Autor: Mad Max Publikováno: 2.dubna 2002 |
![]() ![]() ![]() První změna oproti Transportu nás stihne záhy po spuštění hry. Jde o přítomnost kampaně a jednotlivých scénářů. Kampaň sestává ze sedmi historicky autentických misí, kdy se vždy jako jeden z klanu Mannů účastníte svých rodinných úspěchů. Jedním z nich je například stavba první železnice na světe ze Stocktonu do Darlingtonu, odehrávájící se v roce 1829. Ve hře jsou přítomny čtyři scénáře a v budoucnu přibude možnost stáhnout nové z internetu. Další zajímavostí jsou takzvané geo-scénáře, neboli reálné země a kontinenty. A když reálné země, pak i památky. Takže v Paříži najdeme Eifellovku a Vítězný oblouk, v Římě zase Koloseum, a tak dále. Jenom na Hradčany a Karlův most se zapomnělo. Systém hry ![]() Zde je hra téměř stejná jako její 2D předchůdce. Tedy, máte suroviny, máte továrny a otevřené trhy, kde Vámi přivezené zboží vždy rádi koupí. Surovin a výrobků na rozvoz je celkem dvacet pět, od chleba po zbraně a stejně jako v Transportu jsou prorostlé do takového pavouka, že musíte surovinu převézt až pětkrát, než ji jako hotový produkt budete moci dodat na trh do města. Jediný rozdíl je v tom, že máte na rozvoz mnohem více komodit. Komplexní mód Kromě grafiky je toto snad největší změna. Právě komplexní mód ekonomiky posouvá celou hru z průměrného počinu na lehký nadprůměr. Zde již neplatí tolik zaběhnuté pravidlo z Transport Tycoonu, kterým se dala vydělat spousta peněz - tedy převážením jedné suroviny přes celou mapu do továrny, a pak zase zpět do města. ![]() ![]() ![]() V tomto typu hry je dovoz řešen pomocí objednávky jistého množství suroviny nebo určitého produktu. Objednané množství je závislé na vzdálenosti mezi fabrikou a zdrojem suroviny, a také na ceně, za jakou budete zboží dovážet. To znamená, že je-li zdroj suroviny příliš vzdálený od fabriky, ta je prostě neobjedná a vy máte smůlu. To zamrzí zvlášť, když už máte postavenou trať a zakoupený vlak, to vše za cirka 500 000 eur, dollarů nebo jakékoliv jiné měny, jež je ve hře přítomna. Pokud však máte to štěstí a továrna je dostatečně blízko surovin, musíte zase nalézt vhodnou výši peněz, jež budete za převoz požadovat. Pokud chcete zaplatit příliš, milá továrna se na vás vybodne a zboží si nechá doručit od někoho jiného. Tento styl hraní se mi velice líbil, hlavně proto, že odstraňoval neduh původní hry, kde jste měli jisté vysoké příjmy díky převozu přes celou mapu. Tady vás hra nutí přemýšlet, jestli není lepší, prodělat na jednom úseku, nastavit menší platbu a vozit více zboží, a až potom nasadit pořádnou cenu na úseku jiném. Tím nabírá mnohem více na zábavnosti, kreativnosti a oprošťuje se od obyčejného převážení, které po čase začne neuvěřitelně nudit tak, jako se nám to stávalo u Transport Tycoonu počínaje rokem 2000. Budování dopravních koridorů ![]() Na druhou stranu je zase zajímavé placení za budování komunikací - navrhnete trasu a postavíte ji. Ovšem stavba se odbývá v jakémsi neviditelném módu, tedy vidíte, kudy koleje táhnete, ovšem stále je neplatíte. Tak můžete předejít výše popisovaným problémům s rozpočtem, neboť zjistíte, kolik vás bude stavba stát. Dále mi vadilo, že není možné vozidlům nastavit, aby čekala ve stanici, dokud nebudou plně naložena. Ačkoliv v Transport Tycoonu se toto příliš nevyužívalo, zde vás jedna zbytečná jízda vlaku přijde na nemalé peníze. ![]() ![]() ![]() A snad poslední minus je, že se na mapě nezobrazují názvy měst, takže se na vygenerované mapě nemáte podle čeho orientovat. V každém městě musíte kliknout na nějakou budovu, abyste zjistili, kde se právě nacházíte. Od toho se odvíjí ještě jeden zápor a to dotace. Jistě si vzpomenete, že jste v Transport Tycoonu byli občas informováni o tom, že město poskytne speciální prémii tomu, kdo jako první postaví trať do míst, které bylo dosud bez dopravní obsluhy. V Trains & Trucks nic takového nenajdete, ačkoliv by se to zvláště do začátku hodilo. A tak jediné, co se v průběhu hry zobrazuje, jsou nepříliš informativní zprávy, buď v podobě krátkých bleskovek na pracovním panelu nebo jako titulek v novinách. Náklaďáky a vlaky Ve hře je na výběr z mnoha druhů vozidel a vlaků, které můžete použít pro převoz surovin a produktů. Samozřejmostí je, že pro každý produkt je specifický prostředek, ale vozidla i vlaky odpovídají jak skutečnosti, tak i časovému období, ve kterém se právě nacházíte. Tedy v rozmezí let 1929 - 2020. Samozřejmě odpovídají pouze vzhledem, takže místo s TGV se setkáme s VGT ;-) ![]() Grafické zpracování A ladně jsme se přenesli k největší změně oproti Transport Tycoonu. A to změny z 2D na 3D grafiku. Bohužel je to i velice diskutabilní část hry. Skalní fanoušek dopravních strategií bude jistě nadšen, ale občasný hráč spíše zklamán. Na prvním místě v grafickém zpracování jsou bezesporu vlaky. Ty jsou propracovány do podrobných detailů, při nichž zaplesá srdce nejednoho nadšence. Bohužel, pak už převládají negativa. Textury povrchů krajiny a hor jsou sice pěkné, ale jsou všude úplně stejné. Nikde žádné pole, nic takového. Taktéž města, až na historické památky, neoplývají právě originální zástavbou. A nejhorší je to, že je všude úplně mrtvo. Kromě dopravních prostředků vašich a vaší konkurence se nikde nic nehýbe, snad jedině až na občasný průjezd auta městem. Což je jev o to více žalostný, že v roce 1910 se po ulicích Paříže prohání vozidlo ne nepodobné Porschi 911 a naopak v roce 1990 zase vozidlo, které spadá do zmiňovaného roku 1910. Vzhled továren se s přibývajícími léty také nemění, takže na nádvoří automobilky stojí i v 21. století karosérie aut z let 1900 - 1910. ![]() ![]() ![]() Navíc je grafika na svůj vzhled až příliš náročná. Na mém PIII 800MHz s 256MB RAM a 32 MB grafickou kartou jela hra při rozlišení 1024x768 a na plných detailech svižně jen tehdy, pozoroval-li jsem jeden vlak v prázdné krajině. Pokud se objevil vlak druhý nebo jsem zajel kamerou nad město, hra se začala nechutně škubat. Z toho usuzuji, že při plném rozlišení, tedy 1600x1200 a 64-bitové hloubce barev, musí mít hra nároky přímo ďábelské. Hra působí trochu nedodělaným dojmem, což ji zařazuje do průměrných titulů - kategorie, ze které jí tahá ven pouze již zmiňovaný systém hry. Zvuky jsou více méně podprůměrnou stránkou hry. U jedoucího vlaku kromě bzučení motoru neslyšíte zhola nic. Nevím sice jak západně od nás, ale v Čechách nejsou tratě z jednoho kusu oceli, takže je slyšet hodně charakteristický zvuk, když vlak přejíždí spoje mezi kolejemi. O ostatních zvucích se raději zmiňovat nebudu. S hudbou jdou autoři opět po stopách Transport Tycoonu, ale nepodařilo se jim dosáhnout tak líbivého jazzíku, takže ani tady moc nezabodovali. Resumé ![]() Stáhněte si: Video (4 MB), Demo (69 MB) |
Mad Max připravil: jd |