War Leaders - recenze české verze
zdroj: tisková zpráva

War Leaders - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Oproti v létě recenzované německé verzi se ta česká odlišuje řadou vylepšení, mezi něž se řadí optimalizace enginu či jiné vychytávky. DODATEK

Autor: Ondřej Prokop & Bergy
Publikováno: 2.prosince 2008
Verze: německá+česká/PC/prodávaná
Doba recenzování: 2 týdny


Pod recenzi původní německé verze z léta doplněno zhodnocení znatelně vylepšené české verze.

Recenze německé verze (2.7.2008)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ač je koncept her ze série Total War už poměrně letitý, začaly se jeho klony ve větší míře objevovat až v nedávné době (např. Agression Reign over Europe) a jak to tak vypadá, rodí se stále další následovníci. Jedním z nich je i nový titul War Leaders (dále už jen WL), jenž si bere na paškál téma druhé světové války z pohledu tehdejších nejvýznamnějších mocností (Německo, Itálie, Francie, Velká Británie, Rusko, Japonsko a USA). Ani to ale není novinkou, protože podobně je už zaměřená i série Hearts of Iron, která je ovšem svým pojetím cílena na užší skupinu lidí.

 Přepište dějiny!
WL je strategií určenou naopak co možná nejširšímu publiku, z čehož vyplývá mnohem volnější herní systém, který navíc poskytuje mnohá nastavení pro úpravu hratelnosti. Asi největší devizou je, že si hned v úvodu můžete vybrat, jestli chcete hrát hlavní kampaň s ohledem na historickou věrnost nebo zvolit alternativní historii. První jmenovaný případ je stará dobrá klasika – spojenci a nepřátelé jsou dopředu dáni a pravidelně dochází k naskriptovaným událostem (např. vyhlášení války).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Druhá volba ale dokáže zaujmout ještě více, protože její možnosti jsou v podstatě neomezené a tudíž nepředvídatelné. Nic se neřídí skutečnými událostmi a tak není nikde napsáno, že si do vlasů nemohou vjet například Frantíci s Brity nebo Němci s Italy. Stejně tak není samozřejmé, že USA musejí pomáhat svým tradičním spojencům a že na místo toho nezačnou praktikovat vlastní expanzi do Kanady či jižní Ameriky. Vše proto zaleží čistě na vás a na tom, jaký způsob politiky budete se svojí vybranou mocností uplatňovat.

Důležitým aspektem (rovněž volitelným) je používání paliv a surovin vůbec. Proto je v kampani potřeba dohlížet na dostatek ropy a výrobních materiálů. Dopracovat se k nim můžete buď skrze obchodní smlouvy, nebo zabráním příslušného území. Tento prvek má samozřejmě vliv na obtížnost hry, proto ho lze případně i vypnout. Já osobně to ale velmi nedoporučuji, protože bez nutnosti obstarávat suroviny je pak tato hra až směšně lehká a navíc postrádá ten správný náboj. Války se přece nevedou jen kvůli osobním nevraživostem, ropa a vzácné materiály potřebné pro válečný průmysl tak představují neméně důležité argumenty.

 Globus místo mapy
Základním kamenem herní kampaně je velká mapa v podobě 3D globusu Země s desítkami provincií a nadefinovanými hranicemi států. Zde bych vytknul skutečnost, že na rozdíl od plochých map v podobných hrách mi připadá zdejší globus méně přehledný díky zaoblení do všech stran. Vše co se na této mapě odehrává, probíhá v tahovém režimu. K obvyklým činnostem v tomto režimu patří stavba budov, produkce jednotek, vedení diplomatických jednání, výzkum nových technologií a samozřejmě i přesun jednotek všech druhů z místa na místo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výzkum je další důležitou vlastností hry, které je vhodné věnovat dostatečnou pozornost. Díky novým technologiím můžete totiž vyrábět účinnější zbraně a získat před svými protivníky značnou výhodu. Vynalezené technologie jde i prodávat či směňovat, což je výhodné zejména mezi spojeneckými zeměmi. Na pomyslném vrcholu vynálezů je atomová Zvětšit zdroj: tisková zpráva bomba, jenž platí za ultimátní prostředek zkázy.

 Atomová zbraň snadno a rychle
Ačkoli je technologický strom poměrně košatý, výzkum probíhá ďábelskou rychlostí. Při dostatku výzkumných center a vhodném financování není problém mít vynalezené úplně vše včetně atomovky už v roce 1941! Hra přitom startuje v září roku 1939. Na druhou stranu atomová bomba mě poměrně zklamala. Ano, má silný devastující účinek (po shození na konkrétní sektor na mapě zničí veškeré budovy a armádní jednotky nepřítele) nicméně autoři zcela zapomněli vyřešit morální účinky této superzbraně.

Například při dobývání Velké Británie jsem použil šest atomovek a jediným výsledkem byla eliminace nepřátelského vojska. Sami o osobě se Britové prostě nevzdali. To udělali, až když jsem zajal jejího čelního představitele. Na vině je i fakt, že v menu diplomacie chybí možnost předložit někomu bezpodmínečnou kapitulaci. Takhle, i když máte někoho doslova na lopatkách a v zásobě několik atomovek, musíte dál dobývat jedno políčko za druhým. Vyjednat totiž můžete maximálně příměří nebo mírovou smlouvu, což je vám k ničemu, protože jedině kapitulace znamená vaše vítězství. Jestli tedy Američanům ve druhé světové válce umožnily atomové bomby vyhnout se obávané invazi do Japonska, tak v této hře s něčím takovým nepočítejte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zajímavé je i to, že po kapitulaci vám připadnou jen ty provincie, které jste silou dobyli. Na zbytku vznikne pokračující stát, který nemá ani loutkovou vládu, takže vám klidně protivník i po své porážce za pár kol znovu vyhlásí válku ve svých koloniích nebo na neokupovaném území. Alespoň, že po své kapitulaci přestane být jakákoli velmoc velmocí a už dále figuruje ve světě WL jen jako obyčejný stát. I to je důležité, protože pokud zvolíte cestu k úspěchu skrze vojenské vítězství, nesmí na scéně zůstat žádná jiná nepřátelská velmoc.

Výstavba budov a produkce jednotek se zaobírá čistě jen vojensko-politickým prostředím. Infrastrukturu, lidské zdroje či zásoby potravin v této hře neřešíte vůbec. Všechny budovy tak buď vyrábějí jednotky, nebo jinak slouží k úspěšnému vedení války. Pokud by se vám i přesto zdálo moc složité starat se o tyto věci vlastnoručně, lze si nastavit veškerou produkci a technologický vývoj na automat. Až na přesuny armád a vyhlašování válek tím ale předáváte ekonomický osud své země do rukou umělé inteligence, která je stejná jako u vašich soupeřů – tedy omezená. Osobně nejsem spokojený, pokud si vše neřídím čistě manuálně, jedině tak mám totiž jistotu, že vše probíhá v pořádku.

 RTS bitvy
Jakmile někomu vyhlásíte válku, můžete na jeho území začít pronikat svými vojenskými jednotkami ve snaze rozšířit své hranice. Zatímco u čistě leteckých a námořních střetů se výsledky vypočítávají automaticky, u klasických pozemních bojů si způsob boje můžete sami zvolit. Buď si necháte výsledek opět vygenerovat počítačem, nebo se s protivníkem utkáte v klasické bitvě po vzoru realtime strategií.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vlastnoručně ovládat své armády obvykle bývá velmi dobré zpestření, při kterém si ověříte i své taktické schopnosti. Zvlášť pokud má nepřítel určitou převahu, je to vlastně jediný způsob, jak dosáhnout vítězství. Zatímco ale ve hrách ze série Total War se jedná o prvotřídní zážitek, ve WL to moc slavné není. Důvodem je pouze průměrné grafické zpracování, velmi žalostná umělá inteligence nepřátelských jednotek a vysoká hardwarová náročnost, která při vyšším počtu jednotek na mapě znesnadňuje plynulý chod hry.

Musím sice pochválit, že v boji je kladen poměrně solidní důraz na používání polního dělostřelectva, tudíž si nevystačíte jen s obligátními tanky a pěchotou, ale jinak je počínání AI soupeře mnohdy úsměvné. Třeba situace, kdy má tři opevněná děla na kopci zlikvidovala půlku nepřátelské armády jen díky tomu, že soupeřovy jednotky útočily v řadě za sebou bez kapky invence, skoro ani nepotřebuje komentář.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jindy jsem zase viděl pokus počítače o obklíčení mých jednotek ze dvou směrů, což sice dokázalo potěšit, ale stejně to zůstalo úplně bez odezvy. Jakmile totiž protivník narazil na sporadický odpor mých jednotek, zase své pravé křídlo stáhl a pokračoval v útoku pouze z jedné strany.

 Další mouchy
Bohužel výčet nedostatků stále není konečný. Krom již zmíněného problému s nemožností předložit někomu kapitulaci jsou i další diplomatické možnosti velmi omezené. Zejména při práci s vlastními spojenci mi velmi chyběla volba vybídnout někoho k útoku na společného nepřítele. Toto se zde vůbec nedá podniknout, což je silně svazující a navíc velká škoda. Dále je zarážející, že uzavřené obchodní smlouvy se automaticky nezruší, ani když proti sobě začnou zainteresované národy válčit. Naopak dodávky surovin a převody peněz fungují dál, což mi připadá poněkud absurdní. Je to stejné jako kdyby Stalin dodával svou ropu Hitlerovi i po tom, co německá vojska vpadla do Ruska.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Dohrání kampaně není jednoduchou záležitostí na pár večerů, a pokud sem tam přidáte i nějakou RTS bitvu, máte vystaráno na poměrně dlouhou dobu. Na druhou stranu jiné herní možnosti tu už skoro nejsou. WL totiž zatím nemá žádný multiplayer. Mimo kampaně tak lze vyzkoušet jen rychlé mise na bitevních mapách. K dispozici jsou dva módy (anihilace, zabití generála) pro celkem 4 hráče, ale jen ve variantě člověk proti jednomu až třem AI soupeřům.

 Grafika a závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už jsem se zmínil, grafická podoba mi přišla u WL celkově spíše průměrná. Globus mohl být podle mého více přehledný a jeho povrch rozhodně rozmanitější a účelnější. Zejména zobrazení surovin, které se v jednotlivých zemích nacházejí, je v některých případech jen velmi těžko rozeznatelné. Ani 3D bitvy nikterak neoslňují a prožitek sráží vysoká hardwarová náročnost. Jen pro představu WL neběželo na plné detaily optimálně ani na sestavě Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM v rozlišení 1680x1050.

I přes všechnu tu kritiku si myslím, že WL jsou strategií, která sice neoslní, ale zabavit nějakou dobu dokáže. Musíte jen přijmout zvláštnosti herního systému a smířit se s nemalým počtem nedostatků. Faktem zůstává, že kromě série Hearts of Iron tak nějak chybí na trhu hra, která by v období druhé světové války umožňovala dobývat svět přes centrální mapu světa. Že by tedy z nouze ctnost? Výhodou může být i česká lokalizace, jež hraní usnadní a zpříjemní.


Recenze vylepšené české verze (2.12.2008)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Recenzi této hry jsme vám přinesli už před pár měsíci, nicméně tehdy se jednalo o verzi, která vyšla v německy mluvících zemích. Na War Leaders se v té době snesla poměrně citelná kritika, kterou se vývojáři (Enigma Software) rozhodli na poslední chvíli rychle řešit, a proto se anglická, potažmo česká verze hry zpozdila o delší než původně zamýšlenou dobu a odlišuje se skupinou vylepšení. Pojďme se tedy podívat, co všechno se vlastně změnilo a o jak významné úpravy doopravdy jde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V první řadě chtěli vývojáři rozšířit cílovou skupinu hráčů, která byla podle jejich analýzy tvořena převážně jen hardcore fandy. Přidali proto řadu nápověd k volbám v menu (snadnější konfigurace nové kampaně), zobrazování tipů při nahrávání obrazovek a implementovali obsáhlého in-game průvodce (v podstatě kopie průvodce z her Rome: Total War a Medieval II: Total War), jenž neustále pomáhá s dalšími kroky ve hře. Díky těmto nástrojům je hra přístupnější pro příležitostné hráče a pro ty z vás, které nebaví číst manuál, a chcete raději bez dlouhého otálení rychle naskočit do hry.

Malinko byla vylepšena také instruktážní videa (nahrazují zde klasický tutoriál), takže se nyní zobrazují po celé šířce obrazovky plus jsou zde české titulky s překladem anglického komentáře. Následuje souhrn drobných vylepšení typu lepší identifikace armád na minimapách, zprůhlednění neprostupných oblak při určitém nastavení kamery nebo úprava textových oken, ve kterých už nedochází k ořezávání dlouhých řádků apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mnohem větším přínosem je ale optimalizace 3D enginu, který je použit pro RTS bitvy. V původní verzi hry byl problém s fps i na slušných sestavách a průběh scénáře byl většinou poznamenán velmi nepříjemným sekáním obrazu. Chod hry je v české verzi mnohem plynulejší, i když je pravdou, že i zde se fps drží poměrně nízko. Důležité ovšem je, že při nižším framerate se hra neseká, jen je prostě línější a to je daleko stravitelnější.

Značným nedostatkem původní hry byla i absence jakéhokoli multiplayeru, který je nyní ve hře přítomen, ovšem jen prostřednictvím internetu a účtu přes GameSpy. Pokud si tedy chcete rozjet síťovou hru v rámci vaší LAN, máte smůlu. Na druhou stranu lepší nějaký mulitplayer než drátem do oka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Česká lokalizace od CD Projektu zahrnuje kompletní české texty, kterých je poměrně dost (cca 350 normostran) a to díky obsáhlým databázím vojenských jednotek, budov či surovin. U každé položky zde najdete bohatý popis, jenž vám osvětlí její význam a účinky na bitevním poli či v hospodářství. Řada textů je dále věnována diplomatickým hovorům a také častým novinovým zprávám uvozující významné události (vyhlášení války, podepsání příměří atd.). Česká originálka, která stojí 899 Kč, vám kromě zkrácené verze tištěného manuálu nabízí i podrobný manuál v elektronické verzi, který naleznete na DVD.

zdroj: Archiv


renderovaný trailer


video z hraní německé verze

Stáhněte si: Trailery, Videa

Související články: Novinky...

Ondřej Prokop & Bergy


VERDIKT PRO NĚMECKOU VERZI:
Potěší, že můžete hrát buď historicky věrnou kampaň, nebo se pokusit změnit dějiny druhé světové války, to vše ve stále populárnějším systému s mapou celého světa. Všechny zbylé aspekty hry by ale potřebovaly notně vylepšit nebo opravit, aby to celé fungovalo o poznání lépe. Případné zájemce může ještě odradit průměrná grafika, vysoká HW náročnost 3D bitev a zcela chybějící multiplayer.

VERDIKT PRO ČESKOU VERZI:
Provedené změny War Leaders rozhodně prospěly a hru celkově zpříjemnily. Zvláště optimalizace 3D engine a přítomnost multiplayeru jsou asi nejvýraznější klady, za což si zaslouží i drobet vyšší hodnocení. Nejedná se však o zásadní změny, které by měly za následek posun o celou jednu třídu (stále se podle mého názoru nejedná o áčkový titul). War Leaders jsou tak víceméně stejnou hrou, kterou už naštěstí netrápí dětské neduhy a kde dohráním singleplayerové kampaně zábava nekončí, ale může pokračovat síťovou hrou.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva
6/10
pro německou verzi

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
7/10
pro českou verzi

 
 
Bergy
Smarty.cz

Nejnovější články