Autor: Levis Publikováno: 17.ledna 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 3 týdny |
![]() ![]() ![]() ![]() Obnova světů D'ni Děj hry nepřímo navazuje na události nastíněné Mystem a třetím dílem. Tentokrát se více než kolem Atruse a jeho rodiny točí okolo staré civilizace D’ni – o rekonstrukci starých a zničených Věků, sjednocení a obnovení civilizace. Ačkoliv příběh mě tentokrát tolik nezaujal, hádanky a atmosféra hry zůstávají naštěstí stejné. Po úvodu na poušti, který je jakousi přípravou na to, co následuje, se hráč dostává na Relto – malý ostrůvek v mracích, který se stane jeho domovem. Pokud se cokoliv přihodí, vždy se objevíte zde a odsud budete mít možnost vrátit se zpět do ostatních Věků. ![]() Řešení ne úplně snadných hádanek A jak už je v této sérii zvykem, jsou to hádanky nejrůznějšího druhu. Ať už jde jen o místnost popsanou hieroglyfy, do které přijdete a musíte zjistit, co udělat. Anebo o rozsáhlé lokace a úkoly, k jejichž vyřešení je potřeba pochopit podstatu celého Věku. A nepůjde jen o zapojování elektřiny, lezení trubkami, jízdu lanovkami anebo střílení obrovských hub. Hádanky všeho druhu vyžadují zapojení všech druhů uvažování a nejtěžší je vždy závěrečný rébus každého z Věků, ale i ostatní doplňující mohou působit problémy. ![]() ![]() ![]() Puzzlů je tedy vskutku dost a díky jejich obtížnosti zejména pro nováčky se celková herní doba může klidně srovnávat s Mystem či Mystem III. Čas nutný na dohrání Uru: Ages Beyond Myst se bude lišit podle toho, jak rychle se vám podaří vyřešit hádanky. Odhadem počítejte tak s 10-15 hodinami nebo i více, pokud nejste ostřílení borci a nedíváte se zbaběle do návodu. Jedním z nejdůležitějších symbolů celé série Myst byly a stále bezpochyby jsou knihy. Knihy, kterými se přesouváte mezi jednotlivými Věky a ve kterých D’ni založili a napsali své dějiny. Hlavní dějová linie se v každém Věku trochu ztrácí a hráč postupně o daném světě objevuje víc a víc. Všímá si, jaký byl autor (to se nejlépe pozná podle jeho pokojíčku, který najdete v každém Věku), a hlavně se téměř vždy dostane k jeho deníkům. Aspoň tato neodmyslitelná součást série už od jejího prvního dílu tedy neodumřela - i zde můžete strávit dlouhé chvíle čtením velice hutných zápisů a kronik o problémech, které předcházely vytvoření každého Věku, a o tom, jak ho jeho autor psal apod. Nepříjemná potřeba skákání ![]() Další menší novinkou je lezení po žebřících, kdy se hra automaticky přepne do pohledu třetí osoby a hráče ovládáte jen šipkami. Pro hráče jiných novodobých adventur anebo akčních her to asi bude celkem normální, ale věřte mi, že pocit z Mystu to trochu kazí a ovládání není zrovna ideálně navrženo. Tím se dostáváme k další skutečnosti, která Uru vzdaluje od klasických adventur. V Uru můžete ztratit dosavadní postup a čas tím, že špatně přeskočíte anebo se jen ukliknete. Stačí trocha nepozornosti a už padáte do lávového jezírka; dokonce i na Reltu můžete spadnout do oblak. Po pádu nenásleduje smrt, ale návrat na Relto a odtamtud se musíte zase pracně dostávat tam, kde jste naposledy udělali onu chybu. Předpokládám, že i kvůli tomuhle budou skalní fanoušci původní hry cítit vůči Uru averzi. ![]() ![]() ![]() Občasné chyby grafiky Volnost pohybu s sebou přináší i jiná úskalí. Všechno by mělo být vypiplané do detailů a ze všech stran vypadat dobře – tak zní základní pravidlo každého 3D enginu. V Uru se to ne úplně podařilo. Stane se totiž mnohokrát, že prach na světle je po bližším ohledání jen ošklivou texturou, která visí ve vzduchu a nebudí patřičný prostorový dojem. Jindy se zase z dálky hezké popínavé rostliny vulkanického světa promění v ošklivé napláclé obrázky na zemi poté, co k nim přistoupíte blíž. Ale takových případů je naštěstí ve hře vzhledem k její rozloze poměrně málo. ![]() Věky a Myst jako takový Ačkoliv se spousta věcí změnila, nejdůležitější vlastnost hry zůstává stále stejná: studio Cyan a bratři Millerové jsou skvělými tvůrci virtuálních Věků. Řekl bych, že světy Uru mi možná připadají i zajímavější než ty, které představil Myst III: Exile. Opět je tu fantazie dohnána k dokonalosti, složité mechanismy pracující na úžasné bázi a dokonalé puzzle, které musíte vyřešit k jejich spuštění – nic tu z tohoto hlediska nechybí. ![]() Myst – a tím myslím celou sérii včetně Uru – je totiž dost zvláštní adventura. Až na jednu výjimku tu nejsou žádné NPC (Non-Playable Characters), se kterými byste vedli rozhovory a získávali další informace či rady, jak postupovat. Není tu žádný inventář, do kterého byste schovávali úlomky porcelánu, listy papíru a podobné v jiných hrách stejného žánru užitečné předměty. Sice s sebou nosíte knížky, kterými se přepravujete mezi jednotlivými Věky, ale to je v Mystu stejně důležité jako vaše oblečení, takže to mezi předměty v inventáři počítat nelze. Pamatuji si, jak jsem dlouho bádal nad řešením hádanek v původní hře; kreslil si na papír mapky, poznamenával zajímavé objevy a nakonec přemýšlel, jak to dát všechno dohromady. A Uru v tomto trendu pokračuje. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Hudební doprovod se sice podle mě ozvučení prvního Mystu nevyrovná, ale stále se dá hodnotit velice vysoko. Každý z Věků má své vlastní melodie, které se na pozadí velice vhodně opakují. Jen škoda, že proklamovaná skladba od Petera Gabriela hraje jen při závěrečných titulcích a nikoliv v samotné hře. Světlé multiplayerové zítřky? URU aneb YOU ARE YOU je hra z poloviny multiplayerová a ne nadarmo se dříve jmenovala Myst Online. Protože ale ne všichni jsou ochotni platit pravidelné měsíční poplatky, i její singleplayer určitě stojí za to. Multiplayer jsem v době psaní tohoto článku nemohl vyzkoušet, jelikož hra šla před Vánocemi do prodeje bez funkčního serveru CyanWorlds, tzn. nabízela jen hru pro jednoho hráče. Osobně ale tipuji, že ve hře více hráčů se kouzlo hry částečně vytratí a bude z ní jen nepovedený expediční průvodce po hezkých světech přecpaných lidmi a každá nová hádanka se asi vyřeší okamžitě poté, co ji Cyan přidají. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Anglický návod Související články: Novinky, Myst III: Exile recenze (5/2001) |
Levis | |
autorovi je 16 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars (všechny clánky autora) |