Warrior Kings - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Warrior Kings - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Příznivcům real-time strategií se začíná blýskat na lepší časy, neboť přichází hra Warrior Kings z prostředí středověké Evropy, která je podobná Shogunovi a v některých věcech se pyšní inovacemi.

Autor: Leon
Publikováno: 7.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když jsem se před léty měnil v klasického pařana, byl jsem strategiemi doslova odkojen. Ovšem poslední klasickou real-time strategií (RTS), která mě opravdu chytla, byl Starcraft. Od té doby mě připadalo, že žánr RTS vyloženě stagnuje a hry jsou si až příliš podobné. Klasické strategie jsem tak postupně opustil a začal se orientovat na jiné herní žánry. Čas od času jsem se k nějaké neotřelé strategii vrátil (za všechny třeba Shogun), ale i nadále jsem zastával názor, že žánr RTS začíná být nudný. V poslední době se však evidentně začíná blýskat na lepší časy, které patrně vyvrcholí vydáním Warcrafta III. Ještě předtím se tu ale poměrně nenápadně objevila strategie Warrior Kings, která je v několika směrech velmi inovativní, ne-li přímo revoluční.

 Zajímavý příběh
Pokud bych měl Warrior Kings nějak ve zkratce charakterizovat, pak bych ji označil jako propracovanou 3D real-time strategii zasazenou do středověké Evropy. Vlastně pardon, kontinent ve hře se jmenuje Orbis, ale podobnost s Evropou je více než nápadná. Na kontinent a přilehlé ostrovy je zasazen příběh, který je jednou z největších předností hry.

Ten začíná poměrně nenápadně, ovšem již průběh (a především konec) první mise nastolí zajímavou dějovou linii. V jisté provincii vládl vévoda Amalric, který měl syna Artose. Provincie byla pod jeho správou klidná a mírumilovná, ale vše se změnilo po smrti nejvyššího patriarchy celé říše. Na jeho místo nastoupil nový panovník, který se začal vypořádávat se všemi nepohodlnými. Zanedlouho tak došlo i na Amalrica, který byl u svého vypáleného města zabit. Uprchnout se podařilo pouze jeho synovi Artosovi s několika vojáky, kteří odpluli na nedaleký ostrov (v porovnání s mapou Evropy by to bylo Skotsko).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A od tohoto okamžiku se začíná odvíjet vzrušující příběh Artosovi pomsty. Jak už asi tušíte, právě v roli hlavního hrdiny Artose se brzy vrátíte na kontinent, budete zpět dobývat provincie a nakonec se postavíte i hlavnímu padouchovi. Takto to možná zní jednoduše, ale (poprvé) pozor. Než se dostanete na konec příběhu, jakožto hry, strávíte nad ní mnoho desítek hodin. A (podruhé) pozor, hra má dokonce tři různé směry vývoje! Možná si toho při prvním hraní ani nevšimnete, ale vzhledem ke způsobu ukončení několika misí se nejen děj, ale i další věci (jednotky atd.) vyvíjí jiným směrem.

 Ekonomický systém hry
Další věcí, ve které Warrior Kings předčí nejednoho svého předchůdce, je komplexní ekonomicko-herní systém hry. Je tak propracovaný, že hlavně těm méně zkušeným hráčům strategií bude trvat velmi dlouho, než se jim podaří do něho zdárně proniknout a využít všech jeho možností. Vypadá to, jakoby si autoři hry z firmy Black Cactus vybrali to nejzajímavější z několika strategií a smíchali to dohromady. Základní suroviny jsou klasické - vesničané těží dřevo nebo kámen, občas (když je odkud) i zlato. Pokud zrovna netěží, obdělávají políčka, aby bylo čím nakrmit nejen je, ale i hladovou armádu. Další se věnují obchodu, ze kterého lze získat zlato, jiní přepravují suroviny do hradu apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hrad je nejdůležitější budova ve hře. Do ní se dopravují veškeré získané suroviny a jeho ztráta představuje i prohru v misi. Na zmíněnou přepravu je třeba velmi dbát. Pod vaší správou je totiž obvykle i několik dalších vesnic, do kterých obyvatelé nosí suroviny a jídlo. Ovšem teprve tím, že ho dopravíte do hradu, se vám suroviny přičtou na konto. Proto je třeba dávat pozor nejen na dostatečný počet přepravců, ale i na jejich ochranu. Pokud někdo transport přepadne a zmocní se ho, získá drahocenný přepravovaný materiál. Je nasnadě, že i vy se můžete zmocnit cizího transportu.

 Důraz na rozmanité jednotky
Získáním potřebných surovin můžete pokračovat v budování své armády. I v tomto směru je ale důležité, jaké jednotky si začnete cvičit. V mnoha jiných strategií to vypadá tak, že si hráč oblíbí jeden druh jednotek, z těch udělá armádu a tou pak zničí cokoliv. Ve Warrior Kings je ale velmi, zdůrazňuji velmi důležité míchat různé jednotky. Mít lučištníky je sice dobré, ale ty se hodí pouze proti některým jednotkám a na boj na dálku, navíc jim po chvilce dochází šípy a nějaký čas trvá jejich doplňování. Pokud se nepřítel dostane poblíž, volí raději ústup do bezpečné vzdálenosti, ze které ho opět mohou ostřelovat. Velkým plusem jsou jejich zápalné šípy, pomocí kterých se skvěle ničí dřevěné budovy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Takovým opakem lučištníků je těžká pěchota, která je dost neohrabaná, ale vynikající v boji na blízko, kdy hodně vydrží. A tak bych mohl pokračovat, protože asi padesátka (!) všelijakých vojenských jednotek se dá rozdělit na 5 základních skupin - lehká a těžká pěchota, lehká a těžká kavalérie (na koních) a jednotky na ničení opevnění - všelijaká beranidla a katapulty.

 Tři různé směry vývoje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná si říkáte, co že je na tom vše tak inovativní, když je to velmi podobné schéma s jinými strategiemi. Geniální na tom je to, že se vám zpřístupní jen některé jednotky v závislosti na vývoji hry. Jak jsem již na začátku podotkl, dějová linie hry se dělí na tři proudy. Podle toho, jaký vývoj zvolíte (ať vědomky či nevědomky), začnete se specializovat na jeden ze tří druhů vývoje svých jednotek. Směr vývoje je označován jako Pohanský (Pagan), Imperiální (Imperial) nebo Renesanční (Renaissance). Každý z těchto směrů má svoje klady i zápory. Pohané mají své druidy (ano, hra sebou nese i zajímavé fantasy prvky) a vynikající jednotky na útok, na druhou stranu jsou zaostalí v technice a jejich jednotky nejsou vhodné na obranu.

Imperiální směr má naopak vynikající obranu a propracovaný církevní systém vychovávající náboženské fanatiky. Renesanční pak vyniká skvělou technickou úrovní (na tu dobu) a systémem získáváním surovin, ale po vojenské stránce nic moc. Když si k tomu připočtete možnost kombinace dvou stylů (pouze v rámci pohansko-renesanční a imperiálně-renesanční - opět v závislosti na vývoji hry), nabízí hra v tomto směru mimořádnou variabilitu.

 Obrovské bitvy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Design jednotlivých misí je velice nápaditý a zdaleka se nesnižuje ke zaběhnutému systému - vytěž suroviny, vybuduj armádu, znič nepřítele. Ve Warrior Kings většinou začínáte v úplně jiné fázi, úkoly a podúkoly jsou velmi rozmanité a také průběh jednotlivých misí se často zvrtává - většinou v závislosti na příběhu. V tomto směru lze hře jen stěží něco vytknout.

Chtě nechtě se v každé z více než 20 misí dostane i na pořádné bitvy. Co do počtu jednotek se sice hra nemůže poměřovat se Shogunem, ale v těch největších bojových vřavách se i tak utká hezkých pár stovek vojáků a dalších jednotek. Asi není třeba zdůrazňovat, jak je důležitá volba strategie a jednotek do bitvy. Strategickou výhodu lze získat třeba umístěním jednotek na kopec, do průsmyku apod. K zahození ani to, že vojáci získávají v bitvách určitou zkušenost, která se projeví v dalších bitvách - vždy však jen v rámci jedné mise. Jednotky lze slučovat do skupin a určovat jim způsob chování před nepřítelem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bohužel v tomto směru není hra příliš dotažená, protože dost často jsem měl pocit, že moji vojáci by měli dělat úplně něco jiného, než ve skutečnosti dělají. Jejich inteligence prostě není taková, jaká by měla být. Vím, že je to problém naprosté většiny strategií, ale dosud jsem si na to nezvykl (a asi ani nezvyknu). Umělá inteligence nepřítele je občas také pod bodem varu, neboť nezřídka stačí postavit lučištníka někam na kopec a ten pak střílí do nehybně stojících šiků nepřítele, dokud je nevystřílí. Jindy zase přicházejí nepřátelé po jednotlivcích nebo malých skupinkách proti vašim soustředěným šikům (na druhou stranu nepřítel je obvykle tak silný, že i těch několik vojáků ztráty není moc poznat). Jsou to prostě evidentní chybičky, ale záleží jen na vás, zda je budete zneužívat.

 Další chybky
Když už jsem nakousl chyby ve hře, tak se je pokusím i dokousnout. Podobně, jako má většina strategií problémy s umělou inteligencí, je to i s problémem „pathfind“, neboli s hledáním cesty. Je až někdy neuvěřitelné, jakým způsobem se přemísťuje skupinka vojáků na místo určení. Ve Warrior Kings, která je umístěna do skutečného 3D světa, je navíc obtížné často rozeznat, zda ta či ona jednotka vyleze na ten či onen kopec. Překvapení pak nejsou žádnou výjimkou. V některých chvílích hry jsem se také přistihl, že se nudím, protože čekám, až se něco stane, postaví apod. I to je ale obecný problém strategií.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rozhodně největší mínus hry je ale v jejím odladění, či spíše nedoladění. Hra se opravdu neskutečně dlouho nahrává a vůbec všechny úkony v menu trvají podezřele dlouho. To by se dalo ještě i překousnout, ale hra velice často a ráda padá. V těchto dnech je již k dispozici opravný patch, ale vydat tak padavou hru se opravdu podaří málokdy. Engine hry je navíc dost náchylný k ovladačům grafické karty, speciálně pak na Detonátory pro Nvidia karty. Na některých verzích ovladačů pak rychlost hry spíše připomíná slideshow.

 Úchvatná grafika
Zpracování hry je na velmi dobré úrovni. Plně 3D engine vám dovoluje libovolně se po mapě posouvat, rotovat i zoomovat. Zmenšená mapka by pak měla zaručit, že v žádném okamžiku neztratíte orientaci. Ovládání nejen mapy, ale i jednotlivých menu a podmenu jednotek si asi u většiny hráčů vyžádá nějaký čas, než si zvyknete, co a jak, ale pak se dá již mluvit o poměrně uživatelsky příjemném prostředí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ještě se vrátím ke grafice. Velmi povedené jsou také textury (pokud tedy nezoomujete až na maximum) a animace všech jednotek, budov a prostředí vůbec. Opravdu si v některých okamžicích připadáte jak v realitě středověkého světa. To vše s sebou bohužel (ale celkem logicky) přináší poměrně krvavé nároky na hardware.

Zvuky a hudba jen podtrhují výbornou atmosféru hry, k tomu není moc co dodat. Zmínit bych se měl rozhodně o možnosti multiplayer hry až 8 lidí jak po síti, tak po internetu. Jen si nejsem jist, zda si pak hra udrží svůj náboj, když zcela odpadne příběh. Důležité ale je, že tu prostě ta možnost existuje a bojechtiví hráči si tak mohou zkusit pomlátit mezi sebou.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Warrior Kings je velmi dobrá strategie, která v mnoha směrech překvapí. Nezbavuje se sice neduhů většiny strategií, ale přináší několik nových, inovativních věcí. Na velmi dlouho dobu se tak jistě postará o vaši skvělou zábavu.

Stáhněte si: Demo (250 MB), Video (9 MB), Trailer (5 MB), Patch (5 MB)

 
Leon
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Velmi zajímavá strategie se silným příběhem a netradičními nápady určená především pro zkušenější hráče.

Nejnovější články