Závodní hra V-Rally 2 od Infogrames nabízí pár dobrých věcí, ale bohužel má také hodně záporů, které většinu hráčů nepotěší.
První dojmy Po prvních minutách hraní V-Rally 2 (VR2) jsem si říkal, že ani nemá cenu na tuto hru psát recenzi, což jsem také oznámil na patřičná místa a už jsem se domníval, že se k této hře nevrátím. Tak moc jsem byl zklamán. Po několika dnech jsem se asi v zápalu slabomyslnosti ke hře vrátil a nakonec jsem ani moc nelitoval. Ne že bych se předtím tak mýlil, ale našel jsem i některé věci, kterých si asi hned nevšimnete, ale určitě stojí za pozornost, a jednu věc této hře může závidět jakýkoliv jiný rallye simulátor.
Ale pěkně popořádku. Nakonec jsem napočítal ve hře 5 věcí kladných, záporné jsem radši nepočítal. Začnu těmi kladnými. Jako první vás trkne do očí pěkná grafika. Chvíli jsem tápal, kde se mění její rozlišení a našel to až po skončení hraní. Tyto a některé další údaje se totiž nastavují mimo hru. Rozlišení lze volit od 640x480 až po 1024x768, vše při 16 bitech. Grafika je přesto (nebo právě proto) velice pohledná a navíc velice plynulá a ohromně rychlá. Pár drobností by se ale také dalo najít. Třeba zvířený prach za autem nepůsobí zrovna věrohodně. Ale jako celek se dá grafické zpracování pochválit.
Octavia nechybí Dalším plusem je přítomnost všech aut kategorie WRC ze sezóny 1999. Nechybí vítězná Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla, Ford Focus, můj oblíbený Peugeot 206 a, což potěší asi všechny české příznivce rallye, můžete se svézt i Škodou Octavií WRC. Její výkon ovšem není takový jako u ostatních aut a nejvíce mi při jízdě Octavií vadilo, že je z ní špatně vidět dopředu na trať (při volbě kamery z pozice jezdce). Nemohu soudit, je-li tomu i tak ve skutečnosti či jde o nedostatek hry. Celkově mohu hodnotit vozový park jako druhé plus..
Další přednost hry už není zdaleka tak velké ani originální a zapadá do oblasti herních módů. Ty si to sami o sobě nezaslouží. Kromě klasického Time trial a Championship jsou tu i módy Arcade a Trophy, které se od sebe mnoho neliší. Jezdíte spolu s dalšími 3 auty najednou několik tratí za sebou a sčítá se vám čas. Nejlepší vítězí - nic převratného. To malé plus se skrývá v Time trialu, kde se při pokusu o překonání rekordu utkáváte s nejlepším autem, kterého vidíte v ghost módu. Máte tím možnost okamžitě zjistit váš náskok (ztrátu). Posledním (a pro mě i hodně překvapivým) plusem je pak chování některých diváků u trati. Většina diváků je sice tvořena statickým „spritem“ u trati, ale v některých místech si můžete všimnout, jak diváci čekají na váš příjezd na trati a při vašem příjezdu skákají zpátky mimo trať. To se obvykle děje, jak jste již jistě někdy viděli, i na skutečných závodech. Malé překvapivé plus, které ovšem potěší.
Editor tratí Posledním (i když největším) kladem je přiložený Track editor. Málokterá závodní hra v současnosti nabízí vytváření vlastních tratí. I proto jsem k Track editoru nepřistupoval s přehnanými nároky. Byl jsem ale mile překvapen. Tak jednoduchý a přitom velice schopný editor jsem nečekal. Vytvoříte si napřed tvar trati, pak na ní aplikujete nějaká převýšení, určíte si počasí a ke trati přiřadíte charakteristiku některé ze světových rallye. A pak už si ji můžete zkušebně projet. Celé to trvá pár minut při použití pouze směrových kláves! Výsledek mě šokoval. Editor si skutečně inteligentně přidal ke tvaru trati okolní prostředí podle charakteristiky, kterou jsem zvolil (Finsko). Trať tak vedla pěknými lesy a na trati jsem neshledal jedinou chybičku způsobenou editorem.
Po vychutnání tohoto pocitu jsem vrátil zpět do editoru, zvolil charakter pro francouzské Alpy a přidal si navíc jeden skokánek na konci dlouhé rovinky. Hned jsem zvolil test tratě a nevěřil jsem podruhé. Tam, kde byl předtím hluboký les, tam byla nyní hluboká propast a já jezdil po svahu hor. Připomínám, že jsem neměnil nijak tvar tratě. Sníh a alpská stavení už jsem bral jako samozřejmost. Track editor prostě nabízí ohromný potenciál při minimálních nárocích na hráče a dává mu možnost vytvářet si vpravdě neskutečné tratě. Přiložený Track editor hodnotím jako největší plus hry.
Několik záporů Tím ale klady končí. Začínají zápory a začnu tím největším. Dosud je pro hru VR 2 nepoužil označení simulátor, a to naprosto úmyslně. O simulaci jízdy se totiž moc nedá hovořit. První vás asi překvapí zrychlení závodního auta, které jsem odhadl přibližně takto: z 0 na 150 km/h během 3 (!!!) vteřin. Realita se nám evidentně vypařila. Také samotná jízda na věrnosti nepřidá. Auto lehce „plave“ po trati jak se mu (nebo vám) zachce, přilnavost, setrvačnost a fyzikální zákony obecně mu mnoho neříkají. Brzdit se ani moc nevyplatí, protože po nárazu do něčeho se jenom odrazíte a díky fenomenálnímu zrychlení máte opět nebývalou rychlost. A zastavit není o co. Skály a svodidla okolo trati vás pouze vrací zpět na trať.
Pokud uvidíte okolo trati vzrostlé stromy nebo telegrafní sloupy, neberte na ně ohled. Náraz do nich nehrozí. Pokud se vám náhodou postaví do cesty, projedete skrz ně. Žádný problém. Ani kolizí se bát nemusíte, máte přece nerozbitné auto. Jednu celou trať jsem se jenom věnoval narážení maximální rychlostí do všeho možného. V cíli jsem měl lehce (opravdu jen lehce) pozměněný vzhled karosérie a tím to haslo. Hra sice umožňuje změnit některá nastavení auta, ale vzhledem k rozsahu a pochybnému vlivu na jízdu se tím vůbec nemusíte zaobírat.
Zvuk také mnoho kvality nepobral a nápověda od spolujezdce je přímo tragická. Také mne nemile překvapilo, že pokud prší, tak při volbě kamery z pozice jezdce déšť není vidět (!?!). Přitom z pohledu ostatních kamer vidět je - zbytečný nedostatek. A ještě si neodpustím jednu poznámku. Nechápu, proč musím pokaždé při spuštění hry vytvářet nového jezdce. Jméno z předchozího hraní se mi neuloží :) A úplně nakonec jedna neověřená informace. Zaslechl jsem, že hra jaksi neakceptuje hraní volanty s technologií force feedback.
Pouze pro fandy arkád Nevím jistě, jestli hru mohu někomu vůbec doporučit. Snad těm, kdo preferují jednoduchý (vyloženě arkádový) jízdní model, kochají se rádi pěknou grafikou, chtějí se eventuálně svézt Octavií, navíc se chtějí pořádně vydovádět při editaci tratí a ještě ke všemu neví co s penězi. Pokud jste se teď s tímto ztotožnili, je to hra právě pro vás. Většině ostatních doporučuji počkat si raději na jiné rallye simulátory, třeba na Pro Rally, nové Rally Championship a hlavně na Collin McRae Rally 2. To už asi bude jiné kafe …
|
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
|