Autor: Ondřej Prokop & Bergy Publikováno: 2.prosince 2008 | Verze: německá+česká/PC/prodávaná Doba recenzování: 2 týdny |
WL je strategií určenou naopak co možná nejširšímu publiku, z čehož vyplývá mnohem volnější herní systém, který navíc poskytuje mnohá nastavení pro úpravu hratelnosti. Asi největší devizou je, že si hned v úvodu můžete vybrat, jestli chcete hrát hlavní kampaň s ohledem na historickou věrnost nebo zvolit alternativní historii. První jmenovaný případ je stará dobrá klasika – spojenci a nepřátelé jsou dopředu dáni a pravidelně dochází k naskriptovaným událostem (např. vyhlášení války). ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Důležitým aspektem (rovněž volitelným) je používání paliv a surovin vůbec. Proto je v kampani potřeba dohlížet na dostatek ropy a výrobních materiálů. Dopracovat se k nim můžete buď skrze obchodní smlouvy, nebo zabráním příslušného území. Tento prvek má samozřejmě vliv na obtížnost hry, proto ho lze případně i vypnout. Já osobně to ale velmi nedoporučuji, protože bez nutnosti obstarávat suroviny je pak tato hra až směšně lehká a navíc postrádá ten správný náboj. Války se přece nevedou jen kvůli osobním nevraživostem, ropa a vzácné materiály potřebné pro válečný průmysl tak představují neméně důležité argumenty. Globus místo mapy Základním kamenem herní kampaně je velká mapa v podobě 3D globusu Země s desítkami provincií a nadefinovanými hranicemi států. Zde bych vytknul skutečnost, že na rozdíl od plochých map v podobných hrách mi připadá zdejší globus méně přehledný díky zaoblení do všech stran. Vše co se na této mapě odehrává, probíhá v tahovém režimu. K obvyklým činnostem v tomto režimu patří stavba budov, produkce jednotek, vedení diplomatických jednání, výzkum nových technologií a samozřejmě i přesun jednotek všech druhů z místa na místo. ![]() ![]() ![]() Výzkum je další důležitou vlastností hry, které je vhodné věnovat dostatečnou pozornost. Díky novým technologiím můžete totiž vyrábět účinnější zbraně a získat před svými protivníky značnou výhodu. Vynalezené technologie jde i prodávat či směňovat, což je výhodné zejména mezi spojeneckými zeměmi. Na pomyslném vrcholu vynálezů je atomová
![]() ![]() ![]() Zajímavé je i to, že po kapitulaci vám připadnou jen ty provincie, které jste silou dobyli. Na zbytku vznikne pokračující stát, který nemá ani loutkovou vládu, takže vám klidně protivník i po své porážce za pár kol znovu vyhlásí válku ve svých koloniích nebo na neokupovaném území. Alespoň, že po své kapitulaci přestane být jakákoli velmoc velmocí a už dále figuruje ve světě WL jen jako obyčejný stát. I to je důležité, protože pokud zvolíte cestu k úspěchu skrze vojenské vítězství, nesmí na scéně zůstat žádná jiná nepřátelská velmoc. ![]() ![]() ![]() Vlastnoručně ovládat své armády obvykle bývá velmi dobré zpestření, při kterém si ověříte i své taktické schopnosti. Zvlášť pokud má nepřítel určitou převahu, je to vlastně jediný způsob, jak dosáhnout vítězství. Zatímco ale ve hrách ze série Total War se jedná o prvotřídní zážitek, ve WL to moc slavné není. Důvodem je pouze průměrné grafické zpracování, velmi žalostná umělá inteligence nepřátelských jednotek a vysoká hardwarová náročnost, která při vyšším počtu jednotek na mapě znesnadňuje plynulý chod hry. Musím sice pochválit, že v boji je kladen poměrně solidní důraz na používání polního dělostřelectva, tudíž si nevystačíte jen s obligátními tanky a pěchotou, ale jinak je počínání AI soupeře mnohdy úsměvné. Třeba situace, kdy má tři opevněná děla na kopci zlikvidovala půlku nepřátelské armády jen díky tomu, že soupeřovy jednotky útočily v řadě za sebou bez kapky invence, skoro ani nepotřebuje komentář. ![]() Jindy jsem zase viděl pokus počítače o obklíčení mých jednotek ze dvou směrů, což sice dokázalo potěšit, ale stejně to zůstalo úplně bez odezvy. Jakmile totiž protivník narazil na sporadický odpor mých jednotek, zase své pravé křídlo stáhl a pokračoval v útoku pouze z jedné strany. Další mouchy ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Dohrání kampaně není jednoduchou záležitostí na pár večerů, a pokud sem tam přidáte i nějakou RTS bitvu, máte vystaráno na poměrně dlouhou dobu. Na druhou stranu jiné herní možnosti tu už skoro nejsou. WL totiž zatím nemá žádný multiplayer. Mimo kampaně tak lze vyzkoušet jen rychlé mise na bitevních mapách. K dispozici jsou dva módy (anihilace, zabití generála) pro celkem 4 hráče, ale jen ve variantě člověk proti jednomu až třem AI soupeřům. Grafika a závěr ![]() ![]() ![]() V první řadě chtěli vývojáři rozšířit cílovou skupinu hráčů, která byla podle jejich analýzy tvořena převážně jen hardcore fandy. Přidali proto řadu nápověd k volbám v menu (snadnější konfigurace nové kampaně), zobrazování tipů při nahrávání obrazovek a implementovali obsáhlého in-game průvodce (v podstatě kopie průvodce z her Rome: Total War a Medieval II: Total War), jenž neustále pomáhá s dalšími kroky ve hře. Díky těmto nástrojům je hra přístupnější pro příležitostné hráče a pro ty z vás, které nebaví číst manuál, a chcete raději bez dlouhého otálení rychle naskočit do hry. Malinko byla vylepšena také instruktážní videa (nahrazují zde klasický tutoriál), takže se nyní zobrazují po celé šířce obrazovky plus jsou zde české titulky s překladem anglického komentáře. Následuje souhrn drobných vylepšení typu lepší identifikace armád na minimapách, zprůhlednění neprostupných oblak při určitém nastavení kamery nebo úprava textových oken, ve kterých už nedochází k ořezávání dlouhých řádků apod. ![]() ![]() ![]() Mnohem větším přínosem je ale optimalizace 3D enginu, který je použit pro RTS bitvy. V původní verzi hry byl problém s fps i na slušných sestavách a průběh scénáře byl většinou poznamenán velmi nepříjemným sekáním obrazu. Chod hry je v české verzi mnohem plynulejší, i když je pravdou, že i zde se fps drží poměrně nízko. Důležité ovšem je, že při nižším framerate se hra neseká, jen je prostě línější a to je daleko stravitelnější. Značným nedostatkem původní hry byla i absence jakéhokoli multiplayeru, který je nyní ve hře přítomen, ovšem jen prostřednictvím internetu a účtu přes GameSpy. Pokud si tedy chcete rozjet síťovou hru v rámci vaší LAN, máte smůlu. Na druhou stranu lepší nějaký mulitplayer než drátem do oka. ![]() ![]() ![]() Česká lokalizace od CD Projektu zahrnuje kompletní české texty, kterých je poměrně dost (cca 350 normostran) a to díky obsáhlým databázím vojenských jednotek, budov či surovin. U každé položky zde najdete bohatý popis, jenž vám osvětlí její význam a účinky na bitevním poli či v hospodářství. Řada textů je dále věnována diplomatickým hovorům a také častým novinovým zprávám uvozující významné události (vyhlášení války, podepsání příměří atd.). Česká originálka, která stojí 899 Kč, vám kromě zkrácené verze tištěného manuálu nabízí i podrobný manuál v elektronické verzi, který naleznete na DVD. zdroj: Archiv renderovaný trailer video z hraní německé verze Stáhněte si: Trailery, Videa Související články: Novinky... |
Ondřej Prokop & Bergy | |