Autor: Warlock Publikováno: 22.ledna 2008 | Verze hry: anglická/finální/PC Doba recenzování: 2 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Zkrátka připravte se na pořádnou melu a třicet klasických misí, jež vám zaberou minimálně deset hodin. Osobně bych uvítal zakomponování více nepovinných úkolů do scénářů. To spolu s pár příběhovými klišé mi kazilo jinak pozitivní dojem z celé kampaně, která má spád, dějové zvraty a příjemně se hraje. Čapkův výtvor Kromě válečné vřavy a dávného nepřátelství má trojice národů společného pramálo. Rasa Novus jakoby z oka vypadla společnosti z filmu Já, robot – ovšem naprosto bez lidí. Čistě technologicky zaměřená rasa využívá k zásobení budov podobně jako Protossové ze Starcraftu energetické krystaly. Mezi nimi se navíc tvoří laserové vazby, jež slouží k rychlejšímu přesunu předem dematerializovaných jednotek. Krystaly jsou ještě ke všemu neviditelné a klidně mohou lemovat cestu od vaší výrobní budovy až k branám nepřátelské základny. Kráčející kolosy v ulicích Rasa Hierarchy podobně jako Novus získává suroviny ze staveb či trosek rozesetých po mapě. Pokud jste si ale mysleli, že staví budovy, tak vás zklamu, neboť veškeré posily objednává z orbity. Nádherný je efekt, kdy titěrný stavitel vyznačí na zemi laserem ornament značící druh jednotky, která vzápětí s ohromnou razancí dopadne na určené místo. Vojenskou mašinérii vyrábíte výhradně v obřích Walkerech, které na screenshotech rozhodně nepřehlédnete. Ty navíc lze postupně vylepšovat a na každé z volných míst můžete přidělat lepší plátování, další plasmové kanóny nebo přídavky sloužící k výrobě jednotek, které mi připadaly nejrůznorodější ze všech tří národů. Zahrnují totiž létající talíře, podivné vznášející barely, drobné zmutované pěšáky a třeba podivné čtyř nožky sloužící k těžbě surovin. Antikové na scéně Jako poslední se do děje zapojují Masari, kteří mi snad nejvíce připomínali Antiky z Hvězdné brány. Ve skutečnosti jde spíše o mix egyptské a mayské architektury s jednotkami z raného středověku. Budovy jsou vzhledově chladné, nejvíce se podobají železným katedrálám, což přesně odpovídá náboženskému zaměření Masari. Jako jediní z trojice národů nemusejí Masari těžit či recyklovat okolní struktury. Jako zdroj veškerých surovin jim postačí budova (tzv. Matter Engine), která doslova nasává energii z prostoru a je velmi nestabilní. Tento generátor (stejně jako ostatní budovy) může být posílen základními staviteli, jenž ve výsledku připomínají egyptské kněze z Age of Mythology a zlepšují například rychlost trénování jednotek nebo právě získávání surovin. U Masari jsem si oblíbil ještě jednu specialitu a tou byla změna denní doby podle mého přání. Některé jednotky mají totiž během dne úplně jiné schopnosti než v noci, což se odrazilo na kombinování těch správných vojáků a používání jejich schopností. Například jednotka připomínající anděla se během dne osvědčila jako skvělý letec, ale během západu slunce musela složit křídla a využil jsem ji k posilování budov energetickým štítem. Boj o celý svět Autoři mimo kampaně zakomponovali do hry i režim světové nadvlády (tzv. scénářů), který je netradičně veden v reálném čase, což si žádá daleko větší míru pozornosti při bojích. Země je jako obvykle rozkouskována do několika sektorů – v jednom scénářů například Novus začíná v Africe, Masari v Asii a Hierarchy si uzurpují část severní Ameriky. V každém sektoru lze vystavět buďto výrobní linku pro bojové jednotky, těžební stanici nebo centrum pro výzkum nových technologií. Jakkoliv může real-time režim na této úrovni hry působit divně, autoři si s ním poradili bravurně a čas neubíhá tak rychle jako na klasickém bitevním poli. Vašemu hrdinovi nejprve musíte vytrénovat podpůrné jednotky a teprve poté se pustit do dobývání území. Nebavily mě jen situace, když se o některá území vedly dlouhé tahanice.
Technická stránka UaW po grafické stránce nevypadá špatně. Sice se nemůže měřit například s World in Conflict a osobně bych uvítal i daleko „barevnější“ efekty, které by se slušely od pořádné sci-fi RTS. Naopak chválím práci výtvarníků - nejenom každý národ, ale každá z jednotek má svoje vlastní kouzlo. Obří Walkery jsem již zmínil výše a i v době po Supreme Commanderovi bylo opravdu úžasným zážitkem vidět tyto kolosy překračovat budovy či celá pohoří. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Přestože požadavky na hardware začínají na 2 GHz CPU, 512 MB RAM, 128 MB grafickou kartou, na konfiguraci Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800 jsem měl problém hru rozhýbat i na minimální detaily (část screenshotů pochází právě z tohoto PC). Naštěstí mám v záloze ještě Core2 Duo E6300, 3,3GB RAM, Radeon X1950, kde UaW běžel na plné detaily naprosto bez zaváhání. Nezapomnělo se ani na hru více hráčů, která je zprostředkována přes rozhraní Games for Windows Live! - kdo vlastní X360, bude se v něm okamžitě cítit jako doma. K dispozici jsou všechny výše uvedené režimy. Závěr UaW se velmi povedl a jedná se milé překvapení začátku roku. A to jsem se ještě nezmínil super zbraně, mezi něž patří generátor černé díry nebo vývojový strom pro každý z národů, který ovšem nemůžete rozvíjet všemi směry. Naopak nejvíce mi vadila malá možnost oddálení kamery od bitevního pole. Zkrátka chtělo by to inspirovat se třeba u Supreme Commander nebo World in Conflict. UaW v češtině u nás měl vyjít v těchto dnech, ale CD Projekt ho bohužel odložil na březen. zdroj: Archiv Universe at War Earth Assault kompletní CGI filmeček - stažitelná verze (63 MB, 1280x720) Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery... Související články: Novinky, Star Wars Empire at War recenze, Forces of Corruption recenze |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |