Viva Pinata - recenze české verze
9/10

Viva Pinata - recenze české verze

7. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Věcí, které dokáží ihned vyvolat okouzlený úsměv, není zas tak moc. Jednou z nich je zahrádka plná roztomilých zvířátek ve strategické simulaci pro celou rodinu. Nakolik je zábavná a jak se povedla první lokalizace X360 hry?

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 7.prosince 2006
Verze hry: česká/prodávaná/X360

Věcí, které dokáží vyvolat okouzlený úsměv hned při prvním pohledu na ně, není zas tak moc. Jednou z nich je zahrádka plná plyšových zvířátek. Jedinečná hra pro celou rodinu dorazila právě včas, abyste si ji nadělili pod stromeček. Nakolik je zábavná a jak se povedla první lokalizace X360 hry do češtiny?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hned na úvod si ujasněme jednu drobnost. Piňaty (tak se jmenují roztomilé karikatury skutečných zvířátek, hrající hlavní roli v tomto příběhu) nejsou ve skutečnosti plyšové. Všude jinde se dočtete, že jsou „poskládané z proužků papíru“, což odkazuje na jejich původ v reálném světě – na západě se do těchto papírových zvířátek balí bonbóny pro děti, přičemž zatáhnutím za správný proužek papíru na těle zvířátka jej rozbalíte a dostanete se k ukrytým sladkostem (tento prvek je využit také přímo ve hře). Nicméně při pohledu na obrázky ze hry se prostě nemohu zbavit dojmu, že všechny Piňaty vypadají jako typičtí plyšáci – roztomilé válcovité packy, velké kulaté oči atd. Dost už ale slovíčkaření, pojďme si povědět, k čemu jsou takové Piňaty dobré.

Přemek Podlaha by záviděl
Veškeré dění se odehrává na území zahrádky, o kterou se budete starat. Zahrádku přitom vidíte vlastníma očima a pohybujete kurzorem, což lehce připomíná hry na Boha (Black & White) nebo tycoony (obzvlášť Zoo Tycoon). Na začátku najdete zahrádku v žalostném stavu – vyprahlou, zaneřáděnou smetím, dokonale pustou. Plačící víla Leafos vám vysvětlí, že zahrádka byla kdysi krásná a plná života, ale nyní je z ní pustina. Následně vám předá kouzelný rýč, jež se stane hlavním nástrojem pro interakci s herním světem. Na začátku jej můžete použít pouze k rozbití smetí a zorání vyprahlé půdy, ale jak budete hrou postupovat, za různé zásluhy vám bude rýč obohacen o schopnosti hloubit jámy pro semínka, koryta pro rybníčky atd.

Jakmile začne mít vaše zahrada o trošku přívětivější podobu, z okolní přírody to přiláká divoká zvířátka. Jako první se připlazí červík, jehož nároky přeci jen nejsou zas tak veliké. Stačí mu, že jste zorali vyprahlou půdu a odklidili nepořádek. Jakmile se připlazí na území vaší zahrádky, získává využití kouzelného rýče další rozměr: pomocí tohoto nástroje můžete do zvířátek dloubat (když chcete upoutat jejich pozornost) nebo je dokonce plácnout (když je chcete zahnat nebo dokonce zlikvidovat). Postupem hrou rýč nabude ještě dalších (ničivějších) schopností, což se hodí, až se vám do zahrádky přiženou nebezpečnější škůdci.

Přilákejte a ochočte si zvířátka
Poté, co ze zahrádky odklidíte všechno smetí, dostanete od hodné víly (vaše hlavní pomocnice a rádce napříč celou hrou) další dary: nevyčerpatelný zásobník semínek zeleňoučké trávy a kropicí konev. S jejich pomocí můžete začít čerstvě zoranou půdu zahrádky měnit na měkoučký zelený palouček. Červík, který se k vám do zahrádky přišel podívat, bude s tímto vývojem natolik spokojený, že se zde usadí. Divokou Piňatu, která se rozhodla ve vaší zahrádce usadit, poznáte podle změny barvy – návštěvníci jsou všichni černobílí, usedlíci pestře barevní.

Až se u vás zvířátko usadí, máte možnost pojmenovat jej. Tímto prostým krokem se ponoříte mnohem hlouběji do herního světa, než byste čekali. Hra na vás totiž chystá překvapivě realisticky fungující ekosystém, kde se budou zvířátka milovat a množit… nebo navzájem lovit. Mohou onemocnět, mohou umřít. Za těchto okolností zjistíte, že zvířátko se jménem dle vašeho výběru si mnohem výrazněji pamatujete a jeho osud vás rozhodně více zajímá. Jakmile jsou u vás v zahradě usazení červíci, přiláká to na návštěvu vrabečka...

Podobně budete vábit další z 60 druhů zvířátek, skrývajících se ve světě okolo vaší zahrádky. Vždy musíte vybudovat odpovídající stavbu (příp. strom, rybník), vypěstovat odpovídající rostliny nebo mít odpovídající zvířátka, abyste nalákali tu či onu Piňatu z divočiny do vaší zahrádky.

Láska a milování
Když máte v zahrádce dva obyvatele stejného druhu, můžete se pustit do jejich rozmnožování. Zvířátka nejsou rozdělena dle pohlaví – můžete jim maximálně dát ženské nebo mužské jméno. Kromě červíků, kteří mají chuť se rozmnožovat neustále, budete muset všechna ostatní zvířátka k této aktivitě nějak motivovat. Jednak jim musíte postavit domeček, kde by se mohli jeden druhému věnovat. Dále je navíc musíte nakrmit nějakou vybranou pochoutkou (rostlina, plod, cukroví nebo jiné zvířátko dle potravního řetězce), po které se u zvířátka objeví srdíčko signalizující připravenost na milostné hrátky.

Tyto hrátky vypadají v praxi tak, že (po vašem nasměrování dvou vybraných zvířátek stejného druhu k sobě) se před vámi otevře obrazovka krátké a jednoduché minihry, obsahující bludiště viděné shora (viz fotka níže). V něm musíte dovést jedno zvířátko skrz zákruty na opačný konec, kde čeká jeho protějšek. Následně se dvojice odebere do svého domečku, kde se před vašima očima odehraje „tanec lásky“. Jde o roztomilou akrobacii, dokonale zapadající do světa plyšových zvířátek. Jako ostatní děje ve hře ovšem tato nadlehčená forma dokonale komunikuje skutečné evoluční děje v přírodě.

Nejste na to sami
Kromě víly Leafos budete mít ve hře také další rádce a pomocníky. Víla Storkos v ptačím kostýmu doručuje po milostných hrách vašich Piňat vejce, z nichž se následně líhnou nová zvířátka. Domorodec Seedos vám pravidelně z divočiny nosí nová semínka rostlin na zasazení. Poněkud strašidelný Dastrados má být lékařem, ale občas funguje spíše naopak. Stařeček Jardiniero býval kdysi nejslavnějším zahradníkem na světě a jeho rady vám budou hodně pomáhat.

Vedle toho se v herním světě nachází také vesnice, přístupná jen teleportem z menu hry. Je v ní obchod se smíšeným zbožím (nová semínka, stavby, ploty), zverimex (roztomilé doplňky pro zvířátka nebo nákup samotných zvířátek – pokud již daný druh byl alespoň jednou u vás usazen), stavební dílna (zde kupujete roztomilé domečky pro zvířátka, aby se měla kde množit) a pošta (odsud je možné po připojení na internet a službu Xbox Live posílat balíčky s věcmi či zvířátky z vaší zahrádky dalším hráčům). Ve vesnici je možné také si pronajmout „přímé“ pomocníky, jako je slečna na zalévání (nesmíte to však přehnat), jiná na sbírání zralých plodů, hlídač před škůdci, odborník na vytrhávání plevelu apod.

Během hraní plyne čas (nelze však zastavit nebo urychlit, což je občas na škodu) a dle denní doby se mění barevné tónování prostředí. Stíny stromů se ráno realisticky prodlužují a v noci zvířátka spí nebo nelze vykonávat některé činnosti - nehledě na to, že třeba na sázení trávy (manuálně osít celé vaše území je docela fuška) hůře vidíte.

Informací, co hrdlo ráčí
Při své otevřenosti a obsáhlosti by vás hra mohla snadno zmást. Během prvních hodin se vám sice snaží vaši pomocníci pečlivě dávkovat rady, nicméně jednak je toho docela hodně (takže ani pořádně nestíháte reagovat na všechny podněty) a navíc po pár hodinách hraní vás pomocníci přestanou vést za ruku a všechno bude jen a jen na vás. Tenhle „model pískoviště“ aneb „postavte si co chcete a hrajte si, jak chcete“ by nemohl fungovat, nebýt neustále přístupné obsáhlé encyklopedie.

V této encyklopedii naleznete informace o všech doposud spatřených Piňatách, stejně jako podrobné statistiky jednotlivých zvířátek, jež se u vás usadily. Dále jsou zde zaznamenané rady vašich pomocníků, zapisuje se zde postupně odkrývaná historie zahrádky a příběh (ten za moc nestojí), najdete zde statistiky zahrady a seznam vašich dosavadních úspěchů (statistiky je možné porovnávat s ostatními hráči na Xbox Live).

Nekonečná zábava?
Jakmile je ve vaší zahrádce větší množství různých zvířátek, začíná ta opravdová zábava: projeví se totiž pravidla skutečných ekosystémů, dle kterých se začnou Piňaty navzájem lovit, pojídat apod. Zde vstupuje do hry váš stavitelský um, jelikož musíte postavit ploty takovým způsobem, aby se vám obyvatelé navzájem nezkrmili. S vaším postupem hrou se zvětšuje rozloha zahrádky, nicméně i tak budete muset občas nějakou tu stavbu obětovat, abyste měli dost místa na novou. Vše ve hře se přitom nakupuje za čokoládové penízky, jež získáváte prodejem vypěstovaných rostlin a zvířátek (samozřejmě můžete prodat jen to, co chcete).

V další fázi hry začnete mít problém s divokými dravci z okolní přírody. Proto je potřeba obehnat celou zahrádku plotem a chtěné návštěvníky dovnitř pouštět tak nějak kontrolovaně branou. Kromě dravců k vám občas zavítají také „mrzutá“ zvířátka, jež poznáte podle sytě rudé barvy. Samozřejmě je můžete zlikvidovat pár ranami rýčem, aby vám nenakazili vaše zvířátka. Elegantnější řešení je ale nalézt rostlinu, po které si mrzutému zvířátku spraví nálada a stane se z něj spokojený usedlík. Rostliny, cukrovinky a semínka slouží v pozdějších fázích hry také k mutování usedlíků do nových tvarů, barev a variací, takže je neustále co objevovat. Dva hráči nebudou mít s touto hrou nikdy stejný zážitek, což platí také pro opakované hraní.

další oficiální obrázky z této hry si můžete prohlédnout v naší galerii

Rodinná povinnost
Celkové přístupnosti hry napomáhá také téměř dokonalá lokalizace do českého jazyka. Nejen, že je v češtině manuál a veškeré texty/menu ve hře. Všechny postavy jsou také plně česky namluveny, a to kvalitně zkušenými herci. Zvuk hry si tak nezadá s kvalitně překládanými filmy od Disneyho. S překladem je ovšem spojen drobný háček a tím nemyslím fakt, že občas se zobrazený text mírně liší od toho, co slyšíte. Aby se vám totiž česká verze hry aktivovala, musíte mít správně nastavenou vaši lokaci (Česká Republika) v nastavení Xboxu 360. Jestliže tam máte například Anglii, pak se vám hra spustí v angličtině – ve hře samotné možnost nastavení jazyka není.

Viva Piňata mi učarovala na první pohled již před mnoha měsíci (podobně jako relativně podobný titul Loco Roco pro PSP). Každý obrázek nebo video mne jen utvrzovaly v touze vstoupit do toho neodolatelně kouzelného světa plyšových zvířátek. Zážitek z hraní ale dalece předčil mé představy. Pohled na barvami hýřící grafiku kořeněnou hezkými efekty, rozléhání pazvuků z celé zahrádky po obýváku díky skvěle využitému prostorovému zvuku, emotivní náboj gradovaný dojemnou pohádkovou hudbou, hranou velkým orchestrem…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... ale především pestrá a neustále se měnící hratelnost, díky níž můžete stále s něčím experimentovat a něco objevovat. To vše se spojilo do herního zážitku, který mohu s klidným svědomím doporučit prakticky všem. Ovšem naprosto ideální je tento kousek pro dvojici rodič a dítě, kde každý má svůj kurzor a starají se tak o jednu zahrádku společnými silami. Lepší lekci z přírodopisu nebo zábavně pojatou výchovu, jak se starat o vlastní zahradu třeba na chatě, si snad žádné dítě nemůže přát. A dospělí budou překvapeni, jak komplexní strategický rozměr tahle hra nabízí.

Stáhněte si: Trailery...