Autor: Martin Holas Publikováno: 30.června 2008 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kampaň na dva dny Nový obsah se rafinovaně ukrývá v podobě objevivší se třetí kampaně, která se podobně jako obě předchozí skládá ze tří kapitol. To jednak signalizuje stejnou herní dobu (dva dny pohodového hraní, když se s Battle March budete opravdu mazlit), druhak nezměněný herní systém. Opět se s postavou hrdiny budete pohybovat po nalajnované trase mezi význačnými body, reprezentujícími především mise a tábory, kde je možné doplnit zásoby. Jen sem tam vám autoři nabídnou k vyřešení nepovinný úkol, kde si nahrabete něco bonusových zkušenostních bodíků pro hrdiny a speciálních předmětů. Kampaň samotná se nese v duchu dvou nově přidaných ras. Mise jsou provázány, abych tak řekl, docela nudným a typickým fantasy příběhem. Je to něco o nájezdu krvelačných orků do lidského impéria, intrikách temné elfské čarodějníce, zradě, nenávisti a pomstě – snad jen láska si protentokrát vzala dovolenou, při pohledu na orčího velitele Gorbashe snad i zcela pochopitelně. Jako kostra pro postup dále příběh nicméně funguje fajn, tzn. postupně si zaválčíte proti všem rasám z původní hry. Nudu střídá zábava Náplň misí mi připadala oproti Mark of Chaos zajímavější a bohatější. Samozřejmě narazíte na tradiční úkoly typu „dorazit z bodu A do bodu B“ nebo „eliminovat nepřátelský odpor“. A škarohlídi opět mohou prohlásit, že se postup hrou rychle smrskne na průchod mapou pěti elitními oddíly (2x pěchota, 2x střelci, 1x jízda), protože AI není schopná shromáždit síly do jednoho strategicky výhodného bodu tak, jak by to patrně udělal lidský protivník. Ale ruku na srdce. Opravdu by někoho bavilo, kdyby toho schopna byla a vyřešení každé mise by sestávalo ze zničení jedné velké armády? ![]() ![]() ![]() Chudší kousky jsou každopádně vzápětí vyváženy o dost zajímavějšími. V jedné z nejlepších misí například budete muset skupinkou elfských assassinů krýt postup spojenců opevněným městem. Přímý konflikt je samozřejmě beznadějný, a tak je vaším nejlepším pomocníkem noc a zákeřné sabotáže v nepřátelských řadách. V jedné z dalších misí budete zase zatlačeni těžkým dělostřelectvem doprostřed mapy, kde se budete zuby nehty bránit před dotírajícími jednotkami nepřítele, čekajíce přitom na zázrak (jaký a jestli přijde, to by ode mě pochopitelně nebylo fér prozrazovat). Vhodné pro děti od tří let? Trochu zklámáním je pro mě nevyslyšení tajného doufání v gradaci obtížnosti alespoň v datadisku. Obtížnost je totiž opět celkem jalová. Je fakt, že možnost uložit si hru jen po úspěšně zvládnuté misi se zdá ve světle dnešních srategií docela strašidelná. Je taky pravda, že Battle March má na největší obtížnost svoje chvilky. Že mise, kdy jsem se musel bránit posvátnou mohylu na kopci celou půlhodinu, během které se na mě snesli snad všichni démoni pekel, pro mě znamenala Pyrrhovo vítězství. A pokud říkám, že mi v této misi po řadě taktických chyb v každém přeživším oddílu zbyly tři čtyři polomrtvé jednotky (to znamená odhadem 90% ztráty), potom vězte, že je to možná pravda. K čemu to všechno, když se opět jako v Mark of Chaos budete topit ve zlatě. Odměny po misích jsou zkrátka vyloženě absurdní a jestli se autoři namísto nových animací pro usekávání hlav měli něčemu věnovat, pak rozumnějšímu vybalancování hry pro zkušenější hráče. Ty tam jsou doby Shadow of the Horned Rat a Dark Omenu, kdy zdecimovaný oddíl znamenal vážné rozhodování nad restartem mise, protože na doplňování stavů zkrátka nebyly prostředky. V Battle March je úplně jedno, kolik jednotek na bojišti zařve. Po misi zkrátka nakroutíte nové (nelogicky bez jakékoliv penalizace na zkušenosti), ba ještě na upgrady něco zlata zbyde. ![]() ![]() ![]() Obtížnosti moc nesvědčí ani přehnaný důraz na důležitost hrdinů, kteří se zhruba v polovině kampaně, po dosažení 30. levelu a všeho toho nechutně silného vybavení jako jsou zbraně ignorující brnění, stávají na bojišti polobohy. Když pak přiřadíte k oddílu plně upgradovaných jízdních ještěrek velitele, který jim přidá k nabhtivní schopnosti demoralizovat nepřítele ještě kupu dalších bonusů, nemusíte se už obtěžovat ani se snahou vmanévrovat se protivníkovi do zad. I čelní útok totiž znamená instantní rozemletí vojů v řádu sekund. Vhodné pro masy Nepochopte mě ovšem špatně. Battle March stále je skvělou zábavou pro standardní publikum, které si výše popsaných výtek patrně ani nevšimne a naopak se nechá pohltit naturalistickými výjevy na bitevních pláních. To jen pro náročnější stratégy, ke kterým se snad i já mohu se svými odslouženými léty zařadit, představuje hra o dost menší výzvu, než by po několika vyloženě kosmetických úpravách v pravidlech mohla. Největším přínosem pro hardcore komunitu jsou proto dvě nové rasy v multiplayerovém editoru armády. Ten, stejně jako dříve, poskytuje dlouhé hodiny a hodiny zábavy v podobě dumání nad statistikami, encyklopedií a celkově nad co nejvyváženějším rozvržením armády. Zde se všechny předchozí výtky mažou, neboť když už nic jiného, alespoň ceny jednotek a upgradů mají určitou vnitřní logiku a balanc. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Co se týče grafiky ![]() zdroj: Archiv Warhammer Battle March trailer Související články: Warhammer Mark of Chaos recenze, Novinky... |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |