Trains & Trucks Tycoon - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Trains & Trucks Tycoon - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Asi každý hráč dnes již legendárního Transport Tycoonu od Chrise Sawyera si někdy přál převedení této dopravní strategie do 3D grafiky a právě to je hlavní devizou nové hry Trains & Trucks Tycoon.

Autor: Mad Max
Publikováno: 2.dubna 2002


Obrázek zdroj: Archiv Určitě si spousta z vás vzpomene na dnes již legendární hru Transport Tycoon, jež vzešla z rukou neméně známého Chrise Sawyera. Hra, která k monitorům přivábila mnoho lidí a některé z nich dodnes stále ještě baví. A vzhledem k tomu, že nikdo nikde neoznámil pokračování Transport Tycoonu, i když se proslýchá, že starý dobrý Chris zase něco kutí, objevila se jiná alternativa oblíbeného vození čehokoliv kamkoliv. Pokud jste někdy Transport Tycoon hráli, jako že ano, jistě jste si říkali, jaké by to bylo ve 3D. Projíždět se kamerou městem a pozorovat, jak vaše auta pilně rozváží zboží. A přeci, po několika letech od vydání Transportu se tu objevuje jeho 3D remake. Avšak ne z rukou Chrise Sawyera, ale německé firmy Virtual X-citement.

 Pozadí vývoje
Původně se jednalo o čistě fanouškovský projekt Petra Dobrovky s jednoduchým označením 3DTT, který byl ve starších alphaverzích dokonce volně ke stažení. Jak ale tento nadšenec do dopravních strategií vysvětluje, poté přišla ke slovu moc peněz a práva na komerční vydání hry zakoupil velký distributor UbiSoft. To přineslo do řad vývojářů z VX Software řadu problémů, především kvůli jeho perfekcionalistické snaze o dokonalou hru a procentům z rozdělení zisku, takže Dobrovka z firmy odešel v říjnu loňského roku. V marném boji proti praktikám jeho nadřízených nepomohlo ani několik stání u soudu. A právě díky této velice zajímavé historii budu vedle sebe stavět jak Transport Tycoon, tak i toto nové dílko, i když je o několik let novější.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

První změna oproti Transportu nás stihne záhy po spuštění hry. Jde o přítomnost kampaně a jednotlivých scénářů. Kampaň sestává ze sedmi historicky autentických misí, kdy se vždy jako jeden z klanu Mannů účastníte svých rodinných úspěchů. Jedním z nich je například stavba první železnice na světe ze Stocktonu do Darlingtonu, odehrávájící se v roce 1829. Ve hře jsou přítomny čtyři scénáře a v budoucnu přibude možnost stáhnout nové z internetu. Další zajímavostí jsou takzvané geo-scénáře, neboli reálné země a kontinenty. A když reálné země, pak i památky. Takže v Paříži najdeme Eifellovku a Vítězný oblouk, v Římě zase Koloseum, a tak dále. Jenom na Hradčany a Karlův most se zapomnělo.

 Systém hry
Zvětšit zdroj: Archiv Hru Trains & Trucks Tycoon lze hrát třemi způsoby. A to v jednoduchém nebo komplexním módu, a potom také pouze jako volné stavění, kde nejste omezeni jakýmkoliv počtem financí, nýbrž budujete dopravní infrastrukturu jen tak pro radost. To je ovšem jen tak pro zpestření hry, a aby si hráč mohl nerušeně vychutnat 3D grafiku, neboli největší rozdíl, kterým se budeme zabývat o chvíli později. Ale vraťme se ke způsobům hry nebo chcete-li k systému ekonomiky.

Zde je hra téměř stejná jako její 2D předchůdce. Tedy, máte suroviny, máte továrny a otevřené trhy, kde Vámi přivezené zboží vždy rádi koupí. Surovin a výrobků na rozvoz je celkem dvacet pět, od chleba po zbraně a stejně jako v Transportu jsou prorostlé do takového pavouka, že musíte surovinu převézt až pětkrát, než ji jako hotový produkt budete moci dodat na trh do města. Jediný rozdíl je v tom, že máte na rozvoz mnohem více komodit.

 Komplexní mód
Kromě grafiky je toto snad největší změna. Právě komplexní mód ekonomiky posouvá celou hru z průměrného počinu na lehký nadprůměr. Zde již neplatí tolik zaběhnuté pravidlo z Transport Tycoonu, kterým se dala vydělat spousta peněz - tedy převážením jedné suroviny přes celou mapu do továrny, a pak zase zpět do města.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V tomto typu hry je dovoz řešen pomocí objednávky jistého množství suroviny nebo určitého produktu. Objednané množství je závislé na vzdálenosti mezi fabrikou a zdrojem suroviny, a také na ceně, za jakou budete zboží dovážet. To znamená, že je-li zdroj suroviny příliš vzdálený od fabriky, ta je prostě neobjedná a vy máte smůlu. To zamrzí zvlášť, když už máte postavenou trať a zakoupený vlak, to vše za cirka 500 000 eur, dollarů nebo jakékoliv jiné měny, jež je ve hře přítomna. Pokud však máte to štěstí a továrna je dostatečně blízko surovin, musíte zase nalézt vhodnou výši peněz, jež budete za převoz požadovat. Pokud chcete zaplatit příliš, milá továrna se na vás vybodne a zboží si nechá doručit od někoho jiného.

Tento styl hraní se mi velice líbil, hlavně proto, že odstraňoval neduh původní hry, kde jste měli jisté vysoké příjmy díky převozu přes celou mapu. Tady vás hra nutí přemýšlet, jestli není lepší, prodělat na jednom úseku, nastavit menší platbu a vozit více zboží, a až potom nasadit pořádnou cenu na úseku jiném. Tím nabírá mnohem více na zábavnosti, kreativnosti a oprošťuje se od obyčejného převážení, které po čase začne neuvěřitelně nudit tak, jako se nám to stávalo u Transport Tycoonu počínaje rokem 2000.

 Budování dopravních koridorů
Zvětšit zdroj: Archiv Na první pohled je vidět jasná snaha autorů zjednodušit a urychlit stavbu silnic a tratí. Ve výsledném efektu je však práce mnohdy náročnější a zdlouhavější, než kdyby jsme stavěli políčko po políčku. Celá stavba se odbývá stylem podobným drag and drop. Tedy, určíme výchozí bod kolejí a poté konečný. Přitom nemůžeme ovlivnit to, aby nám hra nestavěla zbytečné mosty nebo tunely, nebo naopak, tam, kde most chceme, ho zase postavit nemůžeme - viz má totální neschopnost přemostit koleje. Takže když si při tom všem nedáte dobrý pozor, zjistíte, že za jednu okružní trasu pro vlak okolo Paříže jste zaplatili okolo půl milionu, což je jedna třetina vašeho rozpočtu.

Na druhou stranu je zase zajímavé placení za budování komunikací - navrhnete trasu a postavíte ji. Ovšem stavba se odbývá v jakémsi neviditelném módu, tedy vidíte, kudy koleje táhnete, ovšem stále je neplatíte. Tak můžete předejít výše popisovaným problémům s rozpočtem, neboť zjistíte, kolik vás bude stavba stát.

Dále mi vadilo, že není možné vozidlům nastavit, aby čekala ve stanici, dokud nebudou plně naložena. Ačkoliv v Transport Tycoonu se toto příliš nevyužívalo, zde vás jedna zbytečná jízda vlaku přijde na nemalé peníze.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

A snad poslední minus je, že se na mapě nezobrazují názvy měst, takže se na vygenerované mapě nemáte podle čeho orientovat. V každém městě musíte kliknout na nějakou budovu, abyste zjistili, kde se právě nacházíte. Od toho se odvíjí ještě jeden zápor a to dotace. Jistě si vzpomenete, že jste v Transport Tycoonu byli občas informováni o tom, že město poskytne speciální prémii tomu, kdo jako první postaví trať do míst, které bylo dosud bez dopravní obsluhy. V Trains & Trucks nic takového nenajdete, ačkoliv by se to zvláště do začátku hodilo. A tak jediné, co se v průběhu hry zobrazuje, jsou nepříliš informativní zprávy, buď v podobě krátkých bleskovek na pracovním panelu nebo jako titulek v novinách.

 Náklaďáky a vlaky
Ve hře je na výběr z mnoha druhů vozidel a vlaků, které můžete použít pro převoz surovin a produktů. Samozřejmostí je, že pro každý produkt je specifický prostředek, ale vozidla i vlaky odpovídají jak skutečnosti, tak i časovému období, ve kterém se právě nacházíte. Tedy v rozmezí let 1929 - 2020. Samozřejmě odpovídají pouze vzhledem, takže místo s TGV se setkáme s VGT ;-)

Zvětšit zdroj: Archiv Co se umělé inteligence týče, nezaznamenal jsem po dobu testování hry výraznou změnu oproti Transport Tycoonu. Váš konkurent si sem tam něco postaví, ale nedává o sobě příliš vědět. Pokud máte konkurentů víc, tak se stejně jako v Transportu zabývá jeden spíše vlaky a druhý spíše auty. Konkurence tu prostě je a ze začátku je vždy úspěšnější než vy.

 Grafické zpracování
A ladně jsme se přenesli k největší změně oproti Transport Tycoonu. A to změny z 2D na 3D grafiku. Bohužel je to i velice diskutabilní část hry. Skalní fanoušek dopravních strategií bude jistě nadšen, ale občasný hráč spíše zklamán.

Na prvním místě v grafickém zpracování jsou bezesporu vlaky. Ty jsou propracovány do podrobných detailů, při nichž zaplesá srdce nejednoho nadšence. Bohužel, pak už převládají negativa. Textury povrchů krajiny a hor jsou sice pěkné, ale jsou všude úplně stejné. Nikde žádné pole, nic takového. Taktéž města, až na historické památky, neoplývají právě originální zástavbou. A nejhorší je to, že je všude úplně mrtvo. Kromě dopravních prostředků vašich a vaší konkurence se nikde nic nehýbe, snad jedině až na občasný průjezd auta městem. Což je jev o to více žalostný, že v roce 1910 se po ulicích Paříže prohání vozidlo ne nepodobné Porschi 911 a naopak v roce 1990 zase vozidlo, které spadá do zmiňovaného roku 1910. Vzhled továren se s přibývajícími léty také nemění, takže na nádvoří automobilky stojí i v 21. století karosérie aut z let 1900 - 1910.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Navíc je grafika na svůj vzhled až příliš náročná. Na mém PIII 800MHz s 256MB RAM a 32 MB grafickou kartou jela hra při rozlišení 1024x768 a na plných detailech svižně jen tehdy, pozoroval-li jsem jeden vlak v prázdné krajině. Pokud se objevil vlak druhý nebo jsem zajel kamerou nad město, hra se začala nechutně škubat. Z toho usuzuji, že při plném rozlišení, tedy 1600x1200 a 64-bitové hloubce barev, musí mít hra nároky přímo ďábelské. Hra působí trochu nedodělaným dojmem, což ji zařazuje do průměrných titulů - kategorie, ze které jí tahá ven pouze již zmiňovaný systém hry.

Zvuky jsou více méně podprůměrnou stránkou hry. U jedoucího vlaku kromě bzučení motoru neslyšíte zhola nic. Nevím sice jak západně od nás, ale v Čechách nejsou tratě z jednoho kusu oceli, takže je slyšet hodně charakteristický zvuk, když vlak přejíždí spoje mezi kolejemi. O ostatních zvucích se raději zmiňovat nebudu. S hudbou jdou autoři opět po stopách Transport Tycoonu, ale nepodařilo se jim dosáhnout tak líbivého jazzíku, takže ani tady moc nezabodovali.

 Resumé
Zvětšit zdroj: Archiv Když Petr Dobrovka prohlásil, že tato hra má řadu chyb, měl naprostou pravdu. Z velice slibného projektu se tak vyklubala jen lehce nadprůměrná hra, kterou táhne dolů na dnešní poměry ne zrovna nejlepší a přitom náročná grafika. Avšak své příznivce si rozhodně najde (jsem jedním z nich) a pomůže jim překlenout období, než pan Dobrovka vydá svůj remake Transport Tycoona v 3D nebo dokud Chris Sawyer nevydá další pokračování svého dílka. Těžko říct, co přijde dřív. A proto všem těm, kteří si chtějí střihnout starého dobrého Transporta v nové grafice, tuto hru vřele doporučuji.

Stáhněte si: Video (4 MB), Demo (69 MB)

 
Mad Max
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Více méně povedená alternativa Transport Tycoona, která však měla ještě nějaký ten pátek strávit ve vývoji.

Nejnovější články