Autor: Frix Publikováno: 27.srpna 2003 (doplněno 3.9.2004) |
![]() ![]() ![]() Následuje návrat do familiérnějších kolejí, kdy odstartuje časový limit a vy musíte v jeho ďábelsky krátkém trvaní splnit, co vám osoba zadala. Neočekávejte revoluci - stále budeme sbírat písmenka ke složení slova SKATE, budeme dávat série triků v daném pořadí a na daném místě, dávat co nejlepší komba bez dopadu atd. Přesto se objevuje i několik novinek, jako například sbírání písmenek do slova během jediného komba a tudíž bez dopadu. V každém z devíti úrovní lze plnit až 16 úkolů, některé se však otevřou až po splnění předchozích. Díky tomuto systému jsou úrovně znatelně větší než dříve a skutečně se nyní vyplatí projet se párkrát areálem před plněním úkolů. Čím více úkolů splníte, tím více také dostanete možností odměny, ať už to mají být peníze, nová komba nebo body pro vylepšení statistiky vašeho skatera. Z těch je to například ollie (skoky), switch (obraty ve vzduchu), lip balance (triky na hraně rampy) atd. Úkoly pro profíky ![]() V tento moment se hodí zmínit v souvislosti s videem i dost význačnou opravu balení hry ze strany autorů, kdy již nejsou chabě přístupná všechna jako soubory .avi, nýbrž jsou zakódovány přímo do herních souborů a musíte k jejich shlédnutí skutečně vykonat požadované úkoly. Profíci si mnou ruce, ti pohodlnější (a rychlohráči včetně recenzentů) spláčou nad výdělkem s představou desítek propařených hodin :) ![]() ![]() ![]() Zpátky však k Pro Challenges, které se vyznačují především dobrou provázaností se skutečnými postavami. Například populární Jackass šílenec Bam Margera tak musí místo na skatu jet protentokrát v nákupním vozíku z vršku Alcatrazu (jakž se jmenuje jedna z úrovní) dolů, navrátilec Bob Burnquist zase musí projet looping a během jízdy provést specifická komba. Je příjemně, že Pro Challenges nejsou prostě obtížnější úkoly, namísto toho potěší fanoušky jednotlivých postav. Žádná procházka růžovým sadem Jak jsem již naznačil, úkoly letos řádně přitvrdily a celkem se na tom podepisuje i absence tutoriálu, která mi není zcela jasná. Ve trojce byl tutoriál spolehlivou cestou i pro začátečníky, kterak dostat do krve krkolomné ovládání přes klávesnici, což nyní celkem znatelně chybí. Jestliže jste celý rok nehráli THPS 3 bez přestávky, budete nyní mít najisto problém vrátit se zpět ke starým rutinám, které jakoby najednou nechtěly fungovat. Když k tomu připočteme právě ony obtížné úkoly, není THPS 4 rozhodně nijak odpočinkovou hrou a vyžaduje ze strany hráče plné nasazení a někdy až masochistickou trpělivost. ![]() Je tak mnohem snazší procvičit si obtížná komba, která se napoprvé nepovedou opravdu nikomu. Rovněž nás autoři šikovně ušetřili projíždění celé úrovně v zoufalém hledání úkolu, který jste již dříve neúspěšně zkusili splnit. Mezi těmito lze rovněž pohodlně přepnout v menu, za což náleží Neversoftu a Aspyru jedině chvála. Peněžní odměny V popisku aktivit jsem zmínil také peněžní odměny, které se po pauze v THPS 3 vrací opět na scénu. Nebude asi příliš velkým překvapením, že za ně lze pořizovat různá vylepšení vaší výbavy, jako jsou například ložiska, desky a podobně. Spolu se statistikou slouží k co nejideálnějšímu zlepšení kondice vaší postavy, která sice v první úrovni téměř spadne ze základního grindu, ale ke konci s ní budete moci skákat výše než Javier Sotomayor a v takovém loopingu ještě v pohodě hodí manual. ![]() ![]() ![]() Dále jdou peníze využít k zakoupení dvou skrytých úrovní (z nichž jedna, Chicago, je shodná s úrovní v nedávno vydaném Matt Hoffman's Pro BMX 2 rovněž od Activision) a čtyř skrytých charakterů, z nichž některé jsou čistě pro pobavení a jiné naopak představují skutečné pro skatery. Jeden z charakterů je ke koupi teprve po shromáždění sumy 100 tisíc, což v zásadě znamená každičký balíček peněz ve hře. Šťastlivci a vytrvalci, kteří se k němu propracují, nechť se prosím ozvou ve fóru pod článkem :) Upravený systém pohybů Minulé díly ze série THPS šly vždycky označit jako sportovní simulace jen s velikou porcí nadsázky a spíše se jednalo o akční hry - nejinak je tomu i ve čtyřce. Stále vše stojí a padá na vaší schopnosti mít v krvi a perfektně ovládat dlouhatánská komba, která nemají se skutečným skatováním moc společného až na jména triků. Nejdůležitějším přídavkem je po loňském revertu letos spine transfer, která přesně podle očekávání postavu v letu otočí kolem svojí osy. Nejčastěji budete spine transfer využívat jako zdroj k násobení masivních komb nebo záchraně při nevhodném úhlu letu na rampě. ![]() Dvojité a trojité triky Nový je rovněž systém dvojitých a trojitých triků, které se provádějí ve vzduchu a k jejich provedení je třeba značné rychlosti. Ne pokaždé se tak vícenásobným provedením jednoduše trik v letu zopakuje, ale namísto toho skater předvede trik lehce modifikovaný nebo úplně jiný. Namátkou můžeme vypíchnout tweaked stalefish, která se provede jako dřívější double stalefish. Smutek na tváři multiplayerových veteránů dost možná vyvolá změna provádění grindů, lip triků a triků na zemi. Trojka totiž umožňovala vyvolávat jednotlivé triky prakticky tak rychle, jak jen člověk stíhal mačkat jejich kombinace na klávesnici či joypadu, což mělo především v multiplayeru za následek spousty hráčů honících se za co nejvíce caspery a podobnými speciálními manualy. ![]() ![]() ![]() Kromě toho, že se výše zmíněné typy triků vyvolávají jinými kombinacemi je zde hlavně nutnost počkat, než zcela doběhne animace triku před exekucí dalšího. V zásadě to znemožňuje zneužívání rychlých manualů a flipů mezi grindy a skoky, stejně tak oblíbené sprchy flipů na konci masivních komb pro nahonění multiplikace vašeho skóre. S trochou tréninku lze však i v THPS 4 získat cit pro provádění triků okamžitě po sobě, takže se nemusíte bát o nezvykle nízká skóre (jinými slovy, stále se pohybujeme v miliónech). Jako bonus lze do komb dokonce přidat novinku v podobě úchytu za jedoucí auto, což se sice balancuje výrazně hůř než klasický manual, zato více pozvedne vaše skóre. Ovládání opět kamenem úrazu Přichází místo pro nevyhnutelné zastavení nad ovládáním, které opět nejspíše zvedne slabším povahám žaludek a odežene od sebe nezkušené hráče. Dovolím si dokonce tvrdit, že právě chvílemi nepřekonatelné problémy s ovládáním jsou hlavním důvodem, proč nikdy THPS nedosáhl takových úspěchů na PC jako na konzolích. V zásadě lze říci, že hráči s gamepadem mají vystaráno a na konci mohou k hodnocení přičíst zhruba 5-10%, protože nebudou mít s ovládáním sebemenší problémy. ![]() Větší úrovně = lepší úrovně? Výraznou změnu představuje v THPS 4 celkový posun v úrovních, které vynikají kromě svojí velikosti především realismem, který skutečně není v THPS tak zaběhlý. V některých případech to funguje skvěle a například Kona Park je údajně modelován podle skutečného skate parku, zato městské části patří podle mě spíše k tomu horšímu, co jsme v sérii mohli vidět. Mám z úrovní celkem smíšené pocity, sice jich je k dispozici více než kdy předtím a některé jsou skutečně dobré, ale najdou se i nezvykle slabé kousky, které brzdí rozjeté akční tempo. Naštěstí alespoň některé z úrovní zůstávají věrné humornému duchu předchozích dílu, především Alcatraz. Velmi rád bych poznal názor čtenářů na nejlepší úroveň dle jejich názoru - u mě stále vítězí Rio z THPS 3, které dodnes představuje nejlepší místo k provádění komb trvajících 5 i více minut a končící kdesi u osmiciferných skóre. V protikladu k designu úrovní si zachoval styl design triků, které samozřejmě zahrnují běžné skaterské, ale i silně nadsazené. Jako například Margerův Jackass trik ve vzduchu, kdy se prknem praští, až vytryskne krev. Nemohu THPS 4 v tomto směru ošidit a musím vyzdvihnout právě tento aspekt, který vždy znamenal hlavní důvod úspěchu a nejinak je tomu i v tomto díle. Opět budete s ďábelským úsměvem na tváři provádět ty nejšílenější komba, co vás napadnou a skákat radostí při prvním dosažení 100 tisíc, miliónu, deseti miliónů... ![]() ![]() ![]() Multiplayer byl výše zmíněnou rekonstrukcí systému triků skutečně trochu vylepšen, závody jsou nyní férovější a zábavnější, než monotónní provádění manualů a flipů. Počet hráčů byl logicky ve vztahu k velikosti úrovní zvýšen ze 4 na 8, nechybí ani nové herní módy vedle všech starých. Nejlepší novinku dle mého představuje Combo Mambo, kdy se hráči snaží o provedení nejmasivnějšího komba v časovém limitu kola, nikoliv jen o nahnání co největšího skóre. Jde si vyhrát i s nastavením, například se hráči mohou rozdělit do týmu a dva schopnější budou soutěžit proti třem slabším. Bohužel zatím se nezdá, že by se o THPS 4 online zajímalo příliš mnoho hráčů, což se doufejme časem zlepší. Stejně špatný zůstal od minula síťový kód, který má ve zvyku někdy se jednoduše k serveru nepřipojit nebo se resetnout v průběhu hry. Trochu paradoxně se tak zdá, že je snazší hrát THPS 4 online na PS2 nebo Xboxu než na PC. Technická stránka takřka bez chyby Co se grafiky týče, THPS 4 je víceméně dost podobná trojce, animace zůstaly beze změn, nové jsou stejně skvělé jako ty staré a především se zvýšila kvalita textur a počet polygonů na hráčské modely. Úrovně vypadají pěkně a naštěstí běží plynule i s vypnutím zamlžováním vzdálených prostor, které prakticky znemožňuje rozumné hraní. Bohužel zůstaly stejně odporné animace kolemjdoucích a dalších méně podstatných figur ve hře, celkově si však není vůbec na co stěžovat. Zvuky jsou velmi realistické a kvalitní, potěší skutečné hlasy všech zúčastněných. Již na začátku jsem nastínil bohužel lehké zhoršení soundtracku od minula, trochu ztratil šmrnc a přijde mi daleko více stylově rozmělněný, některé tracky se ke skatingu skutečně nehodí. Ale abych jen nehanil, vyjmenujme si některá zvučná jména ze soundtracku: AC/DC, The Offspring, Iron Maiden, NWA, Run DMC nebo Sex Pistols. ![]() Zhodnocení lokalizace hry Více než rok po původním uvedení na americký trh se konečně i u nás dočkal svého vydání čtvrtý díl známé série Tony Hawk’s Pro Skater a to v kompletní textové lokalizaci. Dabing se nekoná, ale jakákoliv snaha přemluvit někdy opravdu hodně specifický skate slang by stejně nejspíše přišla vniveč. CD Projekt je kvalitou svých překladů celkem známý a s klidným srdcem můžeme potvrdit, že tomu tak je i u nového THPS. ![]() ![]() ![]() Překládat tuhle hru musel být skutečný oříšek kvůli velkému množství specifických výrazů, které prakticky nejdou přeložit. Některé z nich se dočkaly pokusu o překlad, naštěstí ale většinou nelámali překladatelé slova přes koleno a nechali je v původní podobě. Obzvláště významné je to u výrazů pro základní triky, jako je ollie, grab, flip, grind apod. Najdou se ale i výjimky, které potom působí v kontextu zbylých výrazů obzvláště krkolomně – zaujalo mě třeba „doba vznášení“ nebo opravdu lahůdkový „speciálmetr“. Vedle těchto drobných úletů je však překlad přímo ve hře skutečně výtečný a zachoval si osobitou atmosféru originálu a hlavně styl, jakým se mezi sebou baví fanoušci tohoto sportu. Terminologii lokalizátoři konzultovali se skejťákem Langem, který je rovněž autorem českých fanouškovských stránek zasvěcených celé sérii THPS. ![]() ![]() ![]() další obrázky z české verze hry najdete v naší sekci screenshotů Přiložený manuál má sice sotva 30 stránek, ale o hře informuje poměrně dobře a úroveň jeho překladu je stejně vysoká jako ta, s níž se setkáme ve hře. Ovšem s výjimkou v podobě popisů jednotlivých postav, kde překladatel chvílemi skutečně perlil – „...opustil Dánsko, aby se zúčastnil profesionálních výzev“ (nevhodně přeložené slovo challenge, daleko lépe by šlo přeložit jako závod). Našlo by se i několik dalších humorných vět, ale šlo by o zbytečné hnidopišství. Faktem je, že překlad THPS 4 se povedl a především udržel pohromadě zvláštní atmosféru skejťáckého slangu. Přijatelná i cena, za kterou se u nás hra prodává (499 Kč). Stáhněte si: Demo, Trailer, Video, Cheaty, Tony Hawk's Underground trailer Související články: Tony Hawk's Pro Skater 3 recenze (4/2002), Tony Hawk's Pro Skater 2 recenze (11/2000), Novinky |
Frix | |
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora) |