Warhammer: Fire Warrior - recenze
2/10

Warhammer: Fire Warrior - recenze

30. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

O fenoménu Warhammeru 40.000 by se dalo mluvit jako o komerčním futuristickém nástupci klasických cínových vojáčků. A právě tato společenská hra s armádami figurek byla inspirací pro akci Fire Warrior.

Autor: ACE
Publikováno: 30.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: Archiv O fenoménu Warhammeru 40.000 (dále jen WH40K) by se dalo mluvit jako o komerčním futuristickém nástupci klasických cínových vojáčků, se kterými si hráli už naši pradědečkové. Určitě jste o tomto světě již slyšeli – jedná se o společenskou hru, kdy proti sobě stojí dvě ohromné armády miniaturních figurek, každá ovládaná jedním hráčem. Ti se pak, podobně jako při hře „Člověče, nezlob se“, střídají a snaží se zlikvidovat armádu toho druhého. Průběh bitvy si tak lze nejlépe představit jako větší verzi hry UFO nebo X-COM.

Svět Warhammeru 40.000
Ke sbírání velice detailních figurek bojovníků ostřílených z nekonečných válek 41. milénia jste navíc motivováni mnoha okolními aspekty. Jakmile tomuto fenoménu propadnete, začnou na vás útočit ze všech stran. Po pár bitvách totiž zjišťujete, že potřebujete nakupovat další a další (drahé) jednotky, abyste byli před svými protivníky neustále ve výhodě. Bojovníky musíte barvit (opět drahými) barvičkami, aby vypadali k světu. A tak by se dalo pokračovat dál a dál.

Ale i přes finanční náročnost je svět WH40K zajímavý a to především díky prostředí, ve kterém je situován. Ve své podstatě vychází z klasické fantasy, posunuté po časové ose do vzdálené budoucnosti. Najdete tu lidstvo, které povýšilo technologii a náboženství na jednu úroveň a které po vzoru křížových výprav hlásá svou jedinou pravdu pomocí geneticky upravovaných jedinců.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Naleznete zde Orky, kteří svou jednoduchou brutalitu a brutální jednoduchost doplňují zálibem v ohromných kovových zbraních a implantátech. Jsou tu i potomkové vznešených elfů, rasa známá jako Eldar, ovládající silnou magii a pokročilé, ale uhlazené technologie. No a nakonec mezi těmi největšími záporňáky najdeme rasu Chaosu z jakéhosi alternativního vesmíru, či tvory náramně podobné známým Alienům.

Zvětšit zdroj: Archiv  V kůži řadového vojáka
Ve first-person střílečce WH40K: Fire Warrior se ale ocitáte v kůži řadového vojáka rasy Tau, což je jakýsi kočkopes, který nemá v klasické fantasy svého předchůdce. Jedná se o mladou rasu, technologicky vcelku vyvinutou, žijící na okraji galaxie. Je to prostě takový mix mezi lidmi a Eldary. A právě lidé začnou, díky svým expanzivním křížovým výpravám, být národu Tau trnem v oku. Po odmítnutí lidských požadavků na podrobení a následným faktickým vyhlášením války tak musíte po boku svých Tau bratrů začít jednat a upevnit si svou pozici v geografickém rozdělení celé galaxie.

Příběh na první pohled zajímavý, řeknete si. Mnohem zajímavější by ale podle mého názoru byla možnost hrát za fanatického vesmírného mariňáka, rozšiřujícího území Impéria, kterému je zcela oddán. Vesmírní mariňáci ve světě WH40K jsou perfektně vyprofilovaní kabrňáci a každý, kdo pamatuje hry jako Space Crusade nebo Space Hulk, mi jistě dá za pravdu. Když se s nimi v průběhu hry začnete dostávat do konfrontací a prvnímu zabitému odcizíte legendární imperiální Bolter (opravdu masivní velkorážná zbraň do ruky, střílející explozivní projektily), teprve pak se začnete cítit jako neohrožený voják.

Špuntovky a jiné
Rasa Tau má totiž ve svém arzenálu samé energetické zbraně, které působí značně neúderným dojmem. Navíc jejich výběr není vůbec široký a tak jediným oživením je možnost sebrat padlým nepřátelům jejich lidské, převážně projektilové pušky. Pomáhat v soubojích vám mají alespoň Tau-granáty, které jsou ale plazmové a jejich účinnost je zhruba na stejné úrovni, jako házení petard do skupiny obrněných transportérů. Pokud se granátem netrefíte opravdu přesně, exploduje půl metru od nepřítele, se kterým to ani nehne a pokračuje ve své cestě.
Zvětšit zdroj: Archiv
Aby byla frustrace z vašeho arzenálu kompletní, můžete mít u sebe vždy jen dvě zbraně – jednu vaši původní, Tau-původu a druhou, kterou seberete mrtvým nepřátelům či jen tak válející se po zemi. Když by vám náhodou došly náboje (což je krajně nepravděpodobné, protože leží vcelku hustě poházené po celém levelu), můžete také použít svůj Tau-meč, který ale soudný člověk díky jeho malé účinnosti nikdy nevyužije. Navíc je pravděpodobně nejškaredější zbraní z celé hry. Bohužel ostatní zbraně na tom nejsou o moc lépe, vypadají naprosto nereálně a nefunkčně, postrádají smysl pro detail.

