Tiger Woods PGA Tour 07 - Wii recenze
7/10

Tiger Woods PGA Tour 07 - Wii recenze

8. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Golfová série od Electronic Arts se poprvé dostala na Wii. Ověřená značka s bohatým obsahem slibovala díky intuitivnímu ovládání přes Wii-mote lepší zážitek a realističtější odpaly míčku než ve Wii Sports, ale...

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 8.července 2007
Verze hry: anglická/prodávaná/Wii

Golfová část Wii Sports pro mě byla, spolu s bowlingem, nejčastější volbou v prvních týdnech, které jsem s Wii prožil. Vadilo mi sice, že obsahovala jediné hřiště, navíc o pouhých devíti jamkách, ale zábava to byla na dlouhé vánoční večery. A ačkoliv jsem na PC nikdy sporty moc nehrál, tak jsem s netrpělivostí vyhlížel nějaký další golf, který by z pohybového ovladače vymačkal maximum. První na řadě je dnes hodnocený Tiger Woods PGA Tour 2007 (recenze minulých ročníků).

Bohatý obsah
První, co mě praštilo do očí, byla obrovská nabídka reálných golfových hřišť všech typů. Suchou řečí čísel je to osmnáct areálů, z nichž ty nejznámější jsou Pebble Beach nebo St. Andrews. Oproti trapným devíti jamkám ve Wii Sports (byť ty jsou zdarma ke konzoli) se to jeví jako nevyčerpatelná studnice. Jednotlivá hřiště jsou rozmanitá – od zamračených greenů v mírném pásu až po věčně prosluněná jamkoviště na plážích nebo v poušti.

Druhým kladem je spousta herních módů – ať už kariéra, rychlá hra, soutěže v plnění různých úkolů nebo multiplayerová klání, která jsou tou nejzábavnější ingrediencí. Právě v nich je možnost výběru z různých pravidel velkým plusem v momentě, kdy se sejdou nepříliš vyhraní golfisté. Velmi se mi osvědčila hra na vítězství v jamkách, kdy se nepočítají odpaly, ale jen vítězné body. To znamená, že když se vám nějaká jamka vyloženě nepovede a zahrajete třeba sedm přes par, tak na neúspěch můžete na další jamce zapomenout, protože prohráváte ne o sedm, ale pouze o jeden bod.

Celkově je Tiger Woods 07 přívětivý k nováčkům, obsahuje spoustu ulehčení, která se dají po dokonalejším seznámení vypnout a přejít na vyšší úroveň. Příkladem budiž falše, které vyžadují dost cviku a v začátcích je asi lepší je vynechat a věnovat se síle úderu. Nakonec nemohou chybět pro EA typické detailní statistiky, provařený editor vzezření postav nebo v módu PGA Tour smlouvy se sponzory a vývoj postavy.

Swing
Oproti jiným inkarnacím hry je hlavním rozdílem ve Wii verzi samozřejmě ovládání. Existuje sice možnost řídit golfistu postaru (Wii-mote + nunchak), podobně jako na PC nebo PS2, ale těžko se najde byť promile majitelů Wii, kteří to jedinkrát zkusí. Oč tu běží, je právě ten pohyb, kdy se postavíte kolmo k obrazovce, oběma rukama uchopíte Wii-mote, napřáhnete se a vší silou švihnete do virtuálního míčku. Pro vtažení do hry nic lepšího není a právě takových her se na Wii stále ještě nedostává. Přesto je ovládání zároveň největším kladem i záporem celé hry.

Je sice parádní udávat švihem sílu úderů, lehce doťukávat míčky do jamky nebo falší obstřelit skupinky stromů stojící mezi vámi a vlaječkou. Ale po pár odehraných hřištích zjistíte, že vše není tak ideální, jak se na první pohled zdá. Zejména mi vadí, že Tiger Woods naprosto nerozeznává směr, kterým šviháte. Když si na to nebudete dávat pozor, často se vám stane, že místo tvrdého odpalu polechtáte míček, který poskočí o pár decimetrů dopředu. Je to o to smutnější, že ve Wii Sports šlo jednoduše nastavit, zda držíte Wii-mote v pravé nebo levé ruce a dle toho ovladač reagoval. Zde každý rychlejší pohyb znamená odpálení míčku, ať už holí máchnete vpřed nebo vzad.

Nezvládnutá citlivost
Druhým problémem jsou ostré přechody mezi silou potřebnou k dosažení jamky na greenu. Do tří metrů můžete švihat, jak prudce chcete, a míček vždy úspěšně doputuje do jamky. Pak následují dva nebo tři předěly a zejména na větší vzdálenost je ovládání nepřirozeně citlivé. I když si úder desetkrát vyzkoušíte, nemusí se vám nakonec vůbec povést.

