Uncommon Valor - recenze
7/10

Uncommon Valor - recenze

19. 7. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co mají společného Šalamounovy ostrovy a Nová Guinea? Jsou to bojiště z jižního Tichomoří a náplň hry Uncommon Valor, která je snem všech stratégů a milovníků knížek pana Hubáčka o válce v Pacifiku.

Autor: Martin "Matto" Smola
Publikováno: 19.července 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Gary Grisby se stal legendou již v okamžiku vzniku prvních strategických válečných her na PC. Ještě v době, kdy vrcholem grafiky bylo 16 barev a jeden pixel se nedal zakrýt desetníkem, produkoval velmi kvalitní hry, které pak přežily i své mnohem mladší a grafický vyspělejší konkurenty. Jednu takovou legendu, Pacific War, si nedávno půjčila skupina programátorů z Matrix Games a provedla několik drobných úprav, umožňující tuto hru opět hrát na nadupaných Pentiích a pod Windows. I ožila opět legenda a zároveň se na fóru Matrixu začala řešit idea udělat podobnou hru v moderním kabátu. A protože se ke spolupráci podařilo získat i samotného Gary Grisbyho, netrvalo dlouho a Matrix vydal hru Uncommon Valor, o které bych si teď dovolil napsat pár odstavců.

Jižní Tichomoří 1942-1943
Narozdíl od Pacific War si Uncommon Valor vzal za pozadí jen část války v Tichomoří. Je to období od léta roku 1942 až do konce roku 1943, kdy v jižním Tichomoří probíhal boj o Šalamounovy ostrovy, Novou Guineu a japonské základny Rabaul a Truk. Toto období je charakterizováno poměrně vyrovnaným bojem obou velmocí. Je to období, kdy misky vah stále ještě nebyly rozhodnuty, na kterou stranu se přikloní a kdy válka ještě klidně mohla skončit přerušením spojení mezi USA a Austrálií a invazí do Austrálie. A právě v tomto období se stáváte vrchním velitelem buď spojeneckých či japonských sil v jižním Tichomoří a vaším úkolem je samozřejmě zvítězit nad nepřítelem a zabránit mu v jeho plánech.

Jako vrchní velitel máte samozřejmě patřičný odstup od komáry a malárií zamořené džungle, ale na druhou stranu musíte sledovat a koordinovat úsilí všech složek válečné moci, které máte k dispozici. Jsou to letectvo, námořnictvo a pozemní síly. Jako velitel máte samozdřejmě mnoho podřízených a velíte formou rozkazů či změn rozkazů na každý jednotlivý den. Pak už jen napjatě sledujete, jestli vaše rozkazy byly správné či zda byly vůbec vyplněny.

Vrchní velení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak to tedy vlastně funguje? Uncommon Valor je strategie tahová a každý tah představuje jeden den. A na každý takový den vydáte či změníte rozkaz pro každou jednotku zvlášť. Zní to možná hrozivě, ale většina rozkazů zůstává dlouhodobě v platnosti, není potřeba je měnit a tím pádem zadávat stále znova rozkazy všem jednotkám. Ty se skládají z několika jednoduchých možností nastavení chování dané jednotky. Každý tah tak začíná nocí, kdy se mohou setkat loďstva směřující ostřelovat nepřátelské či zásobovat vlastní základny. Noc je také vhodná doba pro útoky ponorek, nehledě na noční nálety na základny nepřítele.

S příchodem denního světla pak startují průzkumné letouny a na základě jejich hlášení a rozkazů, které mají letecké skupiny, pak dochází k náletům a leteckým bojům. Na rozkazech, které každá taková skupina má, záleží, jak se zachová při detekování nepřátelských lodí, při koordinaci vlastního náletu či naopak odrážení náletu protivníka. Za dne samozřejmě plují i lodě a tak opět v závislosti na rozkazech, které jste zadali velitelům vašich operačních svazů, dochází k soubojům palubních letadel z letadlových lodí, či přímo k dělostřeleckým soubojům vašich obrněnců. Do toho všeho se vyloďují pozemní jednotky, postupují vstříc nepříteli a bojují. A to celé opět na základě vámi zadaných rozkazů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici máte samozřejmě rozsáhlou databázi všech plavidel, letadel i výzbroje pozemních jednotek, abyste kdykoliv mohli zvážit pravý stav věcí a vydat ty správné rozkazy. Odměnou vám pak budou různé statistiky a přehledy o probíhajících bojích, ztráty a jejich důvody či úspěchy vašich pilotů. A v neposlední řadě i samotný úspěch vámi naplánované operace. Vždyť není větší potěšení pro válečného stratéga naplánovat operaci úspěšněji, než se skutečně odehrála, či dosáhnout úplného zvratu v bojích.

Umělá inteligence
Celý plánovací systém samozřejmě klade poměrně vysoké nároky na umělou inteligenci vašich jednotek, které se v mnoha situacích musí rozhodovat velmi samostatně. Byl jsem mile překvapen, jak pěkně všechno funguje. Člověk sice občas vrtí hlavou nad tím, proč jeho letadla neodstartovala k náletu na nepřátelský konvoj, ale pak si vlastně uvědomí, že bylo špatné počasí, průzkumný letoun, který konvoj našel, patřil pod jiné velitelství a vaše letiště bylo v noci poškozeno náletem nepřítele. I operační svazy lodí projevují jistou samostatnost a v závislosti na osobnosti velitele reagují docela správně na vývoj situace. Ba i počítačový oponent se chová poměrně dost rozumně a když pokud použijete nějakou hodně neobvyklou strategii, tak ho z míry vyvedete.

Zpracování
Grafické zpracování vidíte na okolních obrázcích. Není 3D, ale je přesně to co potřebujete, abyste měli přehled a rychle se orientovali v situaci. Částečně animované boje jsou sice jen malým plusem, ale aspoň občas je na co se koukat a mít tak pocit, že se „něco“ děje. I zvuky a muzika odpovídají strategické hře, kde by vás příliš velké množství zvuků jen rušilo. Takže při zásazích slyšíte exploze, průlety letadel či nálety doprovázejí také ilustrující zvuky, ale to je vlastně vše. Takže ani zvukové stránce hra nijak neexceluje. Ale je nutno přiznat, že to po ní ani nikdo nechce.

Kampaně a editor
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra obsahuje v současné době 19 kampaní. Jde buď o poměrně krátká tažení v omezeném prostoru oblasti, ale ta jsou určená hlavně pro nácvik a seznámení se s hrou. Drtivá většina kampaní je dlouhá několik měsíců, resp. jdou přes celé období, do kterého je hra situována. Liší se vlastně jen v úvodním nastavení. Můžete tak hrát kampaň začínající přesně podle historické situace nebo třeba kampaň, ve které se předpokládá, že bitva o Midway nebyla a všechny zde potopené lodě se tak mohou objevit pod vaším velením v jižním Tichomoří.

Vrchol hypotetických kampaní je pak ta poslední, devatenáctá, která nejenže vylučuje bitvu o Midway, ale dokonce předpokládá jiný vývoj války v Evropě, což má za důsledek posílení japonské armády o síly stojící proti Sovětskému svazu a dokonce i lepší organizaci doplňování pilotů, což byla ve skutečnosti velká japonská slabina. V takové kampani je pak Japonsko zcela rovnocenným protivníkem Spojenců.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmínil jsem, že kampaní je „momentálně“ devatenáct. Je to proto, že hra obsahuje i editor, kde má každý z hráčů možnost naeditovat si kampaň vlastní. Editor je bohužel velmi složitý a samotné nastavení kampaně také, takže se zatím žádná pěkná po domácku udělaná kampaň neobjevila. Nicméně hned s prvním patchem přidal tým z Matrixu onu zmiňovanou devatenáctou a jsou slíbené i další.

Multiplayer a patche
Co se multiplayeru týká, hra nabízí samozřejmě nejen hru proti počítači, ale i hot seat dvou hráčů u jednoho monitoru či hru pomocí emailu přes internet. Jestli někdy bude i přímá online hra nevím, momentálně se o tom na fóru vedou diskuse s autory hry.

Jak už jsem se zmínil, Matrix games krátce po vydání hry vydali hned dva patche, které byl reakcí na chyby a úpravy, které našli dychtiví hráči této strategické hry. I když se to poslení dobou stává pomalu dobrým zvykem, přesto se nad tím pozastavuji a chálím tuto zpětnou vazbu, která díky diskusi na webu Matrixů proběhla a stále probíhá, protože další úpravy, změny a vylepšení na přání hráčů jsou na cestě. Navíc na základě zkušeností a ohlasu na tuto hru by na podobném principu měly vzniknout hry další, mapující celou válku v Pacifiku, či například gigantický souboj na východní frontě.

Co hře vytknout?
Uncommon Valor měla ve verzi 1.0 poměrně mnoho chyb což ukazovalo hlavně na špatnou práci betatesterů. Nicméně díky vstřícnosti vývojového týmu se betatestery stali hráči sami a náprava na sebe nenechala dlouho čekat. Není to jistě úplně ideální způsob, ale díky tomu se dá doufat v další a další vylepšování této zajímavé hry. Jako zarputilý stratég bych hře možná vytknul menší množství statistik a přehledů, než by se mi líbilo a než systém nabízí. Jinak to jsou jen samé drobnosti, které ale možná budou ještě upraveny s příštím patchem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Namátkou bych uvedl nemožnost zadávání waypointů pro vaše operační svazy. Pokud se na hru podívám jako běžný hráč, bude toho již k vytýkání více, počínaje poměrně jednoduchou grafikou, složitostí, která je ale skutečně jen zdáním a možná i poměrnou zdlouhavostí. Přece jen dohrát jednu celou 19ti měsíční kampaň představuje mnoho hodin hraní (i když odhadem bych řekl, že jeden průměrný tah hry proti AI trvá 5-15 minut, což jistě není zas tak mnoho).

Stáhněte si: Cheaty

Martin "Matto" Smola

Uncommon Valor je válečná strategická tahová hra z jižního Tichomoří, která je snem všech strategických hráčů a milovníků knížek pana Hubáčka o válce v Pacifiku. Hra neoplývá grafickými detaily, ale snaží se spíše o propracovaný systém a reálný pohled na velení. Pro běžného hráče tato hra rozhodně určena není a nedoporučoval bych ji ani začátečníkům na poli strategických her.