zdroj:
tisková zpráva
Představme si situaci, kdy dva nadaní bratři dostanou nápad a pustí se do vývoje závodního simulátoru, který má znamenat převrat mezi takto pojatými počítačovými hrami. Brzy se jim podaří přemluvit i vydavatele, který je do projektu ochoten investovat nějaké ty peníze. První obrázky a videa vyvolají vlnu euforie mezi příznivci a v tom okamžiku se zdá, že nic nestojí cestě tomu, aby se projekt dotáhl do úspěšného konce. Ale ouha, brzy začíná docházet k rozporům mezi autory a vydavatelem.
Vývojáři, sdružení okolo již zmíněných bratrů, chtějí dotáhnout svůj sen do nejmenších detailů a je jim celkem jedno, zda se na svět dostane za měsíc nebo za dva roky. Oproti tomu vydavatel by rád viděl zisk ze svých investovaných peněz a tlačí na ně, aby hru vydali co nejdřív, byť tam nebude vše. Možná má strach z klasického případu, kdy nejmenovaná hra (jen napovím, že název začíná na Daika- a končí -tana) finančně skoro skolila k zemi jiného, dokonce mnohem bohatšího vydavatele.
Nenaplněné naděje s World Sports Cars Spor je na světě a teď je otázka, kdo ustoupí. Bohužel jsou obě strany velmi tvrdohlavé, a tak se jejich cesty rozejdou. Ti první si jdou hledat jiného vydavatele a mění trochu pojetí hry. Samotný vydavatel, který mohl na tomto projektu buď nesmírně zbohatnout nebo zbankrotovat, volí cestu jistoty a vzniká tak hra velmi podobná. Její vývoj nebude trvat dlouho a s autory nebude problém. Na svět se dere Total Immersion Racing.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pokud se vám v úvodních odstavcích nepodařilo identifikovat autory (bratři Westovi) zmíněného projektu (World Sports Cars), nic moc se neděje. Podobný osud postihl a jistě ještě postihne mnoho dalších her, s čímž my nic neuděláme. Snad jen kdyby se mezi vámi nalezl někdo, kdo neví co s penězi a chtěl by podobně ambiciózní, leč nejisté projekty financovat. Víc se tím ale nechci zaobírat, jen jsem chtěl naznačit, jakou cestou se na svět dostal námět dnešní recenze - závodní hra Total Immersion Racing (dále jen TIR) od Razorworks Studios.
Herní módy
zdroj:
tisková zpráva
Před několika měsíci jsem zde recenzoval hru Le Mans 24 Hours. Zmiňuji se o tom proto, že zaměřením jsou to dvě skoro shodné hry. Jde tedy o okruhové závody vozů ze série Le Mans rozdělených do několika tříd. V TIR jsou rozděleny na tři - GT, GTS a Pro. Na začátku začínáte v nejslabší třídě GT a podle výsledků se můžete propracovat až do té nejvyšší. Kromě obligátních módů Time Trial a Challenge, které ničím nepřekvapí, je ve hře stěžejní mód - kariéra. Ta je zpracována velmi dobře a drží tím úroveň hry na slušné výši. Na startu si vyberete tým z třídy GT a čeká na vás roční šampionát.
zdroj:
tisková zpráva
Podle výsledků za tento rok jsou vám pak předloženy nabídky na další sezónu. Pokud zajedete dobře, můžete očekávat i několik nabídek do týmů z třídy GTS. Po další sezóně (předpokládejme, že jsme ji úspěšně absolvovali v třídě GTS), se objeví nabídky nejen z GT a GTS, ale i z nejsilnější Pro. Pokud vyhrajete i ji, můžete zase zkusit jiný tým atd. Po každém závodě jste hodnoceni od vedoucího týmu - pokud vyhráváte, můžete očekávat jen chválu, v případě opačném jste nabádáni k lepším výsledkům.
Reálné i smyšlené tratě Závodů samotných se účastní celkem 18 závodníků rozdělených po 6 do každé třídy. Hodnoceni jste za výsledek ve své třídě doposud klasickým způsobem (10-6-4-atd.) s tím, že za zajetí nejrychlejšího kola dostáváte bonusový bod. Závody jsou situovány na celkem 12 okruhů, z nichž některé jsou notoricky známé (Monza, Hockenheim (ve staré podobě), Silverstone), některé nepříliš známé (např. Sebring, Rockingham) a jiné zase zcela vymyšlené (Talheimring, Springfield nebo po absolvování třídy Pro odkrytý městský okruh Mintano). Ten je už podobný spíše tratím z NFS, ale jako změna je to dobré. Počet okruhů se na první pohled nezdá kdovíjaký, ale třeba Silverstone se jezdí v několika verzích. Zajímavé je, že imaginární okruhy mně přišli nejzábavnější (speciálně Springfield).
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Již jsem nakousl, že se vám postupně odkrývají tratě, ale kromě toho se zpřístupňují i nové týmy, takže motivace nechybí. Pokud se vám hra bude zdát příliš lehká (nebo naopak), můžete si vybrat ze 4 stupňů obtížnosti. Bohužel jsem nepřišel na to, jak změnit obtížnost v rozehrané kariéře (ideálně na konci sezóny), stejně tak jsem nepozoroval, že by soupeři přizpůsobovali své dovednosti svým. Jinak ale musím hodnotit jejich umělou inteligenci jako dobrou, byť se trochu liší okruh od okruhu. Na některém jim vcelku v pohodě ujedete, jinde musíte bojovat do poslední chvíle. Pokud je chcete předjet, nic vám nedarují, stejně tak se derou před vás. Tady je vše v pořádku.
Fyzikální model vozu
zdroj:
tisková zpráva
Horší je to v dalších aspektech hry. Fyzikální model vozidel není zrovna realistický, což je markantní zvláště u slabších tříd. Tam je prakticky nemožné dostat auto do smyku, byť byste se pokoušeli postavit na hlavu. Dokonce ani při vyjetí do trávy nebo štěrku nic podobného nehrozí, pouze se zpomalíte. V nejsilnější třídě Pro už jakás takás šance na smyk existuje, ale o klasických hodinách si můžete nechat jen zdát. Na autě se toho nedá ani příliš nastavit, takže s tím nic neuděláte.
Ještě horší je to ale se vzájemnými kolizemi aut. Jistě jste již kolikrát viděli, že když jedou dvě rychlá auta za sebou a to zadní byť jen malinko škrtne o záď tomu před ním, jsou hodiny prvně jedoucího prakticky jisté. Tak na tohle v TIR zapomeňte. Kolize jsou zde omezeny pouze na to, že se auta o sebe opřou, maximálně zpomalí, jiný efekt to ale nemá. Bohužel je to docela zásadní věc, protože tak nejste nuceni jezdit čistě a bez kolizí. O nárazech do mantinelů je skoro zbytečné psát, protože jediný výsledek je to, že se odrazíte.
Zpracování Po grafické stránce toho nelze mnoho vytknout. Hra vypadá velmi slušně, někomu snad může připadat trochu přebarvená. Autoři si dost vyhráli se světly a stíny, což je sice hezké, ale pokud jedete někde v neosvětlené nebo stíněné části trati, je vše hrozně tmavé a lehce se ztrácí přehled. Auta jsou zpracována do jemných detailů a ty tratě, které znám z jiných her, bych taky viděl jako poměrně dobře namodelované. Na výběr máte tři standardní pohledy - z předního nárazníku, z pozice řidiče a zpoza vozů. Je jen na vás, který vám vyhovuje. Nadprůměrně bych hodnotil i zvuky, zvláště zvuk motoru, který mi připadal jako jeden z nejvěrohodnějších ze závodních her.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Resumé Jako celek na mě působí Total Immersion Racing značně nevyrovnaně. V globálním pohledu je to spíše arkáda s několika dobrými prvky, navíc to je docela zábavné. Problém bych viděl ale v tom, o čem jsem psal na začátku. Pokud chcete udělat hru, která bude v tomto žánru převratem, je třeba na ní dělat roky a investovat docela značnou sumu peněz. Pokud se vydavatel spokojí s tím, že hra bude nejdéle do roka hotová a bude mu stačit jen lehký nadprůměr, pak budou každý rok vycházet hry jako Total Immersion Racing. Až se jednou najde někdo, kdo si troufne dát peníze do mnohaletého riskantního projektu, pak se snad někdy dočkáme něčeho, jako mohl být World Sports Cars. Jinak řečeno, peníze jsou až v první řadě…
zdroj:
tisková zpráva
Nedokončil jsem ještě načatou myšlenku, takže znova. Total Immersion Racing je vcelku slušná, spíše arkádovitě pojatá závodní hra, které k lepšímu hodnocení chybí především realističtější jízdní vlastnosti vozidel a tragicky zpracované kolize. Na druhou stranu je dobře zpracovaná kariéra a slušně hodnotím i umělou inteligenci. V každém případě je to o něco lepší, než již zmiňovaná Le Mans 24 Hours. Ovšem ne o tolik, abyste tuhle hru museli mít. Ke všemu je otázka, jak to bude s distribucí u nás, protože doposud je kromě Velké Británie jen v několika dalších zemích. Pokud se k nám vůbec nedostane, nebude to žádná tragédie. Není to hra, kterou byste museli mít. To u World Sports Cars by to asi bylo naopak. A o tom to je.
Stáhněte si: Demo, Trailer, Video, Cheaty, Patch Související články: Novinky, Le Mans 24 Hours recenze
|