Tony Hawk Pro Skater 4 CZ - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Tony Hawk Pro Skater 4 CZ - recenze

3. 9. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tony Hawk, praotec moderních akčně-sportovních her se vrací v plné síle již počtvrté a od včerejška si jej můžeme vychutnat i u nás díky lokalizované verzi od CD Projektu, o jejíž zhodnocení jsme doplnili loňskou recenzi.

Autor: Frix
Publikováno: 27.srpna 2003 (doplněno 3.9.2004)


Pod recenzí anglické verze z loňského léta naleznete zhodnocení české lokalizace hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Možná se podivíte, ale skutečně je tu další Tony Hawk's Pro Skater. Neversoftu a potažmo Activisionu jakožto distributorovi se daří držet zhruba roční tempo zatím bez potíží a vedle zaběhnutých sérií od EA Sports máme na scéně další stálici, která se však od konvenčnějších sportů ze stáje EA liší více než jednou věcí. Jde o jízdu na skateboardu a podle toho je i zpracování vzdálené realitě zábavnou mírou, především však lze vysledovat rozdíl v úrovni kvality pokračování - až ke trojce se dalo o THPS říci, že každý díl přidal k úžasné hratelnosti další střípek a nechtělo se člověku ani věřit, že půjde ještě co vylepšit. Platí toto pozitivní tvrzení i o čtvrtém dílu THPS, který na PC vyšel oproti konzolovým verzím o něco později, než jsme si zvykli? Neutrpěla konverze změnou týmu, když Gearbox nahradil neznámý Aspyr? Pro mě, jakožto obrovského fanouška trojky byly tyto otázky mimořádně palčivé a rád vám nyní po více než týdenním usilovném hraní PC verze předložím odpovědi.

 Starý kabátek již trochu omšelý
Upřímně řečeno, první pohled na THPS 4 vás nejspíš neusadí do židle tak silně, jako trojka. Intro video sice představí všechny hvězdy, včetně nově licencovaných osob, ale chybí mu tak dynamický a akční náboj, jako mělo dřív. Svojí vinu na tom nese beze sporu i dle mého nepříliš šťastná volba titulního songu od AC/DC. Nejsou ani náhodou špatní, ale na Motörhead z minulého roku jednoduše nemají. Vůbec kvalita soundtracku již hráče nebude po nářezovém Vice City schopna tolik ohromit, více však později. Vraťme se zpět ke hře, která se kupodivu změnila celkem podstatně a není snadné se na ni přeorientovat z minulého dílu.

Pokud si vzpomínáte, THPS 3 dala hráči v každém kole za úkol vykonat několik triků různého stupně šílenosti a aby se povedlo odstranit možný stereotyp, některá kola se jezdila v časovém limitu pouze na co největší skóre. Letošní díl převrací tento systém vzhůru nohama a přilévá olej do ohně akčnosti, která více odpovídá konzolovému pojetí hry. Po úrovních si můžete jezdit podle chuti a snažit se dostat do krve nová prostředí, avšak klíčem k postupu do další úrovně je plnění úkolů. Ty dostáváte od různých osob, které jsou do levelu staticky umístěné a čekají, než si u nich úkol vyzvednete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Následuje návrat do familiérnějších kolejí, kdy odstartuje časový limit a vy musíte v jeho ďábelsky krátkém trvaní splnit, co vám osoba zadala. Neočekávejte revoluci - stále budeme sbírat písmenka ke složení slova SKATE, budeme dávat série triků v daném pořadí a na daném místě, dávat co nejlepší komba bez dopadu atd. Přesto se objevuje i několik novinek, jako například sbírání písmenek do slova během jediného komba a tudíž bez dopadu.

V každém z devíti úrovní lze plnit až 16 úkolů, některé se však otevřou až po splnění předchozích. Díky tomuto systému jsou úrovně znatelně větší než dříve a skutečně se nyní vyplatí projet se párkrát areálem před plněním úkolů. Čím více úkolů splníte, tím více také dostanete možností odměny, ať už to mají být peníze, nová komba nebo body pro vylepšení statistiky vašeho skatera. Z těch je to například ollie (skoky), switch (obraty ve vzduchu), lip balance (triky na hraně rampy) atd.

 Úkoly pro profíky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatím jsme však jen zlehka nakousli novinku asi největší, kterou má THPS 4 v nabídce. Tou jsou takzvané Pro Challenges, které se otevřou až po splnění 90 z celkových 190 úkolů ve hře. Jedná se o komplexnější a drsnější úkoly, které jsou šité na míru každé herní postavě a jejich plnění vám kromě obligátního otevření videa toho kterého skatera nebo skaterky (Elissa Steamer nechybí ve výběru) zpřístupní i uzamčené úkoly v běžných úrovních. Jde tedy o jakýsi reciproční systém, kdy k projití celé hry musíte střídavě plnit úkoly běžné a Pro Challenges, samozřejmě vedle spousty specifických drobností v každé úrovni.

V tento moment se hodí zmínit v souvislosti s videem i dost význačnou opravu balení hry ze strany autorů, kdy již nejsou chabě přístupná všechna jako soubory .avi, nýbrž jsou zakódovány přímo do herních souborů a musíte k jejich shlédnutí skutečně vykonat požadované úkoly. Profíci si mnou ruce, ti pohodlnější (a rychlohráči včetně recenzentů) spláčou nad výdělkem s představou desítek propařených hodin :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zpátky však k Pro Challenges, které se vyznačují především dobrou provázaností se skutečnými postavami. Například populární Jackass šílenec Bam Margera tak musí místo na skatu jet protentokrát v nákupním vozíku z vršku Alcatrazu (jakž se jmenuje jedna z úrovní) dolů, navrátilec Bob Burnquist zase musí projet looping a během jízdy provést specifická komba. Je příjemně, že Pro Challenges nejsou prostě obtížnější úkoly, namísto toho potěší fanoušky jednotlivých postav.

 Žádná procházka růžovým sadem
Jak jsem již naznačil, úkoly letos řádně přitvrdily a celkem se na tom podepisuje i absence tutoriálu, která mi není zcela jasná. Ve trojce byl tutoriál spolehlivou cestou i pro začátečníky, kterak dostat do krve krkolomné ovládání přes klávesnici, což nyní celkem znatelně chybí. Jestliže jste celý rok nehráli THPS 3 bez přestávky, budete nyní mít najisto problém vrátit se zpět ke starým rutinám, které jakoby najednou nechtěly fungovat. Když k tomu připočteme právě ony obtížné úkoly, není THPS 4 rozhodně nijak odpočinkovou hrou a vyžaduje ze strany hráče plné nasazení a někdy až masochistickou trpělivost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Beze změn zůstala povaha úkolů, která vyžaduje značnou improvizaci a dává tak hráči při plnění v zásadě volnou ruku, chvílemi se však díky monstrózním úrovním může jednat téměř o nevýhodu. U komplikovanějších cílů by tak hrozila ztráta akčního náboje, díkybohu však přibyla v THPS 4 nedocenitelná možnost rychlého resetu úkolů. Dříve bylo po nevydařeném pokusu nutné opakovat celé martyrium znovu a někdy tak člověk přišel o již splněné úkoly, což mělo za následek nejedny nervy v kýblu. Nyní však stačí jednoduše stisknout vybranou klávesu a vaše postava se vrátí na startovní pozici daného úkolu i s nově spuštěným časovým limitem.

Je tak mnohem snazší procvičit si obtížná komba, která se napoprvé nepovedou opravdu nikomu. Rovněž nás autoři šikovně ušetřili projíždění celé úrovně v zoufalém hledání úkolu, který jste již dříve neúspěšně zkusili splnit. Mezi těmito lze rovněž pohodlně přepnout v menu, za což náleží Neversoftu a Aspyru jedině chvála.

 Peněžní odměny
V popisku aktivit jsem zmínil také peněžní odměny, které se po pauze v THPS 3 vrací opět na scénu. Nebude asi příliš velkým překvapením, že za ně lze pořizovat různá vylepšení vaší výbavy, jako jsou například ložiska, desky a podobně. Spolu se statistikou slouží k co nejideálnějšímu zlepšení kondice vaší postavy, která sice v první úrovni téměř spadne ze základního grindu, ale ke konci s ní budete moci skákat výše než Javier Sotomayor a v takovém loopingu ještě v pohodě hodí manual.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dále jdou peníze využít k zakoupení dvou skrytých úrovní (z nichž jedna, Chicago, je shodná s úrovní v nedávno vydaném Matt Hoffman's Pro BMX 2 rovněž od Activision) a čtyř skrytých charakterů, z nichž některé jsou čistě pro pobavení a jiné naopak představují skutečné pro skatery. Jeden z charakterů je ke koupi teprve po shromáždění sumy 100 tisíc, což v zásadě znamená každičký balíček peněz ve hře. Šťastlivci a vytrvalci, kteří se k němu propracují, nechť se prosím ozvou ve fóru pod článkem :)

 Upravený systém pohybů
Minulé díly ze série THPS šly vždycky označit jako sportovní simulace jen s velikou porcí nadsázky a spíše se jednalo o akční hry - nejinak je tomu i ve čtyřce. Stále vše stojí a padá na vaší schopnosti mít v krvi a perfektně ovládat dlouhatánská komba, která nemají se skutečným skatováním moc společného až na jména triků. Nejdůležitějším přídavkem je po loňském revertu letos spine transfer, která přesně podle očekávání postavu v letu otočí kolem svojí osy. Nejčastěji budete spine transfer využívat jako zdroj k násobení masivních komb nebo záchraně při nevhodném úhlu letu na rampě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dále tu máme rekonstruovaný systém manualů, což je jízda po zemi bez nějakých zvláštních triků, stojíte však na prkně v různých akrobatických postojích, jedete na dvou kolečkách a podobně. Ve třetím dílu byly představeny speciální manualy, které se honosily štědrým bodovým ohodnocením a k jejich exekuci bylo nejprve třeba naplnit tzv. special meter, jak jinak než prováděním co nejdivočejších komb. Nyní jsou všechny speciály dostupné přímo při hře pro každý charakter a není třeba žádné přípravy před exekucí, takže klasické manualy zůstávají v nabídce spíše už jen pro začátečníky.

 Dvojité a trojité triky
Nový je rovněž systém dvojitých a trojitých triků, které se provádějí ve vzduchu a k jejich provedení je třeba značné rychlosti. Ne pokaždé se tak vícenásobným provedením jednoduše trik v letu zopakuje, ale namísto toho skater předvede trik lehce modifikovaný nebo úplně jiný. Namátkou můžeme vypíchnout tweaked stalefish, která se provede jako dřívější double stalefish.

Smutek na tváři multiplayerových veteránů dost možná vyvolá změna provádění grindů, lip triků a triků na zemi. Trojka totiž umožňovala vyvolávat jednotlivé triky prakticky tak rychle, jak jen člověk stíhal mačkat jejich kombinace na klávesnici či joypadu, což mělo především v multiplayeru za následek spousty hráčů honících se za co nejvíce caspery a podobnými speciálními manualy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kromě toho, že se výše zmíněné typy triků vyvolávají jinými kombinacemi je zde hlavně nutnost počkat, než zcela doběhne animace triku před exekucí dalšího. V zásadě to znemožňuje zneužívání rychlých manualů a flipů mezi grindy a skoky, stejně tak oblíbené sprchy flipů na konci masivních komb pro nahonění multiplikace vašeho skóre. S trochou tréninku lze však i v THPS 4 získat cit pro provádění triků okamžitě po sobě, takže se nemusíte bát o nezvykle nízká skóre (jinými slovy, stále se pohybujeme v miliónech). Jako bonus lze do komb dokonce přidat novinku v podobě úchytu za jedoucí auto, což se sice balancuje výrazně hůř než klasický manual, zato více pozvedne vaše skóre.

 Ovládání opět kamenem úrazu
Přichází místo pro nevyhnutelné zastavení nad ovládáním, které opět nejspíše zvedne slabším povahám žaludek a odežene od sebe nezkušené hráče. Dovolím si dokonce tvrdit, že právě chvílemi nepřekonatelné problémy s ovládáním jsou hlavním důvodem, proč nikdy THPS nedosáhl takových úspěchů na PC jako na konzolích. V zásadě lze říci, že hráči s gamepadem mají vystaráno a na konci mohou k hodnocení přičíst zhruba 5-10%, protože nebudou mít s ovládáním sebemenší problémy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco i mnou tolik zatracovaný Metal Gear Solid 2 se ukázal po dostatečném herním čase hratelným i na klávesnici bez nejmenších potíží, THPS 4 opakuje svého staršího bratříčka v sérii a i skutečně velcí fanoušci mají potíže dělat nejtěžší komba na nešikovném klávesnicovém ovládání. Sice jej lze díkybohu překonfigurovat, ale výsledný pocit prostě nikdy nebude takový, jako s gamepadem nebo na konzoli. Pokud se ptáte, pak ano, považuji to za chybu konverze - je opravdu tak obtížné upravit chování kamery a rychlost hry s ohledem na to, aby se hráč s klávesnicí tak snadno neztratil v herním chumlu?

 Větší úrovně = lepší úrovně?
Výraznou změnu představuje v THPS 4 celkový posun v úrovních, které vynikají kromě svojí velikosti především realismem, který skutečně není v THPS tak zaběhlý. V některých případech to funguje skvěle a například Kona Park je údajně modelován podle skutečného skate parku, zato městské části patří podle mě spíše k tomu horšímu, co jsme v sérii mohli vidět. Mám z úrovní celkem smíšené pocity, sice jich je k dispozici více než kdy předtím a některé jsou skutečně dobré, ale najdou se i nezvykle slabé kousky, které brzdí rozjeté akční tempo. Naštěstí alespoň některé z úrovní zůstávají věrné humornému duchu předchozích dílu, především Alcatraz.

Velmi rád bych poznal názor čtenářů na nejlepší úroveň dle jejich názoru - u mě stále vítězí Rio z THPS 3, které dodnes představuje nejlepší místo k provádění komb trvajících 5 i více minut a končící kdesi u osmiciferných skóre. V protikladu k designu úrovní si zachoval styl design triků, které samozřejmě zahrnují běžné skaterské, ale i silně nadsazené. Jako například Margerův Jackass trik ve vzduchu, kdy se prknem praští, až vytryskne krev. Nemohu THPS 4 v tomto směru ošidit a musím vyzdvihnout právě tento aspekt, který vždy znamenal hlavní důvod úspěchu a nejinak je tomu i v tomto díle. Opět budete s ďábelským úsměvem na tváři provádět ty nejšílenější komba, co vás napadnou a skákat radostí při prvním dosažení 100 tisíc, miliónu, deseti miliónů...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Multiplayer byl výše zmíněnou rekonstrukcí systému triků skutečně trochu vylepšen, závody jsou nyní férovější a zábavnější, než monotónní provádění manualů a flipů. Počet hráčů byl logicky ve vztahu k velikosti úrovní zvýšen ze 4 na 8, nechybí ani nové herní módy vedle všech starých. Nejlepší novinku dle mého představuje Combo Mambo, kdy se hráči snaží o provedení nejmasivnějšího komba v časovém limitu kola, nikoliv jen o nahnání co největšího skóre. Jde si vyhrát i s nastavením, například se hráči mohou rozdělit do týmu a dva schopnější budou soutěžit proti třem slabším. Bohužel zatím se nezdá, že by se o THPS 4 online zajímalo příliš mnoho hráčů, což se doufejme časem zlepší. Stejně špatný zůstal od minula síťový kód, který má ve zvyku někdy se jednoduše k serveru nepřipojit nebo se resetnout v průběhu hry. Trochu paradoxně se tak zdá, že je snazší hrát THPS 4 online na PS2 nebo Xboxu než na PC.

 Technická stránka takřka bez chyby
Co se grafiky týče, THPS 4 je víceméně dost podobná trojce, animace zůstaly beze změn, nové jsou stejně skvělé jako ty staré a především se zvýšila kvalita textur a počet polygonů na hráčské modely. Úrovně vypadají pěkně a naštěstí běží plynule i s vypnutím zamlžováním vzdálených prostor, které prakticky znemožňuje rozumné hraní. Bohužel zůstaly stejně odporné animace kolemjdoucích a dalších méně podstatných figur ve hře, celkově si však není vůbec na co stěžovat. Zvuky jsou velmi realistické a kvalitní, potěší skutečné hlasy všech zúčastněných. Již na začátku jsem nastínil bohužel lehké zhoršení soundtracku od minula, trochu ztratil šmrnc a přijde mi daleko více stylově rozmělněný, některé tracky se ke skatingu skutečně nehodí. Ale abych jen nehanil, vyjmenujme si některá zvučná jména ze soundtracku: AC/DC, The Offspring, Iron Maiden, NWA, Run DMC nebo Sex Pistols.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přestože se vám možná zdá, že v textu najdete více hany než chvály, THPS 4 stále představuje perfektní a velmi, velmi zábavnou hru, která dovede přišpendlit k počítači sportovně i akčně naladěné skatery. Akorát je třeba si zvyknout na asi nejvíce pozměněný styl v celé sérii a všechny problémy s ním spojené. Výsledné skóre táhne dolů především nedotažené ovládání, multiplayer a některé ne zrovna skvělé úrovně. Přesto silně doporučuji zahrát si aspoň demo, skalní fanoušci pak moji radu ani nepotřebují a už jistě uhánějí si hru opatřit.


Zhodnocení lokalizace hry

Více než rok po původním uvedení na americký trh se konečně i u nás dočkal svého vydání čtvrtý díl známé série Tony Hawk’s Pro Skater a to v kompletní textové lokalizaci. Dabing se nekoná, ale jakákoliv snaha přemluvit někdy opravdu hodně specifický skate slang by stejně nejspíše přišla vniveč. CD Projekt je kvalitou svých překladů celkem známý a s klidným srdcem můžeme potvrdit, že tomu tak je i u nového THPS.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Překládat tuhle hru musel být skutečný oříšek kvůli velkému množství specifických výrazů, které prakticky nejdou přeložit. Některé z nich se dočkaly pokusu o překlad, naštěstí ale většinou nelámali překladatelé slova přes koleno a nechali je v původní podobě. Obzvláště významné je to u výrazů pro základní triky, jako je ollie, grab, flip, grind apod. Najdou se ale i výjimky, které potom působí v kontextu zbylých výrazů obzvláště krkolomně – zaujalo mě třeba „doba vznášení“ nebo opravdu lahůdkový „speciálmetr“.

Vedle těchto drobných úletů je však překlad přímo ve hře skutečně výtečný a zachoval si osobitou atmosféru originálu a hlavně styl, jakým se mezi sebou baví fanoušci tohoto sportu. Terminologii lokalizátoři konzultovali se skejťákem Langem, který je rovněž autorem českých fanouškovských stránek zasvěcených celé sérii THPS.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z české verze hry najdete v naší sekci screenshotů

Přiložený manuál má sice sotva 30 stránek, ale o hře informuje poměrně dobře a úroveň jeho překladu je stejně vysoká jako ta, s níž se setkáme ve hře. Ovšem s výjimkou v podobě popisů jednotlivých postav, kde překladatel chvílemi skutečně perlil – „...opustil Dánsko, aby se zúčastnil profesionálních výzev“ (nevhodně přeložené slovo challenge, daleko lépe by šlo přeložit jako závod). Našlo by se i několik dalších humorných vět, ale šlo by o zbytečné hnidopišství. Faktem je, že překlad THPS 4 se povedl a především udržel pohromadě zvláštní atmosféru skejťáckého slangu. Přijatelná i cena, za kterou se u nás hra prodává (499 Kč).


Stáhněte si: Demo, Trailer, Video, Cheaty, Tony Hawk's Underground trailer

Související články: Tony Hawk's Pro Skater 3 recenze (4/2002), Tony Hawk's Pro Skater 2 recenze (11/2000), Novinky

Frix
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix
Smarty.cz

Verdikt:

I když jde těžko rozlišovat mezi jednotlivými díly, THPS 4 představuje zatím největší zlom v sérii a bohužel ne vždy tím pravým směrem. Hodně záleží na vaší trpělivosti a ochotě investovat do gamepadu - ve trojce se bez něj šlo obejít, nyní už jen opravdu stěží.

Nejnovější články