Ubohé animace
Pokud vás nezaujme vaše výzbroj, určitě vás zaujmou nepřátelé. Něco tak otřesného jste totiž už dlouho neviděli. Modely okolo pobíhajících vojáků jsou animovány prkenně a nerealisticky. Toho si zpravidla všimnete hned, jak se na vás rozeběhnou. Přirozenou obranou by měla být střelba – začnete tedy pálit na prvního s nich, ale po několika zásazích si začnete říkat, co se to děje. S vojákem to totiž naprosto nic nedělá – neuhýbá se, nezpomaluje ho zranění, prostě nic. Nevíte, kolik nábojů šlo do něj a kolik do stěny za ním. Teprve po několika desítkách vystřílených nábojů chudinka padne k zemi. Či spíše, spustí se animace smrti a přestane běžet vaším směrem – žádné orgie ve stylu Max Payne 2 nečekejte.

Je jedno, jakou si vezmete zbraň, neúčinné jsou všechny stejně. Vojáci na střelbu z čehokoliv reagují stejným způsobem – prakticky nijak. Jedinou jejich záchranou je velice přesný zásah z raketometu nebo jiná exploze. Při těchto případech se rozletí na pár geometricky neurčitých předmětů, které mají asi symbolizovat končetiny. Tato otřesná podívaná vás naštěstí čeká jen občas – často se stane, že nepřátelé i celkem silnou explozi přežijí a… utíkají dál.

Zvětšit zdroj: Archiv  Kosmické lodi, chrámy a tak vůbec
Apokalyptická budoucnost WH40K nabízí z architektonického hlediska zajímavé skloubení středověkých prvků s moderními strukturami. Toho se ale ve Fire Warriorovi prakticky nedočkáte. Na internetu naleznete desítky amatérských levelů do všech možných stříleček o několik řádů lepších, než to, co vás čeká v této hře. Nudné pasáže naprosto bez detailů, nekonkrétní textury a monotónnost prakticky všech map jsou dalšími hřebíčky do rakve této hry. Teprve ke konci hry se design levelů trochu zlepší a detailnost vzroste, asi tak na úroveň starého dobrého Quake. Ale nemáme už náhodou rok 2004?

Naštěstí tímto nudným prostředím nemusíte příliš bloudit. Nejsou zde prakticky žádné slepé uličky či něco takového, vaše cesta po mapě je celkem přesně vytyčená a když už to vypadá, že byste se v levelu mohl ztratit, velitel vás vysílačkou upozorní na směr k dalšímu checkpointu. Veškeré logické problémy končí na klasice – najdi fialový klíč, otevři fialové dveře, najdi zelený klíč, otevři zelené dveře, jdi do dalšího levelu, a takhle stále dokola. Vy tedy jen chodíte, občas zatáčíte a střílíte po všem, co se hýbe.

Tedy ne po všem – občas bojujete po boku svých Tau-bratrů. Jejich umělá inteligence ale přesně kopíruje style celé hry, takže se chovají stejně zhovadile, jako nepřátelé. Ve většině případů ale ani tato skvělá umělá inteligence nedostane volné pole působnosti, protože velké množství akcí vašich spolubojovníků je předem naskriptováno. A běda, jak jim vběhnete do linie střelby – hned na sobě pocítíte horkou Tau-plazmu z jejich Tau-pistolek.

Skončeme to...
Po předchozích odstavcích vás asi už nepřekvapí zvuková stránka hry. Ozvučení je naprosto nevyvážené, některé samply jsou příliš potichu, jiné zas příliš nahlas, o EAX efektech si můžete nechat jen zdát. Nejhorší na tom je, že tyto zvuky nemůžete utopit v hudbě – ve hře totiž žádná hudba není! Takže vaší jedinou záchranou je WinAMP na pozadí…

Zvětšit zdroj: Archiv Dočetli jste recenzi až do tohoto místa? Ještě stále plánujete nákup této hry? Dobrá, jedna pozitivní zpráva pro vás – Fire Warrior má multiplayer. Celkem obstojný – jsou k dispozici všechny zbraně, můžete hrát i za mariňáka a máte na výběr z několika deathmatchových map. Otázkou jen zůstává, jestli najdete nějakého kamaráda, který by si chtěl tuto šílenost zahrát s vámi.

Stáhněte si: Patch, Cheaty...