete narazit i na kmeny cizích v podzemí žijících skřítků. Některé z nich mohou být přátelské, jiné neutrální a těm pak stačí málo a přidají se k ostatním - nepřátelským. V rámci některého z úkolů můžete narazit také na celou pevnost se zelenými trolly obzvlášť zbožňujícími pečené Wigglesy. ![]() Tak teď už o hře jako takové víte téměř všechno. Nyní přestoupíme na techničtější záležitosti. Grafika a nedostatky herního enginu Po grafické stránce (a mluvím pouze za sebe) se mi Wiggles líbí. 3D prostředí je vzhledem k tomu, že se pohybujete v podzemí, řešeno tak, že sice nemáte úplně možnost si vše prohlédnout ze všech stran (a už vůbec ne shora, jak je u strategií zvykem), nicméně alespoň částečně lze obraz natočit (nahoru, dolu, doleva, doprava) a získat tak velice pěkný výhled na pracující či lelkující roztomilé taktéž 3D postavičky. A Wigglové oplývají skutečně velkým množstvím pohybů, kterými naznačují, jak právě tráví svůj čas (štrikují, dělají kliky a různé akrobatické kousky, milují se se svým partnerem, zapáleně diskutují, stávkují s transparentem v ruce ....) ![]() ![]() ![]() I tento engine ale není bez chyb a tak se vyskytují i takové nedostatky, jako např. když se skřítek pohybuje příliš blízko zdi, často se části jeho těla ve zdi ztrácejí, pokud se trpasličí batole dostane v nevhodný čas na právě rozestavěnou stavbu, může se stát, že v momentě, kdy je dům dostavěn, skřítek vyroste a nemá se jak dostat ven (v takovém případě stačí barák nechat složit znovu do krabičky a dospělý Wiggle je volný). Také filmečky jsou dle mého názoru pěkné a často velice vtipné. Za zmínku určitě stojí to, že ve videu se vždy objeví pouze ta postavička, která se do situace vyžadující animaci dostane. I zde jsou drobné chybičky v podobě zadrhnutí v prvních slovech vět, a i když věta již dávno skončila, skřítek ještě dlouho rozhazuje rukama. Nicméně český dabing je velice zdařilý. Čeština a hudba ![]() Co se týče hudby, ta mě naprosto uchvátila. V žádném případě nemůžu říct, že by působila rušivě nebo, že by po velmi dlouhé době hraní člověka omrzela, spíš naopak. Ale i zde je nutno připomenout, že jde o můj osobní názor a Vy můžete mít na věc pohled jiný. Hudba se mění v závislosti na tom, co se právě děje a ve kterém světě se nacházíte. Jak již bylo naznačeno výše, např. vás upozorní na probíhající bitku. Ovládání ![]() Mapa má zoom. To mi zároveň připomíná, že mi poměrně dost komplikovalo život, že herní obrazovka jako taková měla zoom s poměrně malým rozsahem. V podstatě se šlo přiblížit velice blízko, ale pokud byste chtěli vidět rozsáhlejší spleť svých chodeb, nemáte jinou možnost než využít pouze onu mapu. ![]() ![]() ![]() Vpravo od mapy se nachází (opět v případě, že máte vybraného nějakého skřítka) inventář. Uprostřed spodního okraje obrazovky se pak nacházejí informace o daném Wigglovi - kdo je jeho matka, otec, partner, děti, co teď momentálně dělá apod. V pravém dolním rohu se pak nachází ciferník, kterým můžete (ale nemusíte) ovládat trpaslíkům denní rozvrh. Co asi většinu z Vás napadne, když si tuto hru pořídíte, že úplně chybí možnost urychlení času. A věřte mi, že Vás chápu ;) Systémové požadavky Minimální systémové požadavky jsou: Pentium II (350 MHz), 128MB RAM, 32MB grafická karta, 8x CD-ROM, DireckX 8.0, myš, zvukovka kompatibilní se systémem Windows. Můj PC je vybaven takto: Win98 SE, AMD Athlon 900Mhz, 512MB RAM, GeForce 2 MX 32MB Po dodání novějších Detonátorů v28.32 se hra nechala celkem v pohodě a plynule hrát na rozlišení 800x600/16bit. V rozlišení 1024x768 byl pohyb po obrazovce velice cukaný. ![]() Stáhněte si: Demo (115 MB), Screenshoty Související články: První dojmy z dema |
Korgull připravil: jd |