zdroj:
tisková zpráva
Je zajímavé sledovat, jak hry, které již dnes nikoho neosloví pro svou technickou zaostalost, daly před několika lety vzniknout sériím, které hýbou herním světem a zanechávají v historii nesmazatelnou stopu. Mezi takovéto milníky dějin počítačové zábavy bezpochyby patří i sága Warlords. Nejprve to byly strategie tahové, ale jak uspěchaná doba vyžaduje, později je vystřídaly mladší sestřičky z rodu real-time strategií s podtitulem Battlecry. Nebudeme polemizovat na téma vhodnosti či nevhodnosti tahového či real-timového přístupu ke strategiím - na toto téma bylo ostatně popsáno již mnoho stran papíru a argumenty zastánců jednoho či druhého tábora by zaplnily slušně velký harddisk. Poznamenejme jen, že přechod na pole RTS se sérii Warlords vydařil a že třetí díl, stejně jako oba předchozí, rozhodně nedělá této sérii ostudu.
Návrat do země Etheria Příběh hry Warlords Battlecry III se točí kolem staré známé země Etheria. Objevujete nová území na jihu, bohaté na suroviny. Bouře, která zde zuří, není zcela určitě přírodního původu, a hráči nezbývá než jev prozkoumat a odhalit jeho tajemství. Setkáte se s novou rasou Ssrathi, jejíž silné i slabé stránky vzápětí pocítíte při sérii bojových potyček, které přejdou až v regulérní válku. Ke slovu přijde i diplomacie, nicméně síla meče (či kouzla) bude i nadále hrát prim. Postupně se příběh rozvíjí a dochází k několika zvratům, dokonce se v některých misích spojíte s nepřítelem a půjdete proti svým bývalým spojencům.
Boje v jednotlivých misích probíhají na taktické mapě, mezi misemi se pak pohybujete na strategické mapě. Na té je schématicky znázorněno několik lokací, kam se můžete přesouvat, najímat vojsko (v přístavech či putykách), plnit postranní úkoly, prodávat či kupovat magické artefakty nebo se vydat do boje. Strategická mapa není žádnou novinkou, ve třetím dílu je ovšem ještě propracovanější a přispívá k nelinearitě celé hry.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Náplň misí Většina misí z WBC3 má klasickou náplň – zničit všechny nepřátelské budovy a jednotky. Začínáte obvykle v rohu mapy, chráněni několika obrannými věžemi a pouze s malým počtem jednotek. Pokud se ubráníte počátečním útokům, postavíte výrobní budovy a vybudujete vojenské jednotky, s jejichž pomocí prozkoumáte zbytek mapy a nemilosrdně vyhladíte protivníka z povrchu zemského. V několika misích ovšem nemáte možnost stavět budovy a musíte si vystačit s jednotkami, které dostanete přiděleny. Některé mise lze hrát opakovaně, což je vhodné pro zvyšování úrovně hrdiny či pro rozšíření sbírky magických artefaktů.
zdroj:
tisková zpráva
Kromě tutorialu a klasické kampaně (v průběhu které budete hrát nejen za svou rasu, ale několikrát i za rasy spřátelené) je dále k dispozici i skirmish mód, klasický multiplayer a editor misí. Do skirmish modu si můžete importovat svého hrdinu, což rozhodně potěší. Pokud se dostatečně vyřádíte v kampani a skirmish modu, čeká vás ještě pořádná porce zábavy v mnoha multiplayerových misích až pro šest hráčů po modemu, LAN síti či internetu, i když se síťovou hrou mají někteří lidé velké problémy. RTS + RPG = ? Prolínání žánrů je v herním světě věc více než běžná a na akční adventuru, střílečku s logickými hádankami či strategii s prvky RPG narážíme na každém kroku. Ani Warlords Battlecry III není v tomto směru výjimkou - ostatně i v předchozích dvou dílech byla RPG složka přítomna, ve třetím díle se pak její zastoupení ještě zvýšilo. V tomto ohledu snese třetí díl Warlords Battlecry srovnání například se třetím dílem série Warcraft.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
A tak možná již nikoho nepřekvapí, že začít hru znamená vybrat si svého hrdinu, včetně vzhledu, rasy, povolání a mnoha dalších atributů, známých především z RPG her. Celkem je k dispozici 16 ras a 28 povolání, což dohromady dává slušný počet kombinací a různorodou hratelnost. Během hry pak hrdina získává zkušenostní body, které následně použije na zlepšení svých dovedností. Samozřejmostí je inventář, kde hrdina přechovává svou výzbroj a výstroj, nalezené magické předměty, kouzelné svitky a další harampádí tvořící kolorit fantasy her. Nechybí ani postranní questy, prodlužující čas hraní a přinášející možnost získat další kouzelné či jinak důležité předměty, které najdou později řádného uplatnění.
Hrdina středem veškerého dění
zdroj:
tisková zpráva
Hrdinou je většinou nejsilnější jednotka ve hře. Jako jedna z mála dokáže kouzlit, zabírat pro sebe neutrální či nepřátelské doly a prohledávat truhlice s magickými předměty, které jsou většinou objeveny po vyhrané bitvě či zabití obzvlášť silné protivníkovy jednotky. Hrdina má kladný vliv na morálku ostatních jednotek své družiny a samozřejmě je nutné jej chránit jako oko v hlavě, neboť jeho smrt znamená neúspěšný konec mise. Po vítězném konci samozřejmě hrdina přechází do další mise. Hrdina také může navštěvovat chrámy a dostávat tam postraní úkoly prodlužující hraní, po jejichž splnění získá většinou větší množství surovin, hotovost ve zlatě či magický artefakt.
Nepolehněte ovšem představě, že s dostatečně nabušeným hrdinou je celá hra procházka růžovým sadem. Ani sebevíc silný hrdina sám proti početně silnému nepříteli nic nezmůže. Je proto nutná podpora ostatních jednotek a vhodně poskládaná družina, která je pak schopna vypořádat se se všemi nebezpečími. A tak dojdou uplatnění jednotky pro boj zblízka i zdálky, letecké či průzkumné jednotky, obléhací stroje atd. Funguje zde známý princip "kámen - nůžky - papír", díky kterému se nevyplácí vyrábět třeba jen jeden nejsilnější druh jednotek.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zvláštně je řešeno přenášení ostatních jednotek do dalších misí. Čas od času máte možnost přidat si nějakou silnější jednotku do pomyslného zásobníku, který máte k dispozici pro vytváření družiny pro další mise. Na začátku každé mise se pak (s určitými omezeními) dá vybrat sestava jednotek, které budou hrdinu do mise doprovázet. Je jen na hráči, jestli zvolí spíše více slabších jednotek nebo pár jednotek silnějších. Limit je dokonce možné (za určitý finanční obnos) pro danou misi zvýšit. Kromě toho si můžete občas některé jednotky i najmout, pokud ovšem zaplatíte příslušnou částku.
TROCHA HISTORIE NIKOHO NEZABIJE |
zdroj:
tisková zpráva
První díl Warlords z roku 1990, patřil bezpochyby k tomu nejlepšímu, co bylo v této době v oblasti fantasy tahových strategií k dispozici, a následující díly (1993 druhý díl, 1995 verze "Deluxe" s integrovaným datadiskem a 1997 třetí díl) tuto pozici potvrdily. Poté ovšem došel firmě Strategic Studies Group, která za všemi třemi díly stála, poněkud dech a na scéně se objevily konkurenční produkty. Za všechny zmiňme jen sérii Heroes of Might and Magic, která mnoho úspěšných prvků z Warlords převzala a vypilovala je téměř k dokonalosti. Pak začal trh požadovat trochu jiný typ her a na světlo světa přišla real-time odnož původních tahových strategií, nazvaná Warlords Battlecry. První díl byl vydán v roce 1999, druhý díl pak v roce 2002. Čtvrtý díl tahových Warlords, vydaný loni na podzim, byl co do počtu prodaných kusů neúspěšný zejména kvůli zastaralé grafice. |
Klasické RTS prvky K dispozici jsou celkem čtyři suroviny, a to zlato, železo, kámen a magické krystaly. Ty lze těžit v dolech, které jsou rozmístěny po celé mapě. Většinou je na začátku mise pár dolů blízko vaší základny, o ty ostatní se později svede urputný boj, neboť bez surovin se ve Warlords Battlecry III neobejdete. Každá budova, každá jednotka, každé vylepšení budovy či vynález má svou cenu v daných surovinách a vemte na to jed, že se vám surovin bude nedostávat. Naštěstí je tu obchod, ve kterém můžete přebývající surovinu v poněkud nevýhodném kurzu směnit za tu, která vám zrovna chybí - ze začátku to většinou bude zlato.
zdroj:
tisková zpráva
Na začátku jsou surovinové doly neutrální a je nutné je hrdinou (později i jinými jednotkami, které tuto schopnost mají) konvertovat (co vám to připomíná?). To samozřejmě zabere nějaký čas a znemožní hrdinovi věnovat se dalším důležitým věcem, jako je stavění budov, obrana před nepřátelskými útoky atd. Naštěstí lze konvertovat více dolů najednou v okruhu hrdinova konvertovacího dosahu, jehož zobrazení lze snadno zapnout. Jednou získaný důl zůstává ve vašem vlastnictví a přináší cenné suroviny, pokud jej ovšem protivník v nestřežené chvíli nezkonvertuje pro sebe. To ostatně můžete (a většinou i musíte) dělat vy jemu, neboť přísun surovin z blízkých dolů je obvykle nedostatečný.
Ostatní standardní prvky RTS jsou i zde v hojném počtu zastoupeny, takže můžete např. naklikat výrobu více jednotek do zásoby, označovat více jednotek a vytvářet z nich skupiny, posílat je na dané místo s pomocí way-pointů, nastavovat způsob chování jednotek (agresivní - obranný atd.), vymezovat území pro hlídání atd. Zde Warlords Battlecry III nepřináší v zásadě nic nového, nicméně všechny osvědčené prvky např. z Warcraftu III jsou zde použity a žádný důležitý nechybí. Čekají na vás samozřejmě ještě další lákadla, jako je propracovaný systém magie se 130 kouzly rozdělenými do 13 sfér magie, podstatné rozdíly mezi jednotkami různých ras, 7 druhů draků atd.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Může mít dnes 2D hra úspěch? Zcela určitě může. Módní přechod ke třetímu rozměru se naštěstí Warlords Battlecry III vyhnul a dle mého názoru to ničemu nevadí. Pěkné ručně prokreslené pozadí je doplněno renderovanými pseudo-3D postavami jednotek a celkový výsledek je opravdu ke koukání. Hra je vcelku dobře přehledná (i když možná trochu nešťastně zvolená barevná paleta přehlednost mírně snižuje), hráč má v každý okamžik přehled o situaci na bojišti a nemusí zápolit s ovládáním kamery, otáčením pohledu atd. Možná to v dnešní době zní trochu buřičsky, ale Warlords Battlecry III je názorným příkladem, že strategie v podstatě třetí rozměr nepotřebují (i když nepochybuji o tom, že další díl série Warlords Battlecry bude plně 3D, už kvůli marketingu a tlaku konkurenčních titulů).
Zdá se, že máte možnost pokochat se jedním z posledních skvostů ze staré školy, kde hratelnost a zábava mají přednost před vizuální stránkou a ohromováním technickou propracovaností. To ovšem neznamená, že by ve Warlords Battlecry III byla technická stránka nějak podceněna. O grafické podobě již byla řeč, taktéž ovládání je vcelku intuitivní a bezproblémové. Animace by mohly být lepší, pohyb jednotek působí místy mírně nepřirozeně a po lomené trajektorii letící kámen vržený z katapultu poněkud překvapí.
zdroj:
tisková zpráva
Filmečky mezi misemi zcela chybí, předčítání příběhu ze zažloutlého svitku je jen chabou náhražkou. In-game animace sice ve hře zastoupeny jsou (na začátku mise nebo při důležité změně), většinou se však odehrávají v rovině zobrazení obličeje mluvící postavy a rámečku s textem - zde má samozřejmě 2D koncept svá omezení.
Pochválit můžeme vizuální efekty (blesky, oheň, déšť, magické události atd.). Stabilita hry je slušná, jak instalace, tak samotné hraní bylo bez potíží. Hardwarové nároky jsou na dnešní dobu rozumné a troufám si tvrdit, že na drtivé většině počítačů poběží Warlords Battlecry III svižně a bez zádrhelů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zvukovou stránku hry je ovšem nutno bezpodmínečně vyzdvihnout. Samotné zvuky asi nikoho nepřekvapí, taktéž namluvení jednotek je vcelku standardní a opakující se hlášky po čase možná začnou obtěžovat. Zato hudební doprovod je bezesporu jedním z největších kladů hry. Setkáváme se zde s monumentálními chorály, líbeznými melodiemi ve chvílích klidu i údernými skladbami podmalovávajícími bojové scény, takže atmosféra je vskutku skvostná.
Je co zlepšovat Nicméně ani této hře se nevyhnuly drobné mušky - o podivných animacích jsem je již zmínil, občas také narazíte na větší, víceméně pusté oblasti jen s pár jednotkami či budovami. Ve hře je poněkud nešťastně vyřešeno ukládání - je k dispozici pouze jedna pozice, která se tak přepisuje. Uložená pozice se navíc po přechodu do další mise zneplatní, takže ji již nelze nikdy použít.
zdroj:
tisková zpráva
I přes těchto pár mušek na kráse se bezpochyby jedná o kvalitní hru, která sice nepřináší nic revolučního, všechny fungující prvky však vylepšuje a skládá do kompaktního celku, který se velmi dobře hraje. Hra zůstává věrna světu Warlords a do žánru fantasy strategií přináší další dobrý kousek.
Stáhněte si: Demo, Cheaty..
Související články: Novinky a recenze minulých dílů
|