Tiger Woods PGA Tour 06 - recenze

Tiger Woods PGA Tour 06 - recenze

29. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hrát skutečný golf je poměrně nákladný koníček vyžadující spoustu volného času i umu, takže pořádný simulátor se určitě hodí. Jak dobře k tomuto účelu poslouží aktuální ročník Tiger Woods 06?

Autor: Bergy
Publikováno: 29.prosince 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická

Pokud se jen letmo zajímáte o golf, asi vám neuniklo klání Evropy a Ameriky v letošním Ryder Cupu, jehož sestřih vysílala i Česká televize. Turnaj skončil přesvědčivým vítězstvím 18,5 : 9,5 pro hráče starého kontinentu a nutno podotknout, že největší zámořské hvězdy se rozhodně moc nepředvedly (výraz debakl by možná byl trefnější). Snad tedy nejnovější ročník '06 golfové simulace od EA Sports s tradičním názvem Tiger Woods PGA TOUR zaboduje lépe, o čemž se ostatně nyní sami přesvědčíte.

Ve znamení rivalů
V úvodu hry vás stejně jako v minulých dílech čeká tvorba vlastního golfisty, kdy je třeba se rozhodnout, jestli svou kariéru zahájíte coby amatér či profesionál. Pochopitelně nechybí ani možnost využít již předdefinovaných postav hvězdných hráčů typu samotného Tigera Woodse či Vijaye Singha a dalších, ale podle mého by bylo kardinální chybou přeskočit to nejhezčí na celé hře. Začít jako naprostý nýmand s pár šestáky v kapse a vypracovat se na absolutní špičku je zkrátka parádní zážitek, tak proč se o něj ochuzovat. Navíc pouze hráč se statutem amatéra má přístupné všechny herní módy (profi golfisté mají některé z nich zablokované).

Jednou z největších novinek, která je k dispozici právě jen pro amatérské golfisty, je speciální Rivals mód. Ten v zásadě představuje něco jako herní kampaň s jednotlivými misemi. Stáváte se v něm totiž členem klubu a dostáváte různé výzvy, které musíte plnit a jejichž pořadí si určujete sami. Úkoly spočívají jak v menších duelech na pár jamek, tak i v plnohodnotných turnajích. Najdou se ovšem specialitky toho typu, že pokaždé začínáte v nějaké nevýhodné pozici (písečný bunker, ďolík, křoviny) a musíte se na určitý počet úderů dopracovat až na „green“ (plácek kolem jamky).

Jednotlivá zadání jsou tedy různého charakteru a jejich obtížnost hodně kolísá od směšně lehkých až po doslova zapeklité. Osobně jsem se zasekl například na St. Andrews (všechny jamky na čtyři údery), které muselo být dokončeno na -1 úder nebo méně. Na normálním hřišti by to nebyl tak velký problém, ale St Andrews je doslova poseto kopečky a proláklinami s nespočtem pískových bunkrů.

Aby to celé bylo zajímavější, do každé nové výzvy musíte vložit menší finanční částku jako vklad. Když zadání splníte, dostanete předem stanovenou výhru. V opačném případě vklad propadá a při dalším pokusu o zdolání toho samého úkolu je potřeba uhradit poplatek znovu. Tyto taxy sice představují jen malé částky, ale i tak to člověka vybičuje k většímu soustředění a dává si při hře větší pozor, aby nedělal hloupé chyby.

Rivals mód má pak ještě jednu zvláštnost. Po úvodních kolech následuje teleport do minulosti, ve které se střetnete s legendárními hráči pamatující začátek minulého století. Obměnou projde jak vaše vizáž, tak vybavení, golfové hole nevyjímaje. I když se jedná o časově omezenou návštěvu starých časů, je to velmi slušné zpestření. Částečně vlastně nahrazuje Legend Tour z Tiger Woods PGA Tour 2005, jenž ve verzi 06 chybí.

Nabitý kalendář
Klasický herní mód PGA Tour však zůstal a je stále tou hlavní záležitostí amatérské i profesionální kariéry. Skládá se z kalendáře jednotlivých turnajů a soutěží, kterých se musíte postupně zúčastnit a snažit se vyhrát vše, co se dá. Díky tomu se vám dostane náležité finanční odměny, za níž si lze koupit lepší vybavení. V případě amatérů si můžete zaplatit i speciální výukové lekce, které nejsou zrovna levnou záležitostí. Navíc s každým odehraným utkáním nebo splněným úkolem dostáváte další odměnu v podobě zkušenostních bodů, které si sami rozdělujete mezi různé dovednosti jako je síla, přesnost, patování atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Doplňkovou disciplínou mimo oficiální soutěže jsou v Tiger Woods PGA TOUR 06 soukromé zápasy. Funguje to tak, že se svojí postavou vyzvete do duelu kohokoli z přítomných golfistů, stanovíte si podmínky a můžete na libovolném hřišti začít hrát. Nechybí ani možnost vsadit si na vlastní vítězství finanční částku a posléze se buď radovat z výhry nebo litovat prohraných peněz.

Více hráčů a hřišť
Jako již obvykle jsou i letos do hvězdného kádru profi golfistů zařazeny nové tváře. Vedle starých známých nyní můžete hrát například coby Luke Donald, Chris DiMarco či Ian Poulter. Sám těchto profilů využívám jen zřídka a když už, tak jen na odreagování, protože vyhrávat s takto nadanými a natrénovanými postavami není žádné velké umění. Naopak snažit se tato zvučná jména porazit svou vlastní postavou, to je už trochu o něčem jiném. Proti gustu jinak žádný dišputát.

Vzrostl rovněž počet hřišť, na kterých se dá hrát (celkem jich je nyní patnáct). Novinkou jsou věrné napodobeniny skutečných lokací jako je třeba Reflection Bay, Cog Hill nebo Pasatiempo, ale také například fiktivní Central Park. Na všech se samozřejmě dá nezávazně trénovat na ostrá utkání. Nic vás to nestojí, ale krom vlastních poznatků z toho nejde nic jiného vytřískat, ani další zkušenostní bodíky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Nápřah a švih
Ovládání je alfou a omegou každého golfového simulátoru a výjimku netvoří ani Tiger Woods PGA TOUR 06. Pro pohodlné hráče je zde dvoj a tří tlačítková varianta úderů, při kterých jen jednoduše klikáte myškou. V případě dvojkliku dáváte švihu pouze sílu a při trojkliku přidáváte přesnost střely, případně její zatočení do stran. Nutno dodat, že oba výše zmíněné způsoby bych doporučil pouze absolutním nováčkům nebo jen opravdu málo zručným hráčům.

Všem ostatním radím zkusit tzv. True Swing a to buď v horizontálním nebo vertikálním provedení. Jedná se o totiž o napodobování skutečného švihu holí rychlým tahem myšky po stole (podložka většinou musí stranou). Pevná ruka a zároveň cit je skoro nutnost, ale i když se zpočátku nedaří, věřte, že po chvilce tréninku vám to přejde do krve.

Nejdůležitější je ale skutečnost, že True Swing vnáší do hry ten správný šmrnc, který je o 100% lepší než u pouhého naklikávání. Dává vám to pocit, že pokud chcete odpálit míček, musíte se doopravdy rozmáchnout a co nejlépe napálit míček směrem k jamce. Při úderu lze jemným uhnutím do stran dávat míčku faleš, aby se jeho dráha ve vzduchu stočila tam kam potřebujete. Efektně se tak můžete například vyhnout stromu, který vám stojí v cestě nebo jen kopírovat reliéf hříště.

True Swing vs. gamepad
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Inovací v letošní verzi hry je ještě pátý způsob ovládání. V tomto případě lze využít gamepad s dvěmi analogovými páčkami, pomocí nichž se opět simuluje švih holí. Vyzkoušel jsem tuto možnost, ale nadšen jsem jí moc nebyl. Páčky totiž mají jen velmi malý rozsah a ani po delším nácviku jsem nebyl schopen dosáhnout takových výsledků jako při používání True Swingu. Tahy myší mi tedy přišly mnohem efektivnější a daleko více pohodlnější. Navíc se nemohu ubránit pocitu, že ovládání skrze gamepad je v PC verzi jen proto, neboť muselo být vymyšleno pro XBOX verzi. Vývojáři ho pak nejspíše dali i sem a avizovali ho jako velkou novinku.

Hratelnost je stejně jako vloni na vynikající úrovni a dokonce mám za to, že nyní je o něco těžší než dříve. To je samozřejmě pozitivní fakt, protože člověk tak má stále důvod se zlepšovat a zdolávat i ty nejtužší úkoly a soupeře. Škoda jen, že zde není víc podobných nápadů, jakým je třeba Rivals mód.

Grafické zpracování je hodně podobné tomu minulému, snad jen těch detailů je trochu více. Pokud se podíváte na obrázky z recenze ročníku 2005, asi nebudete s mým tvrzením souhlasit, ale nenechte se zmást. Za vším totiž stojí jarní upgrade mého počítače a až nyní jsem si mohl dovolit pustit hru v maximálních detailech i s takovými efekty jako je reálné zobrazení vodních hladin, stínů apod. Testovací sestava jinak byla ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024).

Jen pro nadšence a nováčky?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je Tiger Woods PGA TOUR 06 velmi povedenou golfovou simulací, která však uchvátí především ty z vás, kteří ještě nemají zkušenosti s minulými ročníky. Jako již tradičně se totiž u nových her z dílen EA Sports objevuje jen málo výrazných změn, které by vyloženě sváděly k opětovné koupi. Zvláště majitelům loňské verze doporučuji dobře si promyslet investici v hodnotě skoro čtrnácti stovek.

Stáhněte si: Wallpapery, Course Architect...

Související články: Novinka, Tiger Woods PGA Tour 2005 recenze

autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Letošní ročník Tiger Woods golfu je ve znamení spíše menších změn. Grafické zpracování je v podstatě na stejné úrovni a podobně jsou na tom i další aspekty této hry. Situaci naštěstí zachraňuje přítomnost nového Rivals módu, který je velmi příjemným oživením.