| Autor: Martin Holas Publikováno: 24.října 2007  | 
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Inu, vysokoškolský kantor přes noc speciálním agentem v srdci nacistického Německa? Dává mi to sice ještě menší smysl než epicky líčení američtí hrdinové s Thompsony v Call of Duty, každopádně stavět se na tom dá. Další vývin situace už naštěstí nevypovídá o faktu, že byli autoři během tvorby v nepřetržitém halucinogenním tripu, a ubírá se více konvečnějším směrem - tajné výzkumné komplexy, nacistický důstojník prahnoucí po megalomanské seberealizaci, zrada tam, kde byste to "nejméně" čekali. Znáte to, standardní příběhová výbava. Atmosféru tu hodně táhnou uvěřitelně zpracované lokace. První polovinu hry strávíte potulováním se nočním Berlínem a sběrem indicií o německé superzbrani, jen abyste mohli být vzápětí vrženi do úplně jiné reality v horském městečku Heigerhoch a nakonec i kratké epizodky v mrazivém prostředí Sovětského svazu, kde se odehraje závěrečné odhalení. Jen jedno detailně propracovaným lokacím chybí, a sice symboly svastiky. Ale i to je vzhledem k původu autorského týmu a očividné snaze o politickou korektnost vcelku pochopitelné.  Hrdinové s duší I postavy se podařilo podat dostatečně svébytně, každá z nich disponuje vlastním stylem vyjadřování a drobnými gesty, které skvěle dotvářejí propracovanost celého vyprávění. Dr. John Russel je například sympatický intelektuál, kterého zaručeně neuslyšíte promluvit nespisovně a který si při zaujetí nějakým problémem podvědomě pohrává s brýlemi. Jeho bodyguard Peter Graham se naproti tomu vyjadřuje co nejpříměji a nejvíce si na něm asi zapamatujete ostrý, mrazivý pohled. Později narazíte ještě na dalšího tajného agenta (přesněji tedy agentku Anne, ne nepodobnou Cate z No one lives forever), reprezentující skvěle zvolený kontrast s Peterem a připravenou půdu pro řadu dějových zvratů. Samozřejmě potkáte i spoustu dalších vedlejších osob - faráře, opilce, překupníka, nadrženou servírku.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hustá atmosféra má bohužel jeden velký řetěz s koulí na noze, a tím je dabing. Pardon, chtěl jsem říct OTŘESNÝ dabing. Ten je totiž tak špatný, že vám často bude padat čelist z toho, jak vytrženě to z té dané situace zní. Nejde přitom ani tak o technické provedení, to je naprosto korektní a v pořádku. Nic nešumí a nečekají na vás ani nepřirozené prodlevy mezi častmi dialogu. Problém je třeba v tom, že John Russel mluví jako lektor z nedělního televizního kurzu angličtiny... Dvojice agentů se před ním na zemi škrtí, přičemž on se musí rozhodnout, kdo je tu zrádce a koho z nich zastřelit, a doktor to komentuje s ležérností někoho, kdo zve známé na polední šálek čaje. Otravní jsou i angličtí dabéři německých postav (a že jich je většina), kteří se z plných plic snaží napodobit přízvuk, což vyznívá v konečném důsledku spíše nepatřičně komicky. Osobně si myslím, že adventurní žánr má přesně ten typ příznivců, kteří by mohli ocenit, kdyby takové postavy komunikovaly přirozeně svojí mateřštinou a pochopení obsahu sdělení by bylo přenášeno čistě titulky. Vývojářský tým ostatně sídlí v Rakousku, nemusel to být tedy nejmenší problém. Do hry by to zapadalo nepochybně mnohem lépe. Nacistický důstojník a opilcové v berlínských ulicích by alespoň nemluvili automaticky anglicky a John Russell by našel využití pro svou údajně plynnou němčinu, i díky které byl na svou misi povolán.  Výzva pro selský rozum Rozčarování vašich uší naštěstí tiší mocné analgetikum, kterým jsou velmi podařené logické hádanky. V principu na nikoho nečeká nic objevného: inventář, halda předmětů, kombinace mezi nimi. Prostě nikdy nestárnoucí klasika. Laťka obtížnosti byla nastavena poměrně vysoko, velká část puzzlů vyžaduje k vyřešení značnou intuici a vcítění se do myšlení designera, protože předmmětů bývá hodně a postupně zkoušet je na dlouho. Abych jen abstraktně nemlžil, uvedu jako příklady odlákání pozornosti strážných pomocí povizorního praku z kusu gumy, výrobu pálenky z ředidla, přípravu pasti na myš anebo jen otevírání dveří a zámků na tisíc způsobů (metodou tužky a listu papíru počínaje, podomácku vyrobenou žíravinou konče).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Nevázaná             originalita   
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii  Ochuzená             grafika   | ||
| Martin Holas | |
| autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |