Autor: Lukáš Codr Publikováno: 22.dubna 2005 |
Úvodem ještě malá teoretická příprava, abyste se na sportovním hřišti neztratili. Zapomeňte na maskáče z military paintballu nebo airsoftu – tady budete potřebovat pestrobarevný dres (čím hezčí, tím lepší), speciální kalhoty, kompletní sadu chráničů (kolena, šortky se suspenzorem, lokty, krk), povinnou ochrannou masku, záda s tubami na kuličky a samozřejmě i zbraň. Té se ve sportovním paintballu říká značkovač (ten magický rozdíl mezi „zbraní“ a „značkovačem“ pochopíte ve chvíli, kdy skončíte na letišti u policejního výslechu a musíte vysvětlovat, že opravdu nemáte v kufru kulomet). Samozřejmě chce každý mít co nejpřesnější a nejrychlejší flintu, takže přichází na řadu tuning. Vyměníte hlaveň za víceprůměrovou, přidáte rychlejší elektronicky řízený zásobník, lepší vzduchový systém, magnetickou spoušť, novou řídící jednotku a samozřejmě samomazný delrinový závěr. Cena špičkového závodního „markeru“ nebezpečně atakuje stotisícovou hranici a za tuhle cenu dostanete monstrum, které plive želatinové kuličky kadencí kolem 20 ran za sekundu (samozřejmě v poloautomatickém režimu, full-auto je zakázané) a efektivně dostřelí něco k padesáti metrům. ![]() ![]() ![]() za fotky ze skutečného sportovního paintballu děkujeme Zdeňkovi Přichystalovi GO, GO, GO A samozřejmě kanonáda jako u Verdunu. Flinty zadáků-střelců běží na plný výkon a útočící běžci se snaží prokličkovat skrz šňůry kuliček ke svým překážkám. Většinou je čeká tak dvaceti-, třicetimetrový sprint zakončený „slajdem“ (jízda po kolenou) nebo „supermanem“ (skok plavmo a jízda po břiše). Rozhodčí ukazuje, že je všechno v pořádku, takže honem vykouknout zpoza překážky a střílet po všem, co se hýbe. Zadák, ten má jiný život. Na začátku většinou střílí, pak si pohodlně dojde ke své překážce a potom – střílí. Za chvíli doplní zásobník z jedné tuby, pak ze druhé a na konci hry za ním leží pěkná hromádka prázdných tub. Osmkrát sto dvacet to celé krát cena kuličky, to už je slušná cena za nějakých pět minut adrenalinu. Většinou se ale rozhodne mnohem dřív – moderní paintball je nesmírně útočný a pokud má tým skvěle zvládnutou taktiku a komunikaci, může donést vlajku a zlikvidovat všechny protivníky klidně za půl minuty. Začínáme s hrou Tolik ke skutečnému sportovnímu paintballu a také k hlavní náplni Greg Hastings Tournament Paintball (GHTP) pro Xbox. Na začátku se ocitnete v roli naprostého nováčka, který dá dohromady partu zelenáčů a začne objíždět turnaje. Hrajete, střílíte, nosíte vlajky a s každým vyhraným zápasem získáváte další a další zkušenosti. Za ně potom upgradujete svojí postavu (ta má atributy jako rychlost, přesnost, práce se zbraní a přebíjení), ale hlavně nakupujete nové vybavení v obrovském virtuálním obchoďáku. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Před najímáním nových hráčů se vyplatí vyhrát nějaký ten turnaj a postoupit do vyšší kategorie, protože pak se odemknou schopnější střelci s lepším vybavením. Když se budete opravdu hodně snažit (jestli nemáte na ukazováčcích mozoly, tak se nesnažíte opravdu hodně), dostanete šanci najmout opravdové hvězdy jako Greg Hastings, Oliver Lang, Chris Lasoya a pár dalších jmen, která zná v ČR maximálně tak dvacet lidí. Volba turnaje a taktiky Dobrá, tak máte tým a vyrazíte na turnaj. Každý šampionát je vypsaný v jedné ze tří disciplín (trojice, pětice, sedmičky), takže musíte vybrat, koho pošlete do hry. Každý hráč má svojí specializaci – někdo je rychlý útočník, další zas přesný zadák, nebo univerzální... univerzál. To samozřejmě ovlivňuje herní taktiku. Pokud do trojkového paintu pošlete kromě sebe dva útočníky, musíte na soupeře vyběhnout s agresivní hrou a nespoléhat, že se zapikolujete u zadní překážky a nějak to všechno ustřílíte. Naopak se dvěma zadáky je potřeba útočit velmi rozvážně, protože vás vepředu nikdo nepodpoří. ![]() ![]() ![]() Taktiku ovlivňuje i způsob počítání – někdy dostanete za každou donesenou vlajku bod, ale jindy se bodují i vyřazení hráči a první stažení vlajky, takže musíte dávat mnohem větší pozor na to, co děláte. Turnaje se hrají „pavoukovým“ systémem, přičemž s každým týmem hrajete tolik her, dokud jedna strana nezíská potřebný počet bodů pro postup do dalšího kola. Dobře zvládnuté ovládání Jakmile se pustíte do první hry (z nějakého nepochopitelného důvodu se nestartuje na nervy drásající desetisekundové varování, ale hezky 3-2-1-GO, viz VIDEO #1 - 1 MB), zjistíte, že bez paintballových grifů a taktiky nemáte šanci – naučené triky z Counter-Strike tady opravdu nefungují. Naštěstí má GHTP jedno z nelépe zvládnutých ovládání ve sportovních hrách vůbec. Představte si klasický Xboxový ovladač se dvěma dolními analogovými pákami. Levou střílíte (pravda, kadence oproti skutečným zbraním nic moc, přes 10 bps nepůjdete ani náhodou), pravou plynule regulujete úroveň „vykukování“). Nahoře máte sticky pro pohyb, přepínání stoj-klek-leh, přehazování zbraně z ruky do ruky (abyste mohli bezpečně vykukovat z obou stran překážky), časově omezený sprint, speciální tlačítko pro supermana, přebíjení a hlavně rychlé přepínání mezi vykukováním nahoru a do stran. Ano, zní to možná komplikovaně, ale všechny tyhle grify se naučíte používat odhadem za pět, šest dní a ve vyšších kategoriích se bez nich neobejdete. S trochou praxe se dají dělat v GHTP úplně stejné finesy jako ve špičkovém sportovním paintballu a navíc bez obav, že si při supermanovi zlámete žebra. ![]() ![]() ![]() Potěšující drobnosti U realistického ovládání se ale vývojáři nezastavili. Ve skutečném paintballu je hráč vyřazený pouze v případě, že se na něm viditelně rozbije barevná kulička a rozhodčí dokáže takový barevný flek identifikovat. Někdy se může stát, že se kulička odrazí, nebo se rozhodčí prostě splete a zásahu si nevšimne. Jenže jak něco takového nasimulovat ve hře? Naprosto jednoduše – při sporném zásahu na se objeví barevný ukazatel a když zastavíte rychle kroužící značku v zeleném poli, můžete hrát dál. Když se trefíte do oranžového, tak jste venku, a kdybyste náhodou skončili v červeném, tak vyhodí ještě další tři hráče (trest three-for-one za úmyslné stírání zásahu). Člověk by nevěřil, co všechno udělá tahle na první pohled nedůležitá maličkost s atmosférou zápasu (viz VIDEO #2 - 2 MB). „Sporťáci“ hrají narozdíl od „lesáků“ na trávě mezi nafukovacími překážkami, a tak není divu, že většina z osmadevadesáti singleplayerových hřišť v GHTP vypadá přesně takhle. Na některých turnajích se ale objeví menší překvapení – jednou se hraje tři na tři na miniaturním hřišti v hale, jindy na betonu, na starém smetišti nebo v přírodě mezi dřevěnými bariérami (viz VIDEO #3 - 4 MB). Design hřišť ale nikdy nedosáhne šílenosti v Gotcha!, pořád jsou to relativně důvěryhodné areály, kde by se mohl skutečný ariball (nafukovačky) nebo speedball (rychlý sportovní paintball obecně) bez problémů hrát i v reálu. Naneštěstí sedne většina lidí k GHTP hned od Halo 2, takže hned zjistí, že by se na grafice a animacích dalo ještě hodně zapracovat. Naopak pochvalu si zaslouží zvuk – když se schováte za překážkou a slyšíte, jak do ní buší desítky kuliček za sekundu, začínají se vám až nepříjemně vybavovat podobné situace v reálu. Bylo by zajímavé zeptat se vývojářů, o kolik mikrofonů při nahrávání autentických zvuků přišli. ![]() ![]() ![]() Záporné body Dobrá, máme tu skvělou atmosféru, vynikající ovládání a licenci na první poslední, ale něco se chlapcům z WXP přeci jenom nepovedlo – umělá inteligence spoluhráčů a komunikace na hřišti. Když se půjdete podívat na skutečný sportovní paintball, neustále uslyšíte někoho řvát věci jako „jednička, dvojka, drž kříž, dvojka mínus, bacha had, had, auuu!“. Jednička, dvojka a had jsou názvy překážek, za kterými se schovávají protivníci, kříz znamená, že hráč střílí směrem do hřiště, mínus značí vystřeleného hráče a auuu – prostě jauvajs! Bez pořádné komunikace uvnitř týmu si s protivníkem hrajete na slepou bábu a jenom čekáte, kdy to odněkud koupíte. No a v GHTP bohužel od hráčů uslyšíte maximálně to „auu“. Nikdo vám nic nezahlásí, nikoho nemůžete varovat, ani popohnat dopředu. Buďto se hýbete a střílíte podle toho, co dělají spoluhráči, nebo máte smůlu a jste v tom sami. Když dostanete zásah, automaticky se přepnete na nejbližšího volného hráče, takže si pěkně zanadáváte, až zjistíte, že všichni čekají vzadu (viz VIDEO #4 - 4 MB). Samozřejmě existuje ještě třetí cesta – nasadit si headset a propojit se s dalšími třinácti lidmi přes Xbox live, ale kdo si u nás takový luxus může dovolit... Ne pro každého ![]() Podobná hra: Gotcha! |
Lukáš Codr, paintball team RATS | |
autorovi je 25 let, přispívá do časopisů OPS2 a Level; natáčí herní část LevelTV a konzolové díly GamePage; studuje posledním ročníkem vysokou školu, specializuje se na vojenské hry, závody a netradiční žánry na všech platformách) |