zavřít

UEFA EURO 2004 - recenze

Vychází na platformách: Windows, PS2, Xbox

Verdikt: EURO 2004 je určitě krokem kupředu a proto je hodnotím lépe než letošní FIFU. Hra nedoznala žádných podstatných změn, nicméně tu najdeme řadu detailů, které hru posouvají k vyšší hratelnosti. Pořád v ní ale zůstává řada omezení, která prostě nelze brát jinak než jako mínusy, které hráče ochuzují o pořádný kus fotbalovosti. Verdikt tedy zní – je to lepší než FIFA 2004, ale k pořádnému fotbalu to má ještě hodně daleko.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Asi by to nebyli EA Sports, kdyby před mistrovstvím Evropy v kopané nepřišli s fotbalovou simulací s oficiální licencí od UEFA. Nastal nějaký pokrok od FIFA 2004, aby se hratelnost přiblížila Pro Evolution Socceru 3?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 17.května 2004
První česká recenze této hryVerze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 7 dnů


Není žádnou novinkou, že každoročně na podzim oprašovaná série počítačových fotbalů od EA Sports si sem tam ráda přihřeje polívčičku i při příležitosti význačných mezinárodních fotbalových svátků. Letos tu máme UEFA EURO 2004 a stejně tak zní i název kopané, která se zhruba půl roku po vydání FIFA 2004 objevuje na pultech s počítačovými hrami. Kvalita sportovních sérií, z nichž je u nás nejpopulárnější krom fotbalu také hokejová NHL, hodně kolísá. Neboť se nikdy nejdená o pilování předchozího počinu, nýbrž o množinu více či méně podstatných či koncepčních změn, které má většinou na svědomí často i zcela jiný programátorský tým. Nejinak je tomu i v případě UEFA EURO 2004, které jste si mohli zdarma otestovat v některém z dem, objevivších se před nějakým časem na internetu.

Dnešní recenze už je věnována plné hře, která je zhruba týden k dispozici i v domácích obchodech, kam se dostala ve stejný den jako ve zbytku světa. Do úvodu bych ještě rád zahrnul alespoň vzpomínku na konkurenta FIFY - předělávku konzolového Pro Evolution Soccer 3 od japonských Konami. Ten vyšel zhruba ve stejnou dobu jako již zmiňovaná FIFA 2004 a kdo z virtuálně fotbalových fandů náhodou tento počin nezaznamenal, tomu doporučuji pročíst aspoň naši tehdejší PES3 recenzi nebo tipy.

S oficiální licencí turnaje
Jak jsem již naťuknul v úvodu, UEFA EURO 2004 je počítačovou simulací skutečné, každé čtyři roky se opakující fotbalové údálosti, do níž se snaží kvalifikovat kolem padesáti evropských národních týmů. Ti, komu se to podaří, včetně České republiky se začátkem léta v Portugalsku utkají v turnaji o nejlepší tým kontinentu. A přesně tohle včetně kvalifikace a přátelských přípravných zápasů je i hlavní náplní hry.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Tradiční samozřejmostí jsou oficiální licence, díky nimž ve hře najdete krom log i skutečná jména téměř všech hráčů, modely opravdových stadionů, na kterých se EURO 2004 odehraje a nechybí ani reklamní panely skutečných sponzorů turnaje, lemující travnatá kolbiště. Novinkou nejsou ani pokusy o zacyhcení skutečné vizáže desítek známých fotbalových hvězd, k nimž se řadí i řada opor české reprezentace jako Rosický, Nedvěd, Koller a další. Co se tedy týká omáčky nebo chcete-li stavebního základu, nelze jinak než pochvalně zamručet.

Samotné oficiality ale zdaleka na dobrou hru nestačí a vlastní hratelnost je v mnohem větší míře tvořena vlastním herním zpracováním. To se v případě série FIFA a jejích levobočků - k nimž řadím i EURO 2004 - hodně mění a z předchozího počinu toho většinou příliš nezbude. Bohužel se tyto změny zdaleka ne vždy dají považovat za šťastné a proto je každý nový díl velkým překvapením a pro čekatele sázkou do loterie. Poslední FIFA mě příliš neučarovala a tak jsem byl moc zvědavý, jakých změn se v EURU dočkáme.

 Rozumější nabídky v menu
První, s čím přijdete do kontaktu po instalaci, je herní menu. Za zmínku stojí určitě kosmetický fakt, že EA Sports tentokrát upustili od jakéhokoli intra, což si myslím není vůbec na škodu. Stejně se na něj každý kouknul jednou a pak už pro něj bylo pouhým zdržovadlem, které bylo třeba po každém spuštění odbouchnout.

Menu je řešeno na první pohled podobně, jak jsme zvyklí, na pohled druhý je ale potřeba pochválit jeho strukturu a na poměry EA Sports i propracovanost. Sice se to, co ve hře najdeme, nedá zdaleka srovnávat s možnostmi Pro Evolution Socceru 3, nicméně mám dojem, že jeho vydání trochu provětralo zatuchlé kanceláře v EA a konečně rozhoupalo jejich pracovníky k vytvoření aspoň trochu uživatelsky přítulných nabídek s řadou praktických informací. A hlavně možností podstatné prvky nastavit tam, kde byste je podvědomě čekali bez potřeby se zmateně proklikávat.


Neplatí to zdaleka všude, ale zásah zdravého rozumu je zde zcela jasně patrný. Díky tomu si lze nastavit sestavu při vytváření zápasu a ne předem kdesi zcela mimo, zobrazí se vám schéma rozestavění obou týmů s informacemi o jejich klíčových hráčích a používaných taktikách apod. Dovedl bych si představit ještě mnohem šikovnější systém, ale už tohle beru ze strany EA jako vstřícný krok směrem k uživateli.

 Včetně kvalifikace, ale bez ligy
Stěžejním obsahem hry je samozřejmě vlastní turnaj EURO 2004, včetně kvalifikace, kterou sem tam protne nějaký ten přáteláček, jehož výsledek nemá na váš postup žádný vliv a jde tak pouze o nezávazné čerpání zkušeností. Šikovná je možnost kvalifikační i přátelské zápasy volitelně i odsimulovat, díky čemuž se nemusíte v postupu na turnaj zbytečně zdržovat. Pro jistotu ještě uvedu, že jsou k dispozici pouze národní týmy, žádné mančafty z evropské ani jiné ligy tu nenajdete.

UEFA EURO 2004 ale není jen o tomto mezinárodním podujetí jako takovém. Hra obsahuje ještě několik dalších herních variant. Samozřejmostí je přátelák, pro který si zvolíte týmy včetně stadionu. Dále tu je režim Home and Away, což je střetnutí dvou týmů stylem „doma a venku“, kdy se počítají oba výsledky a v případě remízy se pak druhé utkání prodlužuje a vše může končit až pokutovými kopy. Další možností je tzv. Fantasy, což je přátelák s možností si zcela volně sestavit tým ze všech dostupných hráčů. Můžete si tak tedy vytvořit svůj vlastní tým snů a s ním prohánět soupeřům trika.

 Herní módy
Novinkou je i režim Situation, jehož praktický smysl mi unikl, ale tím nevylučuji, že vás možná osloví víc a lépe. Jedná se opět o přátelák, pro nějž si lze krom standardních herních parametrů jako obtížnost, výběr týmů či třeba délka poločasu navolit i několik dalších položek simulujících aktuální stav rozehraného zápasu. Těmito parametry jsou například skóre, zbývající čas do konce zápasu, udělené žluté a červené karty, formát prodloužení (stříbrný gól, zlatý gól, 2x15 minut, penalty) apod. Nezní to špatně, praktický význam mi ovšem trochu uniká. Ale budiž.


Nechybí ani Turnaj, který lze vytvořit podle čtyř šablon jako EURO, liga, vyřazovací turnaj a liga + vyřazovačky. Pro různé typy turnajů pak jsou k mání i i rozdílné počty týmů, které se jich mohou účastnit. V UEFA EURO 2004 nechybí ani klasické penaltové rozstřely a jako poslední možnost tu najdeme i trénink, který lze provádět ve čtyřech disciplínách. Jednak je to volná hra, pro kterou lze volit počet soupeřových hráčů - buď 1 (samotný golman) anebo 9, 10 či 11 (netuším, proč chybí ostatní počty).

Dále lze pilovat standardní situace, a to konkrétně rohy a přímé i nepřímé kopy. Trénink standardek je podobně jako ve FIFA 2004 omezen na několik předdefinovaných lokací, odkud je budete moci zahrávat. To je samozřejmě zbytečně svazující, ale tak už to prostě u EA Sports chodí.

 Vlastní hratelnost
Systém ovládání se nijak podstatně oproti minulé kopané nezměnil a najdeme tu krom klasických přihrávek, centrů a střel i možnost vysílat spoluhráče do volného prostoru a rovněž tak i mírně upravený systém „off the ball“. Tato novinka z FIFA 2004 nyní doznala změny, kdy se vám neoznačí tři spoluhráči daleko vepředu, což vedlo k rychlému a lacinému přenesení hry přes celé hřiště. Tentokrát vše funguje obdobně pouze s tím rozdílem, že se označí tři spoluhráči v okolí toho, kdo právě vede míč.

Jednak tím odpadá nesmysl, kdy jste si často měli nabíhat hráčem, který vůbec nebyl ve vašem zorném poli (ale i to se tu stane), navíc se takhle už nedá automaticky přenášet hra z jednoho konce herního pole na druhý. Zmíním ještě modifikační tlačítko, které při držení společně s přihrávkou, centrem či střelou mění její parametry - do přihrávky vloží ukazatel síly, centr letí namísto na nohu na hlavičku, střela mění styl své trajektorie.



