Untold Legends Dark Kingdom recenze
5/10

Untold Legends Dark Kingdom recenze

21. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hack n´slash žánr neušel od Diabla 2 dlouhou cestu. Jak dalece se ale zážitek z takové fantasy řežby promění při hraní na pořádné HD televizi, to bylo donedávna otázkou. PS3 pokračování PSP série přineslo odpověď.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 21.července 2007
Verze: prodávaná/PS3/anglická

Hack n´slash žánr neušel od Diabla 2 dlouhou cestu. Většina her jen obměňuje formuli za pomoci jiného prostředí. Jak dalece se ale zážitek z fantasy řežby promění při hraní na pořádné HD televizi, to bylo donedávna otázkou. PS3 pokračování úspěšné PSP série nám přineslo odpověď.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V izometrickém pohledu shora pobíháte fantasy krajinou, řežete hlava nehlava, vše co se pohne, a průběžně si vylepšujete postavičku novými vlastnostmi i vybavením. Všechny tyto aspekty tradiční hack n´slash hratelnosti bývají solidní motivací - samotné pobíhání vás vede do stále nových lokací s novými nepřáteli, řežba nalevo-napravo kombinovaná s vylepšenými údery nebo magií nažene adrenalin do žil a převlékání vašeho avatara do lepší zbroje je pro část hráčské obce, kterou to ještě neomrzelo, dost zábavné. Vynikající hry tohoto žánru najdete klidně i na kapesních handheldech. Příkladem toho je Pán Prstenů na GBA nebo právě kvalitní série Untold Legends pro PSP. Vývojářský tým Sony Online Entertainment (tvůrci např. Everquestu pro PS2) teď přináší pokračování na PS3. Aby velký obraz náležitě využili, nabízí tvůrci možnost spustit herní kameru za záda herní postavy, čímž svět okolo vás nabere novou míru detailnosti. Jak dobře se to ale hraje?

Prostě zlo
Příběh nepatří k těm propracovaným, což se ostatně u tohoto žánru ani moc nečeká. Jste členem elitní královské gardy Dračí stín, která řeší ty nejzávažnější problémy. Zatímco již nějakou dobu chráníte hranice vaší země před nájezdy dobyvačných barbarů, začnou k vám pronikat znepokojivé zprávy z domova. Král se prý zbláznil a začal týrat vlastní poddané, vypalujíce vesnice, mučíce či vraždíce nevinné. Po svém návratu do královského města zjistíte, že zkazky nelhaly. Jakási zvrácená moc udělala z vašeho vládce ztělesnění zla, opilé mocí.

Svoji energii čerpá z utrpení nevinných. Koho nezabije, toho pomocí temné magie mění na příšerně zdeformované služebníky, s jejichž armádou hodlá dobýt svět…zkrátka tvůrci se raději měli podívat na některá japonská RPG, když hledali inspiraci pro příběh. V pozadí toho všeho je někdo další, kdo krále svedl na špatnou cestu, ale to budete řešit až posléze. Nejprve musíte přežít pokus o vaši likvidaci ze strany bývalých spojenců. Pak vyrazíte do třech odlehlých koutů království hledat/zničit magické zdroje královy síly, abyste se mu vůbec mohli postavit. Příběh je vyprávěn animacemi s krátkými dialogy v engine hry, místy se objeví také animace sestavené z barevných obrazů, jak to známe z PSP dílů série.

Základy hratelnosti
Z hlediska herních mechanik se od Diabla 2 mnoho nezměnilo. Na výběr budete mít ze tří postav: válečník je silný, pomalý a nekouzlí; mág je slabý, pomalý a kouzlí; stopařka je silná, rychlá a kouzlí, takže jde o nejvyrovnanější postavu. Čeká na vás 30 lineárních úrovní zabírajících při poctivém průchodu nějakých 15 hodin hraní. Pak si to můžete zopakovat za jinou postavu. Během hraní sledujete ukazatele svého zdraví a many, pod nimi máte ještě žluté dílky, jež signalizují obranu (brnění).

Po zabitých nepřátelích zůstávají červené nebo modré obláčky pro doplnění zdraví či many, kromě toho ale také sbíráte obláčky žluté, nazývané „esence“. Tuto esenci můžete použít v jednom z mnoha check/save-pointů, abyste si vyrobili nové brnění či magický kámen pro zasazení do zbraně. Funguje to také obráceně, jakékoliv vybavení můžete místo odhození prostě změnit v čirou esenci a vyrobit z ní něco jiného. Nepotřebujete tedy žádné obchody, protože výzbroj vyrábíte i prodáváte sami sobě za esenci.

Magické kameny i energie
Zatímco brnění a jeho doplňků je řada druhů, zbraň máte vždy tu stejnou, jenže zasazováním magických kamenů (pamatujete Materie?) měníte její vlastnosti. Můžete tak ovlivnit živelný atribut útoku, ale také třeba přidat knockdown efekt, měnění zabitých nepřátel na stínové spojence nebo vyvolat zobrazení nepřátel na minimapě. Zbraň má tři různě tvarované sloty pro tři druhy kamenů plus jeden zcela univerzální.

Zdraví i magickou energii si můžete kromě sbírání po zabitých nepřátelích dokoupit za esenci v check-pointu nebo načerpat z fontánky, která mění barvu (červená-zdraví, modrá-mana, žlutá-esence) stejně jako truhly v God of War. Hru okořeňuje přítomnost jednoduché fyziky, díky které můžete např. házet některými předměty a jiné zase rozbíjet. To hraje roli v občasných jednoduchých puzzle (typu hoďte něco na spínač, když na něj nelze dosáhnout). Narazíte dokonce na jedno pexeso-puzzle, ale celkově je těchto prvků málo. Při hře jednoho hráče máte možnost si vybrat polohu kamery. Nabídka obsahuje buď klasickou shora a nebo prakticky 3rd person s možností otáčení kamery ručně dokola vaší postavy.

Barevný uragán
Grafika je v první řadě přesycená pestrými barvami (což k divotvorné krajině zasažené magií dobře sedne). Navíc se díky rychlé akci zahrnující desítky postaviček vše hýbe hodně rychle, takže dojem z toho vzniká živý. Vše je pěkně detailní – při snížení kamery za vaše záda dokonce přibudou drobnosti navíc (stébla trávy, květiny apod.). Za zmínku určitě stojí speciální efekty, od zrcadlovitě se lesknoucích mramorových podlah přes světelné záblesky během kouzelní či kouře stoupajícího z popálené postavy až po skvěle fyzikálně reagující, průhlednou vodní hladinu (vylepšená verze toho, co známe z Baldurs Gate pro PS2).

další obrázky z této hry si prohlédněte zde

Ačkoliv hře chybí dechberoucí design, některé lokace (krystalová jeskyně, vrchol knihovnické věže) mne i tak ohromily. Animace postav jsou poněkud křečovité, ale okořeněné pěknými detaily (realisticky vlající oblečení). Solidní grafiku doplňuje podařený soundtrack, založený na procítěných chorálech (zpívají prakticky pořád) a spíše úsporném orchestru. Melodie nejsou příliš silné, s trochou nadsázky bych řekl že je poznat jemná ženská ruka, která je skládala. Dabing je procítěný, ale bohužel klišovité hlášky nedávají příliš prostoru pro nějaké drama.

Mohlo být hůře i lépe
Nemohl jsem si při hraní nevzpomenout na Genji pro PS3. Také v tomto případě je totiž základem slušná hra s dobrým potenciálem, ale výsledek poněkud kazí některé zbytečné chyby a kompromisy. Kdyby měli tvůrci více času na odladění hry a vylepšení příběhu či jeho prezentace, mohla být hra výrazně lepší. Takhle se budete občas prát s kamerou, která je např. v lese schopná vzlétnout nad koruny stromů, takže koukáte na listí místo na svoji postavičku. Do toho se nedokonale řešené kolize postarají o to, že se vaše postavička zasekne o kmen dvou stromů, takže faktor frustrovanosti dostane další ránu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Navíc jde o další PS3 hru, která se dlouho nahrává a neumožňuje vyšší rozlišení než 720p. Co vůbec nechápu, je absence možnosti importovat postavy z uložené pozice do nové hry, abyste např. mohli hrát s kamarádem za postavičky, které jste si doma oba vypiplali. Tahle možnost přece v předchozích hrách od stejných tvůrců byla! Hra také trpí stejným neduhem jako řada jí podobných: když se začnete nudit, je možné chodbami prostě jen probíhat (kličkovat mezi nepřáteli) aniž byste se namáhali někoho zabíjet… na druhou stranu ale musím uznat, že v těch chvílích, kdy je na obrazovce několik desítek nepřátel a já je všechny vraždím nějakým silným kombem nebo kouzlem, mne hra hodně bavila. A vůbec se necukla.