Aby toho nebylo málo, jsou tu zmíněné falše. Jejich použití je velmi jednoduché, stačí při samotném úderu natočit v ruce wii-mote požadovaným směrem a vyrobíte nádhernou parabolu. Jenže se mi zdálo, že je citlivost někdy nastavena naprosto nedostatečně a jindy zase přehnaně citlivě. Po pár hodinách se sice naučíte střílet rovně, bez nechtěných výkrutů, ale je to až moc náročné a zejména začínající hráči z řad přátel tím byli těžce iritováni.

Nakonec máte možnost ovlivňovat rotaci míčku, která se ale provádí až za letu, což mi přišlo na takto seriózní hru trochu směšné. Míček se roztáčí pomocí podržení směrového kříže požadovaným směrem a zběsilým cukáním wii-mote. Na druhou stranu se tím dají úspěšně zachraňovat lehce nepovedené míčky nebo protahovat do dálky letící odpaly. Díky infra-senzoru je velmi pohodlné nastavení přibližného dopadu míčku a tím se automaticky vybere i hůl. Kdybych měl hodnotit pouze ovládání, tak by dostalo kolem šedesáti procent. Nejvyšší známku za dokonalé vtažení do hry, nicméně podstatně sníženou kvůli očividným nedodělkům.

Zpracování a multiplayer
Svou daň realitě si vybírá technické zpracování. Na golfu ve Wii Sports se mi líbila pěkná, barevná, až komiksová grafika, která sice nebyla nijak převratná, ale svou funkci plnila na jedničku. Tiger Woods přenáší reálná hřiště do virtuální podoby a ačkoliv můžete porovnávat, nakolik jamky odpovídají skutečnosti, celkový grafický dojem je nemastný neslaný. A to přesto, že jsem hrál v rozlišení 480p na HDTV kabelu i TV. Textury jsou jaksi vybledlé, tráva je jedna velká zelená placka, stromy zubaté až hanba a místo budov krabice od bot. Hráči jsou sice pěkně animovaní, ale s jejich detailností to není nijak slavné. Zkrátka jsem u televize občas pronesl na adresu grafiky pohrdavou poznámku. Na druhou stranu, těžko čekat, že bude EA svůj první golfový počin pro Wii nějak speciálně vizuálně ladit - jako základ byla použita verze z PS2.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Potěšilo mě nadabování, které je zřejmě stejné jako na ostatních platformách, nicméně od mé poslední sportovní hry z dílny EA, se kterou jsem měl tu čest, jde o velký skok kupředu. Nechybí humor, pro každou událost je připraveno přehršle vět a komentář není vůbec rušivý. Zvuky jsou na výši, ptáčci zpívají, míček padá do jamky, hůl sviští vzduchem a nad hlavou vám neustále prolétají letadla. Naopak hudební doprovod mi ke golfu vůbec neseděl, naštěstí nehraje při pohybu po hřišti, ale jen v menu.

Jak už jsem zmínil na začátku, nejvíce potenciálu tkví v multiplayeru. Ostatně k tomu účelu bylo Wii předurčeno a především zásluhou intuitivního ovládání, které pochopí všichni, je ideální zábavou pro znuděné mužské osazenstvo rodinných narozeninových párty. Se skleničkou whiskey v ruce a otevřeným oknem zkrátka máte pocit, že i vy patříte k horním deseti tisícům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Závěr
Ačkoliv o dostatku herní náplně není pochyb, ovládání na Wii má své mouchy (citlivost, přechody, falše...) a je škoda, že si s ním EA trochu více nevyhráli. Možná to chtělo trochu opisovat od Nintenda a neměl bych námitek. Na druhou stranu jde pořád o nejlepší golf, který jsem na Wii hrál. Možná to všechno vyřeší Tiger Woods s číslovkou 2008, který by se měl objevit již za pár měsíců (info).

Stáhněte si: Videa

Související články: Novinky, Tiger Woods 06 recenze, Tiger Woods 05 recenze

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

Pavel Oreški

Nabušená simulace golfu na Wii rozhodně nezklamala. Pro zarputilé virtuální golfisty je téměř nevyčerpatelnou studnicí zábavy, byť s horší grafikou. Nicméně pro běžné hráče, kteří by čekali vylepšené a přesto jednoduché ovládání z Wii Sports doplněné o mraky hřišť a módů, to není úplně ono.