White Knight Chronicles - recenze

White Knight Chronicles - recenze

3. 5. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rozmáchlé japonské RPG od slavného vývojářského týmu, které bylo ve výrobě dobrých pět let a kombinuje tradiční příběhovou hru s online prvky. Přesto je výsledkem spíše zklamání.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 3. května 2010
Verze hry: finální/anglická/PS3

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vývojářské studio Level 5 mělo doposud skvělou reputaci. Jejich dosavadní projekty vždy disponovaly obrovskou dávkou fantazie, nadhledu a řemeslné poctivosti. Za všechny jmenujme alespoň Dark Cloud, Rogue Galaxy nebo Dragon Quest VIII. Když tedy v roce 2006 na E3 ukázali svoje první RPG pro Playstation 3, vyvolali nadšení a netrpělivé očekávání u všech fanoušků žánru. Museli jsme ovšem čekat poněkud déle – zatímco v Japonsku hra vyšla již koncem roku 2008, k nám se dostala teprve letos v zimě. Důvodem nebyla jen lokalizace tradičně rozsáhlého obsahu hry, ale také jisté úpravy a opravy. To samo o sobě naznačuje, že s hrou není vše tak docela v pořádku.

Rozpačitý úvod
Ačkoliv vzhled postav, příšer a lokací opět odpovídá vysokému uměleckému standartu autorů, po technické stránce je hra od začátku zklamáním. Nevypadá tak dobře, jako původní E3 trailer a rozhodně nesnese srovnání se špičkami žánru typu Lost Odyssey nebo Final Fantasy XIII. Vedle relativně sporých modelů a minimalistických efektů je příčinou také chabá animace postav, místy až neuvěřitelně nesedící lyp-sync a skutečnost, že během procházení otevřených lokací má grafika tendenci doskakovat takovým stylem, že vás občas zaskočí nepřátelé, kteří jako kdyby se zhmotnili z čistého vzduchu před vámi.

Dvojaké pocity obnáší také tvorba vašeho avatara. Úvodní editor vám umožní nastavit si úplně všechno, od pohlaví postavy, přes její výšku, šířku, tvar obličeje, vlasy, oči atd. Samozřejmě to všechno pěkně v intencích manga stylu celé hry. Jakmile ale vstoupíte do hry, rychle vám dojde, že váš avatar je zakomponován snad nejkřečovitějším způsobem, jaký jsem v posledních letech viděl. Nemluví, v příběhových filmečcích stojí jako sloup a působí uměle až strašidelně prázdně. Nejen že to narušuje výpravu hry, ale navíc se tím minimalizuje váš pocit „hry na hrdinu“, jelikož vaše postava je prostě jakýmsi postávajícím sekundantem mnohem barvitějším a aktivnějším vedlejším hrdinům příběhu.

Japonská fantazie
Příběh hry je poměrně tradiční, fanouškům žánru možná lehce připomene jisté prvky FF IX a Xenogears, byť vypravěčské kvality WKC jsou s těmito zcela nesrovnatelné. Za sedmero horami a sedmero řekami leží království Balandor, kde se právě chystají oslavy narozenin princezny, která tím oficiálně dosáhne dospělosti. Princezna je oblíbenkyní všeho lidu, částečně i z lítosti, jelikož jí jako dítěti zabili matku a princezna od té doby nepromluvila. Na oslavy ale vtrhne zlotřilá organizace Magi, která se pokusí princeznu unést.

Naštěstí je zde hlavní hrdina Leonard, toho času pomocník v místním vinařství, který princeznu odtáhne do skrýše ve sklepení zámku. Tam princezna probudí prastaré magické brnění, které Leonarda promění v bájného „Bílého rytíře“. Tím ovšem celé dobrodružství teprve začíná...

Jakkoliv příběh využívá mnoha již viděných nápadů a klišé, nelze mu upřít jistou dávku přitažlivosti. Bohužel ale výše popsané problémy s prezentací hry kazí celkový dojem ze zápletky, jakkoliv okořeněné několika zajímavými zvraty a situacemi. Je to škoda, protože herní svět je plný zajímavých nápadů, od poštovních „holubů“, promítajících video-spojení mezi dvěma místy za pomoci očí, až po velkoměsto, existující na zádech pochodujícího gigantického monstra. Mezi klady lze zařadit také hudbu, která je místy opravdu kouzelná a bohatě aranžovaná.

Technické problémy a kompromisy ale vedou k slabšímu zážitku, podobnému spíše hrám z PS2. Tečkou za tím vším je nepříjemně otevřený záměr hry, jelikož tvůrci počítali s trilogií. Na tento neslavný konec se dostanete zhruba po třiceti hodinách relativně snadného hraní, takže slibovaná stovka hodin se – alespoň v offline příběhovém režimu – nekoná.

Soubojové patálie
Po stránce herních mechanik je WKC poměrně tradiční a poctivé JRPG. Máte možnost postupně odemykat různé schopnosti svým postavám, stejně jako obměňovat jejich vybavení. Jádrem všeho je samozřejmě bojový systém. Prostředím můžete procházet volně jako např. ve World of Warcraft, přičemž nepřátele také vidíte normálně před sebou a během souboje se nepřesouváte do žádné bojové arény. Souboje probíhají na první pohled v reálném čase, ale ve skutečnosti si všimnete postupně nabíhajícího kruhu zhruba uprostřed obrazovky, který označuje vaši připravenost k dalšímu tahu. Tahem může být výběr útoku nebo kouzla z menu na spodní části obrazovky. Během bojů ovládáte vždy jednoho člena vaší tříčlenné družiny (můžete se mezi nimi přepínat), přičemž AI se stará o zbylé dva.

Relativně zajímavý bojový systém ale trpí určitou nevyvážeností obtížnosti. Aniž bych trávil čas jakýmkoliv posilováním postav a záměrným grindováním, všechny bossy ve hře jsem vyřídil na první pokus a zcela mi tak chyběl pocit výzvy a jejího překonání, který jinak k těmto hrám neodmyslitelně patří. Je to tím horší, že jsem si většinu času vystačil s používáním jediného druhu útoku.

Určité nedodělky se přitom projevují také v dalších aspektech bojového systému. Například skutečnost, že zatímco hráč musí být v určité blízkosti protivníka, aby jej mohl napadnout…, což ovšem neplatí naopak. Nepřátelé vás mohou zranit i tehdy, když už jste od nich pěkný kus utekli. Nejzajímavějším prvkem bojového systému je samozřejmě proměna v obřího bílého rytíře, která je poměrně spolehlivým způsobem, jak vyřídit jakýkoliv problém. Proto není možné ji používat neustále a musíte si hlídat „akční body“, nezbytné pro její aktivaci.

Online hřiště
Určitou plytkost a krátkost hry do značné míry zachraňuje její online komponent. Nemůžete sice projít společně s přáteli příběhovým módem hry, ale můžete využít svého avatara z příběhu a nasbírat mu zkušenosti během plnění online misí až ve čtyřech hráčích. Mise jsou poměrně primitivní – od úkolů typu donést něco z jednoho místa druhý až po relativně zábavnější vyčištění určitého území od nepřátel. Přesto jde ale o zajímavou zábavu, zpestřenou kromě jiného stavbou lobby v podobě vlastního městečka, kde můžete například obchodovat s ostatními živými hráči. Ani této složce hry se ale nevyhnuly určité nedodělky typu nulové integrace seznamů přátel z PSN.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je hra nepříjemným zklamáním pro všechny fanoušky doposud špičkového studia. Příslib zajímavého příběhu zůstal nenaplněn, výprava hry navzdory tradičně kouzelnému designu upadá díky slabé technologii, hratelnost trpí řadou drobnějších chybek i celkovou jednoduchostí… a hlavní hrdina je bezduchý panák. Na druhou stranu jde navzdory všem těmto negativům o pěknou hru, která dokáže fanouška žánru zabavit. Osobně znám několik takových, kteří si její hraní užili k plné spokojenosti. Bylo by tedy nefér smést hru ze stolu jako úplný propadák.