 Podivné standardky
Z dalších novinek vypíchnu odstranění radaru, který na rozdíl ode mě asi považovali autoři za zbytečný. Co naopak ve hře zůstalo a co mi vůbec nesedí, je systém zahrávání prakticky všech druhů standardek. Při autovém vhazování soupeře vám počítač nedovolí pohybovat se svými hráči, kteří stojí strnule v pozici, kam je automaticky rozestavil do okamžiku, než exekutor vhodí míč do pole. Z nějakého důvodu někdy počítač rozestaví hráče tak, že je váš nejbližší hráč víc jak deset metrů od toho, ke komu poletí vhazování a tudíž nemáte šanci do rozehrávky nijak aktivně zasáhnout.

Stejně tak výkopy od branky jsou víceméně automatickou událostí, kdy míč prostě letí obloukem a kam přistane, je loterie. Přímé i nepřímé kopy si uchovaly jiný neduh, kdy mi počítač prostě nedovolí dělat, co chci a mohu si jen vybrat, kterou z předdefinovaných rozehrávek použiji. Chcete-li třeba namísto kopu na bránu raději přihrát, máte smůlu. A to i v případě, že přímý kop provádíte z úhlu, kdy je trefení branky prakticky nemožné. Škoda.

 Další postřehy
Obdobné omezení najdete i u kopů rohových, kde také zůstala technologie představená v letošní FIFA 2004. Míč nemůžete poslat, kam chcete, ale pouze do předem nadefinovaného bodu. Na rozehrávku rohu nakrátko tudíž také zapomeňte. Po exekuci rohu následuje prapodivná strkanice se soupeřem a velice často končí míč bez ohledu na její výsledek v náručí golmana, pouze díky tomu, že místo, kam míč musíte nacentrovat, je prostě blbě zvolené. Zahrávání standardek tedy považuji za velké mínus, kdy namísto abyste se snažili hrát přirozený fotbal, jste tlačení do předdefinovaných šaškáren.

Hratelnost je z velké části automatizována i přitažlivostí míče na hráče, kdy šance poslat míč volně do prostoru tak, aby zároveň neskončil v zámezí je minimální. V případě kliček nelze míč odehrát, dokud se skript vyvolaný kličkou nedokončí. Kopnutí do míče na vlastní polovině téměž vždy končí šlupkou pod úhlem 45 stupňů do zámezí. Zůstal i neduh golmanů, kteří nedokážou rozumně reagovat na druhou dorážku v případě, že první střelu vyrazí. Podobně je tomu i v případě zakončování, kdy je míč automaticky směrován do předdefinovaných sektorů branky, a tak většina branek padá až s podezřelou přesností.


15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Srovnání s Pro Evolution Soccer 3
Výše popisované neduhy fanoušci série znají, ale komu to nevadí, bude asi spokojen a uvidí v EURO 2004 vylepšení, kterým oproti FIFA 2004 bezesporu je. Hře by ale prospěl ještě mnohem důraznější zásah do herního systému, kdy by měl sám hráč podstatně větší vliv na to, co se opravdu bude dít, jak přesná a silná přihrávka či centr bude a kam poletí míč při střele. Stejně tak trenérské možnosti bych si dokázal představit podstatně bohatší a zde si nemohu odpustit znovu vzpomenout na Pro Evolution Socccer 3, který má tohle vše řešeno podstatně lépe, nemluvě o nesrovnatelných možnostech v týmových strategiích, individuálním rozestavění hráčů v poli, definici osobních obran atd. atd.

Jediným podstatným mínusem PES 3 je absence síťové hry, v čemž se mu ale UEFA EURO 2004 přiblížila tím, že si multiplayer zahrajete pouze online přes webové rozhraní Electronics Arts. Zapomeňte tedy na hru po LAN a pokud nemáte internet, jakýkoli pokus o hru více hráčů je vyloučen krom připojení několika ovladačů k jednomu PC. Absenci síťové hry jinak než přes online službu EA pak beru rovněž jako veliký krok zpět, kterým se prakticky maže jediná deviza, kterou EA dosud oproti Konami mají.

Poslední odstavec tedy bude znít trochu nepatřičně, ale nemohu si pomoci: Moc se těším na Pro Evolution Soccer 4, který by měl vyjít někdy ke konci letošního podzimu a kde by už měla být implementována i hra po síti. Pak se asi budou dít věci...

Stáhněte si: Demo, Demo Factory, Video...

Související články: Novinky, FIFA Football 2004 recenze, Pro Evolution Soccer 3 recenze

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)



 
 
Mickey Mouse

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.