TimeShift - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

TimeShift - recenze

4. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Buďte páni svého času. Pro někoho možná fráze z učebnice "Jak být úspěšným manažerem", pro hlavního hrdinu nové FPS však ztělesnění životního stylu.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 4.listopadu 2007
Verze hry: finální+patch/anglická/PC
Doba recenzování: 2 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Buďte páni svého času. Pro někoho možná fráze z učebnice "Jak být úspěšným manažerem", pro hlavního hrdinu nové FPS Timeshift však ztělesnění životního stylu.


Kde jsou ty časy. Dřív stačila pořádná dýka s kompasem, upocená páska přes čelo, luk, výbušné šípy a Rambo byl na světě. Dnes? Do kůže spasitele a zachránce všeho tvorstva se pasuje každý vlasatý ekologický aktivista nebo vědátor s přiléhavým nanooblekem, bez kterého by si pravděpodobně ani nezavázal tkaničky u bot a netrefil do obchodu pro rohlíky. A jeden takový nanooblek s uznávaným fyzikem vevnitř je i hrdinou Timeshiftu, nové FPS s velmi pohnutou historií.

 Bezejmenný málomluvka
Dost možná má onen fyzik i nějaké jméno, ale v podstatě není důležité, říkejme mu tedy třeba pan Y. Během hry totiž budete stejně zpravidla označováni jako „ten chlápek ve zbroji“ nebo „ten novej, dobrej a hrozně rychlej“. Pan Y se navíc shlédl v Gordonu Freemanovi z Half-life, a tak toho moc nenamluví. Vlastně by se dalo říct, že toho namluví tak nějak definitivně málo. Veškeré monology ve hře jsou vedeny spolubojovníky, pokřikujícími vojáky na straně nepřítele a smyslným ženským hlasem umělé inteligence nanooblečku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Nevadí, dějová zápletka je stejně velmi jednoduchá. Tajný vědecký komplex, poblouzněný vědec toužící po moci, dva prototypy obleků pro cestování časem... No samozřejmě co jiného z toho nakonec může být než výpomoc neschopnému odboji v alternativní minulosti proti diktátorskému režimu pana Kroma. Komu jedinému se podařilo procestovat nazpět časem, to si nejspíš už domyslíte. Ano, zase jednou na bedrech hráče leží úkol zabít zloducha, vrátit běh historie do starých kolejí, shrábnout odměny a pak donekonečna souložit se sexy přítelkyní, která jinak výbuch časového kontinua asi úplně nerozdýchala.

zdroj: Archiv


intro

Přestože si myslím, že i na kostru bohapusté střílečky se dá namontovat poutavý příběh, autoři tuto část hry bohužel hodně zazdili. Přitom téma cestování časem nabízí spoustu možností, jak si zafilozofovat o alternativních realitách, principu kauzality a podobných záležitostech. Místo předpokládaného rozvětvení děje do několika rovin došlo k převyprávění klasického boje utlačovaných partyzánů proti zlovolné megakorporaci. Atmosférou hra tímto zdaleka nejvíc připomíná Half-life 2.

Mezi misemi jste odměňováni několikasekundovými animacemi o událostech předcházejícím nešťastnému vývoji situace v laboratořích na začátku hry. Doteď jsem nepobral, zda-li mělo jít o útržky vědcovy amnézie po skoku nebo se pouze autoři snažili nesmírně plytkým způsobem sdělit hráči nějaké informace. Jisté je ale to, že tyto záblesky naprosto nesouvisí s ostatním děním, jsou přebytečné a díky servírování po miniaturních dávkách ani nijak zvlášť motivující. Spíše by se hodily do intra.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Čas jako zbraň
Jak známo, hlavní devizou TimeShiftu je systém manipulace s tokem času. Už dávno nejsme v dobách prvního Maxe Payna a klasický bullet-time vešel do povědomí jako něco standardního. V Timeshiftu pochopitelně nesmí chybět, autoři však na něm zřídili hodně podstatnou nadstavbu. Nanooblek umožňuje čas nejen zpomalit, ale i zastavit nebo jeho ho dokonce vrátit. Prostý nápad, o nic složitější než dimenzionální průchody v Portalu, na pojetí hry to má však zcela drastický dopad.

zdroj: Archiv


gameplay video

Z obyčejných šarvátek se rázem stávají nové zážitky, dříve snad jen letmo nastíněné ve F.E.A.R.! Jen si to představte. V obklíčení nepřítelem elegantně zmrazíte čas, poplácáte komicky postávající vojáky po tváři pažbou pušky, další jen tak mimochodem obdarujete po dávce ze samopalu, načež si zaběhnete do výhodnějšího postavení a opět čas spustíte. V tu chvíli se naakumulované efekty konečně provedou a vámi nachystané divadlo se v okamžiku provede. Ale nejen to. S grácií baletky se vyhnete kulkám odstřelovačů, granátům s úsměvem utečete půl sekundy před výbuchem a přeběhnutí ulice hlídané těžkým mechem a partou elitních gardistů. V TimeShiftu žádný problém...

Z pohledu hardcore hráče to teď zní nejspíše neuvěřitelně tragicky. O to víc, když se teď zmíním, že zdraví se na počkání regeneruje samo (na maximum) a o náboje máte taky dostatečně postaráno díky po levelech roztroušeným muničním bednám. Naštěstí vás uklidním, čekat interaktivní film by byla rozhodně chyba, protože se během přestřelek zapotíte překvapivě hodně. Zvláště u těch delších, kdy začíná manipulátor času vynechávat kvůli nedostatku energie (ta se po chvíli nepoužívání automaticky doplňuje podobně jako zdraví). Bez výhody rychlejšího pohybu se vaše šance na přežití rapidně snižují. Zvláště na nejvyšší obtížnost se nepřátelské kulky zahryzávají do ukazatele zdraví s pořádným apetitem – třeba zásah z odstřelovací pušky vás bez problémů připraví o více než polovinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hádanky ve čtvrtém prostoru
Manipulaci s časem zcela přirozeně nevyužijete pouze v soubojích, ale i při řešení různých hádanek. Když pominu triviality jako prosvištění zavírajícími se dveřmi nebo přeběhnutí padajícího mostu, vymysleli autoři i řadu zajímavějších výzev. Jen naznačím, že během pozastavení času se z vody stává pevná látka a oheň hráče nezraňuje. Ty nejlepší a nejnáročnější problémy pak souvisejí s třetím časovým režimem, který se točí kolem vrácení času a provedení akce ještě než se něco ve skutečnosti stane (ale nemyslím si, že by vrácení času někdo intuitivně používal i během soubojů). Navzdory řadě zajímavých situací však postupně upadá řešení nebojových problémů do mírného stereotypu. Hádanky se prostě až příliš často opakují a také by mohly být složitější.

Velmi dobře vám zatopí AI, která je u Timeshiftu jednoznačným překvapením. Vojáci ustupují, pokud je po ně situace nevýhodná. Na druhou stranu jsou schopní v přesile jít agresivně na tělo, ale nikdy až tak usilovně, aby zapomínali na koordinaci s ostatními kolegy, které už tou dobou pravděpodobně můžete očekávat z opačného směru. Počítač s gustem používá i granáty, aby vás vypudil z úkrytu. Umělé inteligenci nicméně musíte dát příležitost se blýsknout. S některými nestandardními situacemi si ale moc neví rady - například pokud se rozhodnete ke zbabělé taktice odstřelování z dálky nebo tichého vyčkávání za rohem, následovaným postupným popravováním přibíhajících chudáků.

 Zájezd do povědomých končin
Design levelů je lineární, ale stereotypem trpí o mnoho méně než před lety F.E.A.R. od stejné vydavatelské firmy. Přesto mě zhruba v polovině z deseti hodin herní doby začínalo prostředí nudit. Ono neustále procházet kanceláře, kanály, metro, továrny, vojenské tábory, výzkumné základny a podobné pro FPS žánr typické lokace asi není to pravé ořechové. Zločinečtí bossové by se do budoucna nad sebou měli zamyslet a začít budovat střediska svého vlivu třeba na vesnicích nebo lázeňských kolonádách, aby se hráčská obec podívala taky někam jinam.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale až tak zlé to naštěstí není a tvůrci ze Saber Interactive se snažili místy vnést do designu trochu štávy. Po absolvování desítek minut krtkaření v klaustrofobických koridorech působí vždy jako živá voda, když se dostanete do volnějšího prostoru, osedláte čtyřkolku a vyrazíte na vyjížďku po horských serpentinách. Nebo když v palebném stanovišti obří vzducholodi odrážíte nalétávající nepřátelské stíhače a vzdušné miny. Naprosto skvělý zážitek jsem si odnesl z lezení po ocelových platformách na skalním útesu a monumentálního pohledu do kilometry vzdáleného údolí. Siesta však netrvala dlouho (ale jen v tom dobrém slova smyslu), protože následoval souboj s helikoptérou.

 Vypůjčená artilerie
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týká zbraní, dostane se vám do rukou vše potřebné od samopalů a plazmových pušek po ostřelovačku. Hra se v tomto směru nepokrytě inspiruje sérií Half-life. Na samopalu se zabudovaným granátometem v alternativním režimu by ještě tolik podezřelého nebylo. Když ale přijde řeč na kuši a především raketomet, který v alternativním režimu umožňuje navádění pomocí laserového paprsku, je hned jasné, odkud vítr vane. Ještěže autoři nezahrnuli do výbavy páčidlo a kolt Magnum ;-) Zbraně jsou každopádně velmi dobře zpracované a střelba mě takříkajíc vnitřně uspokojovala.

V řadách protivníků autoři s invencí také zacházeli jako s šafránem. První polovinu hry budete konfrontování pouze s klasickými vojáky ve futuristických zbrojích, případně okořeněných nějakým tím těžkým mechem nebo obrněným vozítkem. Poté se situace o něco zlepší s příchodem Kronových speciálních jednotek. Ty disponují podobným zpomalovačem času jako vy, což je docela problém, pokud nezacházíte s vlastní energií dostatečně hospodárně. V normálním časovém režimu totiž spatříte maximálně ohnivou čáru, které se kolem vás točí a s kadencí kulometu plive plazmové výboje. Součástí hry je také oldschoolový multiplayer se standardními módy a lovením nepřátel do časových sfér, kde je lze snadno zabít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Rajcující grafika
Po technické stránce byl Timeshift vyroben s řemeslnou zručností mistra klenotníka. V základní verzi byly hlášeny problémy s plynulostí hry, což nemohu vyvrátit ani potvrdit. Po aplikaci bleskově zveřejněného patche a nejnovějších ovladačů grafické karty se ale jeví optimalizace enginu jako něco, nad čím zůstává rozum stát... Ano, to co vidíte na obrázcích, se skutečně hýbe plynule na vlečce A64 3500+, GF 7600GT a 2 GB RAM! Ba co víc, engine (s poslední verzí Havoku pro fyziku) si drží konstantní plynulost, ať už jste v interiérech nebo obrovských venkovních prostorách. Jedním slovem - neuvěřitelné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podání Timeshiftu ve mě tedy zanechalo velmi sympatický dojem. Kde si není ďábel jistý v kramflecích, nenastrčí ženskou, ale pořádný efekt. Naprosto úchvatné je kupříkladu zpracování kapek deště, obzvláště během zpomalení/zastavení času, kdy jsem měl pocit, že stačí jen natáhnout ruku a pár si jich jako suvenýr nechat. Nezapomenutelné jsou výbuchy, oheň, rozmáznutí pohledu během zpomalení času, nasvícení scény, či ukrutné „gore“ efekty po zásahu nebožáka před vám. Autoři zkrátka nevynechali jedinou příležitost k zamaskování přímých nedostatků enginu. Na rozdíl od mnohých před nimi se jim to ale podařilo...

zdroj: Archiv


GT videoreview

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Patch...

Související články: Dojmy z GC 2007, Dojmy z GC 2006, Novinky
 
Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)




 
 
Martin Holas
Smarty.cz

Verdikt:

Timeshift si mě v mnoha směrech omotal kolem prstu. Hrátky s časem jsou originální a návykové, ale ani po technické stránce se nemá hra vůbec za co stydět. Jen ten nevyužitý potenciál ve vyprávění příběhu, designu některých levelů a hádanek nelze jen tak přejít - proto dávám osm mínus.

Nejnovější články