Virtual Skipper 3 - recenze
8/10

Virtual Skipper 3 - recenze

23. 5. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V současných hrách se simuluje kde co, letadly počínaje a vlaky nebo formulemi konče, ale plavbu závodní plachetnicí po rozbouřeném moři jsme si ještě pořádně užít nemohli a právě to je námětem série Virtual Skipper.

Autor: ABE
Publikováno: 23.května 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální

Obrázek zdroj: tisková zpráva Realistické simulátory rozhodně nepatří mezi mainstreamové hry, které by se prodávaly po statisících kusech. Pod tímto pojmem si většina lidí představí simulátor letadla nebo maximálně vlaku. Existují ale i jiné oblasti, které se dají simulovat. Jednou z nich je plachtění a právě tento opomíjený žánr si vzala na mušku hra Virtual Skipper 3 (dále jen VS3) od vývojářů z firmičky Nadeo, kterou možná znáte díky Trackmanii.

Realita nadevše
Základní odlišností této skupiny her je co největší možné přiblížení se realitě. Typicky je to vidět na leteckých simulátorech od Microsoftu, které normální lidé, bez speciálních joysticků a alespoň minimálních znalostí o létaní, téměř nemohou hrát. Tyto hry jsou určeny pro hráče, kteří jsou na vrcholu blaha, když mohou z kabiny letadla vidět svůj dům nebo alespoň rodnou vísku. Tuhle možnost ve VS3 mít sice nebudou, ale přesto hra osloví minimálně ty hráče, kteří mají nějaký vztah k lodím.

Rovnou se přiznám, že mé zkušenosti s loděmi začínají a končí plavbou na trajektu z Francie do Anglie, což, jak jistě uznáte, nemá s plachtěním moc společného. Proto jsem byl zpočátku ze hry trochu zmatený a vůbec jsem nechápal, jak se taková loď řídí nebo naopak zastavuje. Z toho plyne, že VS3 je určen spíše těm, kteří mají s tímto sportem již nějaké zkušenosti nebo naopak těm, kteří si chtějí vyzkoušet, jaké to je plavit se po moři, ale bohužel nemají doma pod zahradou zakotvenou plachetnici.

Kormidlujeme loď
Úvod máme za sebou a můžeme se jít podívat, co vlastně VS3 nabízí plavbychtivým hráčům. V prvé řadě to jsou čtyři druhy plachetnic, plus možnost zvolit si barvu plachet a oblečení námořníků z několika předdefinovaných skinů. Pravda, lodí na výběr není zrovna mnoho, ale podle mě to nijak zvlášť na škodu není. Řízení každé lodi je jiné a osobně mi dalo docela zabrat, než jsem pochopil alespoň základy. K tomu je v prvé řadě nutné naučit se ovládání. Loď lze ovládat buďto pomocí myši tím, že klikáte na jednotlivé ikonky nebo pomocí klávesových zkratek. Mě se nejvíce osvědčila kombinace obojího. Ovládání pouze pomocí klávesnice je sice rychlejší, ale zase vyžaduje pamatovat si, co která klávesa dělá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úspěšnost samotného kormidlování pak závisí nejen na znalosti ovládání, ale hlavně na znalosti samotného plachtění. Musíte vědět, jakou plachtu použít při stávající síle a směru větru, jaký vliv mají mořské proudy a také musíte samozřejmě znát pravidla závodů těchto lodí. Pokud o plachtění nic netušíte a přesto toužíte zahrát si smysluplně VS3, doporučuji si buďto přečíst nějakou základní příručku o plachtění nebo alespoň zkoušet a zkoušet, dokud nepochopíte, jak se loď ovládá. Hra bohužel neobsahuje žádný výukový tutoriál, takže učit se musíte jen stylem pokus-omyl. V trénování naštěstí alespoň trochu pomůže možnost zaznamenávat si a poté prohlížet záznam vaší plavby.

