Turning Point: Fall of Liberty - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Turning Point: Fall of Liberty - recenze

3. 3. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co by se stalo, kdyby Winston Churchil nepromluvil do událostí 2. světové války? Němci by získali převahu a v roce 1953 by vzducholoděmi provedli zdrcující invazi do New Yorku. Proč u bodu obratu raději osobně nebýt?

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 3.března 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: finální/anglická/PC
Doba recenzování: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva V těchto dnech probíhá velká reklamní kampaň, která má nalákat vyznavače akčních her ke koupi Turning Point: Fall of Liberty, FPS zasazené do alternativní historie. Vydavatel Codemasters titulu věří a na propagaci rozhodně nešetří; každých pár dnů vypustí nějaký nový trailer a bannery naleznete na všech velkých zahraničních webech, z nichž jsou mnohé dokonce rovnou celé přeskinovány. Má hra ale opravdu takový potenciál, aby se investice do reklamy vyplatila? A podařilo se vývojářům-začátečníkům vypilovat všechny ty neduhy a chyby, které jim hráči po vyzkoušení xboxového dema vytýkali? Inu, za několik měsíců se dá stihnout spousta věcí, ale nikoliv zázrak...

Co by bylo, kdyby...
Příslib byl veliký: autoři konzolové odbočky (Finest Hour) série Call of Duty kutí další válečné drama a to dokonce na Unreal Engine 3! I první detaily o příběhu vyznívaly fantasticky. Děj Turning Pointu staví na myšlence, co by se stalo, kdyby Winston Churchill zemřel na následky srážky s taxíkem (která jej ve skutečnosti opravdu potkala). Vývojáři ze Spark Unlimited se nespokojí s obecným „jak by svět vypadal, kdyby Němci vyhráli válku“, nýbrž ze zdánlivě banálního incidentu (Churchill utrpěl nehodu dlouho předtím, než se z něj stal významný státník) vyvozují podle zákonitostí efektu motýlího křídla následky s globálním dopadem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co by se tedy stalo, kdyby Churchill nepromluvil do událostí 2. světové války? Němci by získali převahu a v roce 1953 by zaútočili na New York. Tak a přesně od tohoto okamžiku naděje na kvalitní příběh začíná vyprchávat. Invazi kupodivu nikdo neočekává, ani vaše postava, dělník Dan Carson, toho času pracující na stavbě výškové budovy. O to víc je vpád zničující. Oblohu křižují stíhačky a vzducholodě, ze kterých doslova prší parašutisté. V tu chvíli se hráč ujímá své role, slézá z lešení a dává se boje s nacisty.

V průběhu hry je pak příběh přesunut na druhou kolej, což ale vůbec nevadí, protože pak stejně nemá čím zaujmout. Po počátečních bojích v ulicích New Yorku se přesunete do sídla kolaborantského prezidenta Spojených států, abyste mu to spočítali, a zjistili, že Němci vyvinuli atomovku a hodlají ji vyzkoušet právě na New York. Následuje přesun do základny, kde se nálož připravuje a nakonec let v útrobách obrovské vzducholodi, která bombu převáží. To je prosím vše.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Šedivý New York
Ačkoliv se z výčtu lokací může zdát, že půjde o pestrou procházku, není tomu tak. Designéři levelů totiž nejsou zrovna mistři svého oboru. New York je pro ně místem plným obrovských šedých krychlí s „nakreslenými“ okny a s pustými ulicemi. Od anonymního města jej odlišují pouze známé architektonické monumenty: Socha svobody v pozadí a zřícenina mrakodrapu Chrysler Building, před níž se odehraje intenzivní boj mezi skupinou vlastenců a nacistickou armádou. Interiéry jsou pak – obecně – až sterilně prosté. Výjimkou jsou samozřejmě reprezentativní pokoje Bílého domu, do nichž zavítáte zhruba v polovině hry, a pak také některé části německé základny.

Asi nebude překvapením, že průchod hrou je záležitostí čistě lineární. Zabloudit nelze, spíše se můžete mírně zaseknout. Jsem rád, že autoři nedegradovali Turning Point na hru, kterou se prostě proběhne. Čas od času narazíte na slepou uličku, takže musíte hledat alternativní cestu. Tou bývá obyčejně římsa, po které přeručkujete, nebo lano, po němž se spustíte do jiného baráku. Jindy zase zdánlivě bezradnou situaci vyřeší zatáhnutí za „kouzelnou páku“ či stisknutí tlačítka. O puzzlech ale nemůže být řeč. Docela zajímavým zpestřením se zdála aktivace bomby, bohužel jen do okamžiku, kdy se ukázalo, že nejde o rébus, ale o pouhou rutinu. Hra po vás chce, abyste připojili různobarevné drátky k různobarevným bodům (modrý k modrému, zeleným k zelenému atp.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Náckové se sebevražednými sklony
Po většinu času držíte prst na spoušti a krmíte rádoby okupanty olovem. Taktických prvků se nedočkáte, hra se snaží těžit z esence akčních stříleček. Jenže co dokonale funguje v Doomovi nebo Quakovi, to tady nějak pozbývá na zábavnosti. Snad proto, že virtuální nacisté nejsou ani zdaleka rovnocennými soupeři. Problémem je jako obvykle netečnost – voják stojí, kouká na vás, ale nic nedělá. To už by tam klidně mohl místo něj stát hadrový panák. Nemyslím si ale, že by tento element vývojáři schválně odbyli, jejich snaha je vidět. Naopak ale spíše škodí, nežli pomáhá.

Virtuální voják totiž umí nejen střílet, házet granáty, krýt se, ale také střílet ze zákrytu a „vracet“ nepřáteli ještě nevybuchlé bomby. Problém je ale v tom, že se mnohdy kryje na nevhodných místech, a to tak, že je celý odhalen, ze zákrytu střílí tak, že nehledí na překážky před ním (a pálí třeba přes stěnu) a to samé platí i pro házení granátů. Někdy ani není potřeba plýtvat náboje - stačí se jen ukázat před skupinkou nepřátel, zalézt do úkrytu a počkat, až si omylem vhodí pod nohy granát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A pokud někdo přežije, můžete jej odrovnat ručně. Nábojů bývá v některých pasážích nedostatek, a proto jistě uvítáte možnost sejmout nepřítele bez jediného výstřelu. Na vybraných místech je dokonce možné provést eliminaci speciální. Stojí-li voják na okraji střechy budovy, lze jej většinou shodit dolů, a nebožáka pálícího dokumenty můžete zase painkillerovsky vhodit zaživa do pece. Takovýchto mordů je tu mnohem více. V některých situacích se ale vyplatí jeho život (na chvíli) ušetřit a použít jej jako živý štít. Stačí při výběru akce stisknout šipku směrem dolů a vaše alter ego mrštně uchopí nacistu do kravaty a půjčí si jeho mausera...

Očima vampýra
Zbraňový arzenál ostatně měl být jednou z deviz hry. Zasazení příběhu do padesátých let umožnilo obohatit nabídku zbraní o kousky, které v době války existovaly pouze v podobě prototypů či návrhů, či o zcela smyšlené modely. Namísto profláknutého samopalu MP-40 tak nosíte v rukou model MP-50 a když přijde na to zlikvidovat snipery, vytasíte pušku G47 s infračerveným zaměřováním Vampyre, které odhalí všechny odstřelovače v okolí... Tedy pokud vám hra umožní zaměřit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velmi často se mi totiž stávalo, že po stisku pravého tlačítka myši, které by vás mělo u všech střelných zbraní přepnout do módu zaměřování, nepřišla žádná odezva. Hra občas reagovala tak, jako by tlačítko bylo rozbité – neustále aktivovala a deaktivovala zaměřovací mód. To nejen že mi hodně ztížilo některé situace (máte sniperku, ale nemůžete zaměřit), ale hlavně to lezlo děsně na nervy. A bezpečně vím, že chyba není na mé straně (tj. u mé myši).

Anti-reklama na Unreal Engine 3
Další oblast, ve které Turning Point naprosto selhává, je zpracování. Nedokážu pochopit, proč hra, která běží na špičkové technologii Unreal Engine 3, vypadá tak mizerně. Textury jsou hrozné, levely jsou poskládané z jednoduchých objektů a speciální efekty snad ani nebudu komentovat. Turning Point dokonce vypadá ještě mnohem hůř než kritizovaný Hour of Victory.

Při té vší hrůze běžela hra zhruba na 45 až 60 FPS (na PC s Core2Quad, GeForce 8800 GTX, 4 GB RAM) a to v rozlišení 1280x720, poněvadž vyšší nešlo v mém případě nastavit. Poklesy framerate se objevovaly především na checkpointech, v přechodech mezi lokacemi atp. V takových okamžicích se hra i na několik sekund zasekla, škoda jen, že na to zřejmě masochističtí vývojáři vůbec nedbali a i do těchto momentů nacpali nepřátele, což není zrovna férové.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Špatně na tom jsou také animace postav. Civilisté a ostatně i vojáci opět místo chůze předvádějí něco jako moonwalking naruby, a naprosto nepojmenovatelné jsou pak kreace, které vytvářejí v bojovém rozpoložení. Problém je, že nabídka animací není zrovna bohatá a vyřešena není ani návaznost mezi nimi. V praxi se to projevuje tak, že když třeba zastřelíte krčícího se vojáka, ten nepadne na hubu, ale „teleportuje“ se do vztyčené polohy a teprve teď odehraje svou scénu. A jako by to nestačilo, někdy tohle zvláštní loutkové divadlo ještě okoření (ne)fyzika, která vojáka třeba vystřelí nepatrně do vzduchu anebo jej nechá levitovat metr nad zemí.

Hra má ale i své lepší stránky. Osobně oceňuji to, že jsem konečně pochopil, k čemu slouží v nastavení her funkce vertikální synchronizace. Zvláštní trhání obrazu, které nebylo dáno poklesem framerate, mě donutilo prohledat menu. Možnost aktivace „vSync“ jsem bohužel neobjevil, naštěstí v pokročilé fázi hry už jsem tenhle problém nezaznamenával. A podobných drobností je ve hře víc…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Orchestrální soundtrack
Zvuky zbraní nevyznívají nijak přesvědčivě, ale přesto musím říct, že audio stránka hry je snad tím jediným, co nepůsobí lacině. Snad proto, že si Codies najali Michaela Giacchina (Ztraceni, Alias, Úžasňákovi, Medal of Honor), aby dal dohromady správný válečný orchestrální soundtrack. To se mu povedlo. I když vám zřejmě neutkví v paměti žádná melodie, pravděpodobně si hudby přinejmenším všimnete.

Béčko za plnou cenu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obavy, které vyvolalo hrůzostrašné demo, se bohužel naplnily. Pod škaredou slupkou se skrývá červavá hra. Hrát se sice dá a poslední část je dokonce i zábavně intenzivní, ale celkově je Turning Point zklamáním. Příběh slabý, singleplayer krátký (v mém případě přesně 4 hodiny 25 minut) a multiplayer fakticky nefunguje – k dispozici je DM i TDM, ale nejsou žádné servery.

zdroj: Archiv


weapons trailer

zdroj: Archiv


occupation trailer - stažitelná verze (29 MB, HD)

Stáhněte si: Demo z Xbox Live Marketplace, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Dojmy z dema

Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayIN a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas




 
 
Martin Havlíček
Smarty.cz

Verdikt:

Turning Point nejenže v ničem nevyniká, hra dokonce nedosahuje ani průměru. Příběh je zabit hned v zárodku, grafika připomíná válečné akce z PS2 a systém umělé inteligence pak naprosto chybí. Hrdinské vysvobození New Yorku je tak v podstatě degradováno na vystřílení nebo speciální eliminování nemotorných panáků, které kdosi navlékl do německých uniforem – sami by to totiž nezvládli.

Nejnovější články