Tsunami 2265 - recenze
5/10

Tsunami 2265 - recenze

6. 8. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Oproti konzolím není akčních her na PC nikdy dost, ale tento stav se nyní snaží změnit italská arkáda s roboty Tsunami 2265, která graficky vychází z japonského kreslířského stylu manga.

Autor: Wilberforce
Publikováno: 6.srpna 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Akčních her na PC není oproti konzolím nikdy dost, protože klávesnice a myš jsou poněkud vyspělejší ovládací zařízení než gamepad. Právě toho se vývojáři her na PC drží a tento fakt dává vzniknout všem simulátorům, strategiím a FPS střílečkám. Avšak každý hráč, který něco pamatuje, občas dostane chuť se vyřádit na něčem akčním, na nějakém “konzolovějším” titulu, který přinese více akce, na úkor realističnosti a jiným věcem, kterými vyspělejší hry disponují.

Právě do těchto chutí se snažili trefit vývojáři italského týmu Prograph Research se svojí novinkou Tsunami 2265. Jak jsem již naznačil, jde o klasický akční titul, který navíc čerpá svojí grafiku z japonské kreslířské školy, jejíž další díla, ať už v podobě filmů, nebo komiksů, můžete znát pod názvem “manga”, nebo “anime”. To je pro milovníky tohoto žánru velmi dobrá zpráva, protože obecně mnoho her tohoto stylu na PC (alespoň u nás) nevychází. To byl také jeden z důvodů, proč jsem se na hru velmi těšil. Slibovala totiž, dle dostupných informací, velmi kvalitní mix komiksového děje s akčními misemi.

Všechno má svůj začátek
Píše se rok 2118 a na zemi se odehrává peklo. Jak už to bývá, většina lidské civilizace je zničena a ten zbytek přežívá. O zhruba jeden a půl století později se na území Japonska rozkládá relativně prosperující císařství, které si poslušnost svým částí a poddaných udržuje mocí na rozvody energie. Jednou, z ničeho nic, najdou těžaři na jedné z těžebních věží v japonském moři tajemný sarkofág, který vydává velké množství energie. Císař financuje tajný projekt na jeho výzkum, avšak záhy záhadně umírá.

Situace v říši se po jeho smrti pořádně destabilizuje a ve chvílí rozhodování o tom, kdo bude dále vládnout, vypukne občanská válka. Naštěstí se malý sektor, avšak se silnou armádou samurajů, zvaný Thule-3, přidá na stranu císařské rodiny. Avšak synovci vůdce tohoto kouksu země se to nelíbí a proto svého strýčka zabije a následně obrátí své síly proti právu a spravedlnosti. Poté je nutné najít někoho, kdo by se za slábnoucí císařskou rodinu postavil. Naštěstí se najdou obrovští roboti, kteří spolu se svými piloty půjdou za minulého císaře a jeho nástupce bojovat. Tolik příběh, který je bohužel pouze přednesen a není doprovázen žádným intrem (kromě titulků). I z toho lze podle mne soudit, že o děj tady asi tolik nepůjde...

A šup do hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotná hra začíná malým intrem, renderovaným v enginu. To je působivé a pěkně udělané, nicméně k ději celkem nic nedodává, spíše hráče seznámí s prostředím, ve kterém se bude vše odehrávat. Po tomto krátkém úvodu, který vás uvede do problematiky chodících bojových robotů, přichází tréninková mise. Ta se bohužel nedá přeskočit, což by herně vyspělejším hráčům dozajista ušetřilo nejednu nudnou chvilku při procházení cvičného prostoru a likvidace cvičných cílů.

Celý trénink je rozdělen na více částí - zpočátku máte za úkol zničit pouze několik cvičných cílů-robotů, pak jich přibývá a objevují se také “civilisté” :) To jsou roboti, kteří nesmí býti napadeni, respektive pokud je napadnete, po určitou dobu budou palbu opětovat. V konečném cvičení pak jde pouze o to splnit vše ve stanoveném časovém limitu, což je občas díky absenci mapy a prezenci bloudění trochu náročné.

Po tomto nudnějším intermezzu vám již nic nebrání vrhnout se do obrany ideálů japonských vládců. Po odehrání několika misí zjistíte, že jich jsou dva druhy - jeden klasický “najítk & zničit” a druhý tak trochu adventura. V misích prvního typu budete mít za úkol pilotovat robota a splnit určité cíle, které se v každé misi trochu liší.

Druhá část hry je velmi dobrým doplňkem a je také velmi zábavná. Zde se vžijete do role jednoho ze dvou hrdinů - Neona nebo Naoko - a s nimi budete “pěšmo” procházet polologická bludiště, hledat tlačítka, trochu něco na způsob puzzle a podobných logických meziher. Dohromady to působí jako poměrně hratelný celek, u kterého by se neměl nikdo nudit.

Robot jako základ všeho
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak jsem výše předeslal, páteří T2265 jsou roboti. Jenže ti, kdo si budou představovat něco na způsob Mechwarrioru, budou asi zklamáni. Hra je to velmi akční a má poměrně jednoduché ovládání - nelze jí tedy v žádném případě považovat za simulátor. Jde spíše o rychlou arkádovou akci, ve které jde o to se pobavit co nejrychleji, bez zbytečného nastavování všelijakých vychytávek.

A na to také Tsunami celkem doplácí. Nelze třeba roboty přezbrojovat. Nejdříve jsem si myslel, že budou postupně přibývat nějaké upgrady, avšak posléze jsem zjistil, že robot nejde nijak upravit, zbraně se mění pouze v momentě, kdy přesedláte na jiného robota spolu s jinou misí. Bohužel ani zde není možnost výběru, takže v tomto ohledu je hra poměrně chudá.

Zlobivá kamera
Další věcí, co hraní trochu znepříjemní, jsou vlastnosti kamery a také některé chyby v grafickém enginu. Veškeré dění je snímáno z pohledu třetí osoby kamerou, takže vidíte svého robota, plus k tomu patřičný výřez obrazovky. Občas se stane, zvláště ve stísněných lokacích, že kamera nezareaguje správně a končí to většinou tak, že ji musíte manuálně otočit, abyste opět získali výhled. Tvůrci naštěstí implementovali plně manuální ovládání pohledu, takže není problém zoomovat, či oddalovat a nastavit vše přesně tak, jak to bude každému hráči vyhovovat.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Co se týče zbytku grafiky, je hra celkem povedená. Japonský styl ztvárnění robotů je například velmi podobný tomu v televizním seriálu Neon Genesis Evangelion, což jistě příznivce tohoto žánru potěší. Zvuky jsou také na průměrné úrovni, kvalitní, avšak nijak nevybočují z řady. Hudba je zajímavá, avšak povětšinou celkem nevýrazná. Ale na druhou stranu se vhodně mění v průběhu hry, takže celý děj dramatizuje. Zvukový systém bohužel nepodporuje ani A3D či EAX, takže surroundu si neužijete.

Ani ryba, ani rak
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se vám z této recenze hra Tsunami 2265 zdála taková neslaná nemastná, máte přesně ten stejný pocit, jako jsem měl z jejího hraní já. Vcelku dobře navržená, ale jaksi nedotažená věc. Je to celkem škoda, neboť potenciál by tu byl - atraktivní tématika, arkádový styl atd. Navíc absence multiplayeru zase titul o něco degraduje. Takto jde snad jenom o hru, která se snaží tvářit konzolově a být na PC. A ona prostě je. Nicméně myslím, že své příznivce si najde, poněvadž her s anime stylem grafiky moc není. Bohužel, z toho mála, které existují, je jich ještě méně povedených. Škoda, mohlo být o jednu více.

Stáhněte si: Demo (58 MB), Trailer (9 MB), Cheaty