Autor: Martin Holas Publikováno: 4.listopadu 2007 | Verze hry: finální+patch/anglická/PC Doba recenzování: 2 dny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nevadí, dějová zápletka je stejně velmi jednoduchá. Tajný vědecký komplex, poblouzněný vědec toužící po moci, dva prototypy obleků pro cestování časem... No samozřejmě co jiného z toho nakonec může být než výpomoc neschopnému odboji v alternativní minulosti proti diktátorskému režimu pana Kroma. Komu jedinému se podařilo procestovat nazpět časem, to si nejspíš už domyslíte. Ano, zase jednou na bedrech hráče leží úkol zabít zloducha, vrátit běh historie do starých kolejí, shrábnout odměny a pak donekonečna souložit se sexy přítelkyní, která jinak výbuch časového kontinua asi úplně nerozdýchala. zdroj: Archiv intro Přestože si myslím, že i na kostru bohapusté střílečky se dá namontovat poutavý příběh, autoři tuto část hry bohužel hodně zazdili. Přitom téma cestování časem nabízí spoustu možností, jak si zafilozofovat o alternativních realitách, principu kauzality a podobných záležitostech. Místo předpokládaného rozvětvení děje do několika rovin došlo k převyprávění klasického boje utlačovaných partyzánů proti zlovolné megakorporaci. Atmosférou hra tímto zdaleka nejvíc připomíná Half-life 2. Mezi misemi jste odměňováni několikasekundovými animacemi o událostech předcházejícím nešťastnému vývoji situace v laboratořích na začátku hry. Doteď jsem nepobral, zda-li mělo jít o útržky vědcovy amnézie po skoku nebo se pouze autoři snažili nesmírně plytkým způsobem sdělit hráči nějaké informace. Jisté je ale to, že tyto záblesky naprosto nesouvisí s ostatním děním, jsou přebytečné a díky servírování po miniaturních dávkách ani nijak zvlášť motivující. Spíše by se hodily do intra. ![]() ![]() ![]() Čas jako zbraň Jak známo, hlavní devizou TimeShiftu je systém manipulace s tokem času. Už dávno nejsme v dobách prvního Maxe Payna a klasický bullet-time vešel do povědomí jako něco standardního. V Timeshiftu pochopitelně nesmí chybět, autoři však na něm zřídili hodně podstatnou nadstavbu. Nanooblek umožňuje čas nejen zpomalit, ale i zastavit nebo jeho ho dokonce vrátit. Prostý nápad, o nic složitější než dimenzionální průchody v Portalu, na pojetí hry to má však zcela drastický dopad. zdroj: Archiv gameplay video Z pohledu hardcore hráče to teď zní nejspíše neuvěřitelně tragicky. O to víc, když se teď zmíním, že zdraví se na počkání regeneruje samo (na maximum) a o náboje máte taky dostatečně postaráno díky po levelech roztroušeným muničním bednám. Naštěstí vás uklidním, čekat interaktivní film by byla rozhodně chyba, protože se během přestřelek zapotíte překvapivě hodně. Zvláště u těch delších, kdy začíná manipulátor času vynechávat kvůli nedostatku energie (ta se po chvíli nepoužívání automaticky doplňuje podobně jako zdraví). Bez výhody rychlejšího pohybu se vaše šance na přežití rapidně snižují. Zvláště na nejvyšší obtížnost se nepřátelské kulky zahryzávají do ukazatele zdraví s pořádným apetitem – třeba zásah z odstřelovací pušky vás bez problémů připraví o více než polovinu. ![]() ![]() ![]() Manipulaci s časem zcela přirozeně nevyužijete pouze v soubojích, ale i při řešení různých hádanek. Když pominu triviality jako prosvištění zavírajícími se dveřmi nebo přeběhnutí padajícího mostu, vymysleli autoři i řadu zajímavějších výzev. Jen naznačím, že během pozastavení času se z vody stává pevná látka a oheň hráče nezraňuje. Ty nejlepší a nejnáročnější problémy pak souvisejí s třetím časovým režimem, který se točí kolem vrácení času a provedení akce ještě než se něco ve skutečnosti stane (ale nemyslím si, že by vrácení času někdo intuitivně používal i během soubojů). Navzdory řadě zajímavých situací však postupně upadá řešení nebojových problémů do mírného stereotypu. Hádanky se prostě až příliš často opakují a také by mohly být složitější. Velmi dobře vám zatopí AI, která je u Timeshiftu jednoznačným překvapením. Vojáci ustupují, pokud je po ně situace nevýhodná. Na druhou stranu jsou schopní v přesile jít agresivně na tělo, ale nikdy až tak usilovně, aby zapomínali na koordinaci s ostatními kolegy, které už tou dobou pravděpodobně můžete očekávat z opačného směru. Počítač s gustem používá i granáty, aby vás vypudil z úkrytu. Umělé inteligenci nicméně musíte dát příležitost se blýsknout. S některými nestandardními situacemi si ale moc neví rady - například pokud se rozhodnete ke zbabělé taktice odstřelování z dálky nebo tichého vyčkávání za rohem, následovaným postupným popravováním přibíhajících chudáků. Zájezd do povědomých končin Design levelů je lineární, ale stereotypem trpí o mnoho méně než před lety F.E.A.R. od stejné vydavatelské firmy. Přesto mě zhruba v polovině z deseti hodin herní doby začínalo prostředí nudit. Ono neustále procházet kanceláře, kanály, metro, továrny, vojenské tábory, výzkumné základny a podobné pro FPS žánr typické lokace asi není to pravé ořechové. Zločinečtí bossové by se do budoucna nad sebou měli zamyslet a začít budovat střediska svého vlivu třeba na vesnicích nebo lázeňských kolonádách, aby se hráčská obec podívala taky někam jinam. ![]() ![]() ![]() Vypůjčená artilerie ![]() V řadách protivníků autoři s invencí také zacházeli jako s šafránem. První polovinu hry budete konfrontování pouze s klasickými vojáky ve futuristických zbrojích, případně okořeněných nějakým tím těžkým mechem nebo obrněným vozítkem. Poté se situace o něco zlepší s příchodem Kronových speciálních jednotek. Ty disponují podobným zpomalovačem času jako vy, což je docela problém, pokud nezacházíte s vlastní energií dostatečně hospodárně. V normálním časovém režimu totiž spatříte maximálně ohnivou čáru, které se kolem vás točí a s kadencí kulometu plive plazmové výboje. Součástí hry je také oldschoolový multiplayer se standardními módy a lovením nepřátel do časových sfér, kde je lze snadno zabít. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Po technické stránce byl Timeshift vyroben s řemeslnou zručností mistra klenotníka. V základní verzi byly hlášeny problémy s plynulostí hry, což nemohu vyvrátit ani potvrdit. Po aplikaci bleskově zveřejněného patche a nejnovějších ovladačů grafické karty se ale jeví optimalizace enginu jako něco, nad čím zůstává rozum stát... Ano, to co vidíte na obrázcích, se skutečně hýbe plynule na vlečce A64 3500+, GF 7600GT a 2 GB RAM! Ba co víc, engine (s poslední verzí Havoku pro fyziku) si drží konstantní plynulost, ať už jste v interiérech nebo obrovských venkovních prostorách. Jedním slovem - neuvěřitelné. ![]() zdroj: Archiv GT videoreview Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Patch... Související články: Dojmy z GC 2007, Dojmy z GC 2006, Novinky |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |