War Times - recenze
6/10

War Times - recenze

3. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Donekonečna omílaná tématika druhé světové války je stále oblíbená, ale na poli real-time strategií panuje velká konkurence a pro tvůrce je čím dál těžší zaujmout zmlsané hráče. Mají War Times šanci uspět?

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 3.června 2004
Verze hry: anglická/finální

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O vývoji této real-time strategie se vědělo téměř dva roky. War Times jsou vlastně prvotinou společnosti Legends Studios, která se již od začátku netajila tím, že je velkým fanouškem sérií Warcraft, Command & Conquer nebo Age of Empires. Vývojáři na rovinu přiznali, že nechtějí vytvořit převratnou a originální hru, ale mix toho nejlepšího, co se dalo najít právě ve zmíněných titulech. Jak se to celé povedlo skloubit dohromady, se dozvíte z této recenze.

Hned po nainstalování hry vás překvapí opravdu pěkně udělané renderované intro, ve kterém vám autoři představí prostředí hry - tedy dobu druhé světové války. Podobně jako u her od Blizzardu jsou i celé War Times prošpikované kvalitními filmečky. Bohužel po intru, které vás jistě dobře navnadí, přijde studená sprcha v podání grafického zpracování samotné hry, uživatelského rozhraní i všech menu, které jsou mírně řešeno odbytá. Ale o tom až za chvíli.

Singleplayer
To, co asi zajímá každého nejdříve, je singleplayer, v němž máte možnost vybrat si ze dvou samostatných kampaní. Buď můžete začít tažení „za osvobození světa“ v podání Spojenců (zahrajete si za Brity, Američany či Rusy) nebo začnete postupně dobývat okolní země a podmaňovat si Evropu v německé kampani. Pokud vás hra bude bavit, jistě si rádi zahrajete za obě strany, protože se od sebe hodně liší a přináší pohled na různé historické události.

Každá kampaň pochopitelně nabízí odlišné jednotky a budovy. Takže zatímco si v té první vybudujete velmi silnou obranu z německých děl, ve druhé kampani je zase budete likvidovat ruskými tanky. Dá se říct, že obě strany jsou vcelku vyvážené a žádná nemá k dispozici nějakou ultimátní jednotku, proti které by neexistovala obrana.

Hraní jednotlivých misí začíná pohledem na momentální historickou mapu a rekapitulací událostí, které se již staly. Je zde zmíněno poměrně hodně dějepisných údajů jako přesné letopočty, rekapitulace autentických bitev, postup vojsk, použitá technika atd.

Náplň misí
Každá mise je zadaná jasně určenými úkoly. Postup jejich plnění je velmi lineární - hra vám na začátku promítne stěžejní místa na mapě a upozorní na body, které je potřeba kde docílit. Kvůli tomu je hraní War Times vcelku snadné a rozhodně se vám nemůže stát, že byste vybili nepřítele a mise ne a ne skončit, protože jste neprovedli nějaký úkol. Na druhou stranu vám hra nedává možnost svobodné volby a taktizování.

Mise jsou naštěstí hodně různorodé, a tak se nedočkáte stereotypu. Samozřejmě, že zde najdete také mise typu „vybuduj základnu, postav armádu a znič nepřítele“, ale je jich opravdu minimum. Jako příklad mohu uvést misi, ve které dostanete do ruky hotovou základnu a tu musíte udržet 25 minut před neustávajícími útoky nepřátel. Ale jsou tu i poměrně originální nápady, jako třeba jedna mise, ve které dostanete k dispozici jen letadla a s nimi musíte zničit nepřátelská letiště. Máte ale pouze určitý počet letadel, které můžete nechat sestřelit a pokud vám jich nepřítel zničí více, mise bude neúspěšná. Nechci toho příliš prozrazovat, ať se máte vůbec na co těšit, protože náplň misí je asi nejlepší vlastností hry.

Budovy a jednotky
Jako ve většině real-time strategií, tak i ve War Times musíte budovat základnu (i když ne ve všech misích), těžit suroviny (ty zde představuje železná ruda a ropa) a v nových budovách stavět jednotky a vylepšovat jejich schopnosti. Jako obvykle vše začíná hlavní budovou, kterou je zde jakési velitelství, v němž lze „vyrábět“ dělníky obstarávající těžbu. Ostatní budovy se staví samy, pouze potřebujete dostatek surovin. K sestrojení pokročilejších staveb jsou klasicky vyžadovány některé budovy nižších úrovní.

Jednotek je ve hře poměrně dost a rozhodně si s nimi vyhrajete. Můžete mít klasickou pěchotu, lehké vojenské stroje, těžkotonážní tanky, bojová letadla i bombardéry, obří průzkumné vzducholodě a spoustu dalších. Namluvení jednotek se po delší době dost opakuje a omrzí.

Technické zpracování
Zatím jsem War Times jen chválil, ale nyní je na čase představit i ty stinné stránky. Největší chybou, která celou hru opravdu shazuje, je tzv. pathfinding. Vaše jednotky se ve velkém počtu vůbec nedokážou přemisťovat po mapě. Pokud se dostanou do zúženého prostoru, je o kolaps postaráno. Vojáci a tanky do sebe začnou narážet a vytvoří dokonale se blokující zácpu, kterou lze zvládnout jen postupným vyváděním malých skupinek ven z „chumlu“. To samé potkává i dělníky chodící z dolu železné rudy do hlavní budovy. V jejich větším počtu ale nastává problém, aby se tam vůbec dostali. Počítači se podobné kousky nestávají.

Celková umělá inteligence taktéž není nic moc. Nepřítel na vás prakticky pořád posílá stejný počet jednotek, v podobném složení a stejných časových intervalech. Téměř nikdy vás ničím nepřekvapí, což je škoda.

Co se týká grafického zpracování, působí hra na dnešní dobu lehce podprůměrným dojmem. Stejně tak menu prezentováné pomocí jediného fontu, které je ve všech nabídkách ve stejné velikosti. Uživatelské rozhraní je zbytečně složité – abyste se například dostali k volbě zpomalení nebo zrychlení času, je potřeba se proklikat přes několik nabídek, což dělá tuto volbu skoro nepoužitelnou. Grafika je 3D, takže můžete zoomovat, otáčet kamerou, ale většinu hry stejně zůstanete věrni klasickému RTS pohledu s maximálním odstupem, který přináší nejlepší přehled na bojišti.

War Times si zahrajete i na slabších strojích - autoři jako minimum uvádějí procesor 800 MHz a 256 MB RAM. Na mé sestavě s Athlonem 1800+, 512 MB RAM, GeForce 4 Ti vše běhalo krásně plynule i na plné detaily. Jen je otravné dlouhé načítání v úvodu hry. Hudební doprovod je proveden na vysoké úrovni a dokonale podbarvuje ony strašlivé události období, ve kterém se hra odehrává.

Multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě singleplayeru nabízí War Times ještě síťovou hru. Vedle tradičního „najdi soupeře a znič mu vše“ je tu také originálnější herní mód, ve kterém má každá strana jednu zvláštní jednotku (generála), jehož zabitím bitva končí. Pokud by se vám nelíbily mapy, je přímo ve hře přibalen editor. Taktéž si můžete zahrát multiplayer s počítačem řízeným protivníkem, tzv. skirmish, ale v něm je počítač opravdu tuhým oříškem a na jeho poražení je potřeba opravdu hodně zkušeností a snad i štěstí. Někdy se mi zdálo, že přesně věděl, co za jednotky stavím a podle toho reagoval, což se bez rozpaků dá nazvat podváděním.

Stáhněte si: Demo...