Autor: Leon Publikováno: 7.března 2004 | Verze hry: finální pro PC Doba recenzování: pár týdnů |
Kariéra a tratě Oproti minulému dílu z roku 2000 (recenze) je tu ale vidět alespoň jakás takás snaha přinést něco nového a jiné věci vylepšit. Menu je sice stále trochu nepřehledné, ale to není až tak důležité. Zajímavější je nové pojetí kariéry, které je podobné tomu v Toca Race Driver. V jakési virtuální kanceláři máte k dispozici především počítač, na který vám chodí e-maily. Před sezónou dostanete nabídky od několika týmů z nižších výkonnostních tříd a záleží jen na vás, kterou si vyberete. Výše uvedeným výběrem si ale ještě místo v týmu nezajistíte, protože na důkaz vašich schopností musíte uspět v testu. Tím bývá jedna z erzet, kterou musíte zajet ve stanoveném čase a samozřejmě nesmíte také poničit svěřené auto. Když uspějete, máte právo stát se týmovým jezdcem. Pak už vás jen čeká sezóna seskládaná z několika rallye, mezi nimiž si vždy odskočíte do kanceláře, ať už se podívat na e-maily, co je nového, na podrobnosti atd. Během sezóny také můžete podstupovat testy u jiných týmů, ale přestoupit lze až po sezóně. Kariéra je tedy vytvořena relativně dobře, přesto vás, alespoň se tak domnívám, po nějakých dvou třech sezónách omrzí. Brzy totiž zjistíte, že je to vše stále dokola, nic nového či překvapivého se neděje, a tak jen měníte týmy, vozy a jezdíte rallye, stále stejné rallye. Tady bych viděl jeden z největších nedostatků hry - totiž poměrně malou nabídku tratí. Pouhých šest závodů (Francie, Německo, Švédsko, Finsko, Afrika a Velká Británie), každý nabízí pouhopouhé čtyři tratě, z nichž některé se jezdí i obráceně, aby se alespoň tak napravil malý počet tratí. Navíc variabilita tratí nic moc, zaujalo mě vlastně jen Finsko. Pravdou je, že se mění alespoň povrch tratí (šotolina, asfalt, sníh atd.), ale to má bohužel jeden neblahý nedostatek, který je bohužel u takových her dost podstatný (viz další odstavec). Opět arkáda Faktem je, že série V-Rally nikdy netrpěla simulátorovými ambicemi, neboť se vždy spokojila s arkádovým pojetím. Stejné je to i u třetího dílu, takže nečekejte žádnou fyzikální simulaci chování vozu. Problémem je spíše to, že i jako arkáda to má své podstatné mouchy. Tu největší vidím v tom, že auto lze na trati udržet jen velmi těžko, protože ovládání (či spíše odezva na něj) je tak citlivé, že auto lítá z jedné strany na druhou i při sebemenší korekci směru jízdy. V nastavení hry lze sice snížit citlivost zatáčení, ale to pomůže jen trochu, navíc za cenu, že se jen těžko jezdí vracečky. Ještě zajímavější je, že tento problém je závislý na povrchu tratě, ale spíše opačně, než by se dalo čekat. Zatímco na sněhu s tím není větší problém a na šotolině se na to dá celkem zvyknout, asfaltové tratě jsou v tomto směru skutečně nervy drásající. Člověk by si přitom myslel, že na asfaltu auto sedí nejvíce… Poškození a servisní zóna Asi největší posun od druhého dílu vidím ve znatelném zlepšení modelu poškození. Přesnější by asi bylo říci, že zatímco tehdy skoro žádný nebyl, tentokrát si s ním dali autoři celkem práci. Po kolizích se vám mačkají plechy, praskají okna, odletují nárazníky a další věci. To všechno se dá ještě překousnout, horší je to, pokud urazíte kolo, nebo dokonce dvě. S tím už jede opravdu špatně a na úspěch závodu můžete rovnou zapomenout. Určitých změn se dočkala i servisní zóna, ve které si můžete po každých dvou erzetách opravit vozidlo. Vše je poměrně pěkně animované, takže vidíte mechaniky skákat okolo vašeho vozu. Možnosti oprav jsou v obvyklém stylu, kdy oprava určitého poškození zabere tolik a tolik času, vybíráte si, co chcete opravit, ale na vše máte jen hodinu. Vozy a hratelnost Hra sice nemá zajištěny oficiální licence, ale i tak vám přináší solidní nabídku vozového parku. Posuďte sami: Peugeot 206, Citroën Xsara, Subaru Impreza, Ford Focus, Mitsubishi Lancer Evo VII, Hyundai Accent, Seat Cordoba, Toyota Corolla, Citroën Saxo, MG ZR, Ford Puma, Peugeot 206, Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Polo a Fiat Punto. Pokud vám přeci jen některé auto chybí, tak to bude asi Škoda Octavia WRC. Fabii WRC bych ani nečekal, protože konzolová verze už existuje skoro rok a v té době byla soutěžní Fabie ve stádiu příprav, ale té Octavie je škoda (hezká hříčka). Mimochodem, v minulém díle Octavia byla. Celková hratelnost je hodně průměrná, po pár hodinách spíše klesá. Kromě módu kariéry, který jsem už popisoval, tu je ještě obligátní Time Attack a mód Challenge. Tento pohárový závod nabízí několik závodů proti stejným autům, po vítězství se mění jen značka auta a tratě, jede se dál, po vítězství zase změna značky auta atd. V těchto módech se může přidat více hráčů na stejném počítači, jinak ale hra neumožňuje hru po síti. V minulém díle jsem byl příjemně překvapen přítomností výtečného editoru tratí, tentokrát se nedočkáme ani jeho. 12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů Grafika jde opět ve stylu minulých dílů, což značí, že hra nevypadá špatně, ale nijak převratně. Okolí tratí je tradičně slabší, podobně jako grafické efekty jako kouř, odletující šotolina od kol atd. Ani animace postav, například v depu, nejsou nějak geniální. Podobně jako ve dvojce nám opět čas od času přeběhne přes trať stádo jakýchsi jelenů, ale to už asi dnes nikoho neuchvátí. Celkově vzato je grafický výsledek stejný, jako u většiny her portovaných z konzolí. Zvuky jsou spíše slabší, zvláště zvuk motorů aut je poněkud nevěrohodný, ale to je problém většiny podobných her. V-Rally 3 nijak nevybočuje z řady průměrných arkádových her a navazuje tak i na své předchůdce. Zajímavé je, že konzolové verze této hry jsou hodnoceny poměrně slušně, ale verze pro PC dopadá nejhůře. Zdá se, že tato platforma je pro vývojáře v Eden Studios nejméně zajímavá. Nedivme se pak, že výsledek vypadá takto. Stáhněte si: Demo Související články: Novinky, V-Rally 2 recenze (10/2000) |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |