Autor: Warlock Publikováno: 4.dubna 2006 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 10 dnů |
![]() Tolik k příběhu nové first-person akce Übersoldier (dříve nazývané East Front) od ruského vývojářského týmu Burut, který se před lety snažil neúspěšně trumfnout třetí díl Dooma svým počinem Kreed. Nyní před sebou máme naprosto odlišný titul zasazený do alternativního světa 2. světové války, jenž by se dal na první pohled nejvíce přirovnat k Return to Castle Wolfenstein. Jak se tedy liší od konkurenčních stříleček a čím vším nás překvapil? Supermanem za druhé světové Zmrtvýchvstání s sebou přináší kromě vyšší odolnosti i jednu podstatnou výhodu ve formě neprůstřelného štítu, který se okolo vás na povel vytvoří. Veškeré kulky směřující vašim směrem se díky němu zastaví metr před vámi a navíc se dají využít zpětně proti střelci, ke kterému se stačí přiblížit dostatečně blízko a dát mu okusit jeho vlastní olovo. Eventuálně můžete získanou munici nasměrovat proti nepříteli, protože při vypnutí štítu se ve vzduchu pozastavené kulky vystřelí zpět směrem do vašeho okolí. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Všechna sranda ale něco stojí, takže abyste mohli využívat toto ochranné pole, musíte se věnovat nejen zběsilému střílení okolo sebe. Tři díry v přilbách německých vojáků (tzn. headshoty) pro vás znamenají částečné doplnění energie, nutné pro aktivaci štítu. Vaše střelecké umění je potřeba předvést v krátkém časovém intervalu, jinak speciální odpočítávadlo zmizí a můžete začít znovu. Obdobně si vyhrajete i s nožem, kdy vám úspěšné skalpování tři Němců v řadě doplní zdraví. Práce všeho druhu Ve snaze postupně zničit veškeré součásti projektu Übersoldier procestujete kus Evropy a někdy se dostanete i za její hranice. Vítr vás zavane i do tehdejšího Československa, kde byste ale marně hledali nějaké známky našeho jazyka a tak se můžete nerušeně věnovat ničení zdejší chemičky. Dojde i na torpédování německých transportních lodí nebo sestřelování bombardérů z paluby ponorky ve formě minihry. Na chvilku si také vyzkoušíte, jak vám padne nepřátelská uniforma nebo zaminujete nejeden tank. ![]() ![]() ![]() Tu pravou atmosféru pocítíte během výsadku na pláži, poblíž německého pobřežního bunkru. Nejen, že jste od začátku do konce pod nelítostnou palbou z kulometných hnízd a hrne se na vás spousta posluhovačů Říše, ale nad hlavou se vystřídá několik spojeneckých stíhačů ve snaze ulehčit vám postup. Němci však dlouho neotálí a okamžitě se pokoušejí sundat letadla z oblohy. Naštěstí s sebou máte skupinku počítačem řízených parťáků, kteří se snaží držet klíčové body a dát vám prostor, abyste mohli vyřídit protiletadlová děla. ![]() Marně bych dával příklady prostředí, s výjimkou otevřenějších lokací jako jsou třeba lesy, které jsem za celou dobu hraní Übersoldiera nenavštívil. Ať už by šlo o rozsáhlé tovární komplexy, vězeňské budovy, polorozbořená města, laboratoře, nádraží či přístav - se všemi si designéři náramně vyhráli. Nejvíce vzpomínek ve mně kupodivu zanechal perfektně ztvárněný kanalizační systém či do nejmenších detailů vymodelovaný interiér německé ponorky. Jakkoli je postup hrou víceméně lineární, nejedou se zatouláte do místností, které svůj vlastní účel prakticky nemají, ale rozhodně přidávají na uvěřitelnosti celého prostředí. Abyste stále nebloudili od jedné komůrky k druhé, po ruce vám je mapa nejen s vyznačením vašeho úkolu či dokonce dveří, kterými máte k jeho dosažení projít, ale jsou na ní zakresleny i všechny lékárničky ve vašem okolí. Znamenitý design úrovní by si mohl vybrat krutou daň v podobě krátkosti celé hry, ale Übersoldier naštěstí tak krátký není a projdete ho na střední obtížnost za necelých deset hodin, což není špatné. Po skončení závěrečných titulků možná začnete uvažovat o tom, zda celé dobrodružství neprožít ještě jednou. Nejen kvůli různorodému prostředí, ale i nepřátelům, se kterými si, byť se vám v žádném případě nevyrovnají, užijete spoustu zábavy... ![]() ![]() ![]() Umělá inteligence bez skriptů Přestože by Übersoldier ze souboje s Far Cry či Half-Life neodešel po svých, rozhodně se nemá za co stydět. Vojáci drží strategické pozice a nenechají se zmást ani tím, že na chvíli zmizíte z dosahu. Zatímco tedy čekáte na rohu s prstem na spoušti, oni dělají to samé v bezpečí svého zákopu. Kupodivu se nejedná o naskriptované situace, o čemž se přesvědčíte při opakovaném hraní. Nebo v úzkých chodbách, kdy se vojáci schovávají do výklenků a ustavičně vás obdarovávají dávkami z kulometu, což vás díky speciální schopnosti nemusí pálit. Proti čemu je vám i štít k ničemu, jsou mraky granátů, které mohou přilétnout zpoza rohu stejně tak dobře jako z továrního komínu. To vás nutí neustále měnit pozici. ![]() Výsledný dojem trochu kazí nadmíra nepřátel. Dalo by se říci, že se někdy jedná až o zbytečná jatka, která strhávají pohodovou akci do bezmyšlenkovité řežby. Autoři si totiž čas od času usmysleli, že by byla škoda nezužitkovat vhodně umístěný stacionární kulomet, s nímž vykosíte desítky nepřátel během pár minut. Naštěstí není těchto okamžiků mnoho a kromě několika různých příslušníků německé armády, mezi kterými byste našli členy SS a paragány, se připravte na podivné zombíky z dob prvních pokusů projektu Übersoldier. Potkáte i vojáky se speciální schopností, ne nepodobné té vaší. Zbrojní arzenál čítá přesně šestnáct zbraní s tím, že u sebe můžete mít najednou nanejvýš dvě pušky/kulomety, plamenomet či tarasnici - a to vždy doplněné o pistoli, dýku a granáty. Zbraně jsou německé, americké i sovětské výroby a naleznete mezi nimi třeba kulomety MP-40 nebo MG-42, protitankovou pušku PZB-41, známou opakovačku Kar.98k či útočnou pušku Sturmgewehr 44. ![]() ![]() ![]() Výbušná grafika Tvůrci pořádně vylepšili grafický engine, který byl použit před dvěma lety v Kreedu, a nyní nabízí snad všechny nejmodernější technologie, jako je třeba bump a parallax mapping, dynamické stíny objektů či postav a spoustu dalších vychytávek (včetně skvělých rag-doll animací). Pár chybiček se sice najde, nejde však o nic závažného. Jsou to třeba prosvítávající plameny skrze betonové zdi či chybné zobrazování stínů, kdy vidíte siluety vojáků na opačné straně stěn.
![]() Fyzikální model rovněž nezůstává pozadu a kromě toho, že většina předmětů reaguje, když do nich strčíte, najde se i spousta dřevěných krabic a polic, které není problém rozsekat na třísky. Navíc si ve většině levelů připadáte jako při oslavách Dne nezávislosti - vzhledem k přítomnosti předskriptovaných explozí, kdy se v trosky promění tovární komíny či celé komplexy budov. O podobnou apokalypsu se častokrát můžete přičinit i sami. Koncentrace výbušných barelů si totiž s ničím nezadá s prvním Doomem a kolikrát si musíte hlídat záda, abyste při vchodu do místnosti nebyli právě vy tím snadným terčem. Nedej bože, kdyby se k tomu přidal ještě granát, který by mohl rozšířit plameny na ostatní dřevěné konstrukce, jež většinou poskytují úkryt před kulkami nepřátel. Na průstřelnost zdí nebo různých materiálů tedy můžete zapomenout. Nevýrazná hudba a dabing Určitě znáte řadu her, kdy se vám při akci rozproudí krev v žilách teprve tehdy, když se začne ozývat pořádná hudba, nejlépe v podání symfonického orchestru. To ale není případ Übersoldiera, který spíše sází na vizuální efekty a hudbu ponechává stranou, nejspíš s tím argumentem, že přes výbuchy a řev kulometů stejně není nic slyšet. Zvuky zbraní jsou naopak zpracovány dobbře a když si k tomu připočtete, že některé kvéry slušně kopou, realističnost je opět o stupínek výše. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Možná bych i pochopil, že hlavní hrdina, který právě vstal z mrtvých, příliš velkou slovní zásobu nepobral, ale pokud se takto začnou chovat všechny ostatní postavy, je to docela na pováženou. Neustálé „I see Nazis“ či „Rebels“ už po čase začne jít na nervy. Dosti prkenně mi zněly i rozhovory v cutscénách, kde by to chtělo použít aspoň nějaké emoce nebo jinak zapracovat, aby nebylo ze hry na sto honů cítit, že pochází z východu a že její distributor pochází z Německa.
Závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa... Související články: Rozhovor, Novinky |
Warlock | |
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování |