Autor: Martin "Matto" Smola Publikováno: 19.července 2002 |
![]() ![]() ![]() Jako vrchní velitel máte samozřejmě patřičný odstup od komáry a malárií zamořené džungle, ale na druhou stranu musíte sledovat a koordinovat úsilí všech složek válečné moci, které máte k dispozici. Jsou to letectvo, námořnictvo a pozemní síly. Jako velitel máte samozdřejmě mnoho podřízených a velíte formou rozkazů či změn rozkazů na každý jednotlivý den. Pak už jen napjatě sledujete, jestli vaše rozkazy byly správné či zda byly vůbec vyplněny. Vrchní velení ![]() S příchodem denního světla pak startují průzkumné letouny a na základě jejich hlášení a rozkazů, které mají letecké skupiny, pak dochází k náletům a leteckým bojům. Na rozkazech, které každá taková skupina má, záleží, jak se zachová při detekování nepřátelských lodí, při koordinaci vlastního náletu či naopak odrážení náletu protivníka. Za dne samozřejmě plují i lodě a tak opět v závislosti na rozkazech, které jste zadali velitelům vašich operačních svazů, dochází k soubojům palubních letadel z letadlových lodí, či přímo k dělostřeleckým soubojům vašich obrněnců. Do toho všeho se vyloďují pozemní jednotky, postupují vstříc nepříteli a bojují. A to celé opět na základě vámi zadaných rozkazů. ![]() Umělá inteligence Celý plánovací systém samozřejmě klade poměrně vysoké nároky na umělou inteligenci vašich jednotek, které se v mnoha situacích musí rozhodovat velmi samostatně. Byl jsem mile překvapen, jak pěkně všechno funguje. Člověk sice občas vrtí hlavou nad tím, proč jeho letadla neodstartovala k náletu na nepřátelský konvoj, ale pak si vlastně uvědomí, že bylo špatné počasí, průzkumný letoun, který konvoj našel, patřil pod jiné velitelství a vaše letiště bylo v noci poškozeno náletem nepřítele. I operační svazy lodí projevují jistou samostatnost a v závislosti na osobnosti velitele reagují docela správně na vývoj situace. Ba i počítačový oponent se chová poměrně dost rozumně a když pokud použijete nějakou hodně neobvyklou strategii, tak ho z míry vyvedete. ![]() ![]() ![]() Zpracování Grafické zpracování vidíte na okolních obrázcích. Není 3D, ale je přesně to co potřebujete, abyste měli přehled a rychle se orientovali v situaci. Částečně animované boje jsou sice jen malým plusem, ale aspoň občas je na co se koukat a mít tak pocit, že se „něco“ děje. I zvuky a muzika odpovídají strategické hře, kde by vás příliš velké množství zvuků jen rušilo. Takže při zásazích slyšíte exploze, průlety letadel či nálety doprovázejí také ilustrující zvuky, ale to je vlastně vše. Takže ani zvukové stránce hra nijak neexceluje. Ale je nutno přiznat, že to po ní ani nikdo nechce. Kampaně a editor ![]() Vrchol hypotetických kampaní je pak ta poslední, devatenáctá, která nejenže vylučuje bitvu o Midway, ale dokonce předpokládá jiný vývoj války v Evropě, což má za důsledek posílení japonské armády o síly stojící proti Sovětskému svazu a dokonce i lepší organizaci doplňování pilotů, což byla ve skutečnosti velká japonská slabina. V takové kampani je pak Japonsko zcela rovnocenným protivníkem Spojenců. ![]() Multiplayer a patche Co se multiplayeru týká, hra nabízí samozřejmě nejen hru proti počítači, ale i hot seat dvou hráčů u jednoho monitoru či hru pomocí emailu přes internet. Jestli někdy bude i přímá online hra nevím, momentálně se o tom na fóru vedou diskuse s autory hry. Jak už jsem se zmínil, Matrix games krátce po vydání hry vydali hned dva patche, které byl reakcí na chyby a úpravy, které našli dychtiví hráči této strategické hry. I když se to poslení dobou stává pomalu dobrým zvykem, přesto se nad tím pozastavuji a chálím tuto zpětnou vazbu, která díky diskusi na webu Matrixů proběhla a stále probíhá, protože další úpravy, změny a vylepšení na přání hráčů jsou na cestě. Navíc na základě zkušeností a ohlasu na tuto hru by na podobném principu měly vzniknout hry další, mapující celou válku v Pacifiku, či například gigantický souboj na východní frontě. ![]() ![]() ![]() Co hře vytknout? Uncommon Valor měla ve verzi 1.0 poměrně mnoho chyb což ukazovalo hlavně na špatnou práci betatesterů. Nicméně díky vstřícnosti vývojového týmu se betatestery stali hráči sami a náprava na sebe nenechala dlouho čekat. Není to jistě úplně ideální způsob, ale díky tomu se dá doufat v další a další vylepšování této zajímavé hry. Jako zarputilý stratég bych hře možná vytknul menší množství statistik a přehledů, než by se mi líbilo a než systém nabízí. Jinak to jsou jen samé drobnosti, které ale možná budou ještě upraveny s příštím patchem. ![]() Stáhněte si: Cheaty |
Martin "Matto" Smola připravil: jd |