Warhammer: Winter Assault - recenze
8/10
zdroj: Tisková zpráva

Warhammer: Winter Assault - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dobývání ledových planet není sranda ani ve 41. miléniu. Podrážky přimrzají k zemi a Orkové zavátí sněhem nejsou vidět ani infravizí. Svatá služba Imperátorovi si však nevybírá, bratři!

Autor: Martin Holas
Publikováno: 31.října 2005
První česká recenze této hry zdroj: Tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Lorn V, zaostalá sněhová koule kdesi v hlubinách vesmíru, která by za normálních okolností nestála nikomu ani za pohled, se co nevidět ohřeje v nemilosrdném objetí plamenů války a smrti. Kdo za to může? Co výjimečného se zde přihodilo? Nebudeme vás napínat a zápletku alespoň v hrubých rysech nastíníme, však se nejedná o nic úchvatně originálního. Čtyři armády se na povrchu Lornu V pochopitelně nesetkaly čirou náhodou. Cenná trofej v podobě zánovního křižníku třídy Emperor, který na planetě nedávno ztroskotal, se jeví jako velmi dobrý důvod k troše té prolité krve (pravda, v případě vojsk Chaosu spíše obětované příslušnému temnému bohu). Tak proč si o něj nezasoutěžit…

 Poloviční klišé
Nenápaditá základní příběhová myšlenka naštěstí zanechává trapné samoúčelnosti již v zárodku a její zploditel se průběžně vybičovával ke stále lepším a lepším výkonům. Během hry vás čeká několik zajímavých dějových zatáček (výraz „dějový zvrat“ zde opravdu není na místě, protože se ani v jednom případě nejedná o nic, nad čím by kdokoliv překvapením vydechl plíce z těla). Ač je vše vymezeno skromnými mantinely deseti misí, něco velmi podobného rozvíjejícímu se příběhu tu zkrátka je a vy během hraní nudou nezalomíte na klávesnici ani po opadnutí prvotního nadšení z nových jednotek, tedy první podstatnější vylepšení oproti původní hře.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Co si budeme nalhávat, kampaň v původním Warhammer 40,000 Dawn of War (recenze #1, recenze #2) připomínala spíše epizodní ukázku multiplayerového potenciálu hry než rozsáhlé válečné tažení se vším všudy. Nebyl problém k ní zasednout ráno a se soumrakem zírat na necitelně přerušený děj, následovaný závěrečnými titulky. Za ony měsíce se s nástupem Winter Assault toliko nezměnilo a nabývám pomalu dojmu, že Relic Entertainment se nám urputně snaží nové herní zážitky, jakkoliv jsou výjimečné, servírovat formou šafránu. Alespoň že herní doba se oproti originálu takřka zdvojnásobila, tentokrát dostanete možnost si v samostatné kampani zaválčit i za „morálně liberálnější“ stranu konfliktu.
Zvětšit zdroj: Tisková zpráva
 Design misí exceluje
Nevyznívá to sice příliš lichotivě, na obranu hry alespoň zmíním příjemnou věc, že design misí v datadisku a původní hře, to je nebe a dudy. Zatímco dříve se vše pravidelně zvrhlo v klasické zasídlení, obsazení strategických bodů a sklizení nepřátelských hlav elitním mariňáckým davem s upgradovanou výbavičkou, nyní si budete každou z misí užívat od začátku do konce.

Jednotlivé mapy se rozrostly nejen do velikosti, ale i rozmanitosti. Velmi hře prospěla aplikace čtyř hratelných stran, čehož autoři využili do extrému. Není výjimkou ani jejich několikanásobné prostřídání v průběhu jedné mise. Když hráč například dospěje do situace, kdy není v jeho silách splnit dané úkoly, získá na čas kontrolu nad druhou, dosud skrytou stranou v týlu nepřítele a jakmile tomu bude situace opět přát, vrátí se k původní. Vcelku jednoduchý a přitom působivě fungující trik, jak udržet ve hře rozmanitost a přitom nedrobit příběh do více misí, než je nezbytné.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Náplň úkolů je další vlastností, kterou se může datadisk pyšnit. Ani zdaleka se nejedná o obyčejné vyvraždění mapy nabalené v kabátku jakéhosi vyššího cíle, tentokrát vás čekají mnohem zajímavější libůstky jako vysekávání obklíčených Ultramarines z problémů, shánění čerstvé krve na obětní oltář, sjednocení rozhádaných orkských kmenů pod jeden prapor nebo kvapný ústup s celou základnou přes celou mapu (k čemuž využijete teleportační technologie jedné z ras). Závěr hry si navíc budete moci vychutnat ze všech čtyř úhlů pohledu, logicky tedy vyplývá čtveřice možných zakončení hry. Je skutečně zajímavou zkušeností bránit zuby nehty projíždějící ultramariňácký konvoj proti silám Chaosu a v druhé kampani usilovat na té samé mapě o jeho zničení, o zbylých dvou stranách a Zvětšit zdroj: Tisková zpráva jejich vlastních cílech nemluvě.

 Vojenská přehlídka
Nové kampaně jsou prostě šťavnatější než tomu bylo dříve. Nemalou mírou se na tom také podílí už několikrát zmíněné strany a nové jednotky, jejichž rozmanitost a vyrovnanost se mimochodem takřka vyrovná legendárnímu Starcraftu. Na straně dobra na sebe navléknete šedivé uniformy Imperiální gardy a elegantní brnění arogantních vesmířanů Eldarů. S vesmírnými mariňáky v bachratých zbrojích, neopomenutelným to znakem světa Warhammer 40k, se tentokrát hráč setká jen okrajově. Je to určitě příjemná změna. Orkové a armády Chaosu pak suplují ty špatné.

S Imperiální gardou jsme se setkali už v původní hře, kde její neschopná pěchota figurovala maximálně jako spotřební zboží k odlákání nepřátelské palby. Teď se budou muset obejít bez mariňáků za zády, nicméně díky účinné artilerii a obranným budovám jako bunkry, mezi kterými se mohou jednotky přesouvat v řádu několika sekund, se drží více než slušně. Defenzivní založení frakce v sobě určitě skýtá šanci i pro začátečníky, kteří mistrně nezvládají umění klávesových zkratek a nechtějí se tolik starat o jemný micromanagment.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Dále tu máme nehumanoidní rasu Eldarů s vysoce specializovanými jednotkami a spoustou výběrových technologií. Hra je to těžká a vyžaduje hodně zkušeností a neméně intuice, zkušenějším hráčům se ale přinejmenším odmění nestandardním způsobem boje založeným spíše než na frontálním útoku na skrývání a bleskovém teleportačním přesunu jednotek i budov daleko za nepřátelskou linii.

Na straně zla samozřejmě nesmí chybět armády Chaosu. K nim netřeba rozsáhlejšího komentáře, skladba armády se zdaleka nejvíc podobá jednotkám Blood Raven, se kterými jste se mohli vyřádit v kampani originálu, tzn. zástup kvalitní pěchoty korunovaný masivními Obliteratory (alias Terminatory), to vše doplněno o trochu obrněné kavalerie. Vesměs se jedná o vyváženou volbu pro hráče, kteří si rádi zaútočí a přesto si chtějí udržet solidně krytá záda.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Poslední v řadě jsou Orkové, zelené prskající obludy s vyjadřováním uměním pětiletého dítěte a silou dvou statných lidských kulturistů v každé paži. Poměrně slabé jednotky a obranné stavby na začátku jsou rychle vystřídány vražednějšími monstry. Osobně nepovažuji Orky za příliš jednoduchou frakci, jejich absolutně útočné zaměření, jednotky upínající se na boj zblízka a mezery v obraně nutí hráče k neustálému vyvíjení tlaku na soupeře od samého začátku hry. Jistá míra koordinace několika věcí zároveň je tedy nezbytností.

 Válka o suroviny
Rozdíly mezi stranami se projevují hlavně v multiplayerových bitkách, a Winter Assault je pro hru více hráčů jako stvořený. Kampaně vám vydrží na dva dny, s kamarády se ke hře ovšem budete rádi vracet stále i po několik měsíců. Není se co divit, ani blizzardovské strategie vám nenabídnou toliko ukrutného zápolení o surovinové zdroje jako Warhammer. Od začátku do konce je absolutně nutné držet krok s nepřítelem a snažit se získat více strategických bodů než on, tj. zabrat a udržet maximum území, pokud možno na jeho úkor. Úchvatná jatka bez špetky slitování, chyby se vracejí jen s obrovskými potížemi, alespoň pokud jich soupeř dokáže využít. Systém hry mi trochu připomíná kombinaci mezi starou RTS sérií Z a právě strategiemi od Blizzardu (Starcraft a Warcraft), přičemž z obojího si vzal Warhammer to nejlepší.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Multiplayerově založeným hráčům jistě neuniklo, že tři z ras, které jsou v kampani nově prezentovány, byly k dispozici během hry více hráčů již dříve. Ani ty ovšem nezůstaly beze změny, nové jednotky vyvažují jejich slabiny. Eldaři získali Fire Dragony, koncipované především na boj proti obrněným cílům. Chaos se může pyšnit Khorne Berserkery, kteří u této strany doplňují jinak poměrně slabý boj zblízka. Orkové mají k dispozici defenzivně založené Mega-Armored Nobz, obří obludy zalité v železe, a jejich šance v obraně se tak citelně zvyšují. A nakonec mariňáci byli posíleni o kaplany.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Technické zpracování mnoha změn nedoznalo, je vidět, že autoři se soustředili spíše na vylaďování původní hry. Na druhou stranu to nebylo nutné, starý engine je krásně svižný a má co nabídnout i v dnešní době. Příběhové in-game animace, dabing, hudba… vše je v naprostém pořádku a Relic Entertainment si pověst profíků určitě nepokazil. Snad jen jednotky a stavby Imperiální gardy vypadají v okovech oficiální licence malinko šedě a zakřiknutě (porovnáme-li s ostatními rasami), ale to už je poslední nevinné rýpnutí do jinak skvělého, i když krátkého datadisku.

Akční nabídka: každý, kdo si tento datadisk předobjedná z Tiscali GameShopu, dostane k němu zdarma akční hru ze světa Warhammer 40.000 - Fire Warrior.

Stáhněte si k datadisku: Demo, Video, Cheaty

Stáhněte si k původnímu WH: Dawn of War: Patch, Demo, Cheaty...

Související články: Novinky, Warhammer: Dawn of War recenze anglické verze&recenze české verze

Martin Holas
autorovi je 19 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)





 
 
Martin Holas

Verdikt:

Winter Assault je datadiskem, za který by se nemusela stydět žádná hra. Úspěšně doplňuje prázdná místa v originálu dvěma novými kampaněmi, dobrým příběhem a dalšími jednotkami. Jen herní dobu se tvůrci z Relic Entertainment musí naučit servírovat ve větších porcích.

Nejnovější články