Nádherná voda
Jedním z lákadel VS3 je bezesporu grafické zpracování, o kterém si nejlépe uděláte představu z okolních screenshotů. Co na nich ale neuvidíte, je pohyb vody, na kterém si autoři opravdu dali záležet. Při plavbě vaše loď rozráží přídí vlnky, voda jí šplouchá po bocích a za sebou zanechává brázdu, která se postupně vytrácí. Na mém Athlonu 1800+ s 512 MB RAM a GeForce FX 5600 běžel VS3 v rozlišení 1024x768 a normální kvalitě obrazu naprosto plynule. Při nejvyšší kvalitě obrazu se však již pohyb lodi nenápadně, ale zato pravidelně škubal.

Ještě více než zpracování vody mě uchvátil vliv aktuálního času na herní prostředí. Můžete si totiž sami nastavit, jestli chcete plachtit ráno, večer nebo třeba v noci. Herní prostředí se pak automaticky přizpůsobí dané hodině. Jen mě trochu zklamalo plachtění v noci, při kterém - stejně jako ve skutečnosti - totiž není skoro nic vidět. O něco lepší to je v situaci, kdy se plavíte poblíž nějakého města a můžete pozorovat, jak jsou v noci jednotlivé domy a další objekty osvětleny, ovšem stále to není jaksi “ono”. Poslední možností, jak si hraní přizpůsobit, je možnost výběru počasí. Plavit se tak můžete za slunečného počasí, v dešti, při zatažené obloze a v bouřce.

Místa plavby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku recenze jsem se zmínil, že jednou z vlastností realistických simulátorů je možnost vidět v něm své rodné město. Záhy jsem však napsal, že tuto možnost mít ve VS3 nebudete. To ale není tak úplně pravda, protože pokud bydlíte třeba v Sydney, klidně se můžete plavit podél pobřeží a kochat se pohledem na město. VS3 obsahuje několik reálných prostředí jako přístav v San Franciscu, Auckland na Novém Zélandu nebo australské Sydney. Dále se můžete podívat do francouzského přístavu La Trinite sur Mer, italského Porto Cervo a na anglický Isle of Wight.

Celkově je tedy ve hře těchto šest, podle autorů reálně zpracovaných, oblastí a navíc jedno tropické prostředí. Komu by to bylo málo, může si velmi snadno pomocí přiloženého editoru udělat mapu vlastní nebo si nějakou již vytvořenou stáhnout z internetu.

Online regaty
Na závěr jsem si nechal popis jednotlivých herních módů. V singleplayeru je stěžejní tzv. Challenge, ve kterém musíte v daném časovém limitu doplout odněkud někam, přičemž postupně se časový limit zkracuje. V režimu Time Attack je úkolem v časovém limitu absolvovat určitou trasu, což zní podobně jako předešlý Challenge, ale trasy zde jsou složitější. Posledním typem hry je Race, ve kterém závodíte s počítačem řízenými protivníky. Tento režim se vám jistě bude hodit, pokud se hodláte zapojit do multiplayeru.

další obrázky z této hry najdete na homepage

Ten pravý požitek z plachtění můžete zažít (pokud nepočítáme plachtění ve skutečnosti) pouze při online regatách nebo závodech, které se na internetu pořádají. Informace o nich snadno najdete na www.virtualskipper3.com a pokud máte chuť změřit sílu s hráči s celého světa, není nic snazšího, než se do nějaké přihlásit. Mimochodem, už je venku patch 1.3 (viz link níže), který obsahuje spoustu drobných vylepšení a oprav.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Virtual Skipper 3 mě několikrát překvapil. Při prvním spuštění svou relativní složitostí, což bylo způsobeno jen mou neznalostí plachtění. A hned potom svým kvalitním zpracováním, které si nijak nezadá s ostatními simulátory. Oproti leteckým simulátorům však není VS3 tak komplexní, nelze zde například komunikovat s pobřežní stráží, není zde proměnlivé počasí během plavby, není zde navigace a tak dále. Ovšem v těchto věcech vidím prostor, kam by se Virtual Skipper mohl v budoucnosti ubírat, protože plachtění v reálných prostředích bylo alespoň pro mě velmi zábavné.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch

ABE
autorovi je 20 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie (všechny články autora)