Autor: ABE Publikováno: 23.května 2004 |
Kormidlujeme loď Úvod máme za sebou a můžeme se jít podívat, co vlastně VS3 nabízí plavbychtivým hráčům. V prvé řadě to jsou čtyři druhy plachetnic, plus možnost zvolit si barvu plachet a oblečení námořníků z několika předdefinovaných skinů. Pravda, lodí na výběr není zrovna mnoho, ale podle mě to nijak zvlášť na škodu není. Řízení každé lodi je jiné a osobně mi dalo docela zabrat, než jsem pochopil alespoň základy. K tomu je v prvé řadě nutné naučit se ovládání. Loď lze ovládat buďto pomocí myši tím, že klikáte na jednotlivé ikonky nebo pomocí klávesových zkratek. Mě se nejvíce osvědčila kombinace obojího. Ovládání pouze pomocí klávesnice je sice rychlejší, ale zase vyžaduje pamatovat si, co která klávesa dělá. Úspěšnost samotného kormidlování pak závisí nejen na znalosti ovládání, ale hlavně na znalosti samotného plachtění. Musíte vědět, jakou plachtu použít při stávající síle a směru větru, jaký vliv mají mořské proudy a také musíte samozřejmě znát pravidla závodů těchto lodí. Pokud o plachtění nic netušíte a přesto toužíte zahrát si smysluplně VS3, doporučuji si buďto přečíst nějakou základní příručku o plachtění nebo alespoň zkoušet a zkoušet, dokud nepochopíte, jak se loď ovládá. Hra bohužel neobsahuje žádný výukový tutoriál, takže učit se musíte jen stylem pokus-omyl. V trénování naštěstí alespoň trochu pomůže možnost zaznamenávat si a poté prohlížet záznam vaší plavby. Nádherná voda Jedním z lákadel VS3 je bezesporu grafické zpracování, o kterém si nejlépe uděláte představu z okolních screenshotů. Co na nich ale neuvidíte, je pohyb vody, na kterém si autoři opravdu dali záležet. Při plavbě vaše loď rozráží přídí vlnky, voda jí šplouchá po bocích a za sebou zanechává brázdu, která se postupně vytrácí. Na mém Athlonu 1800+ s 512 MB RAM a GeForce FX 5600 běžel VS3 v rozlišení 1024x768 a normální kvalitě obrazu naprosto plynule. Při nejvyšší kvalitě obrazu se však již pohyb lodi nenápadně, ale zato pravidelně škubal. Ještě více než zpracování vody mě uchvátil vliv aktuálního času na herní prostředí. Můžete si totiž sami nastavit, jestli chcete plachtit ráno, večer nebo třeba v noci. Herní prostředí se pak automaticky přizpůsobí dané hodině. Jen mě trochu zklamalo plachtění v noci, při kterém - stejně jako ve skutečnosti - totiž není skoro nic vidět. O něco lepší to je v situaci, kdy se plavíte poblíž nějakého města a můžete pozorovat, jak jsou v noci jednotlivé domy a další objekty osvětleny, ovšem stále to není jaksi “ono”. Poslední možností, jak si hraní přizpůsobit, je možnost výběru počasí. Plavit se tak můžete za slunečného počasí, v dešti, při zatažené obloze a v bouřce. Místa plavby Na začátku recenze jsem se zmínil, že jednou z vlastností realistických simulátorů je možnost vidět v něm své rodné město. Záhy jsem však napsal, že tuto možnost mít ve VS3 nebudete. To ale není tak úplně pravda, protože pokud bydlíte třeba v Sydney, klidně se můžete plavit podél pobřeží a kochat se pohledem na město. VS3 obsahuje několik reálných prostředí jako přístav v San Franciscu, Auckland na Novém Zélandu nebo australské Sydney. Dále se můžete podívat do francouzského přístavu La Trinite sur Mer, italského Porto Cervo a na anglický Isle of Wight. Celkově je tedy ve hře těchto šest, podle autorů reálně zpracovaných, oblastí a navíc jedno tropické prostředí. Komu by to bylo málo, může si velmi snadno pomocí přiloženého editoru udělat mapu vlastní nebo si nějakou již vytvořenou stáhnout z internetu. Online regaty Na závěr jsem si nechal popis jednotlivých herních módů. V singleplayeru je stěžejní tzv. Challenge, ve kterém musíte v daném časovém limitu doplout odněkud někam, přičemž postupně se časový limit zkracuje. V režimu Time Attack je úkolem v časovém limitu absolvovat určitou trasu, což zní podobně jako předešlý Challenge, ale trasy zde jsou složitější. Posledním typem hry je Race, ve kterém závodíte s počítačem řízenými protivníky. Tento režim se vám jistě bude hodit, pokud se hodláte zapojit do multiplayeru. další obrázky z této hry najdete na homepage Závěr Virtual Skipper 3 mě několikrát překvapil. Při prvním spuštění svou relativní složitostí, což bylo způsobeno jen mou neznalostí plachtění. A hned potom svým kvalitním zpracováním, které si nijak nezadá s ostatními simulátory. Oproti leteckým simulátorům však není VS3 tak komplexní, nelze zde například komunikovat s pobřežní stráží, není zde proměnlivé počasí během plavby, není zde navigace a tak dále. Ovšem v těchto věcech vidím prostor, kam by se Virtual Skipper mohl v budoucnosti ubírat, protože plachtění v reálných prostředích bylo alespoň pro mě velmi zábavné. Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch |
ABE | |
autorovi je 20 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie (všechny články